Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Fleischmann Anna ombouw. door Hasenwald
12 August 2025, 23:52:29
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
12 August 2025, 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen  (gelezen 1871 keer)

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Gepost op: 20 September 2024, 10:15:27 »
Kan iemand mij zeggen of laten zien hoe je deze wagons open kan maken?
Ik wil ze nl. wat verzwaren omdat de wielstellen wel heel bewegelijk zijn en de wagons gemakkelijk ontsporen als je ze laat rijden over een bocht die minder is dan de voorgeschreven min. boogstraal van 415 mm. Vreemd genoeg is die straal groter dan die voor langere NS personenrijtuigen van Piko. Ik heb me dat eerder niet gerealiseerd en verwachtte geen probleem te zullen hebben omdat ze "maar" 222 mm lang waren en bv. niet 264 mm (NS V IC) of 303 mm (NS VI ICR).
Heeft iemand hier ervaring mee?

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2024, 10:30:27 »
Verzwaring zal naar mijn verwachting niet gaan helpen.  Die minimum boogstraal is niet voor niks opgegeven.

Ik zou eerst met de hand proberen, of de wagon wel door de scherpere boog kan zonder "omhoog" te komen.  De draaistellen zullen wel ergens gehinderd worden om verder te kunnen draaien.

Andere oplossing (?  niet de mijne):  kijken waardoor de draaiing van de draaistellen verhinderd wordt en bijvoorbeeld trapjes of luchtketels wegsnijden.  Of de draaistellen aanpassen.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2706
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2024, 12:14:50 »
Hebben deze rijtuigen geen langslopende traptredes? Die kunnen best in de weg zitten bij scherpe bogen.

Groeten,
Rogier

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2024, 21:27:05 »
Hoi Diedo, Het wordt vaker gevraagd door forumleden. Plaats a.u.b. een foto van bedoelde rijtuigen. Dan is het misschien mogelijk een oplossing aan te dragen.

Met vriendelijke groet, Bruntendijk Friesland.
                          Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2024, 23:29:47 »
Ze hebben dus inderdaad treeplanken en die belemmeren het draaien van de draaistellen in zover dat ze een minimale boogstraal van 415mm. nodig hebben.

Stephan.


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #5 Gepost op: 21 September 2024, 10:57:17 »
En bij Philotrain hebben ze daar al zo'n 40 jaar geleden een oplossing voor bedacht:



Grtz, Ton

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1277
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #6 Gepost op: 21 September 2024, 11:09:35 »
Niet alleen Philotrain, ook Piko (en Fleischmann, Liliput) hebben dat zo opgelost...


VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4564
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #7 Gepost op: 21 September 2024, 12:36:29 »
En Artitec ook bij hun coupérijtuigen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #8 Gepost op: 21 September 2024, 13:33:09 »
Maar als je bij de Piko meer ruimte wil maken door wat van de binnenkant van de treeplanken af te halen hou je niets over.


Foto van Beneluxspoor van een gesuperd model.


Dus moet je het er mee doen, verzwaren heeft weinig zin.
Of misschien wat van de hoeken van de draaistellen afhalen?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2024, 13:36:33 door prutser »

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2024, 13:12:54 »
Hartelijk dank voor de reacties en gegeven adviezen.
Ik ga ze verder bestuderen en zien wat ik ga doen.
Zal ook nog foto van mijn wagons plaatsen (zijn overigens omgebouwd met Trix Express wielsets maar dat is de oorzaak niet van de ontsporing - is bij mijn andere Piko wagons helemaal goed gegaan).

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2024, 16:53:54 »
Hierbij foto's van de wagons en van een onderkant:







Wat het verzwaren betreft: ik had een proef gedaan door een ijzeren stripje op het dak te plakken en dat leek te werken; net genoeg om de wagon niet te laten ontsporen.
Advies over hoe de wagons open te maken, zou mij dus wel van pas kunnen komen.
Maar ik ga de andere mogelijkheden die zijn genoemd, ook nog bekijken.

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2024, 17:50:41 »
Verzwaring zal naar mijn verwachting niet gaan helpen.  Die minimum boogstraal is niet voor niks opgegeven.

Ik zou eerst met de hand proberen, of de wagon wel door de scherpere boog kan zonder "omhoog" te komen.  De draaistellen zullen wel ergens gehinderd worden om verder te kunnen draaien.

Andere oplossing (?  niet de mijne):  kijken waardoor de draaiing van de draaistellen verhinderd wordt en bijvoorbeeld trapjes of luchtketels wegsnijden.  Of de draaistellen aanpassen.

Dank Martin, voor je opmerkingen, klopt helemaal. Uiteindelijk toch gekozen voor enig weg frezen van de hoeken van de draaistellen en treeplanken, een heel klein beetje maar, net genoeg om de ontsporing te voorkomen. Rijdt er vooral mee op het deel van mijn baan met de R2 bochten maar kan nu toch ook van en naar de opstelsporen. Diedo

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #12 Gepost op: 26 September 2024, 17:53:10 »
Hebben deze rijtuigen geen langslopende traptredes? Die kunnen best in de weg zitten bij scherpe bogen.

Groeten,
Rogier

Dit is precies het probleem! Had daar geen rekening mee gehouden en dit is dus het verschil met mijn andere Piko wagons, die geen of alleen korte treeplanken hebben.
Groet, Diedo
« Laatst bewerkt op: 29 September 2024, 14:35:38 door Diedo »

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2024, 17:55:47 »
Maar als je bij de Piko meer ruimte wil maken door wat van de binnenkant van de treeplanken af te halen hou je niets over.

Dus moet je het er mee doen, verzwaren heeft weinig zin.
Of misschien wat van de hoeken van de draaistellen afhalen?

Stephan.

Dank Stephan, zo is het maar ik hoefde maar een heel klein beetje meer ruimte te creëren voor de draaistellen en dat is gelukt.
Diedo

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2706
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #14 Gepost op: 30 September 2024, 11:16:55 »
Nou, fijn dat het opgelost is, dan kan je er weer plezier aan beleven  (y)