Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 12:34:25
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51

Auteur Topic: De modeltreinen van Spoorijzer  (gelezen 20799 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #120 Gepost op: 16 April 2025, 13:29:14 »
Op mijn staaltrein heb ik al een passend bod

De helft voor de Trix 1108 is binnen... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #121 Gepost op: 16 April 2025, 13:59:27 »
haha, nee nu toch echt eerst ICR  ;D ;D. Beloofd  :angel:

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 27 June 2025, 16:46:13 »
Zo, toch maar weer een update.

Al een (lange) tijd zit ik te broeden op hoe ik nu leuk(er) kan rijden. Wat ik nu doe is in een (deel van) de woonkamer een klein baantje maken. Opzich wel geinig, maar wel erg tijdsintensief. Een vaste baan elders in huis is toch niet handig. Mijn beoogde slaapkamer (oudste zoon uit huis) is niet zo geschikt en opgeofferd aan thuiswerkplekken etc. tja, dat moet ook gebeuren.

Mijn laatste gedachtekronkel (en dat is deel van de hobby) om met eenvoudige en relatief kleine modules een eenvoudige maar leuke baan te maken. Niet te groot (30x60 oid) zodat het hanteerbaar is en eenvoudig op te bergen (op een stapel). Helemaal uitgewerkt is het niet, maar op deze manier zou ik wel wat meer kunnen.

Maar, ik wil het niet helemaal ramvol leggen met spoor (waar het waarschijnlijk wel grotendeels op uitkomt....). Dus iets van historie oid zou leuk zijn. Gezien mijn materieel (hoofdlijn....) is het eigenlijk een onmogelijke combi. Dus dat gaan we graag aan  ;D.

Mijn huidige idee is om de baan in 2 delen op te knippen, een zichtbaar deel en een schaduwstation. Het zichtbare gedeelte zal natuurgetrouwer ogen, het schaduwstation is vooral functioneel. Voor het schaduwstation zoek ik een manier om zo veel mogelijk lange treinen te parkeren. Het zichtbare gedeelte wil ik baseren op een eenvoudig station ergens gelegen op de Veluwe. Allereerst zat ik te denken aan bv Epe, maar het gebrek aan bovenleiding speelde toch te zwaar in mijn afweging. Toen kwam ik uit richting Barneveld/Lunteren/Ede. Dat zou ook hoofdlijnmaterieel rechtvaardigen (immers, omleidingsroute), maar daarvoor heb ik (ook) te weinig ander materieel (plan V etc). Op dit moment spreekt Ermelo mij het meest aan, en dan de versie ergens jaren 70 als ik het goed heb. Naast het huidige eilandperron is er dan nog 1 zijspoor met kopspoor voor een eventuele goederentrein. Het is niet veel, maar een prima uitgangspunt om iets mee te kunnen.

Gezien de ruimte (klein) moet ik toch in bogen werken. Het mooiste is om het geheel in dubbelspoor uit te werken, maar dat scheelt mij weer 10cm aan beide kanten van de baan. En die heb ik niet echt. Bovendien..... wil je dan wisselen etc, dan heb je veel ruimte voor een wisselstraat (overloopwissels) nodig. Dat heb ik ook niet  ;D. Kortom, mijn huidige idee is uitgewerkt in enkel spoor! Aangezien het enkelspoor al in/na de bocht ligt, kan ik doen alsof dat niet in het "zicht" hoort. Misschien dat ik toch probeer aan 1 zijde dubbelspoor te maken, dan kan je makkelijker bv de ene trein laten vertrekken en de andere binnenkomen.

Het is een heel verhaal, voor een paar stukjes rails op de vloer. Daar ga ik eerst verder over puzzelen voordat ik (denk) aan bakken maken etc. Bij deze wat foto's:

De eerste opzet. Station "Ermelo" vooraan, het schaduwstation (even voor het idee met 3 sporen) achteraan. De kant linksvoor wil ik vloeiender leggen met flexrails. Nu ligt "voor" alles met R3 en achter met R2. Ja, alles is FLM profi, dat is wat ik nu gewoon heb. Ik hoop/verwacht dat deze baan niet oneindig blijft, dus voor nu is de profi prima. Ik hoop eigenlijk het goederenspoor rechts aan te sluiten op het hoofdspoor, zodat je een goederentrein op het zijspoor kan zetten die wel weer verder kan (en niet achteruit de hoofdbaan op). Dat is nog niet gelukt in dit voorbeeld.

En even een uitwerking van een iets uitgebreider schaduwstation, nu tot 5 sporen. Het is alleen (uiteraard) breder dan 30cm, dus daar moet ik dan iets op bedenken.

Ik beken, het is nog niet veel, maar wel een geval van iets is beter dan niks. Ik hoop dat ik een dergelijk baantje in bv 15 min aan het rijden kan hebben, dan is de kans dat ik een avondje met de hobby bezig kan wel wat groter dan nu.

Opmerkingen/meedenken mag, ik ben benieuwd!

Groeten,
Rogier

Karben

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 27 June 2025, 17:30:03 »
Ermelo had ook een kolenspoor naar de kolenloodsen op het terrein van Ps Zh Veldwijk.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Keska

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 27 June 2025, 17:58:33 »
Ik hoop dat ik een dergelijk baantje in bv 15 min aan het rijden kan hebben, dan is de kans dat ik een avondje met de hobby bezig kan wel wat groter dan nu.
Rogier,
 :)
Het lijkt me een vrij optimische gedachte dat je binnen een kwartier je modules met bovenleiding te voorschijn tovert, je vele materieel op de rails zet, alles aansluit en aan het karren bent.
Ik denk dat er minstens een klein uurtje nodig is.
Ik ben benieuwd.
Walter

Anton Maris

• Offline Offline
  • Modelspoor is magisch
« Reactie #125 Gepost op: 27 June 2025, 19:57:48 »
De snelheid waarmee een modulebaan kan worden opgezet is ook afhankelijk van het type module. Een kwartier is erg kort maar in een half uur heb ik mijn 6 modules operationeel.

Plaatje van 4 modules gestapeld. Dit zijn 60 bij 120 modules met uitklapbare poten. Door de afneembare stofkappen wordt de scenery goed beschermd en kan ook bovenleiding blijven staan.

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 27 June 2025, 20:56:26 »
Dank voor de reacties!

@Karben: klopt, in de situatie die ik bedoel is het kolenspoor helaas al weg. Ik heb een jaar terug in Ermelo een presentatie gezien over het toenmalige station, volgens mij was dat jaren 70. Dat past iets beter bij mijn materieel dan de jaren 50/60.

@Keska/Anton: Dat had ik niet echt beschreven. In de garage heb ik (wat) ruimte om modules op te stapelen. Dat is meer gelijk aan het idee van Anton Maris. Ik denk vlakker etc. Dan kan ik relatief makkelijk als een soort puzzelstukken snel een baantje leggen. Het zullen vrij lage modules (moeten) blijven, welke ik op de vloer wil leggen. Anders kunnen we geen TV meer kijken etc  ;D. Bovenleiding lijkt mij erg leuk, maar dat zal niet mijn focus nu zijn, als dat aan de orde komt, dan heb ik hopelijk iets meer ruimte tot mijn beschikking (ik heb nog enkele andere kinderen die tzt uit huis zullen gaan  ;D).

Groeten,
Rogier

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #127 Gepost op: Vandaag om 13:04:34 »
Als je dan al een garage hebt... auto eruit en opbouwen maar? Of ligt het zo simpel niet?

Keska

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: Vandaag om 13:59:49 »
 ;)
Misschien bergt de garage echt smalspoormaterieel, bv van Spoorijzer?
Walter