Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 14:45:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:32:06
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Jeroen Water
Vandaag om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 13:14:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
28 June 2025, 21:22:14
Nijmegen in h0 door Dave.......
28 June 2025, 21:04:44
  

Auteur Topic: De modeltreinen van Spoorijzer  (gelezen 21126 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8977
  • Hengelooo 1:160
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #120 Gepost op: 16 April 2025, 13:29:14 »
Op mijn staaltrein heb ik al een passend bod

De helft voor de Trix 1108 is binnen... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2589
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #121 Gepost op: 16 April 2025, 13:59:27 »
haha, nee nu toch echt eerst ICR  ;D ;D. Beloofd  :angel:


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2589
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #122 Gepost op: 27 June 2025, 16:46:13 »
Zo, toch maar weer een update.

Al een (lange) tijd zit ik te broeden op hoe ik nu leuk(er) kan rijden. Wat ik nu doe is in een (deel van) de woonkamer een klein baantje maken. Opzich wel geinig, maar wel erg tijdsintensief. Een vaste baan elders in huis is toch niet handig. Mijn beoogde slaapkamer (oudste zoon uit huis) is niet zo geschikt en opgeofferd aan thuiswerkplekken etc. tja, dat moet ook gebeuren.

Mijn laatste gedachtekronkel (en dat is deel van de hobby) om met eenvoudige en relatief kleine modules een eenvoudige maar leuke baan te maken. Niet te groot (30x60 oid) zodat het hanteerbaar is en eenvoudig op te bergen (op een stapel). Helemaal uitgewerkt is het niet, maar op deze manier zou ik wel wat meer kunnen.

Maar, ik wil het niet helemaal ramvol leggen met spoor (waar het waarschijnlijk wel grotendeels op uitkomt....). Dus iets van historie oid zou leuk zijn. Gezien mijn materieel (hoofdlijn....) is het eigenlijk een onmogelijke combi. Dus dat gaan we graag aan  ;D.

Mijn huidige idee is om de baan in 2 delen op te knippen, een zichtbaar deel en een schaduwstation. Het zichtbare gedeelte zal natuurgetrouwer ogen, het schaduwstation is vooral functioneel. Voor het schaduwstation zoek ik een manier om zo veel mogelijk lange treinen te parkeren. Het zichtbare gedeelte wil ik baseren op een eenvoudig station ergens gelegen op de Veluwe. Allereerst zat ik te denken aan bv Epe, maar het gebrek aan bovenleiding speelde toch te zwaar in mijn afweging. Toen kwam ik uit richting Barneveld/Lunteren/Ede. Dat zou ook hoofdlijnmaterieel rechtvaardigen (immers, omleidingsroute), maar daarvoor heb ik (ook) te weinig ander materieel (plan V etc). Op dit moment spreekt Ermelo mij het meest aan, en dan de versie ergens jaren 70 als ik het goed heb. Naast het huidige eilandperron is er dan nog 1 zijspoor met kopspoor voor een eventuele goederentrein. Het is niet veel, maar een prima uitgangspunt om iets mee te kunnen.

Gezien de ruimte (klein) moet ik toch in bogen werken. Het mooiste is om het geheel in dubbelspoor uit te werken, maar dat scheelt mij weer 10cm aan beide kanten van de baan. En die heb ik niet echt. Bovendien..... wil je dan wisselen etc, dan heb je veel ruimte voor een wisselstraat (overloopwissels) nodig. Dat heb ik ook niet  ;D. Kortom, mijn huidige idee is uitgewerkt in enkel spoor! Aangezien het enkelspoor al in/na de bocht ligt, kan ik doen alsof dat niet in het "zicht" hoort. Misschien dat ik toch probeer aan 1 zijde dubbelspoor te maken, dan kan je makkelijker bv de ene trein laten vertrekken en de andere binnenkomen.

Het is een heel verhaal, voor een paar stukjes rails op de vloer. Daar ga ik eerst verder over puzzelen voordat ik (denk) aan bakken maken etc. Bij deze wat foto's:



De eerste opzet. Station "Ermelo" vooraan, het schaduwstation (even voor het idee met 3 sporen) achteraan. De kant linksvoor wil ik vloeiender leggen met flexrails. Nu ligt "voor" alles met R3 en achter met R2. Ja, alles is FLM profi, dat is wat ik nu gewoon heb. Ik hoop/verwacht dat deze baan niet oneindig blijft, dus voor nu is de profi prima. Ik hoop eigenlijk het goederenspoor rechts aan te sluiten op het hoofdspoor, zodat je een goederentrein op het zijspoor kan zetten die wel weer verder kan (en niet achteruit de hoofdbaan op). Dat is nog niet gelukt in dit voorbeeld.


En even een uitwerking van een iets uitgebreider schaduwstation, nu tot 5 sporen. Het is alleen (uiteraard) breder dan 30cm, dus daar moet ik dan iets op bedenken.

Ik beken, het is nog niet veel, maar wel een geval van iets is beter dan niks. Ik hoop dat ik een dergelijk baantje in bv 15 min aan het rijden kan hebben, dan is de kans dat ik een avondje met de hobby bezig kan wel wat groter dan nu.

Opmerkingen/meedenken mag, ik ben benieuwd!

Groeten,
Rogier



Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #123 Gepost op: 27 June 2025, 17:30:03 »
Ermelo had ook een kolenspoor naar de kolenloodsen op het terrein van Ps Zh Veldwijk.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #124 Gepost op: 27 June 2025, 17:58:33 »
Ik hoop dat ik een dergelijk baantje in bv 15 min aan het rijden kan hebben, dan is de kans dat ik een avondje met de hobby bezig kan wel wat groter dan nu.
Rogier,
 :)
Het lijkt me een vrij optimische gedachte dat je binnen een kwartier je modules met bovenleiding te voorschijn tovert, je vele materieel op de rails zet, alles aansluit en aan het karren bent.
Ik denk dat er minstens een klein uurtje nodig is.
Ik ben benieuwd.
Walter

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #125 Gepost op: 27 June 2025, 19:57:48 »
De snelheid waarmee een modulebaan kan worden opgezet is ook afhankelijk van het type module. Een kwartier is erg kort maar in een half uur heb ik mijn 6 modules operationeel.



Plaatje van 4 modules gestapeld. Dit zijn 60 bij 120 modules met uitklapbare poten. Door de afneembare stofkappen wordt de scenery goed beschermd en kan ook bovenleiding blijven staan.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2589
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #126 Gepost op: 27 June 2025, 20:56:26 »
Dank voor de reacties!

@Karben: klopt, in de situatie die ik bedoel is het kolenspoor helaas al weg. Ik heb een jaar terug in Ermelo een presentatie gezien over het toenmalige station, volgens mij was dat jaren 70. Dat past iets beter bij mijn materieel dan de jaren 50/60.

@Keska/Anton: Dat had ik niet echt beschreven. In de garage heb ik (wat) ruimte om modules op te stapelen. Dat is meer gelijk aan het idee van Anton Maris. Ik denk vlakker etc. Dan kan ik relatief makkelijk als een soort puzzelstukken snel een baantje leggen. Het zullen vrij lage modules (moeten) blijven, welke ik op de vloer wil leggen. Anders kunnen we geen TV meer kijken etc  ;D. Bovenleiding lijkt mij erg leuk, maar dat zal niet mijn focus nu zijn, als dat aan de orde komt, dan heb ik hopelijk iets meer ruimte tot mijn beschikking (ik heb nog enkele andere kinderen die tzt uit huis zullen gaan  ;D).

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2855
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #127 Gepost op: 28 June 2025, 13:04:34 »
Als je dan al een garage hebt... auto eruit en opbouwen maar? Of ligt het zo simpel niet?

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #128 Gepost op: 28 June 2025, 13:59:49 »
 ;)
Misschien bergt de garage echt smalspoormaterieel, bv van Spoorijzer?
Walter