Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
  

Auteur Topic: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970  (gelezen 1247 keer)

Donny95

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Gepost op: 12 September 2024, 01:20:18 »
Geen idee of dit in de categorie past waar ik dit draadje in plaats, maar ik kom ergens niet uit wat de nummering van Duitse Reichsbahn stoomlocs betreft en dacht, wie weet weet iemand dat hier.

In 1970 is de DR overgegaan op het EDV systeem, dat is verder duidelijk. De vraag waar ik mee zit, ze gebruikte bij het nummer na de Baureihe bijvoorbeeld na de 44, een 0 voor oliestooklocs en een 1 voor kolen gestookte locs (dus 44 1xxx voor kolen, 44 0xxx voor oliestook). Hanteerde ze dat verschil in nummer van kolen en oliestook pas vanaf 1970, of werd dit onderscheid al gebruikt vanaf het moment van de ombouw van kolen naar oliestook klaar was in de jaren ervoor?

Ik heb namelijk volgens een Duitse verkoper een grote zware originele nummerplaat van een DR 44er gekocht, maar na wat onderzoek naar de levensloop van die loc zou de nummerplaat niet kloppen. De desbetreffende loc gebouwd in 1942 met nummer 44 1093 als kolenstook is in 1965 omgebouwd naar oliestook door Meiningen en kreeg in 1970 met invoeren van het EDV systeem nummer 44 0093-3.

Mocht de DR na de ombouw van oliestook het nummer meteen gewijzigd hebben zou de loc 5 jaar met het nummer 44 0093 rondgereden moeten hebben tussen '65 en '70, dan klopt mijn plaat wel. Zo niet klopt mijn plaat dus niet en heb ik een niet originele wat uiteraard jammer zou zijn.

Ik heb heel wat pagina's op internet bezocht en 1 ervan zegt dat hij bij de ombouw meteen omgenummerd was naar 44 0093 en 1970 pas naar 44 0093-3. De rest van de sites staat dat de loc alleen 44 1093, 44 0093-3 en 44 1093-2 zou hebben gedragen. Kortom ik tast nogal in het duister, maar wil graag erachter komen of ik nou een echte of toch niet kloppende plaat heb.

Ik hoop dat iemand met enige Deutsche Reichsbahn kennis mij ermee kan helpen.

Groeten,
Donny





« Laatst bewerkt op: 12 September 2024, 01:23:39 door NS 7742 »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2024, 08:10:10 »
Hier is de hele levensloop van de 44 1093 te vinden:

https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406702&lang=1&id=95235&action=portrait

Nummer 44 0093 staat er niet bij en ben ik ook nog nooit tegengekomen.
Voor zover ik weet waren er bij de DR/DRG geen viercijferige nummers beginnend met een 0, deze kwamen pas bij de invoering van de EDV voor oliegestookte locs.

Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat de plaat niet origineel is (iig niet behorend bij de betreffende loc).
Eventueel kun je de vraag op https://www.drehscheibe-online.de stellen.


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #2 Gepost op: 12 September 2024, 09:01:37 »
De Facebookgroep lokschildsammler kan ongetwijfeld helpen.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #3 Gepost op: 12 September 2024, 09:30:18 »
Of zou je bij toeval een ontbrekende nummerplaat van onderstaande loc hebben ?  ;D



Bron: Dampflokomotivarchiv.de

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2024, 09:31:17 »
Op https://www.lokschilder.info/lokschilder.htm staat ook veel info. Een overzicht van vervalsingen/imitaties kan ook helpen qua vergelijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3218
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #5 Gepost op: 12 September 2024, 09:43:45 »
Helaas voor jou klopt deze nummerplaat niet. Zoals je zelf al stelt is de eerste 0 van het volgnummer een kenmerk om aan te duiden dat het een oliegestookte loc is. Dit kenmerk (en de "1" voor kolenstook en de "9" voor kolenstof) maakt juist deel uit van het in 1970 ingevoerde EDV Nummer systeem. Voor invoering van dit nummersysteem droegen de locs het volgnummer van hun indienstelling.
Groeten,
Richard

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #6 Gepost op: 12 September 2024, 09:56:14 »
Nach dem Krieg gelangte die Lok zur DR und wurde auf Öl-
hauptfeuerung umgebaut und mit der Betriebsnummer 44 0093 bezeichnet. Zuletzt war sie in Gera
als Heizlok mit der Betriebsnummer 44 0093-3 im Einsatz, ehe sie als Museumslokomotive ausgewählt
und auf Kohlefeuerung zurückgebaut wurde (Betriebsnummer 44 1093-2).

 ???

Bron:  Eisenbahnwelten.de

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #7 Gepost op: 12 September 2024, 10:10:12 »
https://kjbmodels.co.uk/product/bachmann-scenecraft-44-0093-gents-toilet-and-staff-room-rrp-39-95/

Sorry, grapje,  kan het niet laten.  Maar toevallig wel het nummer waar je naar zocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3218
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2024, 10:11:17 »
Eisenbahnwelt is slecht geïnformeerd en de info klopt verder ook niet. Toen de loc Traditionslok (museumsloc) werd, was deze allang terugverbouwd tot kolenstook.
Groeten,
Richard

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #9 Gepost op: 12 September 2024, 10:27:15 »
Volgens mij heeft de nummerplaat nooit op een loc gezeten, hij heeft namelijk geen sporen van gebruik aan de voor- en achterzijde. In de jaren '70 werden "neu Gusz"-platen via EK aangeboden. Wellicht is dit er een van. Ooit heb ik in Beekbergen uit een zogeheten kofferbak-verkoop van een oosterbuur zo'n plaat aangeschaft. Van een 56'er. Hij zei er eerlijk bij dat het een "neu Gusz" betrof maar wel echt want bij de DR maakten ze ook alles volgens een vijfjarenplan. Dus van de toen nog aanwezige locomotieven (voor de EDV) werden nummerplaten vervaardigd maar werden nimmer op de locs aangebracht.

Lebenslauf
__.__.1942      Auslieferung an DRB - Deutsche Reichsbahn [D]  "44 1093 ÜK"
__.11.1942      Abnahme
__.__.194x      => DR - Deutsche Reichsbahn [D]  "44 1093"
21.02.1946   -   01.03.1946  z-Stellung [anschließend bis 01.10.1947 warten auf Ausbesserung]
11.08.1948   -   31.07.1948  Abstellung [warten auf Ausbesserung]
04.09.1950   -   27.03.1951  Abstellung [warten auf Ausbesserung]
25.08.1951   -   13.12.1952  Abstellung [Lok betriebsfähig abg.] [mit Unterbrechung, in 10.1952 insgesamt 12 Betriebstage]
26.05.1964   -   14.12.1964  Abstellung [warten auf Ausbesserung]
15.12.1964   -   31.01.1965  Umbau durch Reichsbahnausbesserungswerk Meiningen [DDR] 
[Ausrüstung mit Ölhauptfeuerung (im Rahmen einer L4 Untersuchung)]
22.03.1967   -   17.08.1967  Abstellung [warten auf Ausbesserung]
01.06.1970      Umzeichnung in "44 0093-3"
19.04.1982   -   11.06.1982  Umbau durch Reichsbahnausbesserungswerk Meiningen [DDR] 
[zur kohlegefeuerten, fahrfähigen Heizlok (im Rahmen einer Instandhaltungsstufe L5)]
11.06.1982      Umzeichnung in "44 1093-2"
__.__.198x      Aufnahme in den Traditionslokbestand "44 1093-2" [betriebsfähige Museumslok]
__.__.1992      Umzeichnung in "088 445-2" [angeschriebene Nummer 44 1093]
__.05.1995   -   __.04.1996  Umbau durch Ausbesserungswerk Meiningen [D] 
[Ausrüstung mit Ölhauptfeuerung]
__.04.1996      Umzeichnung in "44 0093-3"
07.05.2000      Abstellung
__.__.2001      an Dampf-Plus GmbH, München [D]  "44 1093" [hinterstellt bei TEV - Thüringer Eisenbahnverein e. V., Weimar]
__.08.2004      an Bahnbetriebswerk Arnstadt historisch e. V., Arnstadt [D]  "44 1093"
[22.08,2021 vh]

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2024, 11:14:18 »
Ongeacht de wel/niet authenticiteit van de nummerplaat geeft het overzicht geen uitsluitsel over het bestaan van het nummer 44 0093.

Lebenslauf
 
__.__.194x      => DR - Deutsche Reichsbahn [D]  "44 1093"

15.12.1964   -   31.01.1965  Umbau durch Reichsbahnausbesserungswerk Meiningen [DDR] 
[Ausrüstung mit Ölhauptfeuerung (im Rahmen einer L4 Untersuchung)]

01.06.1970      Umzeichnung in "44 0093-3"

De loc begint zijn leven als 441093.   in 64/65 wordt hij naar olie omgebouwd.  Welk nummer kreeg die toen ?
Pas in 1970 kreeg hij het nieuwe nummer met toevoeging -03, dus wat was het in die tussentijd  ???
« Laatst bewerkt op: 12 September 2024, 11:28:58 door MartinRT. Reden: correctie »

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #11 Gepost op: 12 September 2024, 13:11:41 »
Best een interessante vraag. Dus ik volg. Ik mocht ook even bij de loc staan in Lokschuppen Arnstadt dit voorjaar.








Mischien weten ze het daar wel.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Donny95

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #12 Gepost op: 12 September 2024, 14:08:12 »
Volgens mij heeft de nummerplaat nooit op een loc gezeten, hij heeft namelijk geen sporen van gebruik aan de voor- en achterzijde. In de jaren '70 werden "neu Gusz"-platen via EK aangeboden. Wellicht is dit er een van. Ooit heb ik in Beekbergen uit een zogeheten kofferbak-verkoop van een oosterbuur zo'n plaat aangeschaft. Van een 56'er. Hij zei er eerlijk bij dat het een "neu Gusz" betrof maar wel echt want bij de DR maakten ze ook alles volgens een vijfjarenplan. Dus van de toen nog aanwezige locomotieven (voor de EDV) werden nummerplaten vervaardigd maar werden nimmer op de locs aangebracht.

Lebenslauf
__.__.1942      Auslieferung an DRB - Deutsche Reichsbahn [D]  "44 1093 ÜK"
__.11.1942      Abnahme
__.__.194x      => DR - Deutsche Reichsbahn [D]  "44 1093"
21.02.1946   -   01.03.1946  z-Stellung [anschließend bis 01.10.1947 warten auf Ausbesserung]
11.08.1948   -   31.07.1948  Abstellung [warten auf Ausbesserung]
04.09.1950   -   27.03.1951  Abstellung [warten auf Ausbesserung]
25.08.1951   -   13.12.1952  Abstellung [Lok betriebsfähig abg.] [mit Unterbrechung, in 10.1952 insgesamt 12 Betriebstage]
26.05.1964   -   14.12.1964  Abstellung [warten auf Ausbesserung]
15.12.1964   -   31.01.1965  Umbau durch Reichsbahnausbesserungswerk Meiningen [DDR] 
[Ausrüstung mit Ölhauptfeuerung (im Rahmen einer L4 Untersuchung)]
22.03.1967   -   17.08.1967  Abstellung [warten auf Ausbesserung]
01.06.1970      Umzeichnung in "44 0093-3"
19.04.1982   -   11.06.1982  Umbau durch Reichsbahnausbesserungswerk Meiningen [DDR] 
[zur kohlegefeuerten, fahrfähigen Heizlok (im Rahmen einer Instandhaltungsstufe L5)]
11.06.1982      Umzeichnung in "44 1093-2"
__.__.198x      Aufnahme in den Traditionslokbestand "44 1093-2" [betriebsfähige Museumslok]
__.__.1992      Umzeichnung in "088 445-2" [angeschriebene Nummer 44 1093]
__.05.1995   -   __.04.1996  Umbau durch Ausbesserungswerk Meiningen [D] 
[Ausrüstung mit Ölhauptfeuerung]
__.04.1996      Umzeichnung in "44 0093-3"
07.05.2000      Abstellung
__.__.2001      an Dampf-Plus GmbH, München [D]  "44 1093" [hinterstellt bei TEV - Thüringer Eisenbahnverein e. V., Weimar]
__.08.2004      an Bahnbetriebswerk Arnstadt historisch e. V., Arnstadt [D]  "44 1093"
[22.08,2021 vh]

Dan zal het wel zo'n plaat zijn, want ik heb hem heel toevallig ook bij een Oosterbuur gekocht, in Loenen afgelopen weekend ;D. Weet ik in ieder geval voldoende dat hij dus sowieso niet op de loc gezeten heeft. Museum Arnstadt had ik ook nog even gecontacteerd en die zei inderdaad een 'Fälschung' omdat die loc nooit het nummer 44 0093 gedragen heeft. Best zonde want ik was blij dat ik een plaat vond van een DR 44'er... Maar goed, als het een plaat was die wel al was vervaardigd voor de machine alleen niet erop heeft gezeten vind ik dat wel weer een mooi verhaal, laat ik hem lekker aan de muur hangen  (y)
« Laatst bewerkt op: 12 September 2024, 14:11:37 door NS 7742 »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1734
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #13 Gepost op: 12 September 2024, 17:24:56 »
De loc begint zijn leven als 441093.   in 64/65 wordt hij naar olie omgebouwd.  Welk nummer kreeg die toen ?
Pas in 1970 kreeg hij het nieuwe nummer met toevoeging -03, dus wat was het in die tussentijd  ???

De lok begint als 44 1093ük. In 1945 wordt hij omgenummerd naar 44 1093 totdat hij in 1970 het computernummer 44 0093-3 krijgt. In 1982 krijgt hij het nummer 44 1093-2. Van 2001 tot 2004 (of zoiets) dan weer het nummer 44 0093-3.
Tegenwoordig is het de 088 445-2  ;D

Bart

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970
« Reactie #14 Gepost op: 12 September 2024, 19:05:40 »
088 445-2 is slechts administratief, op de loc staat het "oorspronkelijke" nummer uit de jaren 70.

Deze administratieve nummers zijn als volgt opgebouwd:
088 = museum stoomloc (evenzo 188, 288, 488, ...)
44x = ex Baureihe 44 (bij E-locs zonder E)
xx5 = ex DR (itt xx0 = ex DB, bij meerdere locs van dezelfde BR xx1,... resp. xx6,...)