Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10
  

Auteur Topic: Project Opsolder  (gelezen 7221 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Project Opsolder
« Gepost op: 28 August 2006, 16:35:17 »
http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/BaanplanOpsolder.jpg
Dit is het definitieve ontwerp van project Opsolder. het is een dubbelspoorsbaan waarvan het rode gedeelte een schaduwstation is en dus niet zichtbaar.De rails is van Piko A gleis. dat houd in dat het puntstuk van de wissels niet gepolariseerd kunnen worden maar na een vraag hier op deze site zal dat geen problemen opleveren. Zelfs een sik kan met lage snelheid over een wissel kunnen rijden.De wissels worden aangedreven door Conrad wisselaandrijvingen. De treinen zullen zowel links als rechtsom rijden,natuurlijk niet op hetzelfde spoor  :o
Later zal nog een klein station in het groene gedeelte rechtsonder geplaatst worden. Dat zal een kopstation worden waar de groene plan V, de Hondekop en een Mat '46 zullen aankomen en vertrekken.De andere treinen zoals een IRM, koploper en een 8 delige Piko ICE zullen in het schaduwstation aankomen en vertrekken. De ICE kan op het eerste opstelspoor in het schaduwstaion en op de beide opstelsporen in het zichtbare gedeelte gestalt worden, de sporen zijn daar lang genoeg.
Ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Project Opsolder
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2006, 17:42:56 »
Sjocht dr goed úút hjer!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Anoniem

  • Gast
Re: Project Opsolder
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2006, 18:16:54 »
Harm,

Overall ziet het er goed uit, maar één ding sprong direct in het oog: treinen die tegen de klok in rijden (bij rechtsrijdend verkeer) kunnen slechts van twee sporen in het schaduwstation gebruik maken, namelijk de "hoofd-"sporen voor zover je daarvan kunt spreken. Met de klok mee zijn dat er vier (het "hoofdspoor" in de betreffende richting en de drie "passeersporen"). Ik zou dan ook voorstellen om de overloopwissels aan de linkerzijde van het schaduwstation te verplaatsen naar voorbij het wissel waar de "passeersporen" op de hoofdlijn aantakken, desnoods om de hoek.

Wesley

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2006, 19:36:11 »
Wesley
Je bedoelt van die meegebogen wissels?
Ik kan die ene wissel linksboven niet verder naar links verplaatsen omdat het achterste opstelspoor dan niet uitkomt.
Ik moet rekening houden met die zwarte blokjes. dat zijn dakbalken en die kan ik niet weghalen.
inderdaad zouden die meegebogen wissels iets kunnen doen maar ik weet niet of ze passen. De binnenste straal is R2 en de buitenste straal is R3
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2006, 21:17:26 »
Ik heb even gepast of ik de wissels linksboven ook in hun geheel kon verplaatsen naar links om de hoek, maar dat paste niet  :-[
Inderdaad kan een trein op het buitenste spoor die tegen de klok inrijd niet op de opstelsporen in het schaduwstation komen  :'(
Dat is een probleem. Weet iemand een oplossing?
Dat van die gebogen wissels weet ik niet of die ook van r2 naar r3 gaan.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Anoniem

  • Gast
Re: Project Opsolder
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2006, 21:22:54 »
Engels wissel een optie? Zie ASCII-art ;D:

____________
____\_______
          \______

i.p.v.
____________
____\_______
                  \__

Scheelt bij definitie wat ruimte... zou het ook genoeg zijn?

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #6 Gepost op: 29 August 2006, 13:15:36 »
Het zou inderdaad een oplossing zijn, maar ik houd niet zo van die wissels. Ze veroorzaken nogal wat storingen. Daar moet ik nog eens rustig over nadenken. Wat ook een optie kan zijn is dat de buitenste baan tegen de klok in en de binnenste baan met de klok mee gereden wordt. Dan kan je wel overal komen. Wordt dat in nederland ook niet zo gereden?
Alleen kom je dan van de buitenste baan op de binnenbaan terecht en kan je pas aan het einde van de paradebaan weer terug.Dus zo geweldig is mijn oplossing ook weer niet  >:(
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Project Opsolder
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2006, 13:26:28 »
Is een baan op 2 niveaus een goed idee???

Op het bovenste niveau het station en het niveau er onder het schaduwstation.

mvg,

Matthijs

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2006, 15:21:27 »
Hallo Matthijs.
Ik heb daar wel aan gedacht maar het past helaas niet. Onder de baan liggen nogal wat dingen opgeslagen. Welliswaar heb ik dat zo gedaan dat ik wel overal bij kan, maar ruimte om een tweede niveau te maken is er helaas niet.
Ik ben bang dat alleen die engelse wissel een oplossing is. Jammer want die wilde ik eigenlijk niet gebruiken vanwege storinggevoeligheid.
Dus als iemand anders nog iets weet of op en aanmerkingen heeft?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Project Opsolder
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2006, 15:29:01 »
Heeft Piko A gleis geen kruisingen?
Want die zouden wel eens waar minder rijmogelijkheden hebben maar ook minder storingsgevoelig zijn!

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: Project Opsolder
« Reactie #10 Gepost op: 29 August 2006, 15:35:50 »
Wat ook een optie kan zijn is dat de buitenste baan tegen de klok in en de binnenste baan met de klok mee gereden wordt. Dan kan je wel overal komen. Wordt dat in nederland ook niet zo gereden?

In Nederland wordt inderdaad ook rechts gereden. Binnenkomen is ook niet het probleem, maar...

Alleen kom je dan van de buitenste baan op de binnenbaan terecht en kan je pas aan het einde van de paradebaan weer terug.Dus zo geweldig is mijn oplossing ook weer niet  >:(

... uitrijden wel ;)

Dit misschien een oploskoffie? ;D (Te klein? Klik hier)



Enige nadeel: van rijrichting wisselen kan alleen in het station, niet in het schaduwstation.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2006, 17:33:13 door Wesley »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Project Opsolder
« Reactie #11 Gepost op: 29 August 2006, 23:25:07 »
Harm,

ik weet dat het in H0 moeilijk is om een goed sporenplan te maken op zo'n formaat "tafel".
Echter valt het me op dat het straks langs de randen is. Iets wat ik jammer vind.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Richard H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • www.arminiatures.nl
Re: Project Opsolder
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2006, 17:42:39 »
Ik heb nergens maten zien staan .Of zie ik er overheen????
« Laatst bewerkt op: 04 November 2006, 13:48:38 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Tijd maken voor de opbouw van mijn baan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Project Opsolder
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2006, 17:57:16 »
Inside information Richard  ;D ;)

Ik ken sommige personen kwa voorkeur en weet door het vele reageren hier van een aantal personen of ze H0, N of een andere schaal rijden.
Vandaar dat ik nu kan aangeven dat het H0 is.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #14 Gepost op: 05 September 2006, 18:44:17 »
Oeps, ja dat had ik er bij moeten vermelden. Het is inderdaad in H0 zoals Sander al aangaf, waarvoor mijn dank   ;D.
De baan ligt "in het echt"iets verder van de rand, maar het schaduwstation ligt tegen de wand aan, evenals de rechterbocht. Ook de paradebaan ligt vanaf links bekeken nog ongeveer een meter tegen de wand. Alleen de laatste 4 meter van het paradevak is vrij. Als ik te veel ruimte zou laten tussen de wanden en het spoor dan zou ik daar een loze ruimte krijgen waar ik niets mee kan. Om je een idee te geven. Het buitenste spoor van het schaduwstation ligt 8 cm van de wand, het paradevak ligt 7,5 cm van de rand en de rechterbocht ligt 10 cm van de wand af.Omdat ik het midden van de baan open heb gemaakt kan ik overal goed bij.
Nog wat maten, de tafel is 5.05 meter lang, op het smalle gedeelte 140 breed, en op het bredere gedeelte 2, 05 meter.
Harm
« Laatst bewerkt op: 05 September 2006, 18:52:06 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !