Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 23:21:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 23:13:58
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 22:45:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:46
NS 3502 van zwart naar groen door prutser
Vandaag om 22:09:18
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 21:36:03
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door Keska
Vandaag om 21:26:15
Roco traxx 'Eurocity' door Daan!
Vandaag om 20:15:46
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald Halma
Vandaag om 20:10:51
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 19:52:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:46:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 17:21:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:53:02
Haperende locs door BartvD
Vandaag om 16:52:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:42:41
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 16:31:58
Standerdmolen door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:50
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:57:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 13:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
Vandaag om 13:26:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:58:46
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Ben
Vandaag om 12:30:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:24:47
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:43
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:57:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
  

Auteur Topic: Project Opsolder  (gelezen 7311 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Project Opsolder
« Gepost op: 28 August 2006, 16:35:17 »
http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/BaanplanOpsolder.jpg
Dit is het definitieve ontwerp van project Opsolder. het is een dubbelspoorsbaan waarvan het rode gedeelte een schaduwstation is en dus niet zichtbaar.De rails is van Piko A gleis. dat houd in dat het puntstuk van de wissels niet gepolariseerd kunnen worden maar na een vraag hier op deze site zal dat geen problemen opleveren. Zelfs een sik kan met lage snelheid over een wissel kunnen rijden.De wissels worden aangedreven door Conrad wisselaandrijvingen. De treinen zullen zowel links als rechtsom rijden,natuurlijk niet op hetzelfde spoor  :o
Later zal nog een klein station in het groene gedeelte rechtsonder geplaatst worden. Dat zal een kopstation worden waar de groene plan V, de Hondekop en een Mat '46 zullen aankomen en vertrekken.De andere treinen zoals een IRM, koploper en een 8 delige Piko ICE zullen in het schaduwstation aankomen en vertrekken. De ICE kan op het eerste opstelspoor in het schaduwstaion en op de beide opstelsporen in het zichtbare gedeelte gestalt worden, de sporen zijn daar lang genoeg.
Ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Project Opsolder
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2006, 17:42:56 »
Sjocht dr goed úút hjer!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Anoniem

  • Gast
Re: Project Opsolder
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2006, 18:16:54 »
Harm,

Overall ziet het er goed uit, maar één ding sprong direct in het oog: treinen die tegen de klok in rijden (bij rechtsrijdend verkeer) kunnen slechts van twee sporen in het schaduwstation gebruik maken, namelijk de "hoofd-"sporen voor zover je daarvan kunt spreken. Met de klok mee zijn dat er vier (het "hoofdspoor" in de betreffende richting en de drie "passeersporen"). Ik zou dan ook voorstellen om de overloopwissels aan de linkerzijde van het schaduwstation te verplaatsen naar voorbij het wissel waar de "passeersporen" op de hoofdlijn aantakken, desnoods om de hoek.

Wesley

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2006, 19:36:11 »
Wesley
Je bedoelt van die meegebogen wissels?
Ik kan die ene wissel linksboven niet verder naar links verplaatsen omdat het achterste opstelspoor dan niet uitkomt.
Ik moet rekening houden met die zwarte blokjes. dat zijn dakbalken en die kan ik niet weghalen.
inderdaad zouden die meegebogen wissels iets kunnen doen maar ik weet niet of ze passen. De binnenste straal is R2 en de buitenste straal is R3
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2006, 21:17:26 »
Ik heb even gepast of ik de wissels linksboven ook in hun geheel kon verplaatsen naar links om de hoek, maar dat paste niet  :-[
Inderdaad kan een trein op het buitenste spoor die tegen de klok inrijd niet op de opstelsporen in het schaduwstation komen  :'(
Dat is een probleem. Weet iemand een oplossing?
Dat van die gebogen wissels weet ik niet of die ook van r2 naar r3 gaan.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Anoniem

  • Gast
Re: Project Opsolder
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2006, 21:22:54 »
Engels wissel een optie? Zie ASCII-art ;D:

____________
____\_______
          \______

i.p.v.
____________
____\_______
                  \__

Scheelt bij definitie wat ruimte... zou het ook genoeg zijn?

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #6 Gepost op: 29 August 2006, 13:15:36 »
Het zou inderdaad een oplossing zijn, maar ik houd niet zo van die wissels. Ze veroorzaken nogal wat storingen. Daar moet ik nog eens rustig over nadenken. Wat ook een optie kan zijn is dat de buitenste baan tegen de klok in en de binnenste baan met de klok mee gereden wordt. Dan kan je wel overal komen. Wordt dat in nederland ook niet zo gereden?
Alleen kom je dan van de buitenste baan op de binnenbaan terecht en kan je pas aan het einde van de paradebaan weer terug.Dus zo geweldig is mijn oplossing ook weer niet  >:(
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: Project Opsolder
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2006, 13:26:28 »
Is een baan op 2 niveaus een goed idee???

Op het bovenste niveau het station en het niveau er onder het schaduwstation.

mvg,

Matthijs

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2006, 15:21:27 »
Hallo Matthijs.
Ik heb daar wel aan gedacht maar het past helaas niet. Onder de baan liggen nogal wat dingen opgeslagen. Welliswaar heb ik dat zo gedaan dat ik wel overal bij kan, maar ruimte om een tweede niveau te maken is er helaas niet.
Ik ben bang dat alleen die engelse wissel een oplossing is. Jammer want die wilde ik eigenlijk niet gebruiken vanwege storinggevoeligheid.
Dus als iemand anders nog iets weet of op en aanmerkingen heeft?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Project Opsolder
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2006, 15:29:01 »
Heeft Piko A gleis geen kruisingen?
Want die zouden wel eens waar minder rijmogelijkheden hebben maar ook minder storingsgevoelig zijn!

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: Project Opsolder
« Reactie #10 Gepost op: 29 August 2006, 15:35:50 »
Wat ook een optie kan zijn is dat de buitenste baan tegen de klok in en de binnenste baan met de klok mee gereden wordt. Dan kan je wel overal komen. Wordt dat in nederland ook niet zo gereden?

In Nederland wordt inderdaad ook rechts gereden. Binnenkomen is ook niet het probleem, maar...

Alleen kom je dan van de buitenste baan op de binnenbaan terecht en kan je pas aan het einde van de paradebaan weer terug.Dus zo geweldig is mijn oplossing ook weer niet  >:(

... uitrijden wel ;)

Dit misschien een oploskoffie? ;D (Te klein? Klik hier)



Enige nadeel: van rijrichting wisselen kan alleen in het station, niet in het schaduwstation.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2006, 17:33:13 door Wesley »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Project Opsolder
« Reactie #11 Gepost op: 29 August 2006, 23:25:07 »
Harm,

ik weet dat het in H0 moeilijk is om een goed sporenplan te maken op zo'n formaat "tafel".
Echter valt het me op dat het straks langs de randen is. Iets wat ik jammer vind.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Richard H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • www.arminiatures.nl
Re: Project Opsolder
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2006, 17:42:39 »
Ik heb nergens maten zien staan .Of zie ik er overheen????
« Laatst bewerkt op: 04 November 2006, 13:48:38 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Tijd maken voor de opbouw van mijn baan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Project Opsolder
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2006, 17:57:16 »
Inside information Richard  ;D ;)

Ik ken sommige personen kwa voorkeur en weet door het vele reageren hier van een aantal personen of ze H0, N of een andere schaal rijden.
Vandaar dat ik nu kan aangeven dat het H0 is.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #14 Gepost op: 05 September 2006, 18:44:17 »
Oeps, ja dat had ik er bij moeten vermelden. Het is inderdaad in H0 zoals Sander al aangaf, waarvoor mijn dank   ;D.
De baan ligt "in het echt"iets verder van de rand, maar het schaduwstation ligt tegen de wand aan, evenals de rechterbocht. Ook de paradebaan ligt vanaf links bekeken nog ongeveer een meter tegen de wand. Alleen de laatste 4 meter van het paradevak is vrij. Als ik te veel ruimte zou laten tussen de wanden en het spoor dan zou ik daar een loze ruimte krijgen waar ik niets mee kan. Om je een idee te geven. Het buitenste spoor van het schaduwstation ligt 8 cm van de wand, het paradevak ligt 7,5 cm van de rand en de rechterbocht ligt 10 cm van de wand af.Omdat ik het midden van de baan open heb gemaakt kan ik overal goed bij.
Nog wat maten, de tafel is 5.05 meter lang, op het smalle gedeelte 140 breed, en op het bredere gedeelte 2, 05 meter.
Harm
« Laatst bewerkt op: 05 September 2006, 18:52:06 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !