Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lengte blok en bezetmelders door kar
Vandaag om 19:45:55
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 19:44:56
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: Project Opsolder  (gelezen 6510 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Project Opsolder
« Gepost op: 28 augustus 2006, 16:35:17 »
http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/BaanplanOpsolder.jpg
Dit is het definitieve ontwerp van project Opsolder. het is een dubbelspoorsbaan waarvan het rode gedeelte een schaduwstation is en dus niet zichtbaar.De rails is van Piko A gleis. dat houd in dat het puntstuk van de wissels niet gepolariseerd kunnen worden maar na een vraag hier op deze site zal dat geen problemen opleveren. Zelfs een sik kan met lage snelheid over een wissel kunnen rijden.De wissels worden aangedreven door Conrad wisselaandrijvingen. De treinen zullen zowel links als rechtsom rijden,natuurlijk niet op hetzelfde spoor  :o
Later zal nog een klein station in het groene gedeelte rechtsonder geplaatst worden. Dat zal een kopstation worden waar de groene plan V, de Hondekop en een Mat '46 zullen aankomen en vertrekken.De andere treinen zoals een IRM, koploper en een 8 delige Piko ICE zullen in het schaduwstation aankomen en vertrekken. De ICE kan op het eerste opstelspoor in het schaduwstaion en op de beide opstelsporen in het zichtbare gedeelte gestalt worden, de sporen zijn daar lang genoeg.
Ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Project Opsolder
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2006, 17:42:56 »
Sjocht dr goed úút hjer!!
Greetz:Menno
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

Anoniem

  • Gast
Re: Project Opsolder
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2006, 18:16:54 »
Harm,

Overall ziet het er goed uit, maar één ding sprong direct in het oog: treinen die tegen de klok in rijden (bij rechtsrijdend verkeer) kunnen slechts van twee sporen in het schaduwstation gebruik maken, namelijk de "hoofd-"sporen voor zover je daarvan kunt spreken. Met de klok mee zijn dat er vier (het "hoofdspoor" in de betreffende richting en de drie "passeersporen"). Ik zou dan ook voorstellen om de overloopwissels aan de linkerzijde van het schaduwstation te verplaatsen naar voorbij het wissel waar de "passeersporen" op de hoofdlijn aantakken, desnoods om de hoek.

Wesley

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2006, 19:36:11 »
Wesley
Je bedoelt van die meegebogen wissels?
Ik kan die ene wissel linksboven niet verder naar links verplaatsen omdat het achterste opstelspoor dan niet uitkomt.
Ik moet rekening houden met die zwarte blokjes. dat zijn dakbalken en die kan ik niet weghalen.
inderdaad zouden die meegebogen wissels iets kunnen doen maar ik weet niet of ze passen. De binnenste straal is R2 en de buitenste straal is R3
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2006, 21:17:26 »
Ik heb even gepast of ik de wissels linksboven ook in hun geheel kon verplaatsen naar links om de hoek, maar dat paste niet  :-[
Inderdaad kan een trein op het buitenste spoor die tegen de klok inrijd niet op de opstelsporen in het schaduwstation komen  :'(
Dat is een probleem. Weet iemand een oplossing?
Dat van die gebogen wissels weet ik niet of die ook van r2 naar r3 gaan.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Anoniem

  • Gast
Re: Project Opsolder
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2006, 21:22:54 »
Engels wissel een optie? Zie ASCII-art ;D:

____________
____\_______
          \______

i.p.v.
____________
____\_______
                  \__

Scheelt bij definitie wat ruimte... zou het ook genoeg zijn?

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2006, 13:15:36 »
Het zou inderdaad een oplossing zijn, maar ik houd niet zo van die wissels. Ze veroorzaken nogal wat storingen. Daar moet ik nog eens rustig over nadenken. Wat ook een optie kan zijn is dat de buitenste baan tegen de klok in en de binnenste baan met de klok mee gereden wordt. Dan kan je wel overal komen. Wordt dat in nederland ook niet zo gereden?
Alleen kom je dan van de buitenste baan op de binnenbaan terecht en kan je pas aan het einde van de paradebaan weer terug.Dus zo geweldig is mijn oplossing ook weer niet  >:(
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
Re: Project Opsolder
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2006, 13:26:28 »
Is een baan op 2 niveaus een goed idee???

Op het bovenste niveau het station en het niveau er onder het schaduwstation.

mvg,

Matthijs

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2006, 15:21:27 »
Hallo Matthijs.
Ik heb daar wel aan gedacht maar het past helaas niet. Onder de baan liggen nogal wat dingen opgeslagen. Welliswaar heb ik dat zo gedaan dat ik wel overal bij kan, maar ruimte om een tweede niveau te maken is er helaas niet.
Ik ben bang dat alleen die engelse wissel een oplossing is. Jammer want die wilde ik eigenlijk niet gebruiken vanwege storinggevoeligheid.
Dus als iemand anders nog iets weet of op en aanmerkingen heeft?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Project Opsolder
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2006, 15:29:01 »
Heeft Piko A gleis geen kruisingen?
Want die zouden wel eens waar minder rijmogelijkheden hebben maar ook minder storingsgevoelig zijn!

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: Project Opsolder
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2006, 15:35:50 »
Wat ook een optie kan zijn is dat de buitenste baan tegen de klok in en de binnenste baan met de klok mee gereden wordt. Dan kan je wel overal komen. Wordt dat in nederland ook niet zo gereden?

In Nederland wordt inderdaad ook rechts gereden. Binnenkomen is ook niet het probleem, maar...

Alleen kom je dan van de buitenste baan op de binnenbaan terecht en kan je pas aan het einde van de paradebaan weer terug.Dus zo geweldig is mijn oplossing ook weer niet  >:(

... uitrijden wel ;)

Dit misschien een oploskoffie? ;D (Te klein? Klik hier)



Enige nadeel: van rijrichting wisselen kan alleen in het station, niet in het schaduwstation.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2006, 17:33:13 door Wesley »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Project Opsolder
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2006, 23:25:07 »
Harm,

ik weet dat het in H0 moeilijk is om een goed sporenplan te maken op zo'n formaat "tafel".
Echter valt het me op dat het straks langs de randen is. Iets wat ik jammer vind.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Richard H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • www.arminiatures.nl
Re: Project Opsolder
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2006, 17:42:39 »
Ik heb nergens maten zien staan .Of zie ik er overheen????
« Laatst bewerkt op: 04 november 2006, 13:48:38 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Tijd maken voor de opbouw van mijn baan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Project Opsolder
« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2006, 17:57:16 »
Inside information Richard  ;D ;)

Ik ken sommige personen kwa voorkeur en weet door het vele reageren hier van een aantal personen of ze H0, N of een andere schaal rijden.
Vandaar dat ik nu kan aangeven dat het H0 is.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Project Opsolder
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2006, 18:44:17 »
Oeps, ja dat had ik er bij moeten vermelden. Het is inderdaad in H0 zoals Sander al aangaf, waarvoor mijn dank   ;D.
De baan ligt "in het echt"iets verder van de rand, maar het schaduwstation ligt tegen de wand aan, evenals de rechterbocht. Ook de paradebaan ligt vanaf links bekeken nog ongeveer een meter tegen de wand. Alleen de laatste 4 meter van het paradevak is vrij. Als ik te veel ruimte zou laten tussen de wanden en het spoor dan zou ik daar een loze ruimte krijgen waar ik niets mee kan. Om je een idee te geven. Het buitenste spoor van het schaduwstation ligt 8 cm van de wand, het paradevak ligt 7,5 cm van de rand en de rechterbocht ligt 10 cm van de wand af.Omdat ik het midden van de baan open heb gemaakt kan ik overal goed bij.
Nog wat maten, de tafel is 5.05 meter lang, op het smalle gedeelte 140 breed, en op het bredere gedeelte 2, 05 meter.
Harm
« Laatst bewerkt op: 05 september 2006, 18:52:06 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !