Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door nederbelg
Vandaag om 06:50:44
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Lima Koploper, is dat wat?  (gelezen 6530 keer)

Vonkentrekker

• Offline Offline
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Lima Koploper, is dat wat?
« Gepost op: 15 August 2024, 11:17:18 »
Hallo mensen van het 1:87 leven,

Laatst kwam ik een foto tegen van een ICM stel in de KLM huisstijl en wist meteen dat ik hier een model van wou hebben.

Na wat gegooglet te hebben kwam ik er achter dat Marklin/Trix recentelijk een model van de KLM koploper heeft uitgebracht.
 Dit model is zeker prachtig, met veel moderne licht en geluid functies, maar de prijs van € 559,- is een bedrag dat ik op dit moment niet wil uitgeven, aangezien ik nog steeds aan het studeren ben.

Ook ben ik de oude Lima koploper tegen gekomen, deze kost op de tweedehands markt ongeveer € 100 tot € 120, wat mij wel een schappelijke prijs lijkt voor een treinstel.
Licht, geluid en DCC boeien mij niet veel, maar de Lima locs die ik heb hebben allemaal vrij onderhoudsintensieve motoren en verschillen onderling veel in rij kwaliteit.

De Lima ICM werd vaak verkocht in de Golden Series, ik weet hier niet veel van, de meeste Lima's die ik heb komen uit de Hema/Lima lijn en ik vraag me dus af of er verschil zit in de kwaliteit tussen Hema/Lima en de Lima Golden Series.

Dus mijn vraag is eigenlijk, is de Lima Koploper het waard, of kan ik beter een paar jaar wachten totdat de Trix Koploper op de tweedehands markt komt ? 
MVG, Marcel

henk

• Offline Offline
Re: Lima Koploper, is dat wat?
« Reactie #1 Gepost op: 15 August 2024, 11:23:07 »
Of de Lima Koploper €100 waard is, kan je alleen zelf bepalen. We kunnen wel aangeven wat het is.

De Koploper hoorde nog echt bij het oude Lima. Het model oogt zeker als een Koploper, maar het is ingekort en ook verder niet helemaal op schaal. Het heeft de klassieke pannenkoekmotor en eigenlijk onvoldoende stroomafname. Nu is mijn ervaring met oude Lima dat ze technisch eigenlijk tamelijk onverwoestbaar en onderhoudsarm zijn. Mocht je tot aankoop overgaan, dan is het aanbrengen van wat extra stroomafname in de motorbak aan te raden.

Het is trouwens een model van de protoserie. Die is er nooit in KLM-kleuren geweest. Maar ik vermoed dat dat je niet heel erg boeit.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 August 2024, 11:29:23 »
Het antwoord of het het waard is, is een beetje subjectief. Lima golden series is niet echt geweldig ofzo. Maar ik heb hem zelf niet, dus ik laat hem open.

Ik zou echter onder geen beding kijken naar een Trix maar naar die van PB models of exact trains. Dan kan je ook een analoog model kopen voor €400 en ze zijn in mijn optiek beter. Ze hebben om te beginnen geen half geblindeerde motorwagen... en dat voor minder...
https://pbmodels.nl/product-categorie/koploper/

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Vonkentrekker

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 August 2024, 11:35:07 »
Of de Lima Koploper €100 waard is, kan je alleen zelf bepalen. We kunnen wel aangeven wat het is.

De Koploper hoorde nog echt bij het oude Lima. Het model oogt zeker als een Koploper, maar het is ingekort en ook verder niet helemaal op schaal. Het heeft de klassieke pannenkoekmotor en eigenlijk onvoldoende stroomafname. Nu is mijn ervaring met oude Lima dat ze technisch eigenlijk tamelijk onverwoestbaar en onderhoudsarm zijn. Mocht je tot aankoop overgaan, dan is het aanbrengen van wat extra stroomafname in de motorbak aan te raden.

Het is trouwens een model van de protoserie. Die is er nooit in KLM-kleuren geweest. Maar ik vermoed dat dat je niet heel erg boeit.  :)

Onderhoudsintensief is eigenlijk het verkeerde woord, het is meer dat ik het idee heb dat ik de Lima motoren vaker aan het schoonmaken ben dan de motoren van Fleischmann modellen, ondanks dat deze twee merken toch vrij soortgelijke motoren hebben.

En ik ben niet bekend genoeg met de ICM dat ik het verschil kan zien tussen de protoserie en de productie serie, dus je hebt groot gelijk dat me dat niet veel boeit. 
MVG, Marcel

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 August 2024, 11:44:13 »
Mijn ervaring is dat het schoonmaken vooral het schoonhouden van de wielen en contacten betreft.
De gebruneerde wielen oxideren vrij snel en dat geleidt de stroom niet goed.

Verder zijn de pannenkoekmotoren vrij basaal qua rijeigenschappen, aan of uit...

Vonkentrekker

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 August 2024, 11:49:51 »
Het antwoord of het het waard is, is een beetje subjectief. Lima golden series is niet echt geweldig ofzo. Maar ik heb hem zelf niet, dus ik laat hem open.

Ik zou echter onder geen beding kijken naar een Trix maar naar die van PB models of exact trains. Dan kan je ook een analoog model kopen voor €400 en ze zijn in mijn optiek beter. Ze hebben om te beginnen geen half geblindeerde motorwagen... en dat voor minder...
https://pbmodels.nl/product-categorie/koploper/

Mvg,

Bas

sterker nog, zelfs de DCC sound versie is drie tientjes minder dan die van Trix, dan vraag je je soms toch wel af waar Marklin mee bezig is, ze hebben geluk dat PB models maar een kleine firma is die zo veel reclame maken, anders zou Marklin/Trix geen enkele ICM verkocht krijgen.
MVG, Marcel

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 August 2024, 12:03:16 »
Mijn ervaring is dat het schoonmaken vooral het schoonhouden van de wielen en contacten betreft.
De gebruneerde wielen oxideren vrij snel en dat geleidt de stroom niet goed.

Dat is zeker zo, maar mijn ervaring is dat extra stroomafname dat probleem grotendeels oplost. Destijds heb ik nogal wat Koploperstellen gekoppeld. Dat deed ik door de motorbakken (stroomafname van vier wielen) te koppelen met stroomvoerende koppelingen. Dan was er ineens stroomafname van acht wielen in plaats van vier en hoefde ik de wielen eigenlijk niet meer te poetsen. Reed zelfs digitaal prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #7 Gepost op: 15 August 2024, 12:05:46 »
Wat wil je ermee gaan doen? Neerzetten als displaymodel of echt mee rijden. En dan is de vraag of je analoog, digitaal of eventueel automatisch via de PC.

Ik had voorheen een Lima Koploper en analoog reedt dat redelijk maar eenmaal digitaal was het een groot drama. Ondanks dat ik stroomafname op alle assen had gemaakt bleef deze continu hangen. Als je om de paar meter je trein moet aanduwen gaat je plezier ervan al heel snel weg.

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen budget en wensen, dus je moet vooral doen waar je je zelf goed bij voelt. Maar mijn ervaring is dat sinds ik alle oude Lima treinen weg heb gedaan en alleen nog maar de relatief modernere modellen van Roco, Trix, Artitec, PB Models e.d. heb ik aanzienlijk meer plezier heb van de hobby. Puur vanwege het vele malen betrouwbaarder rijden.
Groet,

Martijn

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 August 2024, 12:54:10 »
Ik heb een Lima Koploper, die is een jaar of twintig geleden gedigitaliseerd met een Zimo MX64 DCC decoder. De Koploper rijdt als een tierelier en de snelheid is goed regelbaar. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Wel heb ik de stroomafname verbeterd door van fosforbrons draad een paar extra stroomafnemertjes te maken.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #9 Gepost op: 15 August 2024, 15:56:05 »
Ik heb van de Lima koploper de "Lage Landen" variant gehad. Deze was van een stuk nieuwere datum, maar technisch nog wel vergelijkbaar. Zo had deze frontverlichting, maar dat was het dan ook (dus slechts aan 1 kant van de trein). En, ondanks dat de trein 1:87 is, is deze dat niet echt, eerder 1:100. Dus een stuk korter dan hij zou moeten zijn. Hij reed trouwens hard, maar wel ok, zeker na even inrijden.

Het is overduidelijk een koploper, maar inderdaad wel andere koek dan andere koplopers. Over Marklin/Trix hoor ik slechte verhalen qua kwaliteit van de laatste versie. PB is erg fraai.

De grote vraag is wat je wilt. Zelf heb ik mijn koploper en het andere 1:100 materieel verkocht, omdat ik het toch minder realistisch vond. Maakt jou dat niet zo uit, dan heb je bij Lima voor een leuke prijs een leuke trein op de baan. Zoek je meer, dan zou ik inderdaad naar PB gaan

Groeten,
Rogier

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #10 Gepost op: 15 August 2024, 18:00:06 »
De subjectieve mening van iemand die nog met veel oud spul rijdt: kopen dat Lima-treinstel! Dat is wat je nu kunt betalen en waar je nu plezier van hebt, ermee rijdend of ernaar kijkend. Je weet niet wat je over een paar jaar nog wilt met de hobby en wat je budget dan is.

Mocht je tegen die tijd een mooier model willen dan kun je het Lima-model altijd weer verkopen. Het is al zo’n dertig jaar oud, als ‘ie nu nog € 120,- waard is, zal dat ook niet veel minder worden - ze worden alleen maar zeldzamer. En zelfs als je er maar de helft voor terugkrijgt, schat dan eens hoeveel dat ding je per jaar heeft gekost…
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #11 Gepost op: 15 August 2024, 18:14:57 »
Je moet kopen wat JIJ leuk vind.

Als voor jouw situatie de prijs goed is en je wilt het er voor uitgeven, wie houd je dan tegen. ;)

Veel plezier met je Koploper.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 August 2024, 23:00:13 »
Hi All,

Ik heb een veertig jaar oude Koploper van die andere vliegtuigmaatschappij. Er zit een oude Lenz Gold decoder in, de oorspronkelijke motor en alle wielen van de motor- en stuurstandbak hebben stroomafnemers. Het stel rijdt prima en is een stuk prettiger in de omgang dan de Koploper vier van Märklin/Trix. Daar moet alles weer moeilijk als het ook makkelijk kan, bijvoorbeeld bij de koppelingen en de aansturing van de front- en sluitseinen. De aansluitvolgorde van de draden in de koppelingen is niet in alle series hetzelfde en dat geeft bijzondere effecten als je de verkeerde bakken aan elkaar zet.
De Martinair Koploper heeft ook nauwelijks onderhoud nodig.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #13 Gepost op: 15 August 2024, 23:16:37 »
Machtig mooi die Lima's! Ik heb er 4 van! Alleen om naar te kijken.
Prijs was altijd tussen de 75 en 100 euro voor een net stel met nette ovp.

Het stoort me niet dat het de proto-serie is. Het stoort me ook niet dat ie wat ingekort is.
Voor het rijden:  De wielen zijn inderdaad een klein drama, steeds weer ge-oxideerd.
De koppelingen zijn ook wat te grof. En de motor, tja, je kan mazzel hebben.
De ene Lima is de andere niet inderdaad. Sommige snorren er heerlijk op los, terwijl
een ander exemplaar echt rauw is.

Je kan hem ook superen. Dus: ander motortje er in. LED verlichting. Koppelingen vervangen etc..
Daar is ooit een mooi verslag van gemaakt door Chris van Diesen:

https://hetgroterdamproject.nl/index.php/projecten-modeltreinen/232-lima-koploper-aanpassen

Groet,
Collin

HugoB123

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 August 2024, 23:34:47 »
de Lima icm's (ik heb er twee) zijn prima treinen. ja ze hebben af en toe een schoonmaakbeurt nodig maar dat is een fluitje van een cent. Nu ik digitaal rij heb ik er naast een decoder ook een powerpack in gezet en ze snorren over de baan.

veel plezier met je lima  ;)