Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plaatdikte van een rangeerbaan door Arjan6511
Vandaag om 20:07:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
Vandaag om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 18:18:06
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
Vandaag om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:58:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:54:23
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09

Auteur Topic: Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing  (gelezen 16097 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
« Reactie #45 Gepost op: 17 October 2024, 21:20:07 »
Citaat van: AP3737
@Bas: Zou je niet veel beter een logisch poortje kunnen nemen, in plaats van iedere 60us een interrupt? Want interrupts zijn behoorlijk kostbaar.

Geen slecht idee. een XOR poortje op RX en TX. Is er een verschil, geeft die 1, anders 0. Moet nog wel een filtertje van ca. 500nS achter.

@Karst: Ik ken de precieze structuur van Loconet berichten niet, maar voor zover ik begrijp kan een zender pas een collision vaststellen als hij zelf een HIGH zend (en dus een lijnspanning verwacht van > 4  Volt) terwijl een ander een LOW zend (dus de lijnspanning naar 0V trekt). Een collision kan daarom alleen gedetecteerd worden als de bitpatronen die twee zenders versturen, ergens verschillen. Dat kan dus best een tijdje duren. 500us lijkt me dus inderdaad geen probleem; ik vermoed zelfs dat het kan voorkomen dat de collision pas in het tweede byte gedetecteerd kan worden.

Klopt, schreef ik eerder al van die 1 (high) bits. Bovendien is het juist heel waarschijnlijk dat het pas na de OPCODE fout gaat. Een bezetmeldbericht heeft als eerste byte bijvoorbeeld altijd dezelfde waarde.

Om heel eerlijk te zijn, verbaast het me wel als nog niemand een Loconet monitor heeft geschreven die ook collissions en transmissiefouten kan tellen.

Even een stukje terug lezen. Een collision kun je als zodanig niet extern detecteren. ( en dus ook niet loggen )
Een benadering zou zijn om Framing errors en Break condities te monitoren. Maar daarvoor heb je direct access naar je UART nodig. Wat nog het eenvoudigst zou zijn is om paketten waarvan de XOR ;) :P niet klopt te loggen. Dat "zou" een collision indicatie kunnen zijn. Maar evengoed één of andere lijnstoring.

Grtzz,
Karst

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 18 October 2024, 17:52:55 »
Hi Karst

Geen slecht idee. een XOR poortje op RX en TX. Is er een verschil, geeft die 1, anders 0. Moet nog wel een filtertje van ca. 500nS achter.
Daarom zijn volgens mij de DxCore processoren juist voor Loconet interessant. Ze hebben dit allemaal hardwarematig aan boord.

Even een stukje terug lezen. Een collision kun je als zodanig niet extern detecteren. ( en dus ook niet loggen )
Een benadering zou zijn om Framing errors en Break condities te monitoren. Maar daarvoor heb je direct access naar je UART nodig. Wat nog het eenvoudigst zou zijn is om paketten waarvan de XOR ;) :P niet klopt te loggen. Dat "zou" een collision indicatie kunnen zijn. Maar evengoed één of andere lijnstoring.
Algemeen (=niet Loconet) kan je collissions vaak detecteren door te checken of de gemeten framelengte niet minder is dan de minimale framelengte. Want als een CD-mechanisme het zenden onmiddellijk stopt nadat de collision optreed, worden er minder bits verstuurd dan zou mogen. Als Loconet implementaties dat allemaal ook zouden doen, was mijn oorspronkelijk vermoeden dat je hierdoor misschien collisions zou kunnen detecteren.

Ondertussen heb ik geleerd (dank hiervoor  :)) dat a) zenders niet onmiddellijk hoeven te stoppen, maar dat ook kunnen doen nadat een compleet byte is verstuurd, en b) dat een Break wordt verstuurd door de zender(s) die de collision detecteert. Dit break signaal trekt de lijn 15 bittijden (=900us) laag;een toestand die normaal gesproken niet zou mogen voorkomen (of zie ik dit mis?).

Zou je daarom niet een heel eenvoudige Loconet collision counter kunnen maken door te meten hoe vaak de lijn 900us (of langer) laag is? In DxCore (en waarschijnlijk ook moderne PIC) processoren zou dit zeer eenvoudig te programmeren moeten zijn, met nauwelijks CPU belasting. Of zie ik wat over het hoofd?

Groet, Aiko

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #47 Gepost op: 19 October 2024, 00:07:27 »
Daarom zijn volgens mij de DxCore processoren juist voor Loconet interessant. Ze hebben dit allemaal hardwarematig aan boord.

Zeker interessant.

Algemeen (=niet Loconet) kan je collissions vaak detecteren door te checken of de gemeten framelengte niet minder is dan de minimale framelengte. Want als een CD-mechanisme het zenden onmiddellijk stopt nadat de collision optreed, worden er minder bits verstuurd dan zou mogen. Als Loconet implementaties dat allemaal ook zouden doen, was mijn oorspronkelijk vermoeden dat je hierdoor misschien collisions zou kunnen detecteren.

Dat is dan de Framingerror die door een UART gezien en gemeld wordt. (vanwege ontbrekend stop-bit)

Dit break signaal trekt de lijn 15 bittijden (=900us) laag;een toestand die normaal gesproken niet zou mogen voorkomen (of zie ik dit mis?).

Zou je daarom niet een heel eenvoudige Loconet collision counter kunnen maken door te meten hoe vaak de lijn 900us (of langer) laag is?

Dat klopt, en dat zal de Break-detector van de UART al helemaal zelfstandig doen.

In DxCore (en waarschijnlijk ook moderne PIC) processoren zou dit zeer eenvoudig te programmeren moeten zijn, met nauwelijks CPU belasting. Of zie ik wat over het hoofd?

Voor break-detection heb je die faciliteiten niet nodig. Dat zit in elke UART die ik sinds 1980 "onderhanden" heb gehad ;)

Grtzz,
Karst

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 19 October 2024, 08:38:04 »
Hi Karst
Voor break-detection heb je die faciliteiten niet nodig. Dat zit in elke UART die ik sinds 1980 "onderhanden" heb gehad ;)

Dank  :)
Mijn ervaring met UARTs “beperkt” zich vooral tot zenden en ontvangen. Natuurlijk check ik wel op fouten, maar dan alleen is het “goed” of “fout”. Ik zal daarom maar eens wat dieper in de fout afhandeling van UARTs duiken! Ik zie dat je de Frame Error (FEn) Flag gebruikt.

Andere vraag, gewoon uit nieuwsgierigheid: gebruik jij bij zenden ook de truc dat je de baudrate generator reset om het versturen zo snel mogelijk te starten nadat de lijn vrij is?

Groet, Aiko
« Laatst bewerkt op: 19 October 2024, 09:32:52 door AP3737 »

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 19 October 2024, 09:13:43 »
Foutje tijdens typen. Sorry  :o
« Laatst bewerkt op: 19 October 2024, 09:15:31 door AP3737 »

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #50 Gepost op: 21 October 2024, 16:44:15 »
Ik zie dat je de Frame Error (FEn) Flag gebruikt.

Correct.

Andere vraag, gewoon uit nieuwsgierigheid: gebruik jij bij zenden ook de truc dat je de baudrate generator reset om het versturen zo snel mogelijk te starten nadat de lijn vrij is?

Nope, heb dat ook al eens gelezen. Het effect daarvan is volgens mij niet éénduidig en kan startbit-jitter veroorzaken.

Voor het zenden wachten (indien al nodig) totdat de CD afgelopen is, RX checken dat die hoog is, en het byte in de TXD storen. Een ATtiny/ATxmega kan dat makkelijk binnen 2us voor elkaar krijgen ( Clock-cycle is max. 50ns ==> 2000 / 50 = 40 instructies na de test op TX hoog heb je de tijd. Ruim genoeg ;) )

Grtzz,
Karst

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 25 October 2024, 19:45:39 »
Hi Karst

Nope, heb dat ook al eens gelezen. Het effect daarvan is volgens mij niet éénduidig en kan startbit-jitter veroorzaken.

Voor het zenden wachten (indien al nodig) totdat de CD afgelopen is, RX checken dat die hoog is, en het byte in de TXD storen. Een ATtiny/ATxmega kan dat makkelijk binnen 2us voor elkaar krijgen ( Clock-cycle is max. 50ns ==> 2000 / 50 = 40 instructies na de test op TX hoog heb je de tijd. Ruim genoeg ;) )

Dank voor de info. Ik heb me zelf niet echt verdiept in het resetten van de baudrate generator, dus ik zie dit als een "waarschuwing vooraf". Ik kan me ook voorstellen dat dit verschillend werkt bij verschillende types processoren. Iets wat ik dus voor gebruik goed zou moeten testen.

Of je 2us haalt, ligt denk ik heel erg aan wat de processor verder nog te doen heeft. Als je een dedicated ATtiny voor Loconet neemt, en hierop geen Arduino omgeving zet (en er dus geen Arduino timer interrupts zijn), moet dat (als je het goed doet) zeker kunnen.

Als je, zoals veel mensen doen, een standaard Arduino omgeving gebruikt, met nog een aantal libraries die ook ISR hebben, wordt het een heel ander verhaal. Er worden immers eerst allerlei registers op de stack gesaved voordat je eerste eigen code begint.
Toen ik mijn DCC Library schreef, heb ik daarom veel tijd besteed aan het tellen van assembler instructies / clock cycli van wat er precies gebeurd als er een interrupt optreedt. Nick Gammon heeft daarover een heel goed verhaal geschreven: https://www.gammon.com.au/interrupts / How long does it take to execute an ISR?. Citaat uit dat verhaal: "So from the moment the interrupt occurs, to the first line of code being executed, would be 16 + 7 cycles (23 cycles), at 62.5 nS per clock cycle, that would be 1.4375 µS."

Groet

Aiko

Edit: later realiseerde ik mij dat je natuurlijk de 'zend code" moet beschermen met cli(),sei() (interrupts disabled/enabled). Dan haal je de 2us makkelijk.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2024, 13:30:25 door AP3737 »

AP3737

• Offline Offline
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Open dag
« Reactie #52 Gepost op: 25 October 2024, 19:59:03 »
Beste allen

Zondag hebben we bij onze Twentse Modelspoorweg Club (TMC) een open dag (https://twentsemodelspoorweg.club/opendag-2024/).

Naast onze baan (met op schaal de stations Hengelo, Enschede, Oldenzaal en Delden) zijn er ook een aantal gastbanen, een beurs, diverse workshops en natuurlijk "digitaal". Theo Maassen komt weer langs om de MobaLedLib (MLL, https://wiki.mobaledlib.de) te demonstreren. Ben Vreeman laat zien hoe hij de MLL bij onze TMC inzet; ook toont hij zijn seinen (https://www.modelspoorseinen.nl) en 3D prints. Ik zal zelf ook 3D prints van een dubbele kruiswissel meenemen, en natuurlijk een aantal decoders.

Ik hoop een aantal van jullie zondag te ontmoeten.

Groet, Aiko

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #53 Gepost op: 26 October 2024, 19:32:39 »
Ik kom morgen even kijken, ik ben benieuwd.
En misschien rij ik daarna ook even door naar Oldenzaal naar de Spoor 0 bijeenkomst.

Groeten,
Jos

AP3737

• Offline Offline
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Opendag
« Reactie #54 Gepost op: 27 October 2024, 08:56:11 »
Hi Jos

Zou leuk zijn :-)

RTV Oost is gisteren langs geweest en heeft een leuk filmpje gemaakt: https://www.oost.nl/nieuws/2746981/modeltreinfanaten-kijken-hun-ogen-uit-in-enschede-mensen-denken-dat-het-speelgoed-is

Groet, Aiko

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 29 October 2024, 09:43:24 »
Mooi filmpje. Het bezoek aan deze modelbaan was zeer de moeite (vanuit Emmen) waard.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #56 Gepost op: 29 October 2024, 13:28:42 »
Vanuit Epe was ook de moeite waard  (y)
Maar dat wist ik vantevoren al, want ik mocht al 2x eerder komen kijken.
De manier hoe jullie de baan bedienen is geweldig. En alles reed zeer mooi soepel, toen ik er was. Complimenten!
Aiko, leuk je gesproken te hebben!

Groeten,
Jos
« Laatst bewerkt op: 29 October 2024, 13:31:32 door Joz »

AP3737

• Offline Offline
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing via mobieltje
« Reactie #57 Gepost op: 14 November 2024, 16:55:05 »
Beste allemaal

Één van de projecten waar we momenteel aan werken, is het zoeken van alternatieven voor de bestaande FRED-handregelaars. We testen op dit moment een LocoNet handregelaar die we van Bas hebben gekregen. Maar we kijken ook naar (draadloze) Aps die clubleden op hun mobieltjes kunnen zetten.

De afgelopen maanden hebben we wat testen gedaan met WiThrottle, en momenteel testen we de Z21 App. Omdat onze oude IB centrale natuurlijk geen Z21 spreekt, hebben we als eerste de Z21 server applicatie op JMRI geïnstalleerd. De mobieltjes praten dan met de Z21/JMRI server, die vervolgens via LocoNet met de IB centrale communiceert. Deze aanpak hebben we (helaas) nog niet stabiel kunnen krijgen.

Vandaag zijn we daarom een ander experiment gestart: we hebben de IB (tijdelijk??) vervangen door de Yamorc YD7001. De Yamorc centrale heeft immers standaard Z21 aan boord, en zou daarom wel eens stabieler kunnen zijn dan de JMRI/Z21-server combinatie.

Mijn vraag is nu hoeveel (UDP) clients (dus mobieltjes) gelijktijdig gebruikt kunnen worden. UDP is weliswaar connection-less, maar centrales moeten een lijstje bijhouden, zodat ze ook meldingen kunnen terugsturen (afhankelijk van de Broadcast-Flags die zijn gezet). Zijn (met de Yamorc) 25 mobieltjes mogelijk? Indien niet, zijn er centrales die gelijktijdig wel 25 mobieltjes aankunnen? Of zijn er andere oplossingen?

Groet, Aiko

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #58 Gepost op: 16 November 2024, 12:16:27 »
De AVR-DAx is zo in te stellen, dat het teruglezen op bit-level gedaan kan worden door de USART zelf. Dan zit je dus op het niveau van bitbangen, zonder te bitbangen :P

Hoi,

Mijn abuis: Het is niet de AVR-DAx maar de SAM Dx/DAx:

... Pagina uit de datasheet.

Dat ga ik dus gebruiken in de nieuwe YD6016LN_RC, die een SAMD21G processor heeft :) Het heeft nog wel wat voeten in de aarde, omdat de UART de TXD van zichzelf compleet disabled na het detecteren van een collision....  :-\

Groet,
Karst

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 16 November 2024, 15:05:30 »
Hi Karst en anderen

Dank. Ja de SAMD family is weer een stapje geavanceerder. Ik heb er ook wel naar gekeken, maar op de schaal waarop ik werk is de overgang naar (weer) een nieuwe processor best een grote stap.

Overigens dank voor de feedback dat de YD7001 meer dan 8 gebruikers via Z21 kan bedienen. Gaan we proberen. Ik ben trouwens heel benieuwd of er in Nederland modelbaan verenigingen zijn waar met Apps op mobieltjes wordt gereden, en hoe de ervaringen zijn.

Nu de open dag van onze club achter de rug is, kunnen we weer verder experimenteren met de baan electronica. We willen nu proberen of voor station Oldenzaal we de PIO kaart kunnen vervangen door onderstaande 24-kanaal DCC I/O decoders, met RS-Bus feedback.

Ik zie deze decoders nog als test. Ik verwacht dat we op termijn geen decoders met 25 polige SUBD connectoren gaan gebruiken, maar "complete" decoders, dus met wat drivers voor de wissel aansturing / bezetmeld hardware reeds op de decoder print. Op dit moment hebben we echter behoefte aan iets waarmee we snel kunnen switchen tussen oude en nieuwe hardware. Vandaar de 25 polige connector. Binnenkort zal ik wat meer vertellen over de software aanpassingen die nodig zijn.

Zoals gebruikelijk is de hard- en software te krijgen via onderstaande URLs:
- https://oshwlab.com/aikopras/io-24-channel_copy
- https://github.com/aikopras/TMC-24-Channel-IO-Decoder

Groet, Aiko