Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Arjan6511
Vandaag om 15:02:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
Vandaag om 14:54:18
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 14:20:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:31:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 12:27:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:36
BR-18.6 Schaal-0. door Dave.......
Vandaag om 11:58:26
US diorama in H0 door Ben
Vandaag om 11:33:39
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
Vandaag om 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
Zaagsel? door Prutsert
03 July 2025, 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
03 July 2025, 21:03:07
Aachenau West door Wim Vink
03 July 2025, 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
03 July 2025, 20:21:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
03 July 2025, 17:17:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 July 2025, 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
03 July 2025, 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
03 July 2025, 15:12:34
Sikje 225 door Huup
03 July 2025, 14:41:29
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
03 July 2025, 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 July 2025, 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
03 July 2025, 08:42:04
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
  

Auteur Topic: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90  (gelezen 7373 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #30 Gepost op: 13 August 2024, 16:11:51 »
Geen stro, maar riet  ;D en ander type wagon:

https://www.blokpost9.nl/index.php/apeldoorn-heerde?start=5
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #31 Gepost op: 13 August 2024, 16:19:02 »
Rietvervoer, dat bedoelde ik.  (y)

De wagen in Heerde is een CSD wagen, helaas niet in model.

In Eerbeek is wel een CFR wagen, maar een ander type.
Wat deze wagen heeft gebracht of komt ophalen weet ik niet.
Ik vermoed iets voor de papierfabrieken aldaar.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3329
  • Bricolage français.
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #32 Gepost op: 13 August 2024, 16:25:18 »
Mijn duit in het zakje:

Een enkele gesloten vierassige wagen uit Roemenië, zo’n typisch blikken Oostblokding, kwam begin jaren 90 nog naar de losweg van Aalten met glasproducten voor Kaemingk, de plaatselijke groothandel voor kerstversieringsartikelen.

Ook naar Aalten, naar de landbouwcoöperatie, in dezelfde periode grote Franse vierassige wagens voor het vervoer van granen. Ik ben niet zeker van de opschriften, maar ‘Transcéreales’ komt aardig in de buurt.

Dit waren eigen waarnemingen. Ik werkte in die plaats tussen 1990 en 2001.

Ook een eigen waarneming, uit april 1984: een 2400 met een losse silowagen (bollenwagen), onderweg van Onnen richting Hoogezand-Sappemeer of verder.

Verder natuurlijk de nodige schuifwandwagens voor tabaksfabrikant Niemeijer in Groningen, tot ongeveer 1982, een enkele Interfrigo-koelwagen en een Italiaanse gesloten puntdakwagen met remmershuisje bij de groenteveiling aan de Peizerweg in Groningen, ook tot ongeveer die tijd.
Verder kwamen tot begin jaren 80 nog VAM-wagens mee met de buurtgoederentrein uit Harlingen, getrokken door een Duitse 216 via Leeuwarden en Groningen naar Onnen.

Er is dus keuze genoeg.

Succes en groet,

Wolter
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 21:16:25 door Noordernet »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #33 Gepost op: 13 August 2024, 18:45:54 »
Dank weer voor alle tips, leuk!  (y) (y)

Ik ga mij denk ik niet aan het Roemeense spul wagen, maar zou dan eerder voor de (Franse) Interfrigo wagens gaan.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #34 Gepost op: 13 August 2024, 19:34:13 »
Italiaans!  :) https://www.reisezugwagen.eu/?p=22021

PS is geen correctie, maar een suggestie  :angel:
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 21:39:06 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #35 Gepost op: 13 August 2024, 19:49:21 »
Frans! :
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/HUA-170909-Afbeelding_van_een_tentoonstellingstrein_van_NS_met_links_een_koelwagen_van_Interfrigo.jpg
http://lestrainsjouef.free.fr/en/zoom/pages/hj6/hj6005.html
https://gibitrains.fr/en/train/wagon_couvert_ibbehs_interfrigo-roco.htm

of dit gedrocht: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Iaghps.jpg  :-X

De door Arjan aangehaalde set is dus wel juist NL/NS?
Die met de oranje deuren? Ja, al reden die niet meer in de jaren '90. De gewone bruine versie werd toen ook al zeldzaam.

Citaat
Wat betreft de koelwagens in Harderwijk, deze foto's kan ik vinden van volgens mij 2 assers:

https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/5909004057/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/35911285013/in/photostream/

De 4 assige wagens heb ik volgens mij eens op de foto gezien, maar waar weet ik niet meer.
Dat zijn inderdaad twee-assers, de vier-asser:
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 19:56:16 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #36 Gepost op: 13 August 2024, 20:40:52 »
Foto van de 4-asser is een italiaan :) maar Frans of Italiaans; om het even, nagenoeg zelfde type!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #37 Gepost op: 14 August 2024, 07:11:36 »
Dat weet ik, ik link speciaal nog naar een Franse vierasser.  :'(
Het is ook niet netjes om je bericht te veranderen nadat iemand erop heeft gereageerd, die tweede zin stond er eerst niet. In een ander topic zag ik dat je dit ook al had gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #38 Gepost op: 14 August 2024, 07:54:02 »
 ??? Een PS toevoegen lijkt mij prima, zeker als het is om te verduidelijken dat de soep niet zo heet is als jij denkt dat tie is...   :angel: oftewel: ik dacht dat jij dacht dat ik je corrigeereerde. Dan lijkt het mij totaal onschuldig om te proberen dat duidelijk te maken dat dat niet mijn bedoeling was. Ook om het allemaal beetje leuk te houden hiero. En ja, als jij dan roept dat ze Frans zijn en een foto van een italiaan plaatst... ;D

PS als ik er compleet naast zit, laat maar weten; per PB, niet hier.
PS ook een leuke korte (maar niet bonte) trein: naar Gist in Delft (y)
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/3500608669/

PS Rick en ik zijn eruit :angel: nette PB gekregen. Conclusie: PS kan prima, ik reageerde wat kortlonterig en uiteindelijk was er alleen wat verwarring over wat er bedoeld werd.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2024, 16:06:55 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #39 Gepost op: 14 August 2024, 08:23:21 »
Dank voor de toelichting. Gezien de lengte hebben 2 assige koelwagens mijn voorkeur. En de E-tjes blijven toch knagen..... De S versie werd gebruikt voor schoot, dus reed (volgens mij) in prinipe niet mee tussen reguliere E-tjes. Of was de S van versterkt?

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8978
  • Hengelooo 1:160
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #40 Gepost op: 14 August 2024, 08:58:29 »
In 1986 en 1987 Paar korte goederentreintjes gefotografeerd:


Buurtgoederentrein van Enschede naar Hengelo


2450 met kleine goederentrein naar Bad Bentheim (en waarschijnlijk verder) bij Oldenzaal op 05-05-1986


Buurtgoederentrein van het Oldenzaalse industrieterrein naar Hengelo.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #41 Gepost op: 14 August 2024, 09:01:28 »
Dank voor de toelichting. Gezien de lengte hebben 2 assige koelwagens mijn voorkeur. En de E-tjes blijven toch knagen..... De S versie werd gebruikt voor schoot, dus reed (volgens mij) in prinipe niet mee tussen reguliere E-tjes. Of was de S van versterkt?

Groeten,
Rogier
Nee, er waren maar een paar van dergelijke wagens en de S stond voor speciaal vervoer, bijna uitsluitend voor Steinweg te Rotterdam. Schroot ging in gewone kolenbakken, vaak dus geen NS wagens. Hier de dagelijkse buurtgoederentrein uit Uithoorn op 040480, met zowel direct achter de loc als verderop in de trein wagens schroot van Pothuizen te Amstelhoek. De loc heeft daar net die eerste twee wagens nog opgepikt, de spooraansluiting lag net achter de achterste wagen van de trein. Die eerste twee wagens zijn DB-wagens. Verderop in de trein nog vijf wagens schroot, waarvan er maar eentje van NS is. Ook de gesloten wagens zijn geen NS-wagens, maar DB. Verkijk je overigens niet op de lengte van de trein: de zelflossers waren voor het vervoer van ballast naar het allereerste deel van de Schiphollijn. Dat stukje was bij het Jollenpad in Amsterdam aangesloten op de Haarlemmermeerspoorlijn (waarvan dit stuk dus niet in de Haarlemmermeer liep) Amsterdam - Uithoorn - Nieuwersluis.

Groet, Frank

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #42 Gepost op: 14 August 2024, 09:07:11 »
Dank voor de toelichting. Gezien de lengte hebben 2 assige koelwagens mijn voorkeur. En de E-tjes blijven toch knagen..... De S versie werd gebruikt voor schoot, dus reed (volgens mij) in prinipe niet mee tussen reguliere E-tjes. Of was de S van versterkt?

Groeten,
Rogier

De S is van Speciaal vervoer, serie van 152 wagens. De E-tjes moesten schoon blijven, wagens die voor bietenvervoer werden gebruikt konden niet voor speciaal vervoer worden gebruikt. Niet alle wagens kregen de oranje deuren en S-opschrift, wel hoeken op de wagens en extra opschriften. 1e helft van de jaren 90 was het wel voorbij, dus met 2200 en 2400 goed inzetbaar. Onder werden er alu-broodjes van Steinweg in vervoerd, naar diverse (internationale) bestemmingen.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/gtow2_schroot.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/gtow2_schrootb.jpg

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/38e632e1-e203-5f23-b079-1e6bf2782303

EDIT: Frank (Spoorzeven) maakte in Dordrecht de volgende foto, een S en een wagen met extra opschriften:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dordrecht___Etje_met_oranje_S.jpg
« Laatst bewerkt op: 14 August 2024, 09:12:13 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8978
  • Hengelooo 1:160
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #43 Gepost op: 14 August 2024, 09:26:44 »


334 met schroottrein (o.a. knipgoed van Koek) te Mijdrecht op 28-12-1983. De Sik trok deze buurtgoederentrein, slechts drie NS E'tjes, tot Vinkeveen, daarna nam een 2400 de trein over.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #44 Gepost op: 14 August 2024, 10:02:51 »
Of raadpleeg de literatuur, bijv : "de jaren tachtig bij de NS in kleur" pag 127: bruine 2501, bollenwagen, gesloten 2-asser en twee interfrigo 2-asser's, in 1989 (y)

Paar paginas verderop: geel-grijze 2400 met paat tiphook 4-assers en 2-assige ketelwagons.

Pagina 154: 3x 2200, en 1200 in opzending, met een sleep van 5 gemengde goederenwagons  :D
« Laatst bewerkt op: 14 August 2024, 10:06:49 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn