Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 20:24:30
Led schakeling ed. door bask185
Vandaag om 20:22:32
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 19:31:15
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
  

Auteur Topic: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90  (gelezen 8210 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #30 Gepost op: 13 August 2024, 16:11:51 »
Geen stro, maar riet  ;D en ander type wagon:

https://www.blokpost9.nl/index.php/apeldoorn-heerde?start=5
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #31 Gepost op: 13 August 2024, 16:19:02 »
Rietvervoer, dat bedoelde ik.  (y)

De wagen in Heerde is een CSD wagen, helaas niet in model.

In Eerbeek is wel een CFR wagen, maar een ander type.
Wat deze wagen heeft gebracht of komt ophalen weet ik niet.
Ik vermoed iets voor de papierfabrieken aldaar.

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3365
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #32 Gepost op: 13 August 2024, 16:25:18 »
Mijn duit in het zakje:

Een enkele gesloten vierassige wagen uit Roemenië, zo’n typisch blikken Oostblokding, kwam begin jaren 90 nog naar de losweg van Aalten met glasproducten voor Kaemingk, de plaatselijke groothandel voor kerstversieringsartikelen.

Ook naar Aalten, naar de landbouwcoöperatie, in dezelfde periode grote Franse vierassige wagens voor het vervoer van granen. Ik ben niet zeker van de opschriften, maar ‘Transcéreales’ komt aardig in de buurt.

Dit waren eigen waarnemingen. Ik werkte in die plaats tussen 1990 en 2001.

Ook een eigen waarneming, uit april 1984: een 2400 met een losse silowagen (bollenwagen), onderweg van Onnen richting Hoogezand-Sappemeer of verder.

Verder natuurlijk de nodige schuifwandwagens voor tabaksfabrikant Niemeijer in Groningen, tot ongeveer 1982, een enkele Interfrigo-koelwagen en een Italiaanse gesloten puntdakwagen met remmershuisje bij de groenteveiling aan de Peizerweg in Groningen, ook tot ongeveer die tijd.
Verder kwamen tot begin jaren 80 nog VAM-wagens mee met de buurtgoederentrein uit Harlingen, getrokken door een Duitse 216 via Leeuwarden en Groningen naar Onnen.

Er is dus keuze genoeg.

Succes en groet,

Wolter
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 21:16:25 door Noordernet »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #33 Gepost op: 13 August 2024, 18:45:54 »
Dank weer voor alle tips, leuk!  (y) (y)

Ik ga mij denk ik niet aan het Roemeense spul wagen, maar zou dan eerder voor de (Franse) Interfrigo wagens gaan.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #34 Gepost op: 13 August 2024, 19:34:13 »
Italiaans!  :) https://www.reisezugwagen.eu/?p=22021

PS is geen correctie, maar een suggestie  :angel:
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 21:39:06 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #35 Gepost op: 13 August 2024, 19:49:21 »
Frans! :
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/HUA-170909-Afbeelding_van_een_tentoonstellingstrein_van_NS_met_links_een_koelwagen_van_Interfrigo.jpg
http://lestrainsjouef.free.fr/en/zoom/pages/hj6/hj6005.html
https://gibitrains.fr/en/train/wagon_couvert_ibbehs_interfrigo-roco.htm

of dit gedrocht: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Iaghps.jpg  :-X

De door Arjan aangehaalde set is dus wel juist NL/NS?
Die met de oranje deuren? Ja, al reden die niet meer in de jaren '90. De gewone bruine versie werd toen ook al zeldzaam.

Citaat
Wat betreft de koelwagens in Harderwijk, deze foto's kan ik vinden van volgens mij 2 assers:

https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/5909004057/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/35911285013/in/photostream/

De 4 assige wagens heb ik volgens mij eens op de foto gezien, maar waar weet ik niet meer.
Dat zijn inderdaad twee-assers, de vier-asser:
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 19:56:16 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #36 Gepost op: 13 August 2024, 20:40:52 »
Foto van de 4-asser is een italiaan :) maar Frans of Italiaans; om het even, nagenoeg zelfde type!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #37 Gepost op: 14 August 2024, 07:11:36 »
Dat weet ik, ik link speciaal nog naar een Franse vierasser.  :'(
Het is ook niet netjes om je bericht te veranderen nadat iemand erop heeft gereageerd, die tweede zin stond er eerst niet. In een ander topic zag ik dat je dit ook al had gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #38 Gepost op: 14 August 2024, 07:54:02 »
 ??? Een PS toevoegen lijkt mij prima, zeker als het is om te verduidelijken dat de soep niet zo heet is als jij denkt dat tie is...   :angel: oftewel: ik dacht dat jij dacht dat ik je corrigeereerde. Dan lijkt het mij totaal onschuldig om te proberen dat duidelijk te maken dat dat niet mijn bedoeling was. Ook om het allemaal beetje leuk te houden hiero. En ja, als jij dan roept dat ze Frans zijn en een foto van een italiaan plaatst... ;D

PS als ik er compleet naast zit, laat maar weten; per PB, niet hier.
PS ook een leuke korte (maar niet bonte) trein: naar Gist in Delft (y)
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/3500608669/

PS Rick en ik zijn eruit :angel: nette PB gekregen. Conclusie: PS kan prima, ik reageerde wat kortlonterig en uiteindelijk was er alleen wat verwarring over wat er bedoeld werd.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2024, 16:06:55 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #39 Gepost op: 14 August 2024, 08:23:21 »
Dank voor de toelichting. Gezien de lengte hebben 2 assige koelwagens mijn voorkeur. En de E-tjes blijven toch knagen..... De S versie werd gebruikt voor schoot, dus reed (volgens mij) in prinipe niet mee tussen reguliere E-tjes. Of was de S van versterkt?

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #40 Gepost op: 14 August 2024, 08:58:29 »
In 1986 en 1987 Paar korte goederentreintjes gefotografeerd:


Buurtgoederentrein van Enschede naar Hengelo


2450 met kleine goederentrein naar Bad Bentheim (en waarschijnlijk verder) bij Oldenzaal op 05-05-1986


Buurtgoederentrein van het Oldenzaalse industrieterrein naar Hengelo.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #41 Gepost op: 14 August 2024, 09:01:28 »
Dank voor de toelichting. Gezien de lengte hebben 2 assige koelwagens mijn voorkeur. En de E-tjes blijven toch knagen..... De S versie werd gebruikt voor schoot, dus reed (volgens mij) in prinipe niet mee tussen reguliere E-tjes. Of was de S van versterkt?

Groeten,
Rogier
Nee, er waren maar een paar van dergelijke wagens en de S stond voor speciaal vervoer, bijna uitsluitend voor Steinweg te Rotterdam. Schroot ging in gewone kolenbakken, vaak dus geen NS wagens. Hier de dagelijkse buurtgoederentrein uit Uithoorn op 040480, met zowel direct achter de loc als verderop in de trein wagens schroot van Pothuizen te Amstelhoek. De loc heeft daar net die eerste twee wagens nog opgepikt, de spooraansluiting lag net achter de achterste wagen van de trein. Die eerste twee wagens zijn DB-wagens. Verderop in de trein nog vijf wagens schroot, waarvan er maar eentje van NS is. Ook de gesloten wagens zijn geen NS-wagens, maar DB. Verkijk je overigens niet op de lengte van de trein: de zelflossers waren voor het vervoer van ballast naar het allereerste deel van de Schiphollijn. Dat stukje was bij het Jollenpad in Amsterdam aangesloten op de Haarlemmermeerspoorlijn (waarvan dit stuk dus niet in de Haarlemmermeer liep) Amsterdam - Uithoorn - Nieuwersluis.

Groet, Frank

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4742
    • Filmpjes op YouTube
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #42 Gepost op: 14 August 2024, 09:07:11 »
Dank voor de toelichting. Gezien de lengte hebben 2 assige koelwagens mijn voorkeur. En de E-tjes blijven toch knagen..... De S versie werd gebruikt voor schoot, dus reed (volgens mij) in prinipe niet mee tussen reguliere E-tjes. Of was de S van versterkt?

Groeten,
Rogier

De S is van Speciaal vervoer, serie van 152 wagens. De E-tjes moesten schoon blijven, wagens die voor bietenvervoer werden gebruikt konden niet voor speciaal vervoer worden gebruikt. Niet alle wagens kregen de oranje deuren en S-opschrift, wel hoeken op de wagens en extra opschriften. 1e helft van de jaren 90 was het wel voorbij, dus met 2200 en 2400 goed inzetbaar. Onder werden er alu-broodjes van Steinweg in vervoerd, naar diverse (internationale) bestemmingen.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/gtow2_schroot.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/gtow2_schrootb.jpg

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/38e632e1-e203-5f23-b079-1e6bf2782303

EDIT: Frank (Spoorzeven) maakte in Dordrecht de volgende foto, een S en een wagen met extra opschriften:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dordrecht___Etje_met_oranje_S.jpg
« Laatst bewerkt op: 14 August 2024, 09:12:13 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #43 Gepost op: 14 August 2024, 09:26:44 »


334 met schroottrein (o.a. knipgoed van Koek) te Mijdrecht op 28-12-1983. De Sik trok deze buurtgoederentrein, slechts drie NS E'tjes, tot Vinkeveen, daarna nam een 2400 de trein over.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Gevraagd: Voorbeelden van korte (bonte) goederentrein jaren 80/90
« Reactie #44 Gepost op: 14 August 2024, 10:02:51 »
Of raadpleeg de literatuur, bijv : "de jaren tachtig bij de NS in kleur" pag 127: bruine 2501, bollenwagen, gesloten 2-asser en twee interfrigo 2-asser's, in 1989 (y)

Paar paginas verderop: geel-grijze 2400 met paat tiphook 4-assers en 2-assige ketelwagons.

Pagina 154: 3x 2200, en 1200 in opzending, met een sleep van 5 gemengde goederenwagons  :D
« Laatst bewerkt op: 14 August 2024, 10:06:49 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn