Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door 741230
Vandaag om 18:09:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door klusser
Vandaag om 18:07:37
US diorama in H0 door Paul1969
Vandaag om 17:33:26
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 17:17:02
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 17:08:42
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 17:03:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 16:55:06
Grootte van mijn baanplan door marco
Vandaag om 16:54:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:43:28
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door piksov
Vandaag om 16:35:35
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:31:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:25:00
Metaalplaat haaks vouwen door Pauldg
Vandaag om 15:48:40
Roco Wissel herstellen door Cor--24
Vandaag om 15:44:44
Programmer problemen en vragen door ronaldvd2000
Vandaag om 15:20:58
Privé smalspoorbaan in de tuin door Sven
Vandaag om 15:05:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 14:56:41
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door Pauldg
Vandaag om 14:45:35
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door MvGestel
Vandaag om 14:36:36
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 14:35:43
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 14:23:32
Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote' door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:49:59
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Jelmer
Vandaag om 13:02:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MaraNCS
Vandaag om 12:08:27
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
Vandaag om 12:02:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:35:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 11:16:29
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Dave.......
Vandaag om 10:56:21
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Ronald Halma
17 September 2024, 23:49:14
10de Modelspoor Expo 2024 (28 en 29 September te Wieze) door Frans Peeters
17 September 2024, 23:36:41
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 13010 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
    • nederlof.net
Re: Piko NS 1000
« Reactie #90 Gepost op: 13 August 2024, 12:32:47 »
Op de foto zie ik weinig verschil tussen de sleepstukken.

Is duidelijk toch?

1:1 foto:


Piko:

H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS 1000
« Reactie #91 Gepost op: 13 August 2024, 13:38:21 »
Op het filmpje van Piko wat eerder in het topic werd gedeeld was te zien hoe de loc door wisselstraten heen ging. De meebewegende frontbalk viel mij daarbij niet heel erg op, dus of het echt zo storend is? Het valt mij wel mee.

Groeten,
Rogier

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6152
Re: Piko NS 1000
« Reactie #92 Gepost op: 13 August 2024, 14:29:27 »
De lok rijdt in het filmpje zonder sleep, dan beweegt de koppeling niet en de balk dus ook niet.  ;)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS 1000
« Reactie #93 Gepost op: 13 August 2024, 15:02:43 »
Als er een sleep is, is er toch een trein aan die kant waardoor het uitzwaaien minder opvalt? Of snap ik het probleem niet zo goed?

Groeten,
Rogier

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Piko NS 1000
« Reactie #94 Gepost op: 13 August 2024, 15:08:22 »
Is duidelijk toch?

Ik doelde op de foto van Tommy, die Vincent linkte.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4364
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #95 Gepost op: 13 August 2024, 15:39:44 »
PS valt mij wel op: de eerder gehuurde 6000 van de London North Eastern Railway en de SNCF 300 loks, hadden resp enkel en dubbel sleepstuk.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Piko NS 1000
« Reactie #96 Gepost op: 13 August 2024, 16:11:55 »
iets te vluchtig gelezen blijkbaar...

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
Re: Piko NS 1000
« Reactie #97 Gepost op: 13 August 2024, 16:42:45 »
Als er een sleep is, is er toch een trein aan die kant waardoor het uitzwaaien minder opvalt? Of snap ik het probleem niet zo goed?

Groeten,
Rogier

Dan was een grotere opening in het schort ook niet opgevallen.
Een uitzwenkend schort is wel een zeer grote misser!

Tinus

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2546
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Piko NS 1000
« Reactie #98 Gepost op: 13 August 2024, 16:55:05 »
Ik vind geloof ik dat ik denk dat ik het ook niet zo geweldig ga vinden. Zoals het er op de DB Br.220 in het filmpje uitziet vind ik niet fraai. Het doet mij vermoeden dat hier voor de goedkoopste oplossing wordt gekozen. Maar goed, laat het eerst maar eens in het echie zien, dan oordeel ik daarna wel wat explicieter.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
Re: Piko NS 1000
« Reactie #99 Gepost op: 13 August 2024, 17:10:37 »
Wat zou er goedkoper zijn aan een meebewegend schort dat aan het koppelmechanisme vast zit? Zit zelfs meer materiaal in dan een open schort dat vast zit...
Het is nou niet dat de oplossing met een open schort zo fraai is als je aan beide zijden een koppeling wilt, kijk maar naar de Roco-versie. De opening moet zo groot zijn voor voldoende uitwijkmogelijkheid dat er nauwelijks schortbeplating overblijft, en dat zie je ook aan de kant van de sleep.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2546
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Piko NS 1000
« Reactie #100 Gepost op: 13 August 2024, 19:40:24 »
Helemaal onderbouwen kan ik het niet hoor, maar gevoelsmatig leek me een kortkoppelmechanisme construeren duurder dan zo'n meebewegende onderlip met maar één draaipunt waar de koppeling vast aanzit (zoals in het V200-filmpje).

Edit: en dat laatste heb ik niet helemaal goed gezien zie ik nu, het filmpje even checkend...
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 19:42:54 door 1200blauw »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21870
Re: Piko NS 1000
« Reactie #101 Gepost op: 13 August 2024, 19:43:44 »
Volgens het commentaar bij het filmpje zit het geheel op een kortkoppelmechanisme gebouwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
    • Biesje.nl
Re: Piko NS 1000
« Reactie #102 Gepost op: 13 August 2024, 19:54:46 »
De Piko V200 en ook de BR 103 hebben meebewegende schortplaten op een kortkoppelings schacht. Ik vond het juist een mooie oplossing. Smaken verschillen. Het hangt er waarschijnlijk ook van af wat de radius is van de boog waar het geheel door gaat. Ook Gützold had dit systeem bij een aantal modellen.

Verder maakt het wellicht nog uit of je gaat rangeren met de loc en deze gaat afkoppelen en voor een andere sleep zet met de andere kant voor misschien. Ik heb graag een koppeling aan beide kanten van een loc, tenzij de loc voor een permanente trek/duw staat zoals bij de Benelux treinen.

Ik heb zelfs overwogen om dit na te bouwen op mijn KleiNSpoor NS 2600 "Beel". Maar ik ben bang dat het geheel gaat hangen en de schort gaat kieren. Dat heb ik nog niet gezien bij de Piko exemplaren. Waarschijnlijk trekt de veer de boel strak tegen de bovenbouw.

Verder natuurlijk geinig om te lezen dat anderen ook kunnen pietlutten over panto's :D

Mvg,

Robert (die panto's van Erwin Frick op zijn roco 1000 heeft gezet en nog even heel hard moet nadenken of hij de locs gaat vervangen door Piko's)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2405
Re: Piko NS 1000
« Reactie #103 Gepost op: 14 August 2024, 09:32:22 »
Hallo allemaal,

Als ik het plaatje dat Kned heeft geplaatst goed begrijp zouden ook de trappetjes onder de cabinedeuren alleen gemonteerd kunnen worden bij een vitrinemodel.....oei  :(

Ik was in eerste instantie wel enthousiast over de Piko 1000, maar dat is nu al minder. Geen luchtslangen kunnen plaatsen door een meedraaiend schort en geen trappetjes kunnen plaatsen. Ik vind het ( meer dan ) jammer.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5096
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Piko NS 1000
« Reactie #104 Gepost op: 14 August 2024, 09:39:59 »
Meedraaiende schorten zijn heel efficiënt, mijn V200 uit 1958 had het ook al. ;D ;D



RETROBAHN A.G.