Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 40547 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Piko NS 1000
« Reactie #75 Gepost op: 11 August 2024, 23:34:36 »
Ziet er fraai uit en met de juiste sleepstukken uit de beginperiode (eentje enkel en eentje dubbel). Ga ik straks toch twijfelen als de blauwe met Vishaak komt: ga ik de Roco vervangen? Staat weliswaar in de vitrine, maar toch.


Nooit geweten dat de 1000 twee verschillende sleepstukken had. Weet iemand wat de reden was?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko NS 1000
« Reactie #76 Gepost op: 12 August 2024, 06:22:20 »
Ik weet het ook niet, maar omdat de 1000 de eerste e-loc van NS was, kan ik mij voorstellen dat NS hiermee wilde testen wat beter werkte. Een loc heeft natuurlijk een veel groter vermogen dan een treinstel, dus vraagt een loc meer stroom per stroomafnemer. Met een dubbel schuitje verdeel je deze vraag over een groter contactoppervlak en met de rijdraad wat minder warmte-ontwikkeling oplevert. Aan de andere kant heb je met een dubbel schuitje twee slijtonderdelen in plaats van één. Het lijkt mij daarmee interessant om te onderzoeken wat uiteindelijk het goedkoopste en het beste werkt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #77 Gepost op: 12 August 2024, 08:25:41 »
Lijkt mij dat je dat dan test op een prototype? Niet op alle loks? Want dan moet je de uiteindelijke keuze ook op alle loks doorvoeren en da's toch prijzig.. alhoewel; alleen sleepstuk is ook geen kapitalen, maar toch. Ben ook benieuwd of dit terug te vinden is en wat de reden was :)

PS valt mij wel op: de eerder gehuurde 6000 van de London North Eastern Railway en de SNCF 300 loks, hadden resp enkel en dubbel sleepstuk.
PS blijkbaar was Utrecht voor de vakwermasten de standaard locatie voor de staatsiefoto  ;D
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-151088-Afbeelding_van_de_eerste_electrische_huur_locomotief_in_Nederland_nr_6000_van_de_London_North_Eastern_Railway_LNER_in_dienst_van_de_NS_te_Utrecht.jpg

PS misschien dacht de NS heel efficient te zijn; voor dit vermogen hebben we maximaal 3 sleepstukken nodig  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 August 2024, 11:53:38 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: Piko NS 1000
« Reactie #78 Gepost op: 12 August 2024, 10:50:36 »
Op de foto zie ik weinig verschil tussen de sleepstukken.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Piko NS 1000
« Reactie #79 Gepost op: 12 August 2024, 14:45:36 »
@Jeroen,

Creatief bedacht. Echter, in het boek "Elektrische locomotieven NS serie 1000" van Henk Bouman staat over de stroomafnemers onder meer: "Om een goede stroomafname te waarborgen, moest de 1000 met beide stroomafnemers tegen de draad rijden." Op foto's tot 1951 zie je de 1000 ook altijd met beide panto's omhoog, ook op de vrije baan. De vraag aan stroom werd dus altijd verdeeld over drie schuitjes.

In het boek wordt niet vermeld wat dan wel de reden voor het verschil was en ook niet waarom het vanaf 1951 opeens toch was toegestaan om slechts één panto omhoog te hebben. Het blijft dus raden. (Misschien om te kunnen zien welke cabine voorop liep? Cabine 1 één sleepstuk, cabine 2 twee sleepstukken  ;D)

Grtz, Ton

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #80 Gepost op: 12 August 2024, 15:23:43 »
Die enkele panto zou wellicht later zijn toegestaan zijn omdat de toegestane snelheid werd beperkt? Volgens mij is de aandrijving niet aangepast, dus snelheidsbeperking = vermogensreductie 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Piko NS 1000
« Reactie #81 Gepost op: 12 August 2024, 15:39:04 »
Die snelheidsbeperking kwam pas in 1952. Dat verklaart niet waarom al in 1951 met één panto omhoog werd gereden.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2024, 15:41:09 door TonM »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Piko NS 1000
« Reactie #82 Gepost op: 12 August 2024, 16:09:43 »
Misschien is dat een geval van voortschrijdend inzicht? Op foto's zie ik Tommy ook met twee stroomafnemers op rijden, het kan best zijn dat toen is ingevoerd dat een loc met twee stroomafnemers op moet vertrekken en bij 40lm/u de tweede kan zakken.
Zou het kunnen dat de verschillende schuitjes een overblijfsel is van het Zwitserse ontwerp?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1743
Re: Piko NS 1000
« Reactie #83 Gepost op: 12 August 2024, 16:20:07 »
Volgens mij waren de (standaard) schuitjes van koper en het extra schuitje met koolstof strippen. Vergelijkingsmateriaal, of voor extra smering? Vermoed zelf het eerste.

Bart
« Laatst bewerkt op: 12 August 2024, 16:36:47 door Bahn-AG »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #84 Gepost op: 12 August 2024, 16:22:26 »
Zou het kunnen dat de verschillende schuitjes een overblijfsel is van het Zwitserse ontwerp?

Laatste is geen verband; Zwitserland is 15kV wisselstroom, daar is enkele stroomafnemer sowieso voldoende.
Google maar plaatjes van de Zwitserse voorganger van de 1000, de Ae 4/6.

Alleen koper lijkt mij onverstandig; dan slijt de bovenleiding net zo hard als je schuitje. Bron?
« Laatst bewerkt op: 12 August 2024, 16:25:08 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1743
Re: Piko NS 1000
« Reactie #85 Gepost op: 12 August 2024, 16:37:52 »
Bron:

http://www.eloc1000.nl/oerlikonbulletin.htm

En voor degenen die het Duits niet machtig zijn. Er staat dat de sleepstukken een hardkoperen inzetstuk hebben en een stel ijzeren strippen die voor de smering moet zorgen.
Op wens van de NS worden bij iedere pantograaf bovendien nog extra koolstof sleepstukken meegeleverd.

Wat ik er zo uit begrijp is het  toch een beetje een experiment geweest. Enkele sleper (kool of koper),  dubbel (2x koper), dubbel (koper, kool) en zelfs 2x kool waren er mogelijk.
Bart
« Laatst bewerkt op: 12 August 2024, 16:46:58 door Bahn-AG »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #86 Gepost op: 12 August 2024, 17:10:00 »
Geinig (y) ff lezen!

Ik lees dat op verzoek van de NS bij iedere stroomafnemer een extra schuitje is geplaatst, met koolstof. Wellicht is dit bij nader inzien gewijzigd, aangezien het extra schuitje maar bij 1 stroomafnemer aanwezig is. Andere gedachte; de schaarconstructie van de panto lijkt een zwitsers ontwerp, ik kan mij wel voorstellen dat een 1500V schuitje (en zeker een dubbele) een hoger gewicht heeft dan een 15kV beugel en dat het afwachten was hoe de panto zich zou gedragen met 2 schuitjes. Ook ivm de genoemde aërodynamica.

@rick: geen zwitsers overblijfsel, maar wellicht dan toch verband   :D
« Laatst bewerkt op: 12 August 2024, 17:56:06 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Piko NS 1000
« Reactie #87 Gepost op: 12 August 2024, 19:02:13 »
Ik lees dat op verzoek van de NS bij iedere stroomafnemer een extra schuitje is geplaatst, met koolstof.

Dat is niet wat ik lees. Er staat "...eine Wippe mit Kohlschleifstucken beigegeben", oftewel: meegeleverd, niet gemonteerd of geplaatst. (Precies zoals Bart al in zijn vertaling schreef.)

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 12 August 2024, 19:05:05 door TonM »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #88 Gepost op: 12 August 2024, 19:25:06 »
Sie haben recht! Te snel gelezen....

PS Zou mij wel kunnen voorstellen dat de NS minder vertrouwen had in dit concept, en één schuitje dubbel heeft uitgevoerd om de contactdruk te verlagen om zo slijt te verminderen. Maar waarom dan op alle loks ??? Of het enkele schuitje is de koolstof variant, de dubbele de koperen?
« Laatst bewerkt op: 12 August 2024, 20:28:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: Piko NS 1000
« Reactie #89 Gepost op: 13 August 2024, 12:29:10 »
Ik vermoed dat Piko een 'vaste' schort meelevert als je het vrije eind 1:1 wilt?

Ja, dat is te zien in de eerder genoemde download.



H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u