Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:03:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
US diorama in H0 door Jelmer
05 July 2025, 23:58:24
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
05 July 2025, 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
05 July 2025, 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
05 July 2025, 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 40186 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Piko NS 1000
« Reactie #90 Gepost op: 13 August 2024, 12:32:47 »
Op de foto zie ik weinig verschil tussen de sleepstukken.

Is duidelijk toch?

1:1 foto:


Piko:

H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS 1000
« Reactie #91 Gepost op: 13 August 2024, 13:38:21 »
Op het filmpje van Piko wat eerder in het topic werd gedeeld was te zien hoe de loc door wisselstraten heen ging. De meebewegende frontbalk viel mij daarbij niet heel erg op, dus of het echt zo storend is? Het valt mij wel mee.

Groeten,
Rogier

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6678
Re: Piko NS 1000
« Reactie #92 Gepost op: 13 August 2024, 14:29:27 »
De lok rijdt in het filmpje zonder sleep, dan beweegt de koppeling niet en de balk dus ook niet.  ;)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS 1000
« Reactie #93 Gepost op: 13 August 2024, 15:02:43 »
Als er een sleep is, is er toch een trein aan die kant waardoor het uitzwaaien minder opvalt? Of snap ik het probleem niet zo goed?

Groeten,
Rogier

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: Piko NS 1000
« Reactie #94 Gepost op: 13 August 2024, 15:08:22 »
Is duidelijk toch?

Ik doelde op de foto van Tommy, die Vincent linkte.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #95 Gepost op: 13 August 2024, 15:39:44 »
PS valt mij wel op: de eerder gehuurde 6000 van de London North Eastern Railway en de SNCF 300 loks, hadden resp enkel en dubbel sleepstuk.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: Piko NS 1000
« Reactie #96 Gepost op: 13 August 2024, 16:11:55 »
iets te vluchtig gelezen blijkbaar...

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Piko NS 1000
« Reactie #97 Gepost op: 13 August 2024, 16:42:45 »
Als er een sleep is, is er toch een trein aan die kant waardoor het uitzwaaien minder opvalt? Of snap ik het probleem niet zo goed?

Groeten,
Rogier

Dan was een grotere opening in het schort ook niet opgevallen.
Een uitzwenkend schort is wel een zeer grote misser!

Tinus

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2866
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Piko NS 1000
« Reactie #98 Gepost op: 13 August 2024, 16:55:05 »
Ik vind geloof ik dat ik denk dat ik het ook niet zo geweldig ga vinden. Zoals het er op de DB Br.220 in het filmpje uitziet vind ik niet fraai. Het doet mij vermoeden dat hier voor de goedkoopste oplossing wordt gekozen. Maar goed, laat het eerst maar eens in het echie zien, dan oordeel ik daarna wel wat explicieter.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Piko NS 1000
« Reactie #99 Gepost op: 13 August 2024, 17:10:37 »
Wat zou er goedkoper zijn aan een meebewegend schort dat aan het koppelmechanisme vast zit? Zit zelfs meer materiaal in dan een open schort dat vast zit...
Het is nou niet dat de oplossing met een open schort zo fraai is als je aan beide zijden een koppeling wilt, kijk maar naar de Roco-versie. De opening moet zo groot zijn voor voldoende uitwijkmogelijkheid dat er nauwelijks schortbeplating overblijft, en dat zie je ook aan de kant van de sleep.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2866
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Piko NS 1000
« Reactie #100 Gepost op: 13 August 2024, 19:40:24 »
Helemaal onderbouwen kan ik het niet hoor, maar gevoelsmatig leek me een kortkoppelmechanisme construeren duurder dan zo'n meebewegende onderlip met maar één draaipunt waar de koppeling vast aanzit (zoals in het V200-filmpje).

Edit: en dat laatste heb ik niet helemaal goed gezien zie ik nu, het filmpje even checkend...
« Laatst bewerkt op: 13 August 2024, 19:42:54 door 1200blauw »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: Piko NS 1000
« Reactie #101 Gepost op: 13 August 2024, 19:43:44 »
Volgens het commentaar bij het filmpje zit het geheel op een kortkoppelmechanisme gebouwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2261
    • Biesje.nl
Re: Piko NS 1000
« Reactie #102 Gepost op: 13 August 2024, 19:54:46 »
De Piko V200 en ook de BR 103 hebben meebewegende schortplaten op een kortkoppelings schacht. Ik vond het juist een mooie oplossing. Smaken verschillen. Het hangt er waarschijnlijk ook van af wat de radius is van de boog waar het geheel door gaat. Ook Gützold had dit systeem bij een aantal modellen.

Verder maakt het wellicht nog uit of je gaat rangeren met de loc en deze gaat afkoppelen en voor een andere sleep zet met de andere kant voor misschien. Ik heb graag een koppeling aan beide kanten van een loc, tenzij de loc voor een permanente trek/duw staat zoals bij de Benelux treinen.

Ik heb zelfs overwogen om dit na te bouwen op mijn KleiNSpoor NS 2600 "Beel". Maar ik ben bang dat het geheel gaat hangen en de schort gaat kieren. Dat heb ik nog niet gezien bij de Piko exemplaren. Waarschijnlijk trekt de veer de boel strak tegen de bovenbouw.

Verder natuurlijk geinig om te lezen dat anderen ook kunnen pietlutten over panto's :D

Mvg,

Robert (die panto's van Erwin Frick op zijn roco 1000 heeft gezet en nog even heel hard moet nadenken of hij de locs gaat vervangen door Piko's)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2478
Re: Piko NS 1000
« Reactie #103 Gepost op: 14 August 2024, 09:32:22 »
Hallo allemaal,

Als ik het plaatje dat Kned heeft geplaatst goed begrijp zouden ook de trappetjes onder de cabinedeuren alleen gemonteerd kunnen worden bij een vitrinemodel.....oei  :(

Ik was in eerste instantie wel enthousiast over de Piko 1000, maar dat is nu al minder. Geen luchtslangen kunnen plaatsen door een meedraaiend schort en geen trappetjes kunnen plaatsen. Ik vind het ( meer dan ) jammer.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5327
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Piko NS 1000
« Reactie #104 Gepost op: 14 August 2024, 09:39:59 »
Meedraaiende schorten zijn heel efficiënt, mijn V200 uit 1958 had het ook al. ;D ;D



RETROBAHN A.G.