Dit was mijn initiële gedachte ook, maar dat was niet aan de orde. Ik heb een zuivere DC van 18V erop gezet, uietraard alle statische decoders even afgekoppeld en de locs van de baan gehaald. Hierbij ik meette aan het einde 17,2V. Die 800 mV vind ik niet heel heftig na 13 meter. De centrale stond ook op 18V input, dus ongeveer 16,8V baanspanning. De decoders zat ook op de ruwe baanspanning, dus niet via een bezetmelder of diodeschakeling.
Op Kranenberg ben ik ooit begonnen met een ster netwerk, vanuit een centrale plaats naar iedere sectie zijn eigen bedrading. Bedrading was toen voor een groot deel met 0,75mm luidsprekersnoer gedaan. Omdat dit uiteindelijk resulteerde in een gigantische spaghetti van draden, dat een paar jaar geleden vervangen door een ringleiding met 1,5 en 2,5mm massieve installatiedraad. Het langste stuk ringleiding is 11-12meter lang. Verder is het een echte ring (via de rails). Dat is alles beschreven in het draadje over Kranenberg. Wel gebruik ik DCC niet meer voor accessorie decoders, daarvoor heb ik een op CAN gebaseerde infra structuur op getuigd. Tot nu toe werkt dit zonder haperen. Overigens dat deed het oorspronkelijk sternetwerk ook. Dus ik heb geen verbetering nog verslechtering kunnen constateren. De reden dat ik in een vroeg stadium besloten heb om alle accessoires een eigen communicatie netwerk te geven is omdat ik last had van een oude Roco locomotief die nog met een oude zilveren 85009 motor was uitgerust en die storing op de DCC veroorzaakte waardoor de eerste accessoire decoder (een Arduino) opdrachten miste. Overigens ook lokdecoders hadden problemen, maar dat loste zich zelf meestal wel weer op omdat die commando's konstant herhaald worden. Zie mijn draadje over de Canbus.Overigens sluit ik niet uit dat het skin effect invloed kan hebben. Ik heb de zelfde vermoedens als Peter Kleton, n.l. dat het signaal vervormd wordt en dan specifiek dat de steilte van de flank van de blokgolf afgevlakt wordt omdat de hogere frequentie componenten onderdrukt worden. Groet Meino
De missende onderbouwing waar je het over hebt, zit denk ik ergens op de vorige pagina's. Daar is al veel onderbouwt maar wellicht is dit je ontgaan.
Of start een onderzoek en deel je bevindingen hier
Tot heden zijn wij de enige die hier onderzoek naar hebben gedaan