Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
Vandaag om 22:20:19
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
Vandaag om 22:13:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
Vandaag om 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
Vandaag om 21:27:46
Welke wielreiniger door MOVisser
Vandaag om 21:23:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
Vandaag om 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
Vandaag om 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
Vandaag om 17:28:12
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:57:39
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:44:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:28:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:19:55
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 13:25:02
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:35:45
Standerdmolen door MOVisser
Vandaag om 11:16:36
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:11:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Rick
Vandaag om 11:04:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:54:03
  

Auteur Topic: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?  (gelezen 1622 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1326
  • Klaar voor vertrek
NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Gepost op: 14 July 2024, 20:40:15 »
Bij het verwisselen van koppelingen voor een NEM-schacht is het me al een paar keer overkomen dat ik zoveel kracht moest zetten, dat er iets kapot ging. Intussen ben ik iets wijzer en snijd de zwaluwstaart van de koppeling iets bij of de NEM-schacht, als dat kan.

Maar die dingen zijn toch standaard? Dan zou het niet nodig moeten zijn. Toch blijkt dat, als je goed kijkt, er een behoorlijk verschil is in dikte van de zwaluwstaart:



De linker is een Roco-universeelkoppeling (donkergrijs plastic), de rechter een beugelkoppeling (zwart plastic), ik denk ook van Roco. Maar dat zou niets uit moeten maken voor de zwaluwstaart. Toch is die behoorlijk dikker.

Het vreemde is dat de Roco-wagon waar ik hem in wil steken, een oude is met een viercijferig catalogusnummer. Niet erg nieuw dus. De linker zat erin, de rechter moet erin. Dat wordt weer bijsnijden >:(

Hebben andere mensen deze ervaring ook?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Mark_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #1 Gepost op: 14 July 2024, 21:00:33 »
Heb ik ook al gemerkt, met het installeren van de Profi kortkoppelingen op m'n wagons. Bij sommigen gaan die er vanzelf in, bij sommige wagons moet ik de profi koppeling boven en onder iets bijvijlen om in de schacht te passen. En dit terwijl de beugelkoppeling die er inzat, wel 'mooi past'.


Dus, zo echt standaard is het ook weer niet helemaal, zoals je zegt

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #2 Gepost op: 14 July 2024, 21:04:29 »
Bij mij is het ook zo, alleen moet ik het een beetje afvijlen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #3 Gepost op: 14 July 2024, 21:08:49 »
Ik heb een doosje met reservekoppelingen. Die heb ik even tussen de schuifmaat gehouden. De meeste voldoen aan de norm, maar er zijn enkele van het type rechts op je foto, die duidelijk te dik zijn.
De norm is nooit veranderd, dus die dikke exemplaren zijn duidelijk een misser bij de productie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #4 Gepost op: 14 July 2024, 21:47:03 »
Ferdinand,
Als ik het juist heb, was ROCO degene die de NEM schacht koppeling begin jaren 70 heeft geïntroduceerd.
De ROCO beugelkoppelingen waren in het begin dikker, dan nu het geval is.
Andere fabrikanten volgden en aan de hand daarvan zijn deze
koppelingen verder genormaliseerd.
Je vind dus de te dikke ROCO beugelkoppelingen dus terug op de wagens uit de begin 70er jaren.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1391
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #5 Gepost op: 14 July 2024, 23:34:29 »
Inderdaad.

De Roco standaardkoppeling rechts is een oud exemplaar (jaren 70) zoals die werd toegepast in de standaard koppelbomen zonder KKK, zoals de eerste Umbauwagens, Hechte en üm/ym/nb-rijtuigen hadden. Deze waren niet volgens de (toen nog niet officieel vastgestelde) norm.

Als je een standaardkoppeling in een koppelboom van de KKK wilde steken moest je de zwaluwstaart wat dunner vijlen, of een aparte standaardkoppeling (40243/4612) met genormeerde (dunnere) zwaluwstaart kopen.

Ook de oude KK-kop met pinnetje zonder voorontkoppeling (40220/4490) zijn niet geheel volgens de norm.
Aan de onderzijde zit een afschuining tussen kop en zwaluwstaart, waardoor deze niet in elke genormeerde schacht passen.
Roco heeft hiervoor jarenlang (mss nog steeds) een extra afschuining aan de schacht vrij gelaten, andere merken doen dit niet.
De afschuining van de kop kun je echter afvijlen zodat deze alsnog passen.


Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1326
  • Klaar voor vertrek
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #6 Gepost op: 14 July 2024, 23:51:01 »
Bedankt voor de reacties! Dat laatste heb ik ook al ervaren, in mijn geval met een hobbymesje opgelost.

Jammer dat die oude beugelkoppen slecht passen, want die waren zo te zien iets slanker dan de moderne beugelkoppelingen. Ik dacht eerst dat die van Liliput waren.

En nu nog bedenken of ik het beste aan de bovenkant of aan de onderkant een stukje kan wegsnijden ;).

Maar, zoals Tita Tovenaar altijd zei: dat zien we morgen dan wel weer.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #7 Gepost op: 14 July 2024, 23:52:27 »
Ik meende dat Röwa als eerste de koppelingshouder geïntroduceerd heeft. Na het faillissement heeft Wily Ade de koppelingshouder voor de rijtuigen verkleind maar werd later ook een vervangende NEM koppelingshouder aangeboden.


grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1391
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2024, 07:28:07 »
Het beste aan de onderkant.
Dat is iig wat Roco heeft gedaan met zijn genormeerde beugelkoppelingen 40243/4612, zoals die tegenwoordig worden toegepast.

Röwa had ook al kortkoppelingsschachten, echter niet genormeerd (was er toen nog niet). Ze waren een stuk korter, maar wel met Roco koppelingen e.a. passend.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2024, 08:44:31 »
Dit is een Röwaschacht op een 1:100 rijtuig. Hij is duidelijk korter dan nem362, maar de opening heeft wel dezelfde dimensies.

De latere Adeschacht is even kort, maar de opening is ook kleiner.



Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2024, 11:36:57 »
In mijn verzameling Roco wagens vond ik een exemplaar uit de oertijd met een wisselschacht. Die blijkt inderdaad een dikkere zwaluwstaart te hebben. Had ik niet opgemerkt omdat ik die koppeling nooit heb verwisseld.
Het is een zwenkdakwagen, het nummer is 4358, met de hand gewijzigd in 46210.
Aan het handschrift te zien heb ik die wijziging niet zelf aangebracht.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #11 Gepost op: 15 July 2024, 12:50:33 »
Inderdaad de ene koppeling of koppelingschacht is de andere niet.
Heb menigeen gezien de laatst paar jaren.
Kan zomaar een halve mm schelen, in hoogte en in breedte.
Weet wel dat er een norm voor bestaat.

Mooi en netjes beschreven bij de buren
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

jerdenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: NEM-schacht koppeling van maat veranderd?
« Reactie #12 Gepost op: 15 July 2024, 19:00:21 »
Het vreemde is dat er wel een norm gegeven wordt voor de schacht, maar niet voor de zwaluwstaart, wat ertoe leidt dat Kadee met zijn zwaluwstaart van 1,50mm (in een schacht van 1,75-0,05 mm) niet beschuldigd kan worden van afwijken van de norm.

Jeroen
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]