Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47

Auteur Topic: Resinprinter; welke zou je nu kopen?  (gelezen 19009 keer)

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
Re: Resinprinter; welke zou je nu kopen?
« Reactie #135 Gepost op: 07 April 2025, 12:12:09 »
Er moet absoluut een 0,2 nozzle in kunnen en zo te zien gaat de Kobra 3 maar vanaf 0,4.

Standaard is 0,4 mm, maar ook leverbaar zijn een 0,2 , 0,6 en een 0,8 mm volgens de site van Anycubic.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 07 April 2025, 12:17:44 »
Frits,

Bij de door jou genoemde printer staat dat 0,4 en groter beschikbaar zouden zijn. Waarom staat daar dan niet de 0,2 optie bij? Niet iedere printer kan 0,2 aan.

Eric,

Ik heb de hele dag de tijd om in de buurt van een printer te zijn, dus alle liflafjes zoals camera, wifi, allemaal weggegooid geld voor mij.

Hopelijk vind ik een manier om de printresolutie van filament printers te zien en te vergelijken.
Ik heb al een trein

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #137 Gepost op: 07 April 2025, 12:32:13 »
Citaat
Ik heb de hele dag de tijd om in de buurt van een printer te zijn, dus alle liflafjes zoals camera, wifi, allemaal weggegooid geld voor mij.
Duidelijk Huub, maar tegenwoordig zit dat er vaak al standaard in de meest basale versies.
Echt kosten verhogend werkt dat ook niet, WiFi modules worden niet per stuk ingekocht, maar per container ;D
Waarbij de inkoopprijs waarschijnlijk <1,00$US is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 07 April 2025, 13:38:30 »
m.v.g.  Frits

USA trains minded.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 07 April 2025, 14:23:16 »
Gezien, Frits. Wel een nozzle van 0,2 mm mogelijk dus. Op een verkoopsite stond die er niet bij, vandaar mijn te snelle conclusie.

Eric, netto betaal je wel wat meer voor de pro- toevoegingen. Dat je er gratis wat meer storinggevoelige functies bij krijgt, neem ík voor mijn rekening.  :P

Het is me met mijn huidige 2d printer (nu écht effe of topic ;)) HP Smart Tank Plus 555 nooit gelukt deze op wifi aan te sluiten. Met de kabel ertussen gaat het feilloos, dus waarom zou ik het blijven proberen? De USB stick will do.

Nu verder met tutorials opzoeken, die gaan over het verfijnen van de afdruk via de instellingen van een filament printer. Ik geloof dat 'Märklin of Sweden' (die zijn mooie baan te koop heeft gezet) er ook een heeft over dat onderwerp.
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 07 April 2025, 14:32:06 »
Even in de chat gevraagd hoe ik gegevens kan vinden over de resolutie, op de pagina van Anycubic via de link van Frits. Het antwoord:
Citaat
The resolution of a filament 3D printer is typically determined by the layer height, which is one of the printing parameters. However, the specific resolution details for filament printers like the Anycubic Kobra series are not mentioned in the provided knowledge.

For more detailed specifications, you might want to check the product page or reach out to our support team by clicking the "reach out the team" button in the chat window below.
Ik heb al een trein

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 07 April 2025, 15:30:34 »
Over het algemeen bepaal je zelf de resolutie van je werkstuk. Kleiner dan klein lukt niet.
Het is met printen ook zo dat alles in een keer maken vaak niet de juiste oplossing is. Beter is goed te bekijken waar de zwakke punten in je ontwerp liggen en het op die punten te verbeteren en dat heeft soms consequenties. Meestal wil je als ontwerper te ver gaan. Neem wat afstand van je werk en je ziet een heleboel details helemaal niet meer. Daar moet je een aanvaardbare mix in vinden. Sommige voorwerpen zijn ook niet geschikt om te printen, met geen enkele printer. Neem bijvoorbeeld een boom. De takken is nog te doen, maar het blad lukt niet. Zulke voorwerpen kun je beter op een andere manier maken.

Mijn ervaring is dat ik met een 0,2 mm nozzle heel fraaie resultaten kan halen. Dat is voor mij mooi genoeg.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.

Paul-P

• Offline Offline
    • Delfste Modelbouwvereniging
« Reactie #142 Gepost op: 07 April 2025, 16:11:47 »
ik heb zelf een bambu P1S + AMS en een MARS 5 Ultra

De P1S staat dagelijks aan, daar print ik bijna alles op, behalve wat te klein is, zoals mijn magneetkoppelingen, autootjes en figuurtjes, de rest komt van de bambulabs p1s. Ik sta soms versteld wat je met de bambu P1S kan maken, een draaistelzijkantje van een N-spoor wagon gaat prima met een 0,2mm nozzle, daar heb je geen resin printer meer voor nodig.

Alles wat uit de resin printer moet komen, spaar ik op, want dat is toch wel een hele dag kliederen en schoonmaken en alles weer opbergen. De Bambu P1S fillament printer daarentegen vraagt echt bijna 0 schoonmaakwerk of extra handelingen, computer aanzetten, of zelfs via telefoon vorige print nog een keer draaien, dan naar werk, en s'avonds kom ik thuis en staat er na 8 uur printen weer wat moois klaar, dan s'avonds nog wat printjes doen die maar 4 uur kosten, en zo gaat het dag in dag uit door.

De AMS (rollen wisselaar) kost wat, maar daar ga je 0,0 procent spijt van krijgen, je rollen zijn namelijk altijd vrij van vocht tijdens het printen, maar het is essentieel voor het printen met support interface materiaal, waardoor je supports heel makkelijk los komen. Daarnaast kan je nog met meerdere kleuren aan de gang als je dat zou willen. De matt kleuren van bambu hoef je  niet persé te schilderen voor scenery dingen, die zien er niet plastic achtig uit.

Beide machines kan ik dus sterk aanbevelen. De Mars 5 ultra en de bambulabs p1s combo, zijn beide zo uit de doos geïnstalleerd en zonder moeite heb ik de eerste prints kunnen doen, met bijna geen mislukte prints.

Ik gebruik phrozen 4K resin, heb een washing station met twee containers voor voorwas en na was in de IPA. Je voorwas wordt steeds viezer, terwijl je nawas nagenoeg helder blijft en dus alles er altijd schoon uit komt. Ik heb ook een dompelpompje van de bouwmarkt, waarmee ik de bovenlaag IPA weer kan scheiden van de neergeslagen resin. Zo recycle ik een deel van de IPA weer.

Verder gebruik ik dan mijn rechterhand in een ruime stijve nitril handschoen voor resin beet te pakken en mijn linker hand zonder handschoen om schone items beet te pakken en rechts mijn handschoen te kunnen uitdoen, anders zit alsnog alles onder, weer een handige tip! Dit soort gedoe heb je dus niet met een FDM printer ;-)

Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 07 April 2025, 16:34:00 »
Goeie uitleg, Frits, dankjewel.
Het helpt mij echt een goed doordachte keuze te maken.
De combi FDM en resin printen lijkt me helemaal in het verlengde van de wensen waarover je het hebt.
Daarom zal het meeste geld gaan naar het volume dat de filament printer kan gaan printen (onderdelen voor cosplay 1:1 voor iemand 8))
Die bomen maak ik dan nog wel zelf, maar wel met zeeschuim uit eigen tuin.  :)

Paul, het antwoord op Frits had ik al getikt, jouw bericht zag ik toen ik wilde verzenden.
Je verhaal is ook duidelijk.
Het is precies wat ik bedoel en waarom ik er een FDM printer bij wil.
Mijn Mars 4 resin heeft zelfs een fijnere resolutie dan jouw Mars 5 pro, en die wil ik echt alleen voor het heel fijne werk gaan gebruiken, zoals koppelingen en - houders voor mijn gele treintje in H0m.
Ik heb daar al voorbeelden van in huis, door anderen laten printen.
Nu kan ik het zelf gaan doen, maar dat lukt niet met een FDM printer.
Veel andere dingen kunnen daar dus wel mee geprint worden.
Ik heb al een trein

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #144 Gepost op: 07 April 2025, 18:07:32 »
In de afgelopen jaren zie ik dat de filament printers ook een stuk beter worden. Ik ben zelf met mijn 3e exemplaar bezig (en ga eens de 0,2 nozzle proberen, die zat erbij).

Ik heb nu 2 printers een filament printer en een resin printer. Nooit een bewuste keuze geweest maar z gekomen in de afgelopen jaren. Inderdaad het grote recht toe en recht uit printwerk doe ik op de filament printer. De dingen die een hoge mate van detaillering moeten hebben print ik met de resin printer. Ook in schaal 0 print ik daar de figuren.

Ik weet dat de Banmbu Lab Filament printers een heel mooi resultaat geven maar hik toch wel tegen de heftige prijs aan (€ 650).

Het enige nadeel van de resin printer is de tijd (en ook geld) dat je erin moet steken om dat ding goed te kunnen laten werken. Groter voordeel van de resin printer is dat de objecten harder zijn en solid zodat je erin kan boren en vijlen zoveel als je wilt.

Maar toch? Onderstaande foto geeft het verschil weer. Chasis is met Filament printer. Wiel ophanging is resin print.

Herontwerp van een chassis voor POLA MAXI casco's.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #145 Gepost op: 07 April 2025, 21:40:58 »
ps : vraag dan aan Resin gebruikers. Op een Tutorial meldde iemand dat na lange tijd bepaalde stukken leken te smelten (?). Bleek dat resin
binnenin het model niet genoeg was uitgehard en dan er terug uit liep. Bizar maar misschien wel mogelijk.
“Niet genoeg uitgehard” is erg onwaarschijnlijk. Alles wordt gelijk belicht en laag voor laag. Wat waarschijnlijker is dat ze een afgesloten holle ruimte in het ontwerp gemaakt hebben en deze heeft niet belicht resin vast gehouden. Dat hard nooit uit zolang het opgesloten blijft.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #146 Gepost op: 07 April 2025, 21:45:04 »
Strakke print, Bart.

Huibert, je hoeft niet voor de duurdere P1S printer te gaan. De A1 print in dezelfde kwaliteit. Ik vind de AMS wel ontzettend handig. Ik combineer geen kleuren tijdens een print, maar het is wel handig om een andere kleur te kiezen als je gaat printen. Verder is de software van Bambu ook heel erg goed en slim doordacht. Zo kun je tijdens het printen, als één onderdeel fout geprint wordt, dan ene onderdeel annuleren, zonder de hele print te hoeven stoppen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 08 April 2025, 10:01:29 »
Bart, als dat grijze gedeelte onder de kap (op de foto er bovenop) met de spanten en zo allemaal uit de FDM printer komt, dan is dat erg strak werk. Ik vermoedde niet dat die dat plaatwerk ook zo mooi vlak zou kunnen printen.

Sven, ik heb even een tuto over P1S vs A1 bekeken, maar er wordt genoemd dat de A1 geen ABS kan printen, de P1S wel.

Ik heb al een rol ABS filament in huis, voor mijn 3dpen. Daar had ik ook PLA filament bij, en dat smolt als ik het onder de hete kraan hield. Vandaar dat ik ABS gericht ben, dat heb ik ook al als resin in huis voor de harsprinter. De voorwerpen die ik met ABS handmatig geprint heb, worden dagelijks gebruikt (o.a. een bierblikhouder  ;D) en blijven goed.

Nu kan de andere filamenten die wel aanbevolen zijn voor de A1 gaan bekijken, maar ik kan ook naar een iets duurdere printer gaan die ABS wil printen. Weer iets om eens goed over na te denken, ik ben er nog niet uit.  :)
Ik heb al een trein

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #148 Gepost op: 08 April 2025, 14:12:46 »
Als je/we de zaak zo overdenken:

De titel:  Welke zou je NU kopen? ....  :angel:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 08 April 2025, 14:26:19 »
Ik print op een BambuLab X1C met AMS. In plaats van ABS gebruik ik ASA. Werkt zeer prettig en is hittebestendig. Zo’n AMS is inderdaad een aanrader.

Gr, Hans