Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34

Auteur Topic: Resinprinter; welke zou je nu kopen?  (gelezen 18966 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Re: Resinprinter; welke zou je nu kopen?
« Reactie #150 Gepost op: 08 April 2025, 15:17:05 »
Tja, Ronald Visser, de titel zou daarnaast (naast het NU, dat ook als nú de nadruk zou leggen op het heden, alleen wat subtieler...) nog aangevuld moeten worden met: of tóch een FDM printer? Zie opmerking van Hans.

Als ik kijk naar wat jij met de M5 en M5S maakt, kun je nog jaren vooruit.

Als ik naar de X1C van Hans kijk, daarbij zie ik een opgave van de resolutie: 7 μm lidar resolutie. Laser dus, lijkt me heel fijn. En Hans, jij taalt waarschijnlijk niet meer naar een resin printer?  8)

Ik heb nog tijd genoeg om tegen eind mei een beslissing te nemen. Het wordt echter niet zoiets als Hans heeft, vakantiegeld AOW is het budget.  :)

Ondertussen melding van een mail, dat het onderdeel voor de Mars 4 onderweg is met UPS. :angel:
Geplande bezorging: donderdag 10/04/2025.  :angel: :angel: :angel:
Ik heb al een trein

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #151 Gepost op: 08 April 2025, 18:16:12 »
Bart, als dat grijze gedeelte onder de kap (op de foto er bovenop) met de spanten en zo allemaal uit de FDM printer komt, dan is dat erg strak werk. Ik vermoedde niet dat die dat plaatwerk ook zo mooi vlak zou kunnen printen.

Ontwerpen en de keuze van printer gaat eigenlijk hand in hand. Het chassis plus bufferbalken en wielophanging bestaat eigenlijk uit 4 aparte print ontwerpen. Je kan alles in een keer printen met een grote resin printer maar in mijn geval is het chassis 2 delen die verlijmd worden (zie je niks van) met de Filament printer. Bufferbalk en wielophanging plus remmen wordt met resin geprint. Het laatste geeft niet alleen detail technisch een voordeel maar ook is het resin makkelijker te bewerken met vijl en boortjes. Dus een 4 mm rond gat waar een lagerbus in moet kun je makkelijk met een 4 mm boortje even verder homen (passend maken). Net zo goed als de 1 of 0,5 mm gaatjes.

En met een resin printer kun je veel meer detail printer. Onderstaand voorbeeld (schaal 0 wielophanging, toepasbaar als je een lima wilt ombouwen naar een NS wagon) is een goed voorbeeld.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 08 April 2025, 18:42:09 »
Dat maak je toch niet zelf van een stukje polystyreen?!
En dan zit er nog geeneens verf op...
 (y) (y) (y)
popel de popel de popel
Ik heb al een trein

Paulogic

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 08 April 2025, 18:51:43 »
Resin kan inderdaad duidelijk nog wat fijner. Mooi te zien op uw foto's Bart.

Zou zo'n poeder printer dan nog fijner kunnen? Die hoeven althans geen supports tijdens het printen.

En zoals altijd, combineren is winnen ! Ben al blij met laser en A1-tje, wie weet wat brengen ze nog allemaal uit.

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 08 April 2025, 19:53:59 »
Ja, poeder printen is nog aangenamer dan Resin, maar voorlopig nog onbetaalbaar voor een hobby.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #155 Gepost op: 08 April 2025, 21:24:15 »
Gewoon even "of topic". Voor de ouderen onder ons die dit draadje lezen.
50 Jaar geleden deed ik examen voor de BS2 (stuurman, hogere Zeevaartschool). Lessen waren in Astro navigatie (Zonnetje en sterren schieten om te bepalen waar je was). Een experimentele binaire computer waar we les in hadden was net als een oude centrale met stekkers die je in diverse poorten moest stoppen. Ja je kon een pons kaart maken voor een vermenigvuldiging.
42 jaar geleden kocht ik mijn Commodore 64. Mijn eerste programma wat ik op dat ding ontwikkelde was een getijde berekening (hoog en laag water). Mijn ega gebruikte het als een tekst verwerker.
40 jaar, naar aanleiding van een artikel in Elsevier starte mijn vrouw haar eigen "tekst verwerking" bedrijf met Word Perfect. Haar oude werkgever, een chemicaliën bedrijf in Delfzijl, motoren fabriek in Appingedam en Universiteit Groningen waren trouwe klanten. Om kosten te reduceren bouwde ik onze eigen computers die door freelancers en ook bij cursussen werden gebruikt. De laser printer was toen f 12.000. Een harde schijf f 18.000 (nog geen 1 giga, computers werkten nog met floppy's)
41 jaar gelden kochten wij onze eerste CD speler. Een Phillips.
Tussendoor upgrade van de window computers (alles zelf bouw)
32 jaar geleden begon ik alle CD' over te zetten naar MP3. Nu is analoog weer in en heb een nieuwe grammofoon speler.
Het was in die periode dat wij een LCD TV kochten. De oude was begeven na 18 jaar trouwe dienst. Tijd voor een nieuwe ontwikkeling.
29 jaar geleden onze eerste mobile telefoon was analoog en allen bereik in de Benelux. Groot, lom en paste alleen in de midden console van de auto.
26 jaar geleden de eerste Mob (Nokia van de baas). Dat was ook het jaar dat ik over ging naar Lenz DCC. Toen nog 14 snelheid stappen.
In dat jaar ook een PALM handheld computer gekocht met street maps van Londen. Dat scheelde enorm veel opzoek werk.
22 jaar geleden over gestapt naar spoor 0. Eerst 0n30, later USA 0 nu 1:45 of 1:43. Alles DCC en ook JMRI omarmt.
16 jaar geleden (door toeval) over gestapt naar Apple. Vorig jaar afscheid moeten nemen na de eerste Apple Notebook Pro.
7 jaar gelden mijn eerste 3d printer gekocht. Tja, moest nog wel leren hoe je 3d tekeningen te maken.
Kortom in de afgelopen 50 jaar (vergeten te melden ook nog getrouwd en kinderen) van bijna niets (ja ik heb sterren staan schieten om te zien waar we waren geweest en ook de richting van de zon om te bepalen wat de afwijking was van het kompas) naar een wereld waar wij 3d voorwerpen kunnen printen, de navigatie van de auto ons brengt waar we anders zouden verdwalen en waar schepen bijna op de meter weten waar ze zijn.
De 50 jaar daarvoor? Van Paard naar Tram, Van stoom naar diesel en elektrisch, van Lange golf Morse naar korte golf VHF (spraak). De eerste radars, hand geschreven vliegtuig tickets..
Ai, en nu praten we over de beste/juiste 3D printer....... Heerlijk toch?

« Laatst bewerkt op: 08 April 2025, 22:28:37 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 09 April 2025, 05:57:11 »
Deze oudere vindt het een mooi verhaal en gaat alvast een plaatsje vrijmaken voor die betaalbare poederprinter, naast de hars en filament printers. Het zal toch niet lang meer duren als ik dit zo lees...
Ik heb al een trein

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #157 Gepost op: 09 April 2025, 20:53:00 »
Huub, ik had ook nog filament liggen, maar de PLA mat van Bambu is zo mooi en de software is al vooringesteld, dus geen gezeur om het te moeten tunen, dat ik die verder niet gebruik. Verder lag dat oude filament al een tijdje, dus die is uitgedroogd (gaat snel) en brak binnen in de AMS. Ik gebruik nu alleen maar Bambu PLA en gezien de lage prijs daarvan, houd ik het daar bij.

Ik hoor alleen maar overtuigende positieve verhalen over de Bambu A1. Dat is ook waardoor ik op het merk geattendeerd werd. Er is gewoon bijzonder veel enthousiasme over dat apparaat. Ik kan me gewoon niet voorstellen, als je een 3D printer op een budget zoekt, dat die niet voor je voldoet. En zoals ik eerder zei, de software is gewoon bijzonder slim en wel doordacht.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 10 April 2025, 08:26:35 »
Sven, wat een enthousiasme, aanstekelijk! Ik zie ik veel lovende video's, dus die Babu Lab A1 staat al boven aan de lijst.

Maar die ene maar, die blijft knagen: waarom kan die nou net geen ABS filament printen? Ja, ik blijf steken in de gedachte dat PLA bros wordt na een tijdje, breekbaar, uitgedroogd terwijl die nog op de rol zit. En dat ABS sterk, buigzaam slag- en stootvast is.

Als ik goed weet welk alternatief er voor ABS is, voor de A1, ga ik ervoor. Ik zie ook op hun website dat een nozzle van 0,2 mm bij te bestellen is (voor weinig!) en dat hun filamenten zeer betaalbaar zijn, zoals jij ook al aangaf.
Ik heb al een trein

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #159 Gepost op: 10 April 2025, 10:11:15 »
Eerst maar eens starten en ervaring opdoen met wat je hebt aan spulletjes.

ABS heeft een hogere "hotend" temperatuuur.
Niet alle apparaten zullen dit kunnen leveren.

Ik ben ook begonnen met een 5e hands Simca 1200, en niet een rolls royce.
Waarom? Je geeft aan een RR zoveel uit dat je er lang mee zult moeten doen.

Met ervaringen in het komende jaar doe je veel kennis op.
Intussen zijn de apparaten weer verder ontwikkeld en kun je, dan, daar de juiste keuze uit gaan maken.
Uiteraard zijn de suggesties van anderen belangrijk in een keuze.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Paulogic

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 10 April 2025, 10:35:36 »
Ik heb een stukje liggen, dat jaren geleden, door een kennis, is geprint in PLA. Een hulpstukje om mooi rechte hoeken te kunnen kleven van gebouwtjes.
Dit stukje is nog steeds loei sterk, heeft alle dagen zon gezien want die schijnt dagelijks op mijn bureau.

Daarom ben ik eigenlijk begonnen met een A1 printer, die PLA en PETG aan kan. Andere en ook carbon versterkte filament zullen misschien later handig zijn,
als ik mijn printfarmpje wat uitbreid voor niet spoor gerelateerde zaken.

Zie, in schaal NUL, Mini Benchy, Olievaten 200L en 60L met deksel. Poppetje is preizer, autootje is Z schaal.

Locker in O

Transpallet in O

« Laatst bewerkt op: 10 April 2025, 10:40:18 door Paulogic »

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 10 April 2025, 10:45:27 »
Het ziet er in mijn ogen perfect uit. Met wat voor nozzle printte je dit?
m.v.g.  Frits

USA trains minded.

Brouwersbaan

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 10 April 2025, 11:18:36 »

......
Maar die ene maar, die blijft knagen: waarom kan die nou net geen ABS filament printen? Ja, ik blijf steken in de gedachte dat PLA bros wordt na een tijdje, breekbaar, uitgedroogd terwijl die nog op de rol zit. En dat ABS sterk, buigzaam slag- en stootvast is.
......

Voor printen van ABS heb je ook verhoogde omgevingstemperatuur nodig, want anders vervormt je print door het (voor het materiaal) te snel afkoelen. Hiervoor heb je dus een gesloten printer nodig zoals de P1S (of vergelijkbaar van een ander merk). Al zijn er ook mensen die zelf een ombouw met piepschuim maken om meer temperatuur vast te houden.
Er zijn wat wat nieuwere filamenten waardoor ABS ook in een open printer kan worden geprint (zoals Sunlu easy ABS), maar dat schijnt nog een beetje hit en miss te zijn. Vooral bij grotere prints kan het nog wel eens gaan vervormen.

Als PLA teveel twijfels geeft zou ik printen in PETG. Dat is iig makkelijker te printen dan ABS.

Rien

Paulogic

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 10 April 2025, 13:46:02 »
Dit is met de 0,2 nozzle van Bambu. Die kost niet zo veel en wisselen is heel snel gebeurd.
Voor niet modelbouw gebruik ik de 0,4 want dat gaat sneller en is al kwalitatief genoeg.
Ik heb geen AMS gekocht, ik heb daar (nog geen) nood aan. Ik koop liever een A1 bij zodat
ik dan geen nozzle's meer moet wisselen (tenzij defect natuurlijk).

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 10 April 2025, 14:15:17 »
Oke, Het is mij duidelijk. Succes met je printwerk.
Vooralsnog gaat mijn voorkeur naar de Anycubic Kobra 3 max combo, maar die koop ik nu nog niet.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.