Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Noordernet
Vandaag om 06:07:30
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Resinprinter; welke zou je nu kopen?  (gelezen 19024 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Resinprinter; welke zou je nu kopen?
« Reactie #90 Gepost op: 02 March 2025, 13:47:48 »
Hmmm, zie dit draadje nu pas, zeer informatief
Ik denk er zelf ook al een half jaartje over, en elke keer als ik YT afstruin en me zo inlees kom ik weer op de Mars 5 Ultra uit.
Waarom? geeeen idee, maat voelt het beste aan
Maar nu lees ik dat de Mars 5 zonder Ultra nog uit moet komen, dacht dat die er al was.
Wat ik niet kan vinden wat het verschil is, buiten de prijs dan. Het is dan 80 euro goedkoper, maar wat kan de nieuwe 5 dan allemaal niet voor die 80 euro minder
Het tekenen blijft een dingetje, Ik kan met mijn ogen dicht tekenen met Easysign. Onshape wil er maar niet in , op 1 of andere manier vlieg ik er steeds verkeerd in, maar ik blijf het proberen en veel op YT kijken en de destijds gestuurde cursus lezen ( al vind ik lezen net zo zaaddodend als vissen en wandelen  ;D). Een slice programma kan ik al wel meer mee overweg.
Na Ontraxs ga ik er denk ik toch maar 1 bestellen en hier in de huiskamer de rest mee verblijden  :angel:
Voor nu blijft de keuze op de Mars 5 Ultra
Mvg Marty,

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 02 March 2025, 14:13:31 »
Tijd om hier maar eens terug en verder mee te lezen ...

Doen!  :)

Hmmm, zie dit draadje nu pas, zeer informatief
Ik denk er zelf ook al een half jaartje over, en elke keer als ik YT afstruin en me zo inlees kom ik weer op de Mars 5 Ultra uit.
Maar nu lees ik dat de Mars 5 zonder Ultra nog uit moet komen, dacht dat die er al was.
Wat ik niet kan vinden wat het verschil is, buiten de prijs dan. Het is dan 80 euro goedkoper, maar wat kan de nieuwe 5 dan allemaal niet voor die 80 euro minder
Het tekenen blijft een dingetje, Ik kan met mijn ogen dicht tekenen met Easysign. Onshape wil er maar niet in , op 1 of andere manier vlieg ik er steeds verkeerd in, maar ik blijf het proberen en veel op YT kijken en de destijds gestuurde cursus lezen ( al vind ik lezen net zo zaaddodend als vissen en wandelen  ;D). Een slice programma kan ik al wel meer mee overweg.
Na Ontraxs ga ik er denk ik toch maar 1 bestellen en hier in de huiskamer de rest mee verblijden  :angel:
Voor nu blijft de keuze op de Mars 5 Ultra

zie dit draadje nu pas, zeer informatief

Ik ben het al vanaf het begin aan het volgen, heb alles gelezen en herlezen, alle linken bekeken.
Zelfs de kostprijs van een Apple computer wordt hier besproken, dat kan allemaal hiero...  ??? Maar dat schuift men terzijde. ;)

Lees ook dit hele draadje eens door, je leest dan ook waarom je die het beste aanvoelt.
Echter, liefde maakt blind, ofwel, je gevoel kan heel anders voelen als je nog een paar andere video's bekijkt, en dat gaat oeverloos door - als je geen keus maakt.
Als jij de Mars Ultra 5 koopt, gaat het helemaal lukken.

Let op de verschillen in DLP printers en (M)SLA printers.
Bekijk de rekensom om de ware resolutie te vinden.
Enz.  ;)

Ik heb al een trein

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #92 Gepost op: 02 March 2025, 14:58:14 »
Huub, ik kom niet helemaal uit de pre historie  ;D, het verschil tussen saus printen en spaghetti printen dat weet ik nog wel
Hoe de resultaten eruit zien ook wel , en daar heb ik nogal een uitgesproken mening over, al deelt niet iedereen die met m, het is maar net hoe hoog je de lat zelf wilt leggen, en daar is iedereen vrij in
En bedankt voor de tip om het hele draadje door te lezen, maar dat had ik dus al gedaan, ik ga niet zeggen dat IK het informatief vind als ik het niet gelezen heb  ;), dat zinnetje over de liefde snap ik niet helemaal, maar dat zal heus wel aan mij liggen
Maar ik heb veel filmpjes gekeken, heel veel filmpjes , ik blijf een twijfelkont, maar uiteraard wel de filmpjes van alle merken , dus ik heb veel vormen van liefde gezien volgens mij ........... Nee Ronald.... geen dubbelzinnige opmerking, ik ken je  ;D ;D
Mvg Marty,

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #93 Gepost op: 02 March 2025, 15:55:23 »
Eén ding is mij qua keuze in ieder geval al duidelijk, als ik er één ga aanschaffen wordt het inderdaad een resinprinter en geen filament-.

Het doel wat ik voor ogen heb zijn kleine objecten en details, dus lijkt me resin de meest logische keuze.
Nu nog bepalen welke  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 02 March 2025, 16:16:01 »
Ik bedoelde alleen maar een voorliefde voor die ene printer. Dat is emotie.
Ik heb al een trein

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #95 Gepost op: 02 March 2025, 16:55:10 »
Hup tekenen:  is juist voor jezelf bedoeld.....

Ik kan hulp bieden mocht het nodig zijn.

Succes.
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 03 March 2025, 07:47:21 »
Marty, ik zei:
Citaat
Let op de verschillen in DLP printers en (M)SLA printers.

Huub, ik kom niet helemaal uit de pre historie  ;D, het verschil tussen saus printen en spaghetti printen dat weet ik nog wel

Het hele draadje gaat alleen over resin (saus  :)) printers. Ik wilde niet het verschil uitleggen tussen FDM en SLA printers.
DLP en (M)SLA zijn beide een vorm van resin printen, met een verschil dat DLP dmv projectie een hele laag in 1× belicht en SLA elke keer een klein stukje tegelijk.

Nu ga ik verder tekenen, de printer komt morgen.  :)
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 04 March 2025, 15:33:10 »
Bericht van Bol, waar ik de Mars 4 gekocht dacht te hebben: geannuleerd, wegens miscommunicatie tussen Bol en partner. Het leek al zo'n goeie koop, 245 euro voor de Mars 4. Na de aankoop bij Bol had ik deze bij Elegoo Europa gezien voor 199,99, en dat gemeld bij de partner van Bol. Of ze een voorstel hadden, en anders zou ik de aankoop willen annuleren. Het antwoord: ik moest toch wel begrijpen dat ze daar niet aan konden beginnen, zij hadden ook hun onkosten. Toen ik reageerde met: 'nou vooruit dan maar, dan kan ik tenminste aan het printen', was die al geannuleerd. Maar staat niet meer op Bol te koop.

Spontaan de aankoop bij Elegoo gedaan. Ik heb er een cure en wash station bij besteld van 97. Samen was ik maar 50 euro meer kwijt dan alleen de printer bij Bol.

Vandaag, twee dagen later, nog geen geld terug van Bol, maar wel bericht van Elegoo dat de wash en cure machine is verzonden...

Wedden dat die Mars 4 niet meer nieuw verkocht wordt? Ook al staat die er nog op, ik moet het nog zien. Zo ja, hoera, maar zo nee, dan gaat de wash en cure machine retour en dan ga ik door naar Marktplaats, daar zijn ze ook al te vinden.

Of ik moet een andere keus maken. Om met Marty (Voor nu blijft de keuze op de Mars 5 Ultra) te spreken, ik heb mijn zinnen op die Mars 4 gezet. Ben al aan het oefenen met Chitubox en heb de Mars 4 aangeklikt.

Ondertussen is het geld van PayPal nog niet afgeschreven en van Bol nog niet bijgeschreven. Dit is allemaal veel teveel stress voor mij, ik denk dat ik maar met klei ga boetseren, of ga beeldhouwen met een beitel en hamer in een blok marmer. Ook een soort 3d.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2025, 05:38:40 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #98 Gepost op: 04 March 2025, 21:21:08 »
Huub. mijn excuses, ik dacht dat er maar 1 soort Resin was qua productie techniek
Ik zit net even te kijken bij Elegoo, wat dan het verschil is tussen de 4 en de 5 ( zo vast zit ik nu ook weer niet aan de 5 ultra  :) ), maar ik als leek zie niet goed wat de verschillen zijn
Of is het meer de behuizing en een iets andere maat LCD schermpje of ook echt de resolutie ?
Overigens voor het eerst dat de hele familie Enthousiast is over een hobby aankoop van mij
Mijn dochter wil de honden scannen en uitprinten, opzetten straks wilde ze niet en mijn vrouw vraagt bij elk ding wat ze ziet of dat ook te printen is, dus ik hoef de aankoop hier alvast niet te verantwoorden  ;D
Mvg Marty,

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 05 March 2025, 05:37:06 »
Marty, excuses hoeven helemaal niet, we worden allemaal overweldigd door de chaos aan informatie.

Op deze pagina van Elegoo Compare kun je verschillende printers naast elkaar zetten en vergelijken, maar dan bekijk je je alleen nog maar typen van één merk (dan zijn er nog merken als Anycubic, Phrozen, Crealty, en meer). Op de vergelijk pagina kun je met pijltjes de verschillende typen vergelijken met een duidelijke lijst eronder.

De rekensom om de echte printresolutie te berekenen is lastig, ik heb geen zin om telkens de rekenmachine te moeten pakken, dus let ik erop of de fabrikant dat zelf al heeft gedaan en de X-Y resolutie vermeldt, plus de stijgende Z resolutie. In het lijstje hierboven wordt dat mooi aangegeven. Let ook op de verschillen in extra's, zoals verwarming, detectie, auto leveling, AI camera, enz. De extra toeters en bellen zijn al bijna standaard.

Ik weet nu dat 'mijn' Mars 4 met een resolutie van ( x = 0,018) × (y = 0,018) x (z = 0,01 - 0,02) kan printen, dat die dat niet supersnel doet en dat de inhoud niet supergroot is. Precies wat ik zocht dus, een kleine printer voor kleine, goed gedetailleerde printjes.

EN MIJN PRINTER IS ONDERWEG!
  8)

Gisteravond viel ik te vroeg in slaap, een uur of 21u00. Was bekaf van al die spanning en een biertje met > 10% alcohol hielp nogal goed als slaapmutsje.  :angel:
Dus werd ik vanmorgen om 04u00 al wakker, zat een paar minuten later bij de pc met een kop koffie en zag in mijn e-mail dat die verzonden is. Eindelijk, nu kan het echte werk beginnen.  :laugh:

Citaat
Overigens voor het eerst dat de hele familie Enthousiast is over een hobby aankoop van mij
Mijn dochter wil de honden scannen en uitprinten, opzetten straks wilde ze niet en mijn vrouw vraagt bij elk ding wat ze ziet of dat ook te printen is, dus ik hoef de aankoop hier alvast niet te verantwoorden  ;D

Alleen de voorpret al, de lijst met printwensen wordt langer en langer... Veel succes en wijsheid met jouw a.s. aankoop!

« Laatst bewerkt op: 05 March 2025, 05:44:59 door HuubvG »
Ik heb al een trein

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #100 Gepost op: 05 March 2025, 18:18:06 »
Eén ding is mij qua keuze in ieder geval al duidelijk, als ik er één ga aanschaffen wordt het inderdaad een resinprinter en geen filament-.

Het doel wat ik voor ogen heb zijn kleine objecten en details, dus lijkt me resin de meest logische keuze.
Nu nog bepalen welke  :)

Ik heb zowel een filament printer en een resin printer. Geeft het beste uit 2 werelden. Bijvoorbeeld een pui van een gebouw doe ik met de filament printer, net zoals het basis chassis voor een wagon. Onderstaande gebouwen rechts en de werkloods links plus de straatstenen tussen en naast de rails zijn geprint met de filament printer.

Voorwerpen waar het detail niveau belangrijk is zoals figuren of onderdelen zoals de wielophanging voor een G10 doe ik met de resin printer.

Merk en type printer? Gewoon in de gaten houden welke weer als beste wordt getest. Ook daar gaat de ontwikkeling razend snel en wat je vandaag koopt is overmorgen al weer verouderd.

Wil je echt profijt van een 3d printer dan denk k dat het belangrijk is om zelf je 3d teken vaardigheden te ontwikkelen. Dan kun je dingen maken die niet op de markt zijn. Anders kun je altijd 3d files downloaden en anderen vragen om het voor je te printen.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #101 Gepost op: 05 March 2025, 18:46:55 »
Ik volg jouw redenering helemaal Bart, maar gebouwen heb ik vooralsnog voor de op stapel staande projecten niet veel nodig, dus weinig grote oppervlakken/volumes.
Op basis daarvan hou ik het vooralsnog bij enkel een resin.

Alleen is de mens veranderlijker dan het weer, dus het is geen wet van Meden en Perzen  :D
Obdam

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 05 March 2025, 19:09:16 »
Ik wel. Ik bedoel, ik wil er wél een filament printer bij, precies voor de dingen die Bart noemt. En dat terwijl de eerste resin printer nog niet binnen is. Zelf tekenen en printen, dan is het iets dat je / ik zelf creëer.

Voorwerpen waar het detail niveau belangrijk is zoals figuren of onderdelen zoals de wielophanging voor een G10 doe ik met de resin printer.

Heb je deze gedownload of zelf getekend?
Ik heb al een trein

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #103 Gepost op: 05 March 2025, 20:01:55 »
getekend!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #104 Gepost op: 05 March 2025, 20:07:50 »
Strak werk Bart  (y)

Als je ze nu uitwisselbaar maakt, dan kan je nog onderscheid maken tussen een onbeladen en beladen wagen ook  ;D
Obdam