Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door sneek
Vandaag om 23:40:26
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 23:40:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:27:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36

Auteur Topic: Silberthal in H0e voor Dick Schuurman  (gelezen 4753 keer)

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Silberthal in H0e voor Dick Schuurman
« Gepost op: 11 July 2024, 16:29:32 »
En weer een nieuw project: op een micro-layout van Dick Schuurman een mooie scenery neerzetten.

Dick kwam begin dit jaar met het idee om de Wittduenner Kleinbahn (zie elders in deze groep) langzamerhand te vervangen door iets handzamers. Op zich wel logisch: 3 modules meeslepen plus alle entourage is geen peuleschil in een klein autootje, plus dat Dick ook niet meer zo jong is. Dus werd het plan opgevat om een mini smalspoor baantje te gaan bouwen, vanzelfsprekend weer aangestuurd door Koploper. Het resultaat is een bakje van 1.10 bij 30 cm, daar past net een railbusje op gezien de super korte bochten, plus een opstelspoortje aan de voorkant. Super simpel en makkelijk mee te nemen.

Direct na het GSS Jubileum (zie ook elders in deze groep) werd het bakje onder handen genomen. Bij Pippoos een styropor snijder aangeschaft en de pret kon beginnen !
Zo'n snijder is verdraaid handig, hoe kon ik al die jaren zonder ? Geen troep meer, geen piepschuim balletjes op ongewenste plekken, ideaal zo'n ding  (y)

Na het verlijmen de Alabastine gebruikt om de overgangen te stuccen, en na droging de Praxis potjes muurverf gebruikt om het landschap kleur te geven. In totaal zijn er zo'n 8 kleuren overheen gegaan.
Tussendoor een achtergrondje erop geplakt, dit zijn de zgn Eastern Foothills van Walthers Instant Horizons, die heb ik en-gros liggen uit de erfenis van wijlen Dirk Post (veel te vroeg overleden in 2016). Een soortgelijke achtergrond zit ook op OberUnter en dat maakt echt het verschil.

Met de Spoerle gipsmallen nog wat grof stenen muren gegoten, op maat gezaagd en geplaatst langs de (droge) rivierbedding. Het wekt nu de suggestie dat het stuwmeer op de achtergrond uitwatert via een duiker op dit deel van de scenery. Die duiker is overigens een gipsmodel van Modell-87, een kleinserie producent van saksische scenery die inmiddels helaas gestopt is.

Inmiddels ben ik dus anderhalve week bezig met de scenery opbouw, voornamelijk in de avonduren. De voortgang is dus gestaag maar zeker..

Marco

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
Re: Silberthal in H0e voor Dick Schuurman
« Reactie #1 Gepost op: 11 July 2024, 16:37:01 »

De uitloop van het stuwmeer vanuit een laag fotostandpunt. Het spoor "zweeft" nog boven de bedding. hier ga ik proberen een bruggetje van Joswood in te prutsen. Het allerkleinste bruggetje van Joswood is 10 cm 'lang' dus die moet ingekort worden om deze greppel te overbruggen (what's in a name ?)

Die vreemde strepen links op de helling zijn de slagschaduwen van een H0f mijnspoortje dat in de grondverf staat te drogen vlak voor de baan. Komt goed dus.. Ook de spijker bij het kopspoortje is tijdelijk, daar komt nog een passende stootbuffer..

Marco 

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #2 Gepost op: 11 July 2024, 16:46:06 »

We kijken hier iets verder naar links. Dick wilde persé een diepe insnijding hier.. Afijn de klant bepaalt (en betaalt..) dus die insnijding ligt er. Het tunnelportaal is van 3mm foamplaat (Gerstacker, al eerder ter sprake gekomen op Port MacArthur (009) elders in deze groep. Lucien heeft me hiermee leren werken en inmiddels kan ik niet meer zonder (beiden trouwens.. ;D)

Helemaal links achterin een zwart gat, daar komt de zilvermijn. Zo is Silberthal ook aan z'n naam gekomen. Hier komt een mijnspoortje uit een oer-oud Berka kitje.. kun je dat nog kopen na al die jaren ? Dat spul was spotgoedkoop vergeleken bij het Auhagen equivalent tegenwoordig, ik geloof iets van 3 tot 5 gulden voor 3 fretjes met rails, wagentjes, een golfplaten schuurtje, een fietsenstalling en iets van lantarenpalen. Het fijne is dat ik nog stapels van dat spul heb liggen, dus ik kan nog ver na m'n pensionering vooruit..  :laugh:

Marco

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 July 2024, 20:20:48 »
Volgen staat aan. Kon wel eens heel leuk gaan worden.
Station Baarn HIJSM

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #4 Gepost op: 11 July 2024, 22:34:58 »
Netjes hoor  (y)

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2024, 07:44:54 »
Leuk, Marco! En ook fijn dat je vaak noemt waar je materialen vandaan komen. Handig voor degenen die ook zoiets gaan proberen.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2024, 08:32:57 »
Leuk, weer een nieuw project!  ;D ;D
Die foamsnijder bij Pippoos is een leuke tip, ik zit nog steeds te rotten met een serie messen. Maar ii wel alleen nog maar met foam, piepschuim wil ik hier niet meer hebben vanwege de bolletjes, maar misschien dat ik het restje met zo'n snijder nog zinvol kan verwerken.

Ik heb ook nog de nodige stukjes liggen van dat mijnspoor, die van mij kwamen alleen al van Auhagen, maar dat is ook al lang geleden toen Auhagen nog heerlijk sociaal geprijsd was. Altijd handig. Mocht je iets tekort komen moet je maar aan de bel trekken.

Ga je nog iets doen aan de wand van die insnijding? Die ziet eer wel erg gladjes uit.
Lucien

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2024, 09:05:16 »
Dat word weer een mooi baantje b (y)
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2024, 13:09:30 »
Bedankt voor de reacties  (y)

Na wat inkopen bij Meijer & Blessing in Rotterdam afgelopen zaterdagochtend (waaronder een grote pot Noch Graslijm XL) kon eindelijk een aanvang worden gemaakt met... En toen kwam ik erachter dat er nog geen perron bij het spoor lag..Aiaiai, foutje in de planning. Gelukkig heb ik voorraad zat dus snel een mooi perrontje gebouwd van een foutieve aankoop jaren geleden: een lasercut kartonnen Noch perron in schaal N.. Voor H0e kan dat best en Dick had al aangegeven een laag perron te willen..

In het kitje zitten meerdere plaatjes karton, Dit is een zijkant en bovenkant voor een smal perron (de stripjes met een nokje aan 1 zijde geven het al aan). Er zitten ook plaatjes karton bij met langere strips met aan beide zijden een nokje, daar kun je dus bredere perrons mee maken. En je raad het al: in de zijkanten zitten uitsparingen waar die nokjes in gelijmd worden. Super simpel   :D

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2024, 13:12:32 »

Een afwisseling van de stripjes geeft wat variatie in de perronbreedte, dat houd het spannend. De bedoeling is dat de kartonnen rechthoekige plaatjes op maat gesneden worden voor de boven- en onderzijde van het perron, mooi stabiel dus. Vervolgens kun je de bovenzijde verder naar wens afwerken, dus met tegels, asfalt of grind.

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2024, 13:18:18 »

In het kitje zitten ook stripjes "gestuct" karton, met reliëf dus, best mooi gedaan. De bedoeling is eerst een volledige strip aan de voorzijde te plakken (op die manier worden ook de gaatjes voor de nokjes netjes bedekt). En daar overheen gaan de stripjes met beton uitsparingen (ja hoe heet dat ?). Het resultaat is een mooi strak enigszins modern perronnetje. De zijkanten worden afgewerkt met stripjes karton in baksteen uitvoering, ook strak gelaserd. De extreem dunne stripjes op de foto is de afwerking van de perron rand, dat komt later als alles klaar is.

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #11 Gepost op: 15 July 2024, 13:21:03 »

En dit is dan het resultaat na een uurtje. Alles ook geverfd in een basis grond kleurtje, klaar voor grind & gras. Uiteindelijk komt er nog een haltegebouwtje op en de nodige entourage, maar eerst...de graslijmpot tevoorschijn halen..   :laugh:

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #12 Gepost op: 15 July 2024, 13:26:09 »

Tussen de bedrijven door het lasercut kartonnen bruggetje van Joswood gekitbashed. Het bruggetje is 10 cm lang en ik heb maar de helft nodig ter overbrugging, dus alle horizontale delen doormidden gesneden en bevestigd met een drupje Tacky Glue. Daarna de rotsen in de bedding geplaatst, aangevuld met grind en wat ballast voor de kleine gaatjes. Tenslotte met ballastlijm de bedding definitief bevestigd; na droging zit het muurvast en dat is precies de bedoeling. Het bruggetje wordt afgewerkt als de scenery eromheen is geplaatst, zo hou ik het risico voor beschadiging nihil.

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #13 Gepost op: 15 July 2024, 13:42:22 »

De zondagmorgen goed besteed met het begrassen van de heuvels. Vanzelfsprekend zijn eerst rotsen en steenslag verwerkt in het landschap.
Bij Meijer & Blessing toch gezwicht voor de Auhagen H0f Feldbahn, maar tjongejonge wat is dat kunststof breekbaar, bij het afsnijden van de wissels verbrokkelt en versplinterd het onder je handen. Uiterst filigraan spul maar wat elastischer zou prettiger zijn. Er komt nog rollend materieel op bij de eind-afwerking.

Begrassen doe ik nog steeds met een Noch Grassmaster, dat gaat goed tot 6 mm. De basislaag is Heki Summergrass 2 mm, aangevuld met Woodland Scenics Light Green 10-12 mm. Als ik er direkt een stofzuiger overheen haal om de overtollige vezels op te zuigen (doekje voor de zuigmond om de vezels te hergebruiken) gaan de langere vezels vanzelf rechtop staan. Ideaal is het niet maar het alternatief (een sterkere electrostat) overweeg ik nog. Indien gewenst spuit ik nog wat Peco Scenic Layering Spray (spuitlijm) op diverse plaatsen om additionele vezels toe te voegen, vaak Heki donkergroen voor vochtige plekken in het landschap (greppels, moerassig land) of Woodland Scenics Dry Grass (lichtgeel, bijna wit) voor uitdroogde halmen.

Persoonlijk vindt ik het Woodland Scenics gras best mooi en qua kleur natuurlijker dan het Heki spul (waar vaak vreemde kleuren zoals blauw of rood in zit), alleen zijn de vezels dikker en droger en dus moeilijker te verwerken met de Grassmaster. Maar goed, dit is de basislaag en er gaat nog wat meer overheen.. 

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #14 Gepost op: 15 July 2024, 13:49:38 »

De heuveltoppen rechts op de baan, zelfde methodiek en droog gras bovenaan gecombineerd met nat (glimmend) gras aan de voet van de helling. Paadje opengelaten voor wandelaars en loslopend vee. De baan eindigt abrupt tegen de achtergrond maar hier komen nog struikjes en bomen tegenaan. En een berghut...