@ BenStrooien met wijsheden, die van Klaas moet in niets onderdoen.het geneuzel over 1 Volt meer of minder, so what , dat je 3 Volt kwijt bent van de 18 Volt is een voetnoot.over het gebruik van stroom-sensoren bij stroomdetectie , die geen spanningsverlies veroorzaken, en het verlies aan de motor tot +/- 1,5 V beperken, dat is men blijkbaar vergeten.
@Klaas, heb ik een PB gestuurd met de beleefde vraag, wat bedoel je met ,"een fictieve spanning"de peak to peak of PTP wisselspanning op de rails bedraagt 33,2 V.
Vergeet alle aannames die je voor een 50Hz sinus mag doen
Strooien met wijsheden en ontwijken of niet ingaan op gestelde vragen: daar excelleert dit forum in.....
Vooral dit zinnetje:Wat betekent dit nu voor de p2p spanning?
En waarom is dit getal hier waardeloos?
Leg anders maar eens uit hoe je een meetinstrument zo aansluit dat het 33,2V aanwijst.
Mijn stelling is dat met het verlagen van de voedingsspanning de verliezen afnemen en dus de totale efficiency verhoogt, ik neem minder stroom af. Ik hoor het graag van je Guy, in de tussentijd ga ik het zelf uitvogelen op m'n baantje.Gr, Ben.
De 33.2V is dus niet fictief. Maar je ziet hem alleen als je de juiste referentie neemt.Is het praktisch nuttig? Niet echt....
De kern van de vraag is dus : Hebben moderne lokdecoders verliesvrije stepdown converters of niet.
Tuurlijk hebben ze wel een stepdown converter, de electronica in de decoder moet ook aangestuurd, en dat gaat zeker te weten niet met de baanspanning. Ik beoordeel uw reactie dus als : niet waar.grtz rob
mvg spockPS: Ik ben er niet vies van om decoders op component niveau te repareren. Ik denk niet dat U kan beoordelen wat waar of niet waar is.