Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Reinout van Rees
Vandaag om 11:49:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 11:25:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:47:06
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:05:48
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:06:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
  

Auteur Topic: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie  (gelezen 4665 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #30 Gepost op: 09 July 2024, 15:30:55 »
Jullie dwalen af.  ;D


@ Ben
Strooien met wijsheden, die van Klaas moet in niets onderdoen.

het geneuzel over 1 Volt meer of minder, so what ,  dat je 3 Volt kwijt bent van de 18 Volt is een voetnoot.
over het gebruik van stroom-sensoren bij stroomdetectie , die geen spanningsverlies veroorzaken, en het verlies aan de motor tot +/- 1,5 V beperken, dat is men blijkbaar vergeten.


Weer ga je niet in op de vraag, bovenstaand doet er helemaal niet toe en daar ging het niet om.
De vraag even versimpeld, duidelijker kan ik 'm niet stellen beste man.

Ik rij met 5 treinen digitaal en die 5 treinen nemen tezamen 2A af aan digitale stroom geleverd door m'n centrale. De centrale wordt gevoed met 19V. Wat gebeurt er met de stroom die de centrale moet leveren als ik hetzelfde kunstje doe maar dan met 18V voeding aan de centrale? A) Meer? B) Minder? C) Weet niet / geen mening. De treinen rijden in beide gevallen even snel in km/hr.

Mijn stelling is dat met het verlagen van de voedingsspanning de verliezen afnemen en dus de totale efficiency verhoogt, ik neem minder stroom af. Ik hoor het graag van je Guy, in de tussentijd ga ik het zelf uitvogelen op m'n baantje.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #31 Gepost op: 09 July 2024, 15:32:12 »
@Klaas, heb ik een PB gestuurd met de beleefde vraag, wat bedoel je met ,"een fictieve spanning"
de peak to peak of PTP wisselspanning op de rails bedraagt 33,2 V.
Als je wat langer zou meelopen op dit forum, dan zou je weten dat ik niet reageer op vragen via PB als die vraag ook hier gesteld kan worden.
Dus als je reageert op iets wat op het forum is gezegd, reageer dan op het forum en niet via de achterdeur van een PB.

Nu inhoudelijk: Een PtP spanning is een fictieve spanning omdat die niet bestaat. Leg anders maar eens uit hoe je een meetinstrument zo aansluit dat het 33,2V aanwijst.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #32 Gepost op: 09 July 2024, 15:32:56 »
+1 kudo, Jeroen  ;). Spot on.

Vooral dit zinnetje:
Citaat
Vergeet alle aannames die je voor een 50Hz sinus mag doen
Wat betekent dit nu voor de p2p spanning? En waarom is dit getal hier waardeloos?

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #33 Gepost op: 09 July 2024, 15:50:59 »
Strooien met wijsheden en ontwijken of niet ingaan op gestelde vragen: daar excelleert dit forum in.....  ;D ;)

Typisch gedrag van een, zoals onze oosterburen het noemen, z.g. "Halb-wisser".... in het Nederlands ook wel een Klok-en-Klepelaar genoemd.

Vooral dit zinnetje:Wat betekent dit nu voor de p2p spanning?

Best guess "Peak to Peak", popie jopie talk: p2p, net zoiets als DR5K ;) :P  ::)

Citaat van: bask185
En waarom is dit getal hier waardeloos?

Omdat het incorrect is. Peak to Peak bij een H-Brug sturing is gewoon de ingangsspanning - het verlies (1.1V ) van de brug. Een HBrug poolt alleen om, verdubbelt niet de spanning.

Waar Wim(Guy), o.a. vermoedelijk mee in de war is, is een Common-Ground eindtrap. Hoewel je die spanning in de praktijk nooit zult aantreffen, gemeten wordt namelijk gerelateerd aan Ground. Vandaar dat Klaas het woord fictief gebruikt.

Grtzz,
Karst
« Laatst bewerkt op: 09 July 2024, 16:38:55 door Karst Drenth. Reden: Typo correctie »

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #34 Gepost op: 09 July 2024, 17:15:59 »
Leg anders maar eens uit hoe je een meetinstrument zo aansluit dat het 33,2V aanwijst.

Men neme een oscilloscoop, sluit de nul aan op de ene rail, en de probe op de andere rail. En op het scherm verschijnt een blokgolf die wisselt tussen +16.6V en -16.6V.
Sommige scopes hebben zelfs een stand (Waarschijnlijk ergens naast het 'idioten' knopje) waarin hij netjes aangeeft wat de Vpp is, en die zal dan inderdaad 33.2V aangeven.

De 33.2V is dus niet fictief. Maar je ziet hem alleen als je de juiste referentie neemt.
Is het praktisch nuttig? Niet echt....
Voegt het wat toe aan de 'rijd mijn trein efficienter op lagere spanning discussie'? Helemaal niks.

Wat dat betreft is het simpel:
Rijdt de trein bij beide spanningen even hard? Dan is de stroom lager bij de hogere spanning.
Meet je bij een lagere spanning ook een lagere stroom? Dan is er meer aan de hand dan een simpele decoder+motor.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #35 Gepost op: 09 July 2024, 17:27:17 »

Mijn stelling is dat met het verlagen van de voedingsspanning de verliezen afnemen en dus de totale efficiency verhoogt, ik neem minder stroom af. Ik hoor het graag van je Guy, in de tussentijd ga ik het zelf uitvogelen op m'n baantje.

Gr, Ben.

De kern van de vraag is dus : Hebben  moderne lokdecoders verliesvrije stepdown converters of niet. Ik vermoed van wel, en dus is mijn antwoord dat de stroom omhoog gaat...(of het een signicant verschil uitmaakt weet ik niet)

grtz rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #36 Gepost op: 09 July 2024, 18:36:54 »
De 33.2V is dus niet fictief. Maar je ziet hem alleen als je de juiste referentie neemt.
Is het praktisch nuttig? Niet echt....
Het is nog steeds fictief, want er is geen enkel moment waarop de spanning 33,2V is.

Het enige praktische nut haal je zelf aan met het scoopbeeld. De term peak-to-peak is ooit geïntroduceerd omdat dat op een scoopbeeld makkelijk te meten is. Je hebt de nullijn namelijk niet altijd in beeld. Maar om de echte spanning te weten moet je nog wat rekenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #37 Gepost op: 09 July 2024, 20:00:50 »
De kern van de vraag is dus : Hebben  moderne lokdecoders verliesvrije stepdown converters of niet.

Dat is makkelijk: Nee.

Niet 1 decoder heeft een stepdown converter. Alle sturen de motor aan met een H-brug oftewel door een PWM-signaal.
Of je loc dezelfde snelheid aanhoud bij een verschillende baanspanning is afhankelijk van de regeling die in de decoder zit.
Het ene merk decoder zal de snelheid bijregelen en bij een ander merk gaat de snelheid omlaag bij een lagere spanning. Dit is geen aanname, maar zelf getest.
Conclusie: als een decoder dezelfde snelheid aanhoud, dan moet de gemiddelde stroom verhogen. Er bestaat geen magische H-brug die uit het niets vermogen kan genereren.

mvg spock



borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #38 Gepost op: 09 July 2024, 20:19:42 »
Tuurlijk hebben ze wel een stepdown converter, de electronica in de decoder moet ook aangestuurd, en dat gaat zeker te weten niet met de baanspanning. Ik beoordeel uw reactie dus als : niet waar.

grtz rob

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #39 Gepost op: 09 July 2024, 20:31:09 »
Hallo Rob,

Een stepdown converter is een schakelend circuit. De microcontroller draait in de regel op 5Volt. Dit wordt gemaakt door een weerstand en een zener. Een weerstand en een zener beschouw ik niet als een stepdown converter.

mvg spock

PS: Ik ben er niet vies van om decoders op component niveau te repareren. Ik denk niet dat U  kan beoordelen wat waar of niet waar is.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #40 Gepost op: 09 July 2024, 20:38:08 »
Tuurlijk hebben ze wel een stepdown converter, de electronica in de decoder moet ook aangestuurd, en dat gaat zeker te weten niet met de baanspanning. Ik beoordeel uw reactie dus als : niet waar.

grtz rob

Sorry Rob, maar je beoordeling is niet correct. Niet iedere spannings verlagende schakeling is een stepdown converter. Een stepdown converter is een schakelend ding, en de meeste decoders hebben een ouderwetse (nagenoeg analoge) spanningsverlaging voor de voeding van de microcontroller.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #41 Gepost op: 09 July 2024, 20:39:48 »


mvg spock

PS: Ik ben er niet vies van om decoders op component niveau te repareren. Ik denk niet dat U  kan beoordelen wat waar of niet waar is.

Ik heb er nog 1 liggen die de lok nog maar in 1 richting laat rijden. Moet nog wel te repareren zijn.  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #42 Gepost op: 09 July 2024, 20:43:09 »
En ik heb weleens locdecoders in elkaar gesoldeerd en kan onderschrijven dat de vijf volt voeding eenvoudig in elkaar zit. Dat kan, omdat de controllers zelf maar weinig stroom verbruiken. Dus ondanks de wat eenvoudige manier waarop de spanning flink wordt verlaagd, is er geen sprake van een fikse warmteontwikkeling.

Ik zie ook niet zo goed wat de voeding van de controller met het vraagstuk in dit draadje heeft te maken.

   
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #43 Gepost op: 09 July 2024, 21:52:17 »
Nou, dat is niet zo moeilijk, dan blijft nl alleen de pwm van de motor over als signicant vermogensverbruiker, en aangezien die verliesvrij werkt vziw, blijft de vermogensvraag hetzelfde dus lagere stromen bij hogere spanning.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie
« Reactie #44 Gepost op: 09 July 2024, 22:11:12 »
Dat is maar de vraag. Het is namelijk afhankelijk van de motorregeling die in de decoder zit. Blijft de snelheid hetzelfde, dan klopt de stelling. Neemt echter de snelheid af dan zal de opgenomen stroom lager zijn.

mvg spock