Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 22:36:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?  (gelezen 5223 keer)

ronnie

  • Gast
Hallo mede-treinisten,

Hoeveel tussenrijtuigen heeft de Hondekop vroeger maximaal in het echt gehad?

Bedankt voor het antwoord!!!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2006, 13:07:53 »
Bedoel je één enkel treinstel? Daarvan waren er alleen tweetjes of viertjes. Je kunt dus kiezen tussen nul en twee tussenrijtuigen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ronnie

  • Gast
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2006, 13:15:45 »
en als er meerdere treinstellen aan elkaar gekoppeld werden, hoe was t dan?

Hoeveel treinstellen maximaal en hoeveel tussen wagons?

Of werder er ook 2 of 3 tweetjes aan elkaar gekoppeld?


Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2006, 13:17:24 »
Er is ooit een hondekop geweest die ze gebruikten voor hogesnelheidsproeven, deze had (tijdelijk) 3 bakken ipv vier.

Op deze kan je talloze hondekoppen vinden.

Felix

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2006, 13:28:29 »
Hallo Hondekoppie, in mijn herinnering werd er met maximaal 12 bakken gereden.  Maakte niet uit of dat tweetjes of viertjes of doorelkaar was. Weet nog wel dat bij 12 bakken het remgedrag wel eens voor verrassingen zorgde.
Groeten van Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2006, 13:33:53 »
Hondekoppen konden ook gecombineerd worden met mat'36 en mat'46.
Daarnaast kon elke samenstelling ook nog een Pec meenemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2006, 13:47:15 »
Maximalen lengte die ik heb gezien was 14 bakken, de gecombineerde IC van Groningen/Leeuwarden richting Utrecht.

In het fotoboek de NS in 1978-1985 (Nederlands/Duitse taal) staat een foto van binnenkomst van deze trein in Utrecht, met stellen in stoptrein en IC-kleuren door elkaar.

MVG Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2006, 17:07:12 »
Hallo Arjan6511, mijn geheugen wordt wat minder. Je hebt gelijk, het max. was 14 bakken.
groeten van Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

arjen

  • Gast
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2006, 20:19:21 »
Klopt, tussen Zwolle en Utrecht was 14 bakken het maximum. Op Amsterdam-Vlissingen niet meer dan 10 bakken, vanwege de beperkte lengte van sommige perrons. Toen er nog mat'46 en Pec's tussen zaten kwam 11 bakken ook wel eens voor.
Wat het aantall bakken per stel betreft, ik heb ooit ergens gelezen maar ik weet niet meer waar) dat er oorspronkelijk 3- en 6-wagenstellen waren gepland. In het boek 'Treindesign' staat een ontwerptekening van een driewagenstel, qua indeling overeenkomend met een tweetje plus een extra tussenbak. En ik heb een vermoeden dat de tussenbak van het oude Trix-model (met een niet-bestaande raamindeling)  wel eens zou kunnen zijn gebaseerd op een tekening van het nooit gebouwde zeswagenstel. Wie weet hier meer van ????

Arjen