Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?  (gelezen 4468 keer)

ronnie

  • Gast
hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Gepost op: 28 augustus 2006, 13:06:48 »
Hallo mede-treinisten,

Hoeveel tussenrijtuigen heeft de Hondekop vroeger maximaal in het echt gehad?

Bedankt voor het antwoord!!!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2006, 13:07:53 »
Bedoel je één enkel treinstel? Daarvan waren er alleen tweetjes of viertjes. Je kunt dus kiezen tussen nul en twee tussenrijtuigen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ronnie

  • Gast
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2006, 13:15:45 »
en als er meerdere treinstellen aan elkaar gekoppeld werden, hoe was t dan?

Hoeveel treinstellen maximaal en hoeveel tussen wagons?

Of werder er ook 2 of 3 tweetjes aan elkaar gekoppeld?


Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2006, 13:17:24 »
Er is ooit een hondekop geweest die ze gebruikten voor hogesnelheidsproeven, deze had (tijdelijk) 3 bakken ipv vier.

Op deze kan je talloze hondekoppen vinden.

Felix

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2006, 13:28:29 »
Hallo Hondekoppie, in mijn herinnering werd er met maximaal 12 bakken gereden.  Maakte niet uit of dat tweetjes of viertjes of doorelkaar was. Weet nog wel dat bij 12 bakken het remgedrag wel eens voor verrassingen zorgde.
Groeten van Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2006, 13:33:53 »
Hondekoppen konden ook gecombineerd worden met mat'36 en mat'46.
Daarnaast kon elke samenstelling ook nog een Pec meenemen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2006, 13:47:15 »
Maximalen lengte die ik heb gezien was 14 bakken, de gecombineerde IC van Groningen/Leeuwarden richting Utrecht.

In het fotoboek de NS in 1978-1985 (Nederlands/Duitse taal) staat een foto van binnenkomst van deze trein in Utrecht, met stellen in stoptrein en IC-kleuren door elkaar.

MVG Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2006, 17:07:12 »
Hallo Arjan6511, mijn geheugen wordt wat minder. Je hebt gelijk, het max. was 14 bakken.
groeten van Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

arjen

  • Gast
Re: hoeveel tussenrijtuigen kon een hondekop maximaal hebben in t echt?
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2006, 20:19:21 »
Klopt, tussen Zwolle en Utrecht was 14 bakken het maximum. Op Amsterdam-Vlissingen niet meer dan 10 bakken, vanwege de beperkte lengte van sommige perrons. Toen er nog mat'46 en Pec's tussen zaten kwam 11 bakken ook wel eens voor.
Wat het aantall bakken per stel betreft, ik heb ooit ergens gelezen maar ik weet niet meer waar) dat er oorspronkelijk 3- en 6-wagenstellen waren gepland. In het boek 'Treindesign' staat een ontwerptekening van een driewagenstel, qua indeling overeenkomend met een tweetje plus een extra tussenbak. En ik heb een vermoeden dat de tussenbak van het oude Trix-model (met een niet-bestaande raamindeling)  wel eens zou kunnen zijn gebaseerd op een tekening van het nooit gebouwde zeswagenstel. Wie weet hier meer van ????

Arjen