Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 16:51:04
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 16:46:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 16:45:06
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door R.C.Grootveld
Vandaag om 16:34:39
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 15:36:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
  

Auteur Topic: Thornton USA 2024  (gelezen 14145 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5856
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #30 Gepost op: 08 March 2025, 10:10:13 »
Leuk verslag Hans.

Mooi hoor al die achtergrond info, dat maakt het verhaal alleen maar aantrekkelijker. (y)

Ben benieuwd naar het vervolg van je reis.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Thornton USA 2024 Durengo&Silverton NGRR 1
« Reactie #31 Gepost op: 08 March 2025, 15:15:06 »
deel 3-1


162 Introductie D&SSR 493

In 1879 heeft de “Denver and Rio Grande Westeren Railroad” (D&RGW), in Colorado ’s zuidelijke Rocky Mountains tussen Durango naar Silverton, een 73 km lange smalspoorlijn met een spoorbreedte van 914.4 mm (gelijk aan 3 voet) aangelegd. Na vele hindernissen genomen te hebben werd de lijn in juli 1882 in gebruik genomen. Tot 1951 is de spoorlijn bij de D&RGW in dienst gebleven als goederenspoorlijn. De D&RGW bleef wel de passagiersdiensten tussen de steden Durango (Navajo Kinłání). en Silverton als toeristische attractie exploiteren. Na het stoppen van de goederen exploitatie wilde de D&RGW de lijn sluiten en opbreken, maar dit werd verboden door de toezichthoudende autoriteit vanwege het grote toeristische belang van de spoorlijn. De spoorlijn werd in juli 1961 aangewezen als National Historic Landmark en National Historic Civil Engineering Landmark. In oktober 1966 werd de lijn ook opgenomen in het National Register of Historic Places.(NRHP). Vanaf 1971 ging D&RGW intensief op zoek naar kopers voor de lijn. In 1981 kocht Charles Bradshaw, een Citrus teler uit Florida, alle rails, rollend materieel en het bijbehorende land en investeerde diep in de onderneming. De locomotieven van de types "K-36" en "K-37", die lange tijd opgeborgen stonden, werden weer in dienst gesteld. De  passagiersrijtuigen die nog uit 1880 stamden werden gerestaureerd. Daarnaast werden er nieuwe wagons aangeschaft om aan de steeds toenemende toeristenstroom te kunnen voldoen. De faciliteiten in Durango werden uitgebreid met locomotievenloodsen, draaischijf en wagenwerkplaatsen. In 1989 verwoeste een grote brand in Durango de locomotievenloods, die nog uit 1881 stamde, en hierdoor raakten alle locomotieven beschadigd. De locomotiefloods werd in 1990 terug herbouwd met de originele bakstenen uit de oude loods. In 1997 verkocht Bradshaw het bedrijf aan First American Railways Inc, gevestigd in Hollywood. Een jaar later werd het bedrijf opnieuw verkocht, dit keer aan American Heritage Railways, dat vervolgens zijn hoofdkantoor naar Durango verplaatste.


163 Op weg naar Chattanooga Loop op de Silverton RR. Hier zien we hoe in 1897 Silverton lokomotief  No. 100 Ouray 2-8-0 Consolidatie  Baldwin 1880 zich op druk breng om de 5 procent helling van de Chattanooga Loop te kunnen nemen op weg naar Red Mountain Town.


164 Zo deden ze dat voor de komst van de trein


165 Aansluitend openbaarvervoer van en naar de trein!

Op 1 juni 2018 veroorzaakten rondvliegende vonken die uit de schoorsteen van een kolengestookte stoomlocomotief kwamen, een wildernisbranden die Colorado tot nu niet gekend heeft. De trein was onderweg naar Silverton toen rond 10 uur ten noorden van Hermosa de brand ontstond. In de dagen die volgden, werd het een van Colorado's grootste wildernisbranden, samen met het Burro Fire Complex, waarbij eind juli meer dan 23.000 hectare land werd verwoest met meer dan $ 43 miljoen aan materiële schade. In de daaropvolgende schaderechtszaken bereikte de spoorweg een overeenkomst met de staat Colorado om de kosten van brandbestrijding en schade voor een bedrag van 20 miljoen dollar te dekken en verbond zich er tegelijkertijd toe de locomotieven om te bouwen voor oliestook.

Afhankelijk van het seizoen rijden er maximaal drie paar treinen per dag:
Stoom van 3 mei tot 25 oktober. Vertrek Durango om 09:00 uur, aankomst in Silverton middags om 12:30uur, vertrek uit Silverton is om 14.45 uur en aankomst in Durango staat om 18.15 op de borden
De Dieseltrein vertrekt uit  Durango om 08:15 uur met aankomst in Silverton om 11:45 uur. De dieseltrein vertrekt om 14.00 uur dat is net voor  stoomtrein om 14.00 uur met aankomst in Durango 17.30 uur .Men kan ook met een luxe motorwagen reizen waarvan de eerste om 0930 uur vertrekt met aankomst om 1100 in Silverton. Teug om 14.45 met aankomst in Durango om16.14 uur. De tweede deluxe motorwagen vertrekt om 10.15 uur uit Durango met aankomst in Silverton on 11.45 uur. Terug om 14.45 uur en aan in Durango om 16.15 uur.

Dat deze ritten niet goedkoop zijn zal een ieder begrijpen. De Prijzen variëren van:
Volwassenen $109 tot $ 289 en Kinderen van $99 tot $209


Lengte van de lijn   73.37 Km
Spoorwijdte             914 mm 3 voet
Maximale stijging percentage 12.3 ‰
Minimale radius  63 meter



166-0044  In Durango zijn nog veel exponenten uit het verleden te zien. Naast het station, richting stad, zien we het voormalige kantoor van de Wells Fargo


167-0167 Voorzijde van het oude Durengo&Silverton Narrow Gauge Railroadstation wat nu in gebruik is bij de toeristische smalspoorlijn. Hierin bevinden zich een restaurant, shop en informatie centrum. Links van het gebouw zien we nog een deel van de excursietrein staan, en rechts van het gebouw vinden we de faciliteiten waaronder de lokloods, draaischijf en wagenwerkplaats


168-7715 "Perron" zijde van het station. Van een perron is hier naar goed Amerikaans gebruik geen sprake. Rails en “perron” liggen op gelijke hoogte in het zand. Instappen gebeurd via een mobiel opstapje wat in de trein wordt meegenomen.

de
169-0045 De 476, met grote vonkenvanger, staat voor de 473, met smalle schoorsteen, standebij om het gezelschap naar Silverton te brengen. Naar ik begrepen heb is dit standaard tot aan Tocoma (Km 30.25)


170-7712 Let eens op de grote schijnwerpers waarmee die beide locomotieven aan zowel de voor- als aan de achterzijde zijn uitgerust . De 476 heeft op de tender een cabine voor de conducteur


171-0046  Dit plaatje op de rookkast van de 476 laat ons een hoop informatie zien.


172-7705 Het volgebouwde front van de 476 met naar Europese begrippen een wel heel erg krappe rookkamerdeur.


173-7710 Het was deze morgen in Durango al aardig warm. Men had ons verteld dat het onderweg, en in Silverton (2.837 meter boven de zeespiegel), wel eens erg koud kon zijn! Vandaar de dikke jas.


174 -0048


175-0051 Een van de gerestaureerde rijtuigen uit 1880 die dagelijks dienst doen op de lijn.


176-7716 Een van de later gebouwde openrijtuigen, de 414, met langsbanken. Dit is ons rijtruig voor de hele dag


177-0055  Op je ticket staat buiten de prijs en datum van de rit, ook het nummer van het rijtuig (414) en de voor jou gereserveerde plaats voor zowel de heen als de retour rit. Vandaag zaten er erg veel aanhangers van een of ander geloof of sekte in de trein. Hier zijn we net vertrokken en passeren een van de acht overwegen in het centrum van Durango!


178-0056 De eerste 24 kilometer gaat het nog door (licht) bebouwde gebied. Na 10 km word de bebouwing al minder en na 23 km gaat het dan eindelijk het San Juan National Forst in. Het landschap gaat hier na snel veranderen.


179-0058 Het oude depot van Hermosa. (18.34 Km en 2007 m boven zeeniveau) Hier word niet gestopt en gaat het in draf  de berg op.


180 -0062


181-0065


182-0066 Het viaduct over de Hwy 550 bij Pinkerton Sliding.


183- Na de kruising (Trestel) met de US Route 550 komen we in het San Juan National Forest.

Dit zijn niet de laatste beelden (nog 110), Loc wisselen, omhoog, depot, verblijf Silverton en weer terug, maar nu met zicht over da andere kant.


« Laatst bewerkt op: 09 March 2025, 11:33:21 door Hans Reints. Reden: Tekst en fotobijschriften veranderd »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Durengo&Silverton 2024 deel 3
« Reactie #32 Gepost op: 10 March 2025, 15:26:57 »

180 Nogmaals een mooie foto uit de D&SNG werving poster, die ons warm moet maken voor een ritje met deze bijzondere stoomtrein.


185 Technisch trajectkaartje met gedeeltelijke duitse teksten. Het zijn niet alleen bruggen, overwegen, stopplaatsen en inhaalsporen, maar er staan ook een veelvoud van spoordriehoeken met z.g.n. Stub Switshes op. Kom je niet vaak meer tegen.


186 Net na “Hermosa” (foto) en de passage van het viaduct bij Pinkerton Siding passeren we tweemaal de (drukke) US Route 550, ook wel Hwy 550 genoemd.


187. Langzaam begint het landschap van het SAN JUAN NATIONAL FOREST ER wat ruiger UIT TE ZIEN


188 De trein met een speciale lens van voor tot achter op een plaatje gezet. De rest van de reis zaltot aan Silverton, gaan door het SAN JUAN NATIONAL FOREST.


189 Zomaar een mooi plaatje uit de D&SNGRR brochure


190 Als een na laatste rijtuig is de first class  “Silver Observation car” opgenemen. Dit is een van de nieuwste aluminium rijtuigen die de D&SNG in dienst hebben gesteld, Doet wel dienst in de hoogste prijsklasse.


191 In de laagste klasse hadden we ook een schitteren uitzicht. Naar mijn mening was de beleving en het uitzicht in deze openwagens  beter als die in de gesloten luxe 1e en 2e klasse rijtuigen.


192 Het gaat hier over de linker oever van de Animas River. De juffrouw met het Amis kapje houd de rivier goed in de gaten en daardoor belemmerde zij regelmatig ons uitzicht op de rivier en op de zwaarwerkende locomotieven die in dubbeltractie de trein omhoog zeulden.


193  Als of een of andere voorzienigheid het “kapje” gewaarschuwd had voor verrassingen. Diverse kajakkers kwamen met de donderende rivier van boven naar beneden afzakken.


194 Je moet er maar plezier in hebben!


195  Hoe dat we ook naar het water keken, er kwam niets meer van boven afzakken!


196 Gelukkig stond de zon weer op de trein. Het water van de rivier bleef wel onstuimig



197  Heel veel ruimte bleef er boven voor het spoor niet over. De altijd maar doorgaande erosie van de “Slope” werd geprobeerd tegen gegaan door hier en daar oude spoorstaven de grond in te slaan en die onderling met de zelfde soort railstaven te verbinden.


198 Soms hielp het, soms ook niet.  Steil en hoog was het wel


199 Zo rij je op gelijke hoogte met de rivier en even later ligt deze weer ver onder je. Fascinerend! Let eens op de spoorstaaf rechts in beeld.


200  Je houd het niet voor mogelijk, maar er waren altijd wel een paar toeschouwers op de steile rotsen te zien (dank zij de telelens)


201


 en 202 Dit zijn twee bladzijde uit het door de D&SNGRR aan de passagiers gratis verstrekte tijdschrift. Hier in kan je, na een veelheid aan reclames, ook nuttige en relevante informatie vinden.

Op naar deel 3
« Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 00:17:47 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5856
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #33 Gepost op: 10 March 2025, 18:24:29 »
Mooi verhaal weer Hans. (y)

Op naar het volgende deel.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Sporlijn Úje

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #34 Gepost op: 11 March 2025, 09:30:27 »
Geweldige reportage Hans. Geniet van jullie verblijf en ik kijk uit naar de volgende berichten.
Freddy

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #35 Gepost op: 11 March 2025, 10:31:08 »
Mooie reportage weer Hans, ik kijk al uit naar de volgende bijdragen.
Groeten van Teun.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Durengo USA 2024 deel 3
« Reactie #36 Gepost op: 14 March 2025, 12:01:00 »
Durango deel 3


181 Tot aan“Rockwood’ (Km 28.96) ging het met de 473 die voor de 476 stond, langs de “Animasriver”in dubbeltractie naar boven.


203 depot “Rockwood” is uitgerust met diverse sporen voor werkmaterieel en af te stellen goederenmaterieel. Een van de zijsporen was zefs voorzien van een echte inspectieput. Wat de functie van het gebouwtje met de geblindeerde ramen moet zijn, is mij een beetje ontgaan


204 Close-up van de inspectieput


205 Dit zal wel geen “deLux” excursierijtuig zijn. Dit dienstvoertuig doet dienst als blusvoertuig en volgt de trein op korte afstand. Doel is om direct te kunnen ingrijpen als er langs het spoor kleine brandjes ontstaan. Dit gebeurd om groter onheil te voorkomen.


206 Het oponthoud in Rockwood was niet alleen bedoeld als bunker en smeerstop, maar hier ging ook de 473 van de trein. Ik heb de 473 niet zien omlopen en ik heb hem ook niet op een zijspoor zien staan wat de conclusie rechtvaardig dat de 473 er alleen vandoor is gegaan richting Silverton. We gaan dus alleen verder met de 476 op kop


207 Scherpe bogen en diepe afgronden. Let even op het hergebruik van de oude spoorstaven!


208 Door het gebruik van dit soort constructies, word het tracé van de trein op zijn plaats gehouden.


209  Hier steken we op 67 meter hoogte de “Animas river” over.


210 Boven op de “Silverton Branch High bridge” gaan de spuikranen even open.  Zoals al de hele reis al het geval is, zat “Amiskapje” weer danig in de weg!


211 Canyon Creek. Hier moet je geen misstap maken.


212 Op deze manier worden bij Canyon Creek rotsen en ander gesteente in het gareel gehouden


213  Na een technische stop op rivier niveau, kwam in Tacoma de 473 weer terug voor de trein. Vanaf hier ging het weer in dubbeltractie naar Silverton.


214 volgen de rivier

.
215  Na de Tank Creek passeren we op een laag tempo de “Soaring TTA,”dit is een soort Avonturenpark waar allerlei wildernis spelletjes gespeeld werden en het is het begin van de Kajak route naar Durango..


216 De “Cascade Canyon Wye” met een lang uithaalspoor. Dit spoor heeft aan het einde van het spoor een heuse loc loods staan.

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/217-IMG-0125-67d40a0919bee.jpg]

217 Sneeuw was overal te zien.


218 “Needleton Watertank” op 2552 meter boven zeeniveau.


219 Ik weet niet of dat het logo op de houten kuip wel het origineel was?


220 Typische stalen trekbanden om de kuip bij elkaar te houden. Amerikaanse modelbouwers zijn hier gek op!

Op naar deel 4
« Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 00:19:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
D&CGN Silverton bridge 2024 Deel 4
« Reactie #37 Gepost op: 16 March 2025, 12:45:30 »
Deel 4  D&CGN Silverton bridge


216 Na de “Grasshopper Creek” passeren we over BB  de “Cascade Canyon Wye” met de “Old Cascade Siding. Siding” staat hier voor een inhaal en/of afstelspoor. Dit is de vierde oprij! Nog 1 te gaan…


217 Iets verderop in de richting van Silverton komen we de buitendienst gestelde  “McCausland bridge” tegen. Onze trein passeert de River- en Creek via een zgn. By-pass


218 Van een afstandje ziet de brug er nog goed uit.



219 Net voorbij  Schaaf”s Ranch staat op een schijnbaar verlaten stukje spoor deze gerestaureerde spoorketelwagen


220 Dit aanzicht van het railbed voorspel niet veel goeds!


221 Het opgebroken oude tracé is een onderdeel van de eveneens buitendienst gestelde “ D&CGN Silverton bridge”


222 Wij rijden hier over de nieuwe “Animas River Bridge 495A” Links de buitendienst gestelde “ D&CGN Silverton bridge”


223  Het rechts opgestelde bord laat aan de argeloze wandelaar zien dat dit “Property of the D&SWG” is en dat wandelaars op de brug niet welkom zijn. Let even op deze en ander plaatjes van de brug dat de conventionele houtbouw uit deze regio verlaten is en beton zijn intree heeft gedaan. De nieuwe brug ligt op betonnen dragers.


224 Nogmaals de brug maar dan vanuit een ander perspectief gezien.


225 Dit is een plaatje van de D&SNGRR waarop de  #439 onder vol stoom de “D&CGN Silverton bridge (technisch bridge 495A) passeert.


226 Hoe is het mogelijk, Amis kapje staat weer danig in de weg.


227  Langs heel de route in het gebergte kwamen we veel van deze kleine gletsjers tegen. Dat betekend dat het daar boven nog behoorlijk koud is.


228 Aan dit soort installaties heeft Silverton zijn naam, spoorlijn en “bekendheid te danken. Het waren de Goud en Zilvermijnen , groot en klein, die tijdens “Goldrusch” bij honderden uit de grond verrezen.


229 De meeste van deze mijnen en hun bijbehorende opstallen, zijn verdwenen of in een stekverval geraakt.


230 Ook de Denver en Rio Grande Railroad  heeft groot deel van zijn bestaansrecht aan dit soort van “industrie” te danken.

Op naar no 5 Museum
« Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 00:20:13 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26040
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #38 Gepost op: 16 March 2025, 12:48:23 »
Mooi fotoverslag Hans  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #39 Gepost op: 16 March 2025, 12:53:52 »
Er komt nog (veel) meer ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26040
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #40 Gepost op: 16 March 2025, 14:21:46 »
 (y) (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5856
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #41 Gepost op: 16 March 2025, 16:44:29 »
Mooi stukje weer Hans. (y)

Jammer dat ze die oude bruggen niet restaureren, die houten brug heeft toch wat meer dan die nieuwe betonnen kolos.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Thornton USA 2024 Durengo&Silverton NGRR Museum Silverton
« Reactie #42 Gepost op: 20 March 2025, 15:22:38 »
Na een enerverend reis met  heel veel indrukken bereiken we dan zo zachtjes aan de eindbestemming, “Siverton ”aan de Animasriver


231 Als voorbode voor het einde van de heen reis passeren we het RR museum van Silverton


232 Op dit moment van passeren waren er weinig activiteiten waar te nemen. Het was dan ook onbeschoft warm.


233 In langzaam tempo passeert de trein de buitencollectie van de D&SNGRR. Het enige wat ik te zien krijg zijn een paar verpauperde Boxcars en wat werkmaterieel.


234 Dit alles gevolgd door enkele opgebouwde “flats” die waarschijnlijk tot het service wagenpark hebben behoord.


235 Deze kraan zag er wel goed onderhouden uit


236 Silverton Maintenance crane


237 Puin storten is ook hier geen probleem, als het niet in de weg lig waarom zou je er dan moeilijk over doen?


238 Maintenacespoor met diverse voertuigen


239 De KTR450 van de Knox Kershaw Inc.


240 Een Silverton Speeder op een zijspoortje


241 Deze Speeder(s) zijn ook te huur voor een individueel ritje over de route. Je moet uiteraard wel je portemonnee trekken, een ritje met een Silverton OW Motor Car kost van Mei tot Oktober $550 per rit.


242 Een rijtje werkmaterieel..


243 Verplaatsing gaat niet alleen over rails!


244 Echt uitnodigend was het niet


245


246 Lijk mij wel verstandig


247


248


249 De van de George Town Loop overgenomen OWR diesel locomotief doet bij de  D&SNGRR dienst als #11 voor extra treinen en de rangeerdienst



250 Zo kwam ik hem een paar jaar terug tegen bij de George Town Loop. Op de zij stond toen al dat hij eigendom was van OWR Proporty,


251Intressant en curieus is de verbinding tussen de twee draaistellen.

 
« Laatst bewerkt op: 20 March 2025, 15:28:20 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Thornton USA 2024 Durengo&Silverton NGRR stop in Silverton
« Reactie #43 Gepost op: 22 March 2025, 00:01:17 »

252-0109  Na station Silverton gaat het met een grote boog Mineral street in. Mineral street is de Main street van Silverton en ziet er uit als een straat uit de bekende Cowboy films; droog, veel zand en stof. En natuurlijk heel warm en vooral heel droog. Onze trein rijdt door Mainstreet tot aan het absolute einde, dat is waar de rails ophouden.  Op het andere spoor, dat is niet zoals gedacht een omloopspoor, staat de vroege middag diesel trein al gereed voor vertrek naar Durango.


253-0110  Aan het einde van de rails geen stootblok of heuvel om de trein af te stoppen! Zelfs het gebruik van railschoenen is hier onbekend.


254-0107 Close-up van rails en de loc. Het spoor eindigt abrupt onder de koevanger in het zand van de straat!!


255-0113  Op het naast ons gelegen spoor stond loc#101 voor de middagtrein te wachten om zijn reis naar Durango aan te vangen.


256-0115 Front van #101 met klauwkoppeling en sneeuwschuiver


257-0112 Bakboordzijde van #101 is gelijk aan die van plaatje 255


258-5933 Bij het binnenlopen van Mainstreet stonden de dames van het Bordeel de “SHADY LADY”, net zoals dat in de goede oude tijd ook gebeurd, al geduldig op ons te wachten.!!


259-2376  Dit kom je op straat echt niet meer tegen . Daarvoor moet je in het Silverton Museum zijn.


260-5921 In plaats van paarden staan er nu automobielen langs de Side-Walk geparkeerd. Links op de hoek staat nog steeds in al zijn glorie, het roemruchte “Grant Imperial Hotel”


261 5787 Nog een onderdeel van het Red Light District uit de tijd van het Wilde Westen.


262-5789 De General Store met daarachter een deel van de Town Hall


263-7860 Iedere stad heeft ook zijn mindere kanten, zo ook Silverton. De gekste dingen kom je daar in de Back Yard van de huizen tegen


264-7861 Twee 20 feet containers worden probleemloos als nieuwe behuizing bij het woonhuis getrokken.


265-0121 Dit hadden ze nog over uit Vietnam!


266 0123 Net zoals dit stukje oud ijzer. Volgens de eigenaar was het tuig direct inzetbaar tegen wie dan ook?


267-0117 Terwijl wij ons op Main street verpoosde met shoppen en restaurant bezoek, is de dieseltrein met de #101 op kop, van Mineral street in de richting van Durango vertrokken. De trein moest nu ergens in de bergen zijn. Ondertussen kwam onze trein geduwd terug de Mineral steet in.


268  De #101 met zijn trein ergens onderweg naar Durango


269 Zoals ik al eerder vertelde is de #101 een van de van de White Pass overgenomen diesels.


270-0118  Ik weet niet of dat het jullie is opgevallen maar de hele trein kwam geduwd en in de zelfde samenstelling, achteruit Mineral Street in. Ergens in de buurt moest er compleet gedriehoekt zijn  ( Is ook zo, bij het Silverton museum ligt een driehoek met een heel lange uithaalspoor)


271 Dit geef mij gelijk de gelegenheid om een eerdere omissie recht te zetten. Ik dacht dat de Silver Vista Observation Car die in onze trein mee reed,een eigen verzinsel van de D&SNGRR was. Nu blijkt dat niet zo te zijn. Deze Silver Vista Observation Car is namelijk een gerestaureerd product van de Denver and Rio Grande uit 1951


272 Hier hangt in 1951 de Silver Vista Observation Car achterop een excursietrein van de Denver and Rio Grande


273-7859 Voor hen die de terugreis met stoom niet meer zagen zitten, was dit het alternatief. Het koste wel een paar dollars maar je was binnen de kortste keren weer terug in Durango.


274-0120  Onze retourtrein staat met maar 1 locomotief, de #476, klaar voor vertrek naar Durango. Het is “All Aboard!” De hele reis “Down” zal alleen door deze loc gedaan worden.


275-0119 De 476 van achter in gezien


276-2541 En dan gaat weer naar huis (plaatje is van een andere loc en trein!)


277  Het is een vaste gewoonte dat de laatste passagierstrein gevolgd word door een zgn “Maintenance of way train”


278  Loc #11 van het vorige plaatje.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2025, 10:29:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Thornton USA 2024
« Reactie #44 Gepost op: 22 March 2025, 13:00:03 »
Mooi stukje weer Hans. (y)

Jammer dat ze die oude bruggen niet restaureren, die houten brug heeft toch wat meer dan die nieuwe betonnen kolos.

Kees.

Dat is dus in dit geval iets waar ik aan twijfel.
Gezien het nieuwe hout waar je nieuwe bielzen van kan fabriceren,vlak bij de brug,opvul plaatjes opgestapeld overal,stukken spoor die netjes in het midden van de brug zijn gelegd,etc etc.
Lijk t mij dat ze er juist zijn gaan renoveren,of doen de beelden een vals beeld geven ??
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0