Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
3 januari NVBS oliebollenrit door marco
Vandaag om 18:06:58
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
upload deleten door Gerrit H
Vandaag om 17:21:33
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
  

Auteur Topic: M rail - kortsluiting  (gelezen 9809 keer)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #30 Gepost op: 10 June 2024, 17:37:15 »
Doet toch allemaal niet ter zake, als ie de boel loskoppelt is er geen sluiting. Dunne draden veroorzaken vziw ook geen sluiting (of een hoog verbruik...) Vind de tip van met een stofzuiger over de baan eigenlijk nog wel de beste, heb mezelf ook wel eens kapot gezocht naar een klein veertje. Zou zelf nog sectie voor sectie doormeten op weerstand.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8093
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #31 Gepost op: 10 June 2024, 17:53:30 »
Doet toch allemaal niet ter zake, als ie de boel loskoppelt is er geen sluiting.
Dat klopt. Maar draadjes die er zo uitsteken en buiten het kastje op een wat vreemde manier aangesloten zijn maakt bij mij nog steeds een aparte indruk. Is nou niet echt een standaard manier zullen we maar zeggen.
En kan een indruk geven dat er elders ook niet zo nauw gekeken wordt naar het aanleggen. Zeker met M rail is de kans op een ongewilde (bijna) sluiting aanwezig. Onze naamloze heeft ook al aangegeven dat er meerdere keren iets losgehaald is. Dat vergroot de kans nog meer. En kan iets zijn wat bijna niet zichtbaar is. Hoeft maar een apenhaartje te zijn wat soms ergens contact maakt.
Gr.
Eric

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #32 Gepost op: 11 June 2024, 08:32:30 »
Hallo onbekende borotof,

Natuurlijk is er geen sluiting als er niets aangesloten is.

Jos

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6983
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #33 Gepost op: 11 June 2024, 10:04:08 »

Dunne draden veroorzaken vziw ook geen sluiting (of een hoog verbruik...)


Dat heb ik ook niet beweerd. Maar baantje bouwen vraagt wat basis principes en dat geldt zeker voor baanvoeding aanleggen. En dat doe je niet met dunne draadjes die los/vast hangen met wellicht slechte contacten onderweg. Daarnaast is het slecht foutzoeken door op die manier alles aan elkaar te breien en dat blijkt.

Hier een foto van het baantje, wat mij betreft het schoolvoorbeeld hoe het niet moet.



Gr, Ben.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18578
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #34 Gepost op: 11 June 2024, 10:58:07 »
He! Da's mijn baan!!  ;D ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6983
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #35 Gepost op: 11 June 2024, 13:31:15 »
Ik wist het....  ;D

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #36 Gepost op: 11 June 2024, 13:33:19 »
Volgens mij ligt er gewoon een soldeerbout op, die contact maakt tussen de midden-punten en de rail.  :D
Misschien met teveel soldeer al een semi-vaste verbinding gemaakt ?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18578
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #37 Gepost op: 11 June 2024, 16:00:33 »
Ik wist het....  ;D

 ;D ;D

Als de TS nou eens even een reactie geeft over de voortgang? :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #38 Gepost op: 11 June 2024, 17:09:31 »
Van de een op andere dag heb ik kortsluiting in de baan.

De situatie:
Er gaat een bruine draad naar een verdeelblok waarop allemaal bruine draden zijn aangesloten. De rode draad gaat naar een stroomrail. Zodra ik het aansluit begint het te tikken. Het maakt niet uit welke rode draad ik pak van welke stroomrail, er is altijd getik.

Beste Sebastiaan,
Vroeger reed iedereen analoog, en bij kortsluiting ging het lampje op de Märklin trafo knipperen, en maakte de trafo een tikkend geluid, tot het lampje uit bleef (dan was de trafo afgeslagen door langdurige kortsluiting).

Nu rijd jij digitaal, en ik vraag me af of je nu ook een tikkend geluid van de trafo hoort bij kortsluiting, en of er nog steeds een knipperend lampje zit op de trafo. Ik heb zelf geen idee, want ik rij nog steeds analoog.

Maar ik weet wel dat het  analoog niet uitmaakt of ik verderaf of dichterbij een kortsluitingsbron zit:
tikken betekent kortsluiting, meer niet.

Ik verbaas me over de vele aansluitrails die je gebruikt. Ik zou die moeite nooit gedaan hebben.

Ik zou alleen de rode draad trekken naar elke sectie.

Je hebt het over vele bruine draden en (neem ik aan) evenveel rode draden. De bruine heb je op een verdeelplaatje zitten. Dat kan, maar daar heb je verder weinig aan.
Het maakt op M-rails uit of je de bruine of de rode draad gebruikt om kortsluiting te detecteren.
Zorg dat je de rode draden op verschillende (sectie) verdeelblokjes hebt zitten, elk met een eigen schakelaar.
Je kunt dan per sectie (schakelaar) vast stellen of er kortsluiting op treedt.

Bij Metalen Rails kun je de middenrails (rood, prik) isoleren maar de rest van de rails (bruin, massa) niet. 
Niet alleen raillassen geleiden massa, railsbeddingen doen dat ook.

Als je ouderwets analoog de baan in geïsoleerde secties verdeelt, dan test je kortsluiting per geïsoleerde sectie.
Als alles klopt, pas dan kunnen de isolaties er tussen uit, tenzij je nog aan het bouwen en solderen bent.

En tja, de kortsluiting zou best wel  eens op de plek van de soldeerbout kunnen zijn ontstaan ...
Zeker omdat kortsluiting er ineens is, en daarvoor niet.




Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #39 Gepost op: 11 June 2024, 18:10:44 »
Hallo onbekende borotof,

Natuurlijk is er geen sluiting als er niets aangesloten is.

Jos

Nee snuggere Jos, dat is als reactie op een eventuele kapotte chip oid zoals ook al werd geopperd hiero.

Rob

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #40 Gepost op: 11 June 2024, 21:06:51 »
Vraagje:
 is dat grijze kastje waar die blauwe tape omheen zit een trafo met voeding voor het Mobile Station en baanspanning (bruine en rode draad) ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #41 Gepost op: 11 June 2024, 21:24:20 »
Al eerder gezegd, het is de aansluitdoos die aan de aansluitrail 24088 zat, maar er af is gesloopt.
https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/24088

Er komt wisselspanning van een trafo binnen, die wordt in de doos gelijkgericht en de gelijkspanning gaat naar het Mobile Station. Digitale spanning komt van het MS terug en gaat naar de rails.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #42 Gepost op: 12 June 2024, 11:19:38 »
Maar wat "tikt" er dan ?  De trafo ?  Dan lijkt het mij dat die overbelast is en daardoor aan/uit schakelt.
Dat kan dus door kortsluiting veroorzaakt worden, maar als ik dan lees dat het om een zwakke trafo/voeding gaat en ik zie de foto met de loc's en wagens (verlicht?), dan denk ik eerder aan overbelasting.  Dan kun je blijven zoeken naar kortsluiting tot je een ons weegt.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #43 Gepost op: 12 June 2024, 15:55:00 »
Delen van de baan de draden loskoppelen en die dan uitmeten met multmetertje op geluidsstand,
géén gepiep = géén fout, wel gepiep = kortsluiting, dit deel dan verder opsplitsen en losmaken, tot je een beperkte plaats heeft waar het metertje piept, en daar de fout zoeken.
dan zal de fout er uiteindelijk uitkomen.

stormbreaker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #44 Gepost op: 17 June 2024, 20:56:56 »
Met een MS3 heb ik ook gezeik gehad met oude C-rails die ik gebruikte op een nieuwe MS3 waardoor ook sluiting ontstond. Steeds vloog de MS3 weer op stop. Begon toen echt te denken dat het aan de MS3 zou liggen. Vervolgens van alles uitgesloten, hielp niet. Terug met de hagelnieuwe MS3, hadden ze weinig tijd om naar te kijken. MS3 maar weer opgehaald. Toen de MS3 (die bij een startset 29000 van Marklin zat) geprobeerd met de nieuwe C-rails die bij de startset 29000 zit, gewoon rondje gelegd. Dat werkt al weken feilloos. Ligt dus toch niet aan de MS3, maar ws. een stukje van mijn oude rails (toen ik nog een vaste Marklin baan had en Delta reed) had sluiting gemaakt. Of een elektrische wissel o.i.d. Betekent wel dat als ik mijn oude C-rails wil aansluiten en vooral mijn M-rails (via de overgangsrails 24951) dat ik wederom risico op sluiting en een uitvallende MS3 loop. Want ik weet niet welk stukje oude C-rails sluiting maakte nu... Ben langzaam begonnen nieuwe C-rails te kopen, moet toch alles vervangen vanwege het verkeerde weekmiddel van Marklin. 10 jaar geleden kon je kosteloos ruilen maar toen was ik met andere dingen dan modeltreinen bezig.

Als je analoog rijdt kan je geen sluiting hebben zonder dat de boel meteen op stop vliegt. Maar digitaal gaat dat niet zomaar goed, de MS1, MS2 en MS3 zijn beveiligd.

[edit] Met een MS1 die de TS heeft kan je maximaal 1,2 A op je baan hebben, dus twee locomotieven maximaal. Bij drie wordt dat al lastig, kan soms wel als je lampjes en wissels op een aparte trafo aangesloten hebt. Met mijn MS3 kan ik maximaal 1,9 A op mijn baan hebben. Is vier of vijf locomotieven. Meer niet. Dit gaat dus alleen om locomotieven die tegelijk rijden, niet die stilstaan. Wagons die verlichting hebben en vooral de klassieke (niet LED) verlichting tellen mee in het verbruik.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2024, 21:02:11 door stormbreaker »