Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's
door
System-M
Vandaag
om 01:59:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc
door
Jean
Vandaag
om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia
door
GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders.
door
NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867
door
gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan
door
Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit? (gelezen 10194 keer)
Sander.
Offline
Berichten: 1172
Re: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?
«
Reactie #30 Gepost op:
31 May 2007, 11:23:11 »
Zie ook:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4421.msg64286#msg64286
mvg
Sander
Gelogd
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!
JoeriL
Offline
Berichten: 222
Re: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?
«
Reactie #31 Gepost op:
31 May 2007, 12:28:32 »
Bas,
Zie de 3e post in dit draadje. Nog makkelijker:
Link!
.
Behalve de Bpmz zijn de rijtuigen die Julius aangeeft nog gewoon verkrijgbaar. Je dealer kan ze dus nog gewoon bestellen. De Bpmz wordt iets lastiger, maar met ene beetje geluk heeft iemand er nog gewoon eentje liggen.
Joeri
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2947
Re: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?
«
Reactie #32 Gepost op:
01 June 2007, 23:45:21 »
Een rijtuig wat ook in de treinserie 140 rijd is de Bpmz291 en een aantal daaruit verbouwde types.
Bpmz291 IC-Großraumwagen 2e klas:
Om bij IC treinen ook in de 2e klas hoogwaardig comfort aan te kunnen bieden, schafte de DB eind jaren 70 twee nieuwe types geklimatiseerde rijtuigen aan.
Al eind 1977 kreeg LHB de aanvraag proef rijtuigen te leveren. Daarna ontstonden 40 rijtuigen die in elektrische uitrusting en draaistellen onderscheiden. Nadat de beslissing ten gunste van de MD520 met schroefveren was gevallen, werden totaal 520 rijtuigen Bpmz291 in dienst geslelt.
Voor inzet op schnelfahrstrecken moesten een aantal dingen omgebouwd worden. Zo werden de buisbalgen vervangen door drukdichte exemplaren type SIG. Bij de deuren werden de deur handgrepen verwijderd en werd een mechanische open en sluit inrichting ingebouwd. Ook de airco en wc's moesten aangepast worden. De aangepaste rijtuigen kregen type aanduiding Bpmz293. Tien rijtuigen werdeen voor de voor de Touristikzug omgebouwd en als Bpmz857 en WRkmz858( bij ons bekend van de CNL 318/319) aangeduid. Alle andere rijtuigen werden in 1998 in de IC dienst ingezet.
Buiten de 20 proefrijtuigen Bpmz292 met luchtgeveerde LD73 draaistellen lopen alle rijtuigen op MD52 draaistellen. Alle rijtuigen hebben schijf en magneetrailremmen. De langsdragers in het onderstel bestaan uit U profielen. De kast en het dak van de rijtuigen bestaan uit wals en persprofielen. Zwenkschuifdeuren zorgen voor de instap aan de rijtuig einden.
De binnenruimte bestaat uit een grotere niet-rook afdeling en een kleinere rookafdeling. Gescheiden zijn de beide afdelingen door een glazen wand zonder deur. Een zit rij bestaat uit 2+2 stoelen die voor de helft voor en helft achteruit geplaatst. Daardoor zijn er in het midden twee zitjes met tafels. Aan de einden van de coupés staan bagagerekken in de lengte richting voor de ramen. Een deel van de rijtuigen is uitgerust met een rolstoelplaats en invalide toilet(Bpmbz291.5/.6 en 293.4/.6). Bij andere rijtuigen werd een fiestafdeling ingebouwd(Bpmdz293.8 ). Er werden één en meer spanningsrijtuigen gebouwd. Alle rijtuigen werden met een "zugsammelschiene"( geen idee hoe je dit vertaalt) en via de airco belucht.
L.O.B. 26400mm
Draaistelafstand 19000mm
Wagenkastbreedte 2825mm
Wagenhoogte b.s. 4050mm
Dienstgewicht 42000-43600kg
Draaisteltype Bpmz291 MD52
Bpmz292 LD73
Radstanddraaistellen 2500mm
Maximum toegelaten snelheid 200km/u
Rem type <R>KE-GPR-Mg (D) ep
Afdelingen 2
aantal zitplaatsen 80
Type verwarming Klimae
Indienststelling Bpmz291 1978
Bpmz292 1978
Bpmz293 1994
Aantal Bpmz291 520
Bpmz292 20
Bpmz293 115
Bron net als de vorige; DB-Fahrzeuge band 2: Reisezugwagen der Deutsche Bahn.
Groetjes Michiel
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2007, 22:23:57 door neudalhausenstadbahn
»
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?