Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:09:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
Dat overkomt mij niet.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:04:57
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 11:02:01
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
bask185
Vandaag
om 10:59:01
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 10:55:02
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:34:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 10:24:14
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 09:02:33
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM
door
GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
21 July 2025, 17:00:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit? (gelezen 9725 keer)
Sander.
Offline
Berichten: 1177
Re: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?
«
Reactie #30 Gepost op:
31 May 2007, 11:23:11 »
Zie ook:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4421.msg64286#msg64286
mvg
Sander
Gelogd
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!
JoeriL
Offline
Berichten: 222
Re: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?
«
Reactie #31 Gepost op:
31 May 2007, 12:28:32 »
Bas,
Zie de 3e post in dit draadje. Nog makkelijker:
Link!
.
Behalve de Bpmz zijn de rijtuigen die Julius aangeeft nog gewoon verkrijgbaar. Je dealer kan ze dus nog gewoon bestellen. De Bpmz wordt iets lastiger, maar met ene beetje geluk heeft iemand er nog gewoon eentje liggen.
Joeri
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?
«
Reactie #32 Gepost op:
01 June 2007, 23:45:21 »
Een rijtuig wat ook in de treinserie 140 rijd is de Bpmz291 en een aantal daaruit verbouwde types.
Bpmz291 IC-Großraumwagen 2e klas:
Om bij IC treinen ook in de 2e klas hoogwaardig comfort aan te kunnen bieden, schafte de DB eind jaren 70 twee nieuwe types geklimatiseerde rijtuigen aan.
Al eind 1977 kreeg LHB de aanvraag proef rijtuigen te leveren. Daarna ontstonden 40 rijtuigen die in elektrische uitrusting en draaistellen onderscheiden. Nadat de beslissing ten gunste van de MD520 met schroefveren was gevallen, werden totaal 520 rijtuigen Bpmz291 in dienst geslelt.
Voor inzet op schnelfahrstrecken moesten een aantal dingen omgebouwd worden. Zo werden de buisbalgen vervangen door drukdichte exemplaren type SIG. Bij de deuren werden de deur handgrepen verwijderd en werd een mechanische open en sluit inrichting ingebouwd. Ook de airco en wc's moesten aangepast worden. De aangepaste rijtuigen kregen type aanduiding Bpmz293. Tien rijtuigen werdeen voor de voor de Touristikzug omgebouwd en als Bpmz857 en WRkmz858( bij ons bekend van de CNL 318/319) aangeduid. Alle andere rijtuigen werden in 1998 in de IC dienst ingezet.
Buiten de 20 proefrijtuigen Bpmz292 met luchtgeveerde LD73 draaistellen lopen alle rijtuigen op MD52 draaistellen. Alle rijtuigen hebben schijf en magneetrailremmen. De langsdragers in het onderstel bestaan uit U profielen. De kast en het dak van de rijtuigen bestaan uit wals en persprofielen. Zwenkschuifdeuren zorgen voor de instap aan de rijtuig einden.
De binnenruimte bestaat uit een grotere niet-rook afdeling en een kleinere rookafdeling. Gescheiden zijn de beide afdelingen door een glazen wand zonder deur. Een zit rij bestaat uit 2+2 stoelen die voor de helft voor en helft achteruit geplaatst. Daardoor zijn er in het midden twee zitjes met tafels. Aan de einden van de coupés staan bagagerekken in de lengte richting voor de ramen. Een deel van de rijtuigen is uitgerust met een rolstoelplaats en invalide toilet(Bpmbz291.5/.6 en 293.4/.6). Bij andere rijtuigen werd een fiestafdeling ingebouwd(Bpmdz293.8 ). Er werden één en meer spanningsrijtuigen gebouwd. Alle rijtuigen werden met een "zugsammelschiene"( geen idee hoe je dit vertaalt) en via de airco belucht.
L.O.B. 26400mm
Draaistelafstand 19000mm
Wagenkastbreedte 2825mm
Wagenhoogte b.s. 4050mm
Dienstgewicht 42000-43600kg
Draaisteltype Bpmz291 MD52
Bpmz292 LD73
Radstanddraaistellen 2500mm
Maximum toegelaten snelheid 200km/u
Rem type <R>KE-GPR-Mg (D) ep
Afdelingen 2
aantal zitplaatsen 80
Type verwarming Klimae
Indienststelling Bpmz291 1978
Bpmz292 1978
Bpmz293 1994
Aantal Bpmz291 520
Bpmz292 20
Bpmz293 115
Bron net als de vorige; DB-Fahrzeuge band 2: Reisezugwagen der Deutsche Bahn.
Groetjes Michiel
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2007, 22:23:57 door neudalhausenstadbahn
»
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?