Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?  (gelezen 10008 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?
« Reactie #31 Gepost op: 31 May 2007, 12:28:32 »
Bas,
Zie de 3e post in dit draadje. Nog makkelijker: Link!.
Behalve de Bpmz zijn de rijtuigen die Julius aangeeft nog gewoon verkrijgbaar. Je dealer kan ze dus nog gewoon bestellen. De Bpmz wordt iets lastiger, maar met ene beetje geluk heeft iemand er nog gewoon eentje liggen.

Joeri

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
Re: Duitse rijtuigen die via deventer/apeldoorn/hengelo rijden welke zijn dit?
« Reactie #32 Gepost op: 01 June 2007, 23:45:21 »
Een rijtuig wat ook in de treinserie 140 rijd is de Bpmz291 en een aantal daaruit verbouwde types.

Bpmz291 IC-Großraumwagen 2e klas:
Om bij IC treinen ook in de 2e klas hoogwaardig comfort aan te kunnen bieden, schafte de DB eind jaren 70 twee nieuwe types geklimatiseerde rijtuigen aan.

Al eind 1977 kreeg LHB de aanvraag proef rijtuigen te leveren. Daarna ontstonden 40 rijtuigen die in elektrische uitrusting en draaistellen onderscheiden. Nadat de beslissing ten gunste van de MD520 met schroefveren was gevallen, werden totaal 520 rijtuigen Bpmz291 in dienst geslelt.
Voor inzet op schnelfahrstrecken moesten een aantal dingen omgebouwd worden. Zo werden de buisbalgen vervangen door drukdichte exemplaren type SIG. Bij de deuren werden de deur handgrepen verwijderd en werd een mechanische open en sluit inrichting ingebouwd. Ook de airco en wc's moesten aangepast worden. De aangepaste rijtuigen kregen type aanduiding Bpmz293. Tien rijtuigen werdeen voor de voor de Touristikzug omgebouwd en als Bpmz857 en WRkmz858( bij ons bekend van de CNL 318/319) aangeduid. Alle andere rijtuigen werden in 1998 in de IC dienst ingezet.

Buiten de 20 proefrijtuigen Bpmz292 met luchtgeveerde LD73 draaistellen lopen alle rijtuigen op MD52 draaistellen. Alle rijtuigen hebben schijf en magneetrailremmen. De langsdragers in het onderstel bestaan uit U profielen. De kast en het dak van de rijtuigen bestaan uit wals en persprofielen. Zwenkschuifdeuren zorgen voor de instap aan de rijtuig einden.

De binnenruimte bestaat uit een grotere niet-rook afdeling en een kleinere rookafdeling. Gescheiden zijn de beide afdelingen door een glazen wand zonder deur. Een zit rij bestaat uit 2+2 stoelen die voor de helft voor en helft achteruit geplaatst. Daardoor zijn er in het midden twee zitjes met tafels. Aan de einden van de coupés staan bagagerekken in de lengte richting voor de ramen. Een deel van de rijtuigen is uitgerust met een rolstoelplaats en invalide toilet(Bpmbz291.5/.6 en 293.4/.6). Bij andere rijtuigen werd een fiestafdeling ingebouwd(Bpmdz293.8 ). Er werden één en meer spanningsrijtuigen gebouwd. Alle rijtuigen werden met een "zugsammelschiene"( geen idee hoe je dit vertaalt) en via de airco belucht.

L.O.B.                                                             26400mm
Draaistelafstand                                            19000mm
Wagenkastbreedte                                          2825mm
Wagenhoogte b.s.                                           4050mm
Dienstgewicht                                      42000-43600kg
Draaisteltype Bpmz291                                        MD52
                      Bpmz292                                         LD73
Radstanddraaistellen                                       2500mm
Maximum toegelaten snelheid                         200km/u
Rem type                                     <R>KE-GPR-Mg (D) ep
Afdelingen                                                                   2
aantal zitplaatsen                                                     80
Type verwarming                                                Klimae
Indienststelling                 Bpmz291                      1978
                                         Bpmz292                      1978
                                         Bpmz293                      1994
Aantal                               Bpmz291                        520
                                         Bpmz292                          20
                                         Bpmz293                        115

Bron net als de vorige; DB-Fahrzeuge band 2: Reisezugwagen der Deutsche Bahn.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 03 June 2007, 22:23:57 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"