Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:58:39
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Pauldg
Vandaag om 15:53:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:51:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
  

Auteur Topic: infrarood lichtbuisjes  (gelezen 4037 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #15 Gepost op: 01 June 2024, 22:34:49 »
Naar mijn idee zijn de lichtsluisjes van Huib Maaskant (zoals in de link van ruudns aangegeven) de gemakkelijkste manier. Het principe zou dan volgens mij moeten zijn dat er per overweg 2 lichtsluisjes staan (een aan de ene kant van de overweg over beide sporen en de andere aan de andere kant van de overweg over beide sporen) die zodanig ingesteld zijn dat ze de overwegbomen dicht doen zodra en zolang ze iets waarnemen. Het maakt dan niet uit van welke kant er een trein komt, de overwegbomen mogen pas open als beide sluisjes niets meer waarnemen.

Groeten,
Bert

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #16 Gepost op: 02 June 2024, 00:29:49 »
Bert en hoe doe je dat dan met een losse lok?

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #17 Gepost op: 02 June 2024, 08:11:06 »
Dat is het probleem waar ik ook tegenaan kijk. Een korte trein verdwijnt uit het zicht van de IR sluizen terwijl hij er tussenin op de overweg rijdt.

Waar ik aan zit te denken: uitgaande van van een spoor waarover in één richting wordt gereden. Een stuk voor de overweg staat een lichtsuis. Zodra de trein daar door rijdt wordt een bi-stabiel relais naar de in-stand gestuurd.
Direct na de overweg staat de tweede lichtsluis. Als de trein daar door rijdt gebeurt er nog niks, maar zodra de trein de lichtsluis verlaat ontstaat er een puls die het bi-stabiel relais naar de uitstand stuurt.

Sietse heeft het over dubbelspoor. Voor het tweede spoor heb je dan een zelfde schakeling nodig. Als minstens 1 van de bi-stabiele relais aan staat is de overweg gesloten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #18 Gepost op: 02 June 2024, 08:56:37 »
De IR-sluis schuin over de overweg plaatsen. Dan heb je de mogelijkheid om ook korte treinen te detecteren. Op het forum heeft volgens mij Ben dat een keer laten zien.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #19 Gepost op: 02 June 2024, 09:16:06 »
Deze zijn in principe gelijk aan het voorbeeld van Huub Maaskant, alleen zijn ze al gebouwd en simpel in te bouwen.
https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d1334_Mini-Lichtsluis.html

zoals Ronald al aangaf, meerdere lichtsluizen schuin plaatsen.
Als je een lichtsluis schuin over het spoor plaatst waar de de overweg in actie wilt hebben, en de tweede schuin over de overweg zelf om de actie aan te houden.
Met een beetje proberen kun je deze zodanig laten overlappen, dat ze elkaars functie overpakken. Dan rijd de trein de overweg aan, en als deze de overweg verlaat, gaat deze netjes uit.  Voor het tweede spoor een derde lichtsluis plaatsen.
 
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #20 Gepost op: 02 June 2024, 13:07:49 »
Voor een beetje realistische werking moet de overweg toch wel aangestuurd worden als de trein nog zo'n 2 à 3 meter weg is. Hoe wou je dat laten overlappen met de lichtsluis op de overweg als je met een treinstel van 2 bakken rijdt, of met een losse loc? Om een behoorlijke overlap te krijgen zou je dan om de 15 cm een lichtsluis moeten plaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #21 Gepost op: 02 June 2024, 15:44:16 »
Hoewel de topic starter het over een lichtsluis heeft, is het wellicht een idee om stroomdetectie toe te passen, eventueel gecombineerd met de lichtsluis als startpunt?
Je kunt dan na passage van de laatste, stroom voerende wagon, de overweg weer openen.
Groet,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Sietse

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #22 Gepost op: 02 June 2024, 17:45:27 »
een ieder bedankt voor zijn/haar bijdrage in deze,de verkregen info kan ik zeker gebruiken.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #23 Gepost op: 02 June 2024, 22:49:35 »
Een andere optie is misschien nog detectie d.m.v. infrarood reflectie. De zender en ontvanger kunnen naast elkaar tussen de rails weggewerkt worden en als je er een timer achter plaatst die gaat lopen wanneer er geen reflectie meer is, dan gaan de bomen weer open na je ingestelde tijd en daarbij maakt het niet uit wat voor treinlengte er passeert.
Je hebt dan voor beide sporen een detector nodig aan de kant waar de trein de overweg "binnenrijdt" en die kun je dan best vrij ver van tevoren plaatsen zodat het sluiten van de bomen ook op behoorlijke realistische wijze kan gebeuren.

Groeten,
Bert

Sietse

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #24 Gepost op: 06 June 2024, 20:17:47 »
alsnog bedankt Bert 

Mvrgr Sietse