Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 20:41:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: infrarood lichtbuisjes  (gelezen 4177 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #15 Gepost op: 01 June 2024, 22:34:49 »
Naar mijn idee zijn de lichtsluisjes van Huib Maaskant (zoals in de link van ruudns aangegeven) de gemakkelijkste manier. Het principe zou dan volgens mij moeten zijn dat er per overweg 2 lichtsluisjes staan (een aan de ene kant van de overweg over beide sporen en de andere aan de andere kant van de overweg over beide sporen) die zodanig ingesteld zijn dat ze de overwegbomen dicht doen zodra en zolang ze iets waarnemen. Het maakt dan niet uit van welke kant er een trein komt, de overwegbomen mogen pas open als beide sluisjes niets meer waarnemen.

Groeten,
Bert

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #16 Gepost op: 02 June 2024, 00:29:49 »
Bert en hoe doe je dat dan met een losse lok?

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #17 Gepost op: 02 June 2024, 08:11:06 »
Dat is het probleem waar ik ook tegenaan kijk. Een korte trein verdwijnt uit het zicht van de IR sluizen terwijl hij er tussenin op de overweg rijdt.

Waar ik aan zit te denken: uitgaande van van een spoor waarover in één richting wordt gereden. Een stuk voor de overweg staat een lichtsuis. Zodra de trein daar door rijdt wordt een bi-stabiel relais naar de in-stand gestuurd.
Direct na de overweg staat de tweede lichtsluis. Als de trein daar door rijdt gebeurt er nog niks, maar zodra de trein de lichtsluis verlaat ontstaat er een puls die het bi-stabiel relais naar de uitstand stuurt.

Sietse heeft het over dubbelspoor. Voor het tweede spoor heb je dan een zelfde schakeling nodig. Als minstens 1 van de bi-stabiele relais aan staat is de overweg gesloten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #18 Gepost op: 02 June 2024, 08:56:37 »
De IR-sluis schuin over de overweg plaatsen. Dan heb je de mogelijkheid om ook korte treinen te detecteren. Op het forum heeft volgens mij Ben dat een keer laten zien.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #19 Gepost op: 02 June 2024, 09:16:06 »
Deze zijn in principe gelijk aan het voorbeeld van Huub Maaskant, alleen zijn ze al gebouwd en simpel in te bouwen.
https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d1334_Mini-Lichtsluis.html

zoals Ronald al aangaf, meerdere lichtsluizen schuin plaatsen.
Als je een lichtsluis schuin over het spoor plaatst waar de de overweg in actie wilt hebben, en de tweede schuin over de overweg zelf om de actie aan te houden.
Met een beetje proberen kun je deze zodanig laten overlappen, dat ze elkaars functie overpakken. Dan rijd de trein de overweg aan, en als deze de overweg verlaat, gaat deze netjes uit.  Voor het tweede spoor een derde lichtsluis plaatsen.
 
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #20 Gepost op: 02 June 2024, 13:07:49 »
Voor een beetje realistische werking moet de overweg toch wel aangestuurd worden als de trein nog zo'n 2 à 3 meter weg is. Hoe wou je dat laten overlappen met de lichtsluis op de overweg als je met een treinstel van 2 bakken rijdt, of met een losse loc? Om een behoorlijke overlap te krijgen zou je dan om de 15 cm een lichtsluis moeten plaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 417
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #21 Gepost op: 02 June 2024, 15:44:16 »
Hoewel de topic starter het over een lichtsluis heeft, is het wellicht een idee om stroomdetectie toe te passen, eventueel gecombineerd met de lichtsluis als startpunt?
Je kunt dan na passage van de laatste, stroom voerende wagon, de overweg weer openen.
Groet,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Sietse

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #22 Gepost op: 02 June 2024, 17:45:27 »
een ieder bedankt voor zijn/haar bijdrage in deze,de verkregen info kan ik zeker gebruiken.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #23 Gepost op: 02 June 2024, 22:49:35 »
Een andere optie is misschien nog detectie d.m.v. infrarood reflectie. De zender en ontvanger kunnen naast elkaar tussen de rails weggewerkt worden en als je er een timer achter plaatst die gaat lopen wanneer er geen reflectie meer is, dan gaan de bomen weer open na je ingestelde tijd en daarbij maakt het niet uit wat voor treinlengte er passeert.
Je hebt dan voor beide sporen een detector nodig aan de kant waar de trein de overweg "binnenrijdt" en die kun je dan best vrij ver van tevoren plaatsen zodat het sluiten van de bomen ook op behoorlijke realistische wijze kan gebeuren.

Groeten,
Bert

Sietse

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #24 Gepost op: 06 June 2024, 20:17:47 »
alsnog bedankt Bert 

Mvrgr Sietse