Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 October 2025, 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: infrarood lichtbuisjes  (gelezen 3994 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #15 Gepost op: 01 June 2024, 22:34:49 »
Naar mijn idee zijn de lichtsluisjes van Huib Maaskant (zoals in de link van ruudns aangegeven) de gemakkelijkste manier. Het principe zou dan volgens mij moeten zijn dat er per overweg 2 lichtsluisjes staan (een aan de ene kant van de overweg over beide sporen en de andere aan de andere kant van de overweg over beide sporen) die zodanig ingesteld zijn dat ze de overwegbomen dicht doen zodra en zolang ze iets waarnemen. Het maakt dan niet uit van welke kant er een trein komt, de overwegbomen mogen pas open als beide sluisjes niets meer waarnemen.

Groeten,
Bert

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #16 Gepost op: 02 June 2024, 00:29:49 »
Bert en hoe doe je dat dan met een losse lok?

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #17 Gepost op: 02 June 2024, 08:11:06 »
Dat is het probleem waar ik ook tegenaan kijk. Een korte trein verdwijnt uit het zicht van de IR sluizen terwijl hij er tussenin op de overweg rijdt.

Waar ik aan zit te denken: uitgaande van van een spoor waarover in één richting wordt gereden. Een stuk voor de overweg staat een lichtsuis. Zodra de trein daar door rijdt wordt een bi-stabiel relais naar de in-stand gestuurd.
Direct na de overweg staat de tweede lichtsluis. Als de trein daar door rijdt gebeurt er nog niks, maar zodra de trein de lichtsluis verlaat ontstaat er een puls die het bi-stabiel relais naar de uitstand stuurt.

Sietse heeft het over dubbelspoor. Voor het tweede spoor heb je dan een zelfde schakeling nodig. Als minstens 1 van de bi-stabiele relais aan staat is de overweg gesloten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #18 Gepost op: 02 June 2024, 08:56:37 »
De IR-sluis schuin over de overweg plaatsen. Dan heb je de mogelijkheid om ook korte treinen te detecteren. Op het forum heeft volgens mij Ben dat een keer laten zien.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #19 Gepost op: 02 June 2024, 09:16:06 »
Deze zijn in principe gelijk aan het voorbeeld van Huub Maaskant, alleen zijn ze al gebouwd en simpel in te bouwen.
https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d1334_Mini-Lichtsluis.html

zoals Ronald al aangaf, meerdere lichtsluizen schuin plaatsen.
Als je een lichtsluis schuin over het spoor plaatst waar de de overweg in actie wilt hebben, en de tweede schuin over de overweg zelf om de actie aan te houden.
Met een beetje proberen kun je deze zodanig laten overlappen, dat ze elkaars functie overpakken. Dan rijd de trein de overweg aan, en als deze de overweg verlaat, gaat deze netjes uit.  Voor het tweede spoor een derde lichtsluis plaatsen.
 
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #20 Gepost op: 02 June 2024, 13:07:49 »
Voor een beetje realistische werking moet de overweg toch wel aangestuurd worden als de trein nog zo'n 2 à 3 meter weg is. Hoe wou je dat laten overlappen met de lichtsluis op de overweg als je met een treinstel van 2 bakken rijdt, of met een losse loc? Om een behoorlijke overlap te krijgen zou je dan om de 15 cm een lichtsluis moeten plaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #21 Gepost op: 02 June 2024, 15:44:16 »
Hoewel de topic starter het over een lichtsluis heeft, is het wellicht een idee om stroomdetectie toe te passen, eventueel gecombineerd met de lichtsluis als startpunt?
Je kunt dan na passage van de laatste, stroom voerende wagon, de overweg weer openen.
Groet,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Sietse

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #22 Gepost op: 02 June 2024, 17:45:27 »
een ieder bedankt voor zijn/haar bijdrage in deze,de verkregen info kan ik zeker gebruiken.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #23 Gepost op: 02 June 2024, 22:49:35 »
Een andere optie is misschien nog detectie d.m.v. infrarood reflectie. De zender en ontvanger kunnen naast elkaar tussen de rails weggewerkt worden en als je er een timer achter plaatst die gaat lopen wanneer er geen reflectie meer is, dan gaan de bomen weer open na je ingestelde tijd en daarbij maakt het niet uit wat voor treinlengte er passeert.
Je hebt dan voor beide sporen een detector nodig aan de kant waar de trein de overweg "binnenrijdt" en die kun je dan best vrij ver van tevoren plaatsen zodat het sluiten van de bomen ook op behoorlijke realistische wijze kan gebeuren.

Groeten,
Bert

Sietse

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: infrarood lichtbuisjes
« Reactie #24 Gepost op: 06 June 2024, 20:17:47 »
alsnog bedankt Bert 

Mvrgr Sietse