Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 11:10:30
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door bellejt
Vandaag om 11:03:09
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door Sven
Vandaag om 10:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 10:28:51
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 10:25:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:25
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
  

Auteur Topic: Paar vraagjes over Peco code 55 rails  (gelezen 7790 keer)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #15 Gepost op: 11 May 2008, 02:31:21 »
@ Willy:

De afstand hart/hart van 2 naast elkaar liggende sporen moet van bijvoorbeeld linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf 1 1/16 inch zijn.
Dit even omrekenen naar mm en je hebt de exacte maat.
Dat zou dan als volgt moeten zijn: 25,5mm(1 inch)+1,5937mm(1/16 inch)= +/- 27,09375mm.
Je kunt dit ook nameten als je bijvoorbeeld 4 rechterwissels(medium radius) 2 bij 2 naast elkaar legt, waarbij de afbuigende sporen naar elkaar toegericht zijn.
Met de afstand van +/- 27,09mm kun je wel enige problemen verwachten indien je bochten te krap gelegd worden, dus maak je bochten wat ruimer zodat de breedste treinen die je hebt elkaar makkelijk kunnen passeren zonder daarbij elkaar te beschadigen.
Dit geldt zeker als je verkantingen in bochten toe gaat passen.
Ik gebruik zelf ook code 55 van Peco.
Wat de meeste hobbyisten waarschijnlijk niet doen maar wat eigenlijk wel een iets is om even op te letten is de uitzetting bij warmte van een stuk flex-rail.
Als je de rails bij normale kamertemperatuur vastlegt, hou dan een heel klein beetje ruimte tussen de onderlinge rails om een 'spring' effect te voorkomen als de zon langdurig op je sporen schijnt, ik heb er ook mee geleerd in het verleden.
Mijn modelbaan hier in Maleisie staat geregeld bloot aan langdurige zonneschijn en zet daardoor uit, wat in het verleden geleidt heeft tot sporen die omhoog gedrukt werden omdat deze niet verder konden uitzetten.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #16 Gepost op: 13 May 2008, 14:52:10 »
Peter,

Dat uitzetten van de sporen zal hier in Nederland niet zo'n probleem zijn, want met uitzondering van de laatste twee weken krijgen we hier regelmatig een lekker verkoelend regenbuitje ;)

Overigens: De afstand hart/hart ... van linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf...
Volgens mij geeft hart/hart al aan dat je deze afstand meet van het midden (het hart) van het spoor tot het midden van het volgende spoor. Deze afstand is als het goed is hetzelfde als die jij noemt, maar de spraakverwarring wordt hier niet minder door ;)

Groeten Marcel


PS. Het bovenstaande is niet als negatief commentaar bedoelt, maar ik vond het wel iets grappigs hebben na de spraakverwarring met Klaas.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #17 Gepost op: 13 May 2008, 15:20:32 »
Dat uitzetten van de sporen zal hier in Nederland niet zo'n probleem zijn, want met uitzondering van de laatste twee weken krijgen we hier regelmatig een lekker verkoelend regenbuitje ;)
Speelt toch wel degelijk een rol. Op de gemiddelde zolder haal je over een jaar toch wel een temperatuurverschil van 30 graden, en dat levert ongeveer 0,5 mm lengteverschil per meter op. Als je bij het weer van vandaag rails gaat leggen kun je ze rustig stevig tegen elkaar aan leggen, maar in de winter zou ik die 0,5 mm per meter toch maar aanhouden.

Citaat
Overigens: De afstand hart/hart ... van linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf...
Volgens mij geeft hart/hart al aan dat je deze afstand meet van het midden (het hart) van het spoor tot het midden van het volgende spoor. Deze afstand is als het goed is hetzelfde als die jij noemt, maar de spraakverwarring wordt hier niet minder door ;)
Het probleem met hart-op-hart spoor meten is dat de hartlijnen van de sporen er niet op staan. Dus meten van spoorstaaf tot overeenkomstige spoorstaaf in het andere spoor is dan makkelijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #18 Gepost op: 13 May 2008, 15:27:15 »
(....) Het probleem met hart-op-hart spoor meten is dat de hartlijnen van de sporen er niet op staan. (....)
Daarom heeft M* van die handige pukkeltjes ..... :)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #19 Gepost op: 13 May 2008, 15:31:31 »
Ze hebben hun rail waarschijnlijk in China laten maken en die hebben de hulp stippellijn ook als rail uitgevoerd. Weten zij veel. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #20 Gepost op: 15 May 2008, 07:23:10 »
Speelt toch wel degelijk een rol. Op de gemiddelde zolder haal je over een jaar toch wel een temperatuurverschil van 30 graden, en dat levert ongeveer 0,5 mm lengteverschil per meter op. Als je bij het weer van vandaag rails gaat leggen kun je ze rustig stevig tegen elkaar aan leggen, maar in de winter zou ik die 0,5 mm per meter toch maar aanhouden......

Ik mag aannemen Klaas dat je hier over omgevingstemperatuur praat.
Als je omstandigheden kent waarbij de spoorstaven direct door de zon beschenen worden zetten de spoorstaven meer uit omdat ze toch wel een beetje veel warmer worden dan de omgevingstemperatuur.
Ik heb hier in Maleisie mijn sporen achter ge-mat-teerd glas liggen, dus het zonlicht wordt hierdoor ietwat getemperd, maar neemt niet weg dat de spoorstaven toch flink warm worden, sommige stukken brand ik nog net mijn vingers niet aan.
Dit heeft tot gevolg dat de sporen meer uitzetten dan 0,5mm per meter rail, dus moet ik mijn onderlinge afstanden ook wat groter houden.

Met vriendelijke groet,

Peter.