Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 11:10:30
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door bellejt
Vandaag om 11:03:09
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door Sven
Vandaag om 10:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 10:28:51
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 10:25:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:25
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
  

Auteur Topic: Paar vraagjes over Peco code 55 rails  (gelezen 7784 keer)

Willy Vaessen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Gepost op: 10 May 2008, 08:35:21 »
Deze week met de kids in Valkenburg geweest (stoomtrein bekijken, Totaltrain bezoeken en cadeautje kopen voor moederdag :) ).

Met name aan het bezoek aan Totaltrain een prangende vraag overgehouden:

Volgens de verkoper zou ik bij code 55 rails de wielen van locs en wagons moeten gaan aanpassen omdat die anders tegen de bielzen zouden lopen, terwijl ik eigenlijk op veel plaatsen gelezen heb dat het overgrote deel van het rijdend materieel perfect over deze rails kan rijden.
Wie kan hier wat meer over vertellen (waar loop ik tegenaan en moet ik dus rekening mee houden)??

Tweede vraag: regelmatig zie ik afstanden tussen rails vermeld staan (26,5mm en 33mm), maar niet heel duidelijk welke afstand daarmee precies bedoeld wordt: gaat het hier om de hart-op-hart-afstand tussen de rails, of de afstand tussen de spoorstaven die het dichtst bij elkaar liggen?


Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2008, 08:49:47 »
Hoi,

Volgens de verkoper zou ik bij code 55 rails de wielen van locs en wagons moeten gaan aanpassen omdat die anders tegen de bielzen zouden lopen, terwijl ik eigenlijk op veel plaatsen gelezen heb dat het overgrote deel van het rijdend materieel perfect over deze rails kan rijden.

Het kan zijn dat loks van een jaar of 40 oud er problemen mee hebben maar die heb ik niet. Al het modernere spul kan volgens mij zo zonder problemen over dit type rails rijden, ik heb echt nog nooit problemen gehad daarmee, geen enkele noodzaak om wielen aan te passen dus.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2008, 09:26:25 »
hallo,

Citaat
Volgens de verkoper zou ik bij code 55 rails de wielen van locs en wagons moeten gaan aanpassen omdat die anders tegen de bielzen zouden lopen, terwijl ik eigenlijk op veel plaatsen gelezen heb dat het overgrote deel van het rijdend materieel perfect over deze rails kan rijden.
Wie kan hier wat meer over vertellen (waar loop ik tegenaan en moet ik dus rekening mee houden)??

De code 55 rail is ook aangepast. Ooit nog eens een restje "oude" code 55 gebruikt. Hierbij hobbelden de wielen inderdaad over de "bouten".

Deze verandering is dan niet bekend bij je winkelier of hij heeft nog (echt) oud spul. Neem een oude wagon mee en probeer het daar lijkt mij.
mvg
henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2008, 10:05:47 »
Een antwoord op je tweede vraag: de afstand tussen de rails is de afstand tussen de binnenkanten van de spoorstaven, in het onderstaande plaatje de spoorwijdte. Soms wordt ten onrechjte het woord spoorbreedte gebruikt, maar dat is een andere maat, zoals je ziet.

Bij schaal N is de spoorwijdte 9 mm, bij H0 is dat 16,5 mm.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2008, 10:44:49 »
Ik rijd al wat jaartjes met Peco code 55, en naar tevredenheid en
de enige treinen die er niet op rijden zijn een paar Piko-n locs
nog van DDR-productie en uitgerust met fraaie pizzasnijders... ;D

Grtz,

Tis
********

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2008, 10:55:13 »
Bij Peco heeft men een truuk uitgehaald, de rail zit gedeeltelijk in de dwarsligger ingebed, het zichtdeel is daardoor code 55, tussen de rail is de dwarsligger wat dieper en hebben je flensjes ruim baan. Kijk maar in de peco catalogus.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2008, 11:32:51 »
De maten die jij noemt in je tweede vraag zijn de hart op hart afstanden van verschillende merken.
26,5mm bij Peco
en 33,6 mm bij minitrix (en Fleischmann??)

Groeten
Patrick Pontier

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #7 Gepost op: 10 May 2008, 11:33:56 »
hoi Willy,

Citaat
Tweede vraag: regelmatig zie ik afstanden tussen rails vermeld staan (26,5mm en 33mm),

Peco is inderdaad niet informatief over de onderlinge afstanden. De maat "26,5" is in ieder geval de hartafstand bij gebruik van overloopwissels met de large radius.
mvg
Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2008, 12:12:04 »
Aha, je bedoelt de afstand tussen twee sporen. Die wordt idd hart-ophart gemeten.
Ik werd even op het verkeerde been gezet door de vraagstelling:

Tweede vraag: regelmatig zie ik afstanden tussen rails vermeld staan (26,5mm en 33mm), maar niet heel duidelijk welke afstand daarmee precies bedoeld wordt: gaat het hier om de hart-op-hart-afstand tussen de rails, of de afstand tussen de spoorstaven die het dichtst bij elkaar liggen?

Hier gebruik je de woorden rail en spoorstaaf door elkaar, alsof dat verschillende dingen zijn. Maar een rail is een spoorstaaf. En twee rails op dwarsliggers is een spoor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22512
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2008, 12:22:30 »
hallo,

De code 55 rail is ook aangepast. Ooit nog eens een restje "oude" code 55 gebruikt. Hierbij hobbelden de wielen inderdaad over de "bouten".

Deze verandering is dan niet bekend bij je winkelier of hij heeft nog (echt) oud spul. Neem een oude wagon mee en probeer het daar lijkt mij.
mvg
henk

De betreffende aanpassing - goed door Stig omschreven - is ouder dan Total Train. Kortom, de betreffende verkoper weet eigenlijk niet wat hij verkoopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17865
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2008, 20:14:02 »
Citaat
Hier gebruik je de woorden rail en spoorstaaf door elkaar, alsof dat verschillende dingen zijn. Maar een rail is een spoorstaaf. En twee rails op dwarsliggers is een spoor.

Dat wist Willy zelf waarschijnlijk ook al wel Klaas ( ;D ;)), maar hij was er toch vrij duidelijk in :

Citaat
gaat het hier om de hart-op-hart-afstand tussen de rails,

Dus de afstand tussen beide sporen,

Citaat
of de afstand tussen de spoorstaven die het dichtst bij elkaar liggen?

Waarmee hij de staven bedoelde van beide sporen die naast elkaar liggen..... ::)

Grtz,  8) Ronald 8)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2008, 20:38:30 »
.....Dus de afstand tussen beide sporen,....

Sorry Ronald, maar de hart-op-hart afstand tussen de rails is niet hetzelfde als de afstand tussen beide sporen. En jij kunt het duidelijk vinden, maar ik niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17865
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #12 Gepost op: 10 May 2008, 22:03:46 »
Citaat
En jij kunt het duidelijk vinden, maar ik niet.

En dat weten we nu  :)

Grtz,  8) Ronald 8)

Willy Vaessen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #13 Gepost op: 10 May 2008, 22:47:57 »
Waar ik op doelde was (en is) inderdaad de afstand tussen twee stukken rails, in de zin van een dubbel spoor. Dat bij spoor N de afstand tussen de spoorstaven 9mm is, dat is mij wel duidelijk (niet voor niets  heb ik gekozen voor spoor N om te gaan werken ivm ruimte).

Ik las hier ergens nog de opmerking dat de verkoper niet zou weten wat hij verkoopt, maar dat zou ik niet direct durven beweren, omdat ik natuurlijk niet weet waarop zijn uitspraak gebaseerd is. De intentie van mijn vraag was en is ook niet om de deskundigheid van de betreffende verkoper in twijfel te trekken maar enkel om voor mezelf duidelijkheid te verkrijgen. Ik kan me namelijk levendig voorstellen dat er locs zijn (zoals genoemde van 40+ jaar oud e.a.) die problemen hebben met de hoogte van het spoor, reden om mijn vraag te stellen.

Beide vragen zijn beantwoord, naar ik aanneem op basis van ervaring en kennis, waarvoor mijn dank. Met deze informatie kan ik een schets maken van het beginnende banenplan.

Meer vragen zullen volgen ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17865
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #14 Gepost op: 10 May 2008, 23:04:02 »
Citaat
Met deze informatie kan ik een schets maken van het beginnende banenplan.
Waar we zeer benieuwd naar zijn  :)

Citaat
Meer vragen zullen volgen

Waar we graag een antwoord op zullen geven, Willy  ;D

Ik ben blij dat je, ondanks de kleine spraakverwarring, de info gekregen hebt waar je naar op zoek was.

Grtz,  8) Ronald 8)