Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zoeken waar een draad zit op de baan door Frank 123
Vandaag om 19:07:21
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Frank 123
Vandaag om 19:02:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 18:56:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Wim1969
Vandaag om 18:16:55
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:05:12
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:51:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Modelspoorbaan van Einte door Paul1969
Vandaag om 17:36:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 17:08:44
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
  

Auteur Topic: Paar vraagjes over Peco code 55 rails  (gelezen 8043 keer)

Willy Vaessen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Gepost op: 10 May 2008, 08:35:21 »
Deze week met de kids in Valkenburg geweest (stoomtrein bekijken, Totaltrain bezoeken en cadeautje kopen voor moederdag :) ).

Met name aan het bezoek aan Totaltrain een prangende vraag overgehouden:

Volgens de verkoper zou ik bij code 55 rails de wielen van locs en wagons moeten gaan aanpassen omdat die anders tegen de bielzen zouden lopen, terwijl ik eigenlijk op veel plaatsen gelezen heb dat het overgrote deel van het rijdend materieel perfect over deze rails kan rijden.
Wie kan hier wat meer over vertellen (waar loop ik tegenaan en moet ik dus rekening mee houden)??

Tweede vraag: regelmatig zie ik afstanden tussen rails vermeld staan (26,5mm en 33mm), maar niet heel duidelijk welke afstand daarmee precies bedoeld wordt: gaat het hier om de hart-op-hart-afstand tussen de rails, of de afstand tussen de spoorstaven die het dichtst bij elkaar liggen?


Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2008, 08:49:47 »
Hoi,

Volgens de verkoper zou ik bij code 55 rails de wielen van locs en wagons moeten gaan aanpassen omdat die anders tegen de bielzen zouden lopen, terwijl ik eigenlijk op veel plaatsen gelezen heb dat het overgrote deel van het rijdend materieel perfect over deze rails kan rijden.

Het kan zijn dat loks van een jaar of 40 oud er problemen mee hebben maar die heb ik niet. Al het modernere spul kan volgens mij zo zonder problemen over dit type rails rijden, ik heb echt nog nooit problemen gehad daarmee, geen enkele noodzaak om wielen aan te passen dus.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2008, 09:26:25 »
hallo,

Citaat
Volgens de verkoper zou ik bij code 55 rails de wielen van locs en wagons moeten gaan aanpassen omdat die anders tegen de bielzen zouden lopen, terwijl ik eigenlijk op veel plaatsen gelezen heb dat het overgrote deel van het rijdend materieel perfect over deze rails kan rijden.
Wie kan hier wat meer over vertellen (waar loop ik tegenaan en moet ik dus rekening mee houden)??

De code 55 rail is ook aangepast. Ooit nog eens een restje "oude" code 55 gebruikt. Hierbij hobbelden de wielen inderdaad over de "bouten".

Deze verandering is dan niet bekend bij je winkelier of hij heeft nog (echt) oud spul. Neem een oude wagon mee en probeer het daar lijkt mij.
mvg
henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26836
    • Pagina van klaas
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2008, 10:05:47 »
Een antwoord op je tweede vraag: de afstand tussen de rails is de afstand tussen de binnenkanten van de spoorstaven, in het onderstaande plaatje de spoorwijdte. Soms wordt ten onrechjte het woord spoorbreedte gebruikt, maar dat is een andere maat, zoals je ziet.

Bij schaal N is de spoorwijdte 9 mm, bij H0 is dat 16,5 mm.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2008, 10:44:49 »
Ik rijd al wat jaartjes met Peco code 55, en naar tevredenheid en
de enige treinen die er niet op rijden zijn een paar Piko-n locs
nog van DDR-productie en uitgerust met fraaie pizzasnijders... ;D

Grtz,

Tis
********

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2008, 10:55:13 »
Bij Peco heeft men een truuk uitgehaald, de rail zit gedeeltelijk in de dwarsligger ingebed, het zichtdeel is daardoor code 55, tussen de rail is de dwarsligger wat dieper en hebben je flensjes ruim baan. Kijk maar in de peco catalogus.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2008, 11:32:51 »
De maten die jij noemt in je tweede vraag zijn de hart op hart afstanden van verschillende merken.
26,5mm bij Peco
en 33,6 mm bij minitrix (en Fleischmann??)

Groeten
Patrick Pontier

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #7 Gepost op: 10 May 2008, 11:33:56 »
hoi Willy,

Citaat
Tweede vraag: regelmatig zie ik afstanden tussen rails vermeld staan (26,5mm en 33mm),

Peco is inderdaad niet informatief over de onderlinge afstanden. De maat "26,5" is in ieder geval de hartafstand bij gebruik van overloopwissels met de large radius.
mvg
Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26836
    • Pagina van klaas
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2008, 12:12:04 »
Aha, je bedoelt de afstand tussen twee sporen. Die wordt idd hart-ophart gemeten.
Ik werd even op het verkeerde been gezet door de vraagstelling:

Tweede vraag: regelmatig zie ik afstanden tussen rails vermeld staan (26,5mm en 33mm), maar niet heel duidelijk welke afstand daarmee precies bedoeld wordt: gaat het hier om de hart-op-hart-afstand tussen de rails, of de afstand tussen de spoorstaven die het dichtst bij elkaar liggen?

Hier gebruik je de woorden rail en spoorstaaf door elkaar, alsof dat verschillende dingen zijn. Maar een rail is een spoorstaaf. En twee rails op dwarsliggers is een spoor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22586
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2008, 12:22:30 »
hallo,

De code 55 rail is ook aangepast. Ooit nog eens een restje "oude" code 55 gebruikt. Hierbij hobbelden de wielen inderdaad over de "bouten".

Deze verandering is dan niet bekend bij je winkelier of hij heeft nog (echt) oud spul. Neem een oude wagon mee en probeer het daar lijkt mij.
mvg
henk

De betreffende aanpassing - goed door Stig omschreven - is ouder dan Total Train. Kortom, de betreffende verkoper weet eigenlijk niet wat hij verkoopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18186
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2008, 20:14:02 »
Citaat
Hier gebruik je de woorden rail en spoorstaaf door elkaar, alsof dat verschillende dingen zijn. Maar een rail is een spoorstaaf. En twee rails op dwarsliggers is een spoor.

Dat wist Willy zelf waarschijnlijk ook al wel Klaas ( ;D ;)), maar hij was er toch vrij duidelijk in :

Citaat
gaat het hier om de hart-op-hart-afstand tussen de rails,

Dus de afstand tussen beide sporen,

Citaat
of de afstand tussen de spoorstaven die het dichtst bij elkaar liggen?

Waarmee hij de staven bedoelde van beide sporen die naast elkaar liggen..... ::)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26836
    • Pagina van klaas
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2008, 20:38:30 »
.....Dus de afstand tussen beide sporen,....

Sorry Ronald, maar de hart-op-hart afstand tussen de rails is niet hetzelfde als de afstand tussen beide sporen. En jij kunt het duidelijk vinden, maar ik niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18186
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #12 Gepost op: 10 May 2008, 22:03:46 »
Citaat
En jij kunt het duidelijk vinden, maar ik niet.

En dat weten we nu  :)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Willy Vaessen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #13 Gepost op: 10 May 2008, 22:47:57 »
Waar ik op doelde was (en is) inderdaad de afstand tussen twee stukken rails, in de zin van een dubbel spoor. Dat bij spoor N de afstand tussen de spoorstaven 9mm is, dat is mij wel duidelijk (niet voor niets  heb ik gekozen voor spoor N om te gaan werken ivm ruimte).

Ik las hier ergens nog de opmerking dat de verkoper niet zou weten wat hij verkoopt, maar dat zou ik niet direct durven beweren, omdat ik natuurlijk niet weet waarop zijn uitspraak gebaseerd is. De intentie van mijn vraag was en is ook niet om de deskundigheid van de betreffende verkoper in twijfel te trekken maar enkel om voor mezelf duidelijkheid te verkrijgen. Ik kan me namelijk levendig voorstellen dat er locs zijn (zoals genoemde van 40+ jaar oud e.a.) die problemen hebben met de hoogte van het spoor, reden om mijn vraag te stellen.

Beide vragen zijn beantwoord, naar ik aanneem op basis van ervaring en kennis, waarvoor mijn dank. Met deze informatie kan ik een schets maken van het beginnende banenplan.

Meer vragen zullen volgen ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18186
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #14 Gepost op: 10 May 2008, 23:04:02 »
Citaat
Met deze informatie kan ik een schets maken van het beginnende banenplan.
Waar we zeer benieuwd naar zijn  :)

Citaat
Meer vragen zullen volgen

Waar we graag een antwoord op zullen geven, Willy  ;D

Ik ben blij dat je, ondanks de kleine spraakverwarring, de info gekregen hebt waar je naar op zoek was.

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule