Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: Paar vraagjes over Peco code 55 rails  (gelezen 7802 keer)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #15 Gepost op: 11 May 2008, 02:31:21 »
@ Willy:

De afstand hart/hart van 2 naast elkaar liggende sporen moet van bijvoorbeeld linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf 1 1/16 inch zijn.
Dit even omrekenen naar mm en je hebt de exacte maat.
Dat zou dan als volgt moeten zijn: 25,5mm(1 inch)+1,5937mm(1/16 inch)= +/- 27,09375mm.
Je kunt dit ook nameten als je bijvoorbeeld 4 rechterwissels(medium radius) 2 bij 2 naast elkaar legt, waarbij de afbuigende sporen naar elkaar toegericht zijn.
Met de afstand van +/- 27,09mm kun je wel enige problemen verwachten indien je bochten te krap gelegd worden, dus maak je bochten wat ruimer zodat de breedste treinen die je hebt elkaar makkelijk kunnen passeren zonder daarbij elkaar te beschadigen.
Dit geldt zeker als je verkantingen in bochten toe gaat passen.
Ik gebruik zelf ook code 55 van Peco.
Wat de meeste hobbyisten waarschijnlijk niet doen maar wat eigenlijk wel een iets is om even op te letten is de uitzetting bij warmte van een stuk flex-rail.
Als je de rails bij normale kamertemperatuur vastlegt, hou dan een heel klein beetje ruimte tussen de onderlinge rails om een 'spring' effect te voorkomen als de zon langdurig op je sporen schijnt, ik heb er ook mee geleerd in het verleden.
Mijn modelbaan hier in Maleisie staat geregeld bloot aan langdurige zonneschijn en zet daardoor uit, wat in het verleden geleidt heeft tot sporen die omhoog gedrukt werden omdat deze niet verder konden uitzetten.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #16 Gepost op: 13 May 2008, 14:52:10 »
Peter,

Dat uitzetten van de sporen zal hier in Nederland niet zo'n probleem zijn, want met uitzondering van de laatste twee weken krijgen we hier regelmatig een lekker verkoelend regenbuitje ;)

Overigens: De afstand hart/hart ... van linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf...
Volgens mij geeft hart/hart al aan dat je deze afstand meet van het midden (het hart) van het spoor tot het midden van het volgende spoor. Deze afstand is als het goed is hetzelfde als die jij noemt, maar de spraakverwarring wordt hier niet minder door ;)

Groeten Marcel


PS. Het bovenstaande is niet als negatief commentaar bedoelt, maar ik vond het wel iets grappigs hebben na de spraakverwarring met Klaas.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #17 Gepost op: 13 May 2008, 15:20:32 »
Dat uitzetten van de sporen zal hier in Nederland niet zo'n probleem zijn, want met uitzondering van de laatste twee weken krijgen we hier regelmatig een lekker verkoelend regenbuitje ;)
Speelt toch wel degelijk een rol. Op de gemiddelde zolder haal je over een jaar toch wel een temperatuurverschil van 30 graden, en dat levert ongeveer 0,5 mm lengteverschil per meter op. Als je bij het weer van vandaag rails gaat leggen kun je ze rustig stevig tegen elkaar aan leggen, maar in de winter zou ik die 0,5 mm per meter toch maar aanhouden.

Citaat
Overigens: De afstand hart/hart ... van linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf...
Volgens mij geeft hart/hart al aan dat je deze afstand meet van het midden (het hart) van het spoor tot het midden van het volgende spoor. Deze afstand is als het goed is hetzelfde als die jij noemt, maar de spraakverwarring wordt hier niet minder door ;)
Het probleem met hart-op-hart spoor meten is dat de hartlijnen van de sporen er niet op staan. Dus meten van spoorstaaf tot overeenkomstige spoorstaaf in het andere spoor is dan makkelijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #18 Gepost op: 13 May 2008, 15:27:15 »
(....) Het probleem met hart-op-hart spoor meten is dat de hartlijnen van de sporen er niet op staan. (....)
Daarom heeft M* van die handige pukkeltjes ..... :)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #19 Gepost op: 13 May 2008, 15:31:31 »
Ze hebben hun rail waarschijnlijk in China laten maken en die hebben de hulp stippellijn ook als rail uitgevoerd. Weten zij veel. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #20 Gepost op: 15 May 2008, 07:23:10 »
Speelt toch wel degelijk een rol. Op de gemiddelde zolder haal je over een jaar toch wel een temperatuurverschil van 30 graden, en dat levert ongeveer 0,5 mm lengteverschil per meter op. Als je bij het weer van vandaag rails gaat leggen kun je ze rustig stevig tegen elkaar aan leggen, maar in de winter zou ik die 0,5 mm per meter toch maar aanhouden......

Ik mag aannemen Klaas dat je hier over omgevingstemperatuur praat.
Als je omstandigheden kent waarbij de spoorstaven direct door de zon beschenen worden zetten de spoorstaven meer uit omdat ze toch wel een beetje veel warmer worden dan de omgevingstemperatuur.
Ik heb hier in Maleisie mijn sporen achter ge-mat-teerd glas liggen, dus het zonlicht wordt hierdoor ietwat getemperd, maar neemt niet weg dat de spoorstaven toch flink warm worden, sommige stukken brand ik nog net mijn vingers niet aan.
Dit heeft tot gevolg dat de sporen meer uitzetten dan 0,5mm per meter rail, dus moet ik mijn onderlinge afstanden ook wat groter houden.

Met vriendelijke groet,

Peter.