Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
  

Auteur Topic: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld  (gelezen 3738 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #15 Gepost op: 01 May 2024, 12:48:26 »
Er is toch ook materieel wat alleen technisch koppelt en niet electrisch? Dat was dan toch ook een optie geweest?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #16 Gepost op: 01 May 2024, 14:50:18 »
Je bedoelt materieel dat alleen mechanisch koppelt en niet elektrisch. Maar daarmee kun je dus alleen materieel op sleeptouw nemen en dat kon met de koppelboom ook, totdat die in de jaren ‘90 verboden werd. Maar dat wist men begin jaren ‘60 nog niet….

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #17 Gepost op: 01 May 2024, 15:10:58 »
Ja, mechanisch inderdaad  ;D. Ik vermoed dat daarmee ook de remleidingen worden gekoppeld en dus het materieel wel beremd wordt? Was dat het bezwaar bij het gebruiken van een koppelboom?

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #18 Gepost op: 01 May 2024, 16:16:25 »
Plan U kan mechanisch/pneumatisch gekoppeld worden met plan Ten V . Daar het stel op lucht vervoerd werd  , was de snelheid 100 km/h . Alleen bij plan v en t moest de EP rem buitendienst . Al het andere mat had de koppeling lager hangen . De Benelux werd volledig met al het stroomlijn mat '36 ; 40 ; 54  gecombineerd , maar de koppeldoos had meerdere rij pennen . Hier viel de kap van de elektrische koppeling , deels op de koppeldoos van b.v. mat 54 . .
Het vervoer op de koppelboom , werd soms wel gedaan , maar het gesleept materieel was ALLEEN MET DE HANDREM OP ! AS BEREMD . en verder door de stijve verbinding met de koppelboom .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #19 Gepost op: 01 May 2024, 16:20:00 »
Hoe deden ze dat dan? Bij plan U zit de koppeling duidelijk lager dan bij plan T/V. Hadden ze daar een verloopstuk voor?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #20 Gepost op: 01 May 2024, 17:17:08 »
Uitgerekend niet met T/V, omdat hier de koppeling hoger zat.

Wel mechanisch met nagenoeg al het voorgaande materieel, inclusief Pec's.
Ik heb zelf foto's gemaakt van Mat. '54 met Plan U op sleeptouw.


CKLX

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #21 Gepost op: 01 May 2024, 17:25:14 »
Het overzicht in bijdrage 4 is toch helder.

De lichtflits :  elektrisch koppelbaar

==)=(==  : alleen mechanisch koppelbaar
    REM

O———O   : te verslepen met een koppelboom

Leeg vakje : niet koppelbaar


Ik vraag me alleen af waarom de NS 20 niet met de koppelboom koppelbaar was. De motorwagen had hier immers een trekoog voor op de neuzen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 17:30:27 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #22 Gepost op: 01 May 2024, 18:13:38 »
Staat die Europese standaard ergens beschreven? Het is niet dat ik het niet geloof, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Een zoektocht op google leverde tot nu toe nog niks op.

Heel simpel: europese standaard is gelijk aan een mechanische koppeling van een loc. Mbv een sleepkoppeling kan dus al het mat met een hoge koppeling gesleept worden. Buj een lage koppeling is er een koppelwagen nodig.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #23 Gepost op: 01 May 2024, 19:36:55 »
Ja okee. Ik weet dat er een standaardhoogte is voor de schroefkoppeling. Preciese maat weet ik niet, maar is iets meer dan 1 meter.
Maar geldt dit ook voor automatische koppelingen zoals Scharfenberg en BSI? Dat het handig is voor een sleepboom, dat klinkt logisch. Maar is het ook ergens vastgelegd?
Hoeft niet per se een Europese norm te zijn. Een boek of een tijdschriftartikel waar dit vermeld wordt vind ik ook goed. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #24 Gepost op: 01 May 2024, 20:04:17 »
is ongetwijfeld vastgelegd in een UIC norm

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #25 Gepost op: 01 May 2024, 20:06:52 »
nog een extra opmerking: de creme brede band bij mat64 is aangebracht om het onderscheid aan te geven tussen mat64 (plan TT 501) en de oudere stroomlijnstellen dat ze niet electrisch gecombineerd konde worden.

En om gedeeltelijk terug te keren naar het onderwerp: dus ook niet met Plan U
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 20:10:35 door robin binsbergen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #26 Gepost op: 01 May 2024, 20:50:45 »
is ongetwijfeld vastgelegd in een UIC norm
Zal best. Maar dat is niet wat ik wilde weten. Laat ik de vraag anders stellen: Jeroen Water en jij beweren met vrij grote stelligheid dat er een Europese norm is. Maar dan is mijn vraag: hoe weten jullie dat, waar gehoord of gelezen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #27 Gepost op: 01 May 2024, 21:24:03 »
De huidige hoogte van de AK zal voornamelijk geboren zijn uit de voorgeschreven standaard hoogte van een trekhaak bij materieel met normaal stoot- en trekwerk en de wens om dat eenvoudiger koppelbaar te maken door middel van een sleepkoppeling ipv het gedoe met koppelbomen.

Bij een sleepkoppeling worden namelijk ook de luchtleidingen doorverbonden en bij een koppelboom niet.
En dat is alleen te realiseren als de hoogte van een AK op dusdanige hoogte zit dat het overeen komt met de hoogte van een sleepkoppeling die op een trekhaak gehangen is.

Bij een lage AK zit je dan al snel 30-40 cm te laag en is het onmogelijk om daar een sleepkoppeling voor te ontwerpen.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 707
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #28 Gepost op: 01 May 2024, 21:30:37 »
Speciaal voor het afvoeren van materieel was er een in hoogte verstelbare koppelwagen ontworpen door de werkplaatschef van Roosendaal.
Daar zijn vast veel foto's van.
Station Baarn HIJSM

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8488
  • Spoor N
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #29 Gepost op: 01 May 2024, 21:38:41 »
Zal best. Maar dat is niet wat ik wilde weten. Laat ik de vraag anders stellen: Jeroen Water en jij beweren met vrij grote stelligheid dat er een Europese norm is. Maar dan is mijn vraag: hoe weten jullie dat, waar gehoord of gelezen?
In de EN 16019, onder https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung#Scharfenbergkupplungsvarianten 1025 mm boven de railstaaf is de precieze maat.

nog een extra opmerking: de creme brede band bij mat64 is aangebracht om het onderscheid aan te geven tussen mat64 (plan TT 501) en de oudere stroomlijnstellen dat ze niet electrisch gecombineerd konde worden.

En om gedeeltelijk terug te keren naar het onderwerp: dus ook niet met Plan U
Voor dat doel was de kap van de elektrische verbindingen toch al anders gekleurd?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.