Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door kar
Vandaag om 08:33:41
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:15:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:06:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 07:09:45
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 07:04:49
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven door Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West door wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
03 November 2025, 21:52:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
  

Auteur Topic: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld  (gelezen 4028 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3050
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #15 Gepost op: 01 May 2024, 12:48:26 »
Er is toch ook materieel wat alleen technisch koppelt en niet electrisch? Dat was dan toch ook een optie geweest?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #16 Gepost op: 01 May 2024, 14:50:18 »
Je bedoelt materieel dat alleen mechanisch koppelt en niet elektrisch. Maar daarmee kun je dus alleen materieel op sleeptouw nemen en dat kon met de koppelboom ook, totdat die in de jaren ‘90 verboden werd. Maar dat wist men begin jaren ‘60 nog niet….

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3050
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #17 Gepost op: 01 May 2024, 15:10:58 »
Ja, mechanisch inderdaad  ;D. Ik vermoed dat daarmee ook de remleidingen worden gekoppeld en dus het materieel wel beremd wordt? Was dat het bezwaar bij het gebruiken van een koppelboom?

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #18 Gepost op: 01 May 2024, 16:16:25 »
Plan U kan mechanisch/pneumatisch gekoppeld worden met plan Ten V . Daar het stel op lucht vervoerd werd  , was de snelheid 100 km/h . Alleen bij plan v en t moest de EP rem buitendienst . Al het andere mat had de koppeling lager hangen . De Benelux werd volledig met al het stroomlijn mat '36 ; 40 ; 54  gecombineerd , maar de koppeldoos had meerdere rij pennen . Hier viel de kap van de elektrische koppeling , deels op de koppeldoos van b.v. mat 54 . .
Het vervoer op de koppelboom , werd soms wel gedaan , maar het gesleept materieel was ALLEEN MET DE HANDREM OP ! AS BEREMD . en verder door de stijve verbinding met de koppelboom .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #19 Gepost op: 01 May 2024, 16:20:00 »
Hoe deden ze dat dan? Bij plan U zit de koppeling duidelijk lager dan bij plan T/V. Hadden ze daar een verloopstuk voor?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #20 Gepost op: 01 May 2024, 17:17:08 »
Uitgerekend niet met T/V, omdat hier de koppeling hoger zat.

Wel mechanisch met nagenoeg al het voorgaande materieel, inclusief Pec's.
Ik heb zelf foto's gemaakt van Mat. '54 met Plan U op sleeptouw.


CKLX

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #21 Gepost op: 01 May 2024, 17:25:14 »
Het overzicht in bijdrage 4 is toch helder.

De lichtflits :  elektrisch koppelbaar

==)=(==  : alleen mechanisch koppelbaar
    REM

O———O   : te verslepen met een koppelboom

Leeg vakje : niet koppelbaar


Ik vraag me alleen af waarom de NS 20 niet met de koppelboom koppelbaar was. De motorwagen had hier immers een trekoog voor op de neuzen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 17:30:27 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #22 Gepost op: 01 May 2024, 18:13:38 »
Staat die Europese standaard ergens beschreven? Het is niet dat ik het niet geloof, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Een zoektocht op google leverde tot nu toe nog niks op.

Heel simpel: europese standaard is gelijk aan een mechanische koppeling van een loc. Mbv een sleepkoppeling kan dus al het mat met een hoge koppeling gesleept worden. Buj een lage koppeling is er een koppelwagen nodig.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #23 Gepost op: 01 May 2024, 19:36:55 »
Ja okee. Ik weet dat er een standaardhoogte is voor de schroefkoppeling. Preciese maat weet ik niet, maar is iets meer dan 1 meter.
Maar geldt dit ook voor automatische koppelingen zoals Scharfenberg en BSI? Dat het handig is voor een sleepboom, dat klinkt logisch. Maar is het ook ergens vastgelegd?
Hoeft niet per se een Europese norm te zijn. Een boek of een tijdschriftartikel waar dit vermeld wordt vind ik ook goed. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #24 Gepost op: 01 May 2024, 20:04:17 »
is ongetwijfeld vastgelegd in een UIC norm

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #25 Gepost op: 01 May 2024, 20:06:52 »
nog een extra opmerking: de creme brede band bij mat64 is aangebracht om het onderscheid aan te geven tussen mat64 (plan TT 501) en de oudere stroomlijnstellen dat ze niet electrisch gecombineerd konde worden.

En om gedeeltelijk terug te keren naar het onderwerp: dus ook niet met Plan U
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 20:10:35 door robin binsbergen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #26 Gepost op: 01 May 2024, 20:50:45 »
is ongetwijfeld vastgelegd in een UIC norm
Zal best. Maar dat is niet wat ik wilde weten. Laat ik de vraag anders stellen: Jeroen Water en jij beweren met vrij grote stelligheid dat er een Europese norm is. Maar dan is mijn vraag: hoe weten jullie dat, waar gehoord of gelezen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #27 Gepost op: 01 May 2024, 21:24:03 »
De huidige hoogte van de AK zal voornamelijk geboren zijn uit de voorgeschreven standaard hoogte van een trekhaak bij materieel met normaal stoot- en trekwerk en de wens om dat eenvoudiger koppelbaar te maken door middel van een sleepkoppeling ipv het gedoe met koppelbomen.

Bij een sleepkoppeling worden namelijk ook de luchtleidingen doorverbonden en bij een koppelboom niet.
En dat is alleen te realiseren als de hoogte van een AK op dusdanige hoogte zit dat het overeen komt met de hoogte van een sleepkoppeling die op een trekhaak gehangen is.

Bij een lage AK zit je dan al snel 30-40 cm te laag en is het onmogelijk om daar een sleepkoppeling voor te ontwerpen.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #28 Gepost op: 01 May 2024, 21:30:37 »
Speciaal voor het afvoeren van materieel was er een in hoogte verstelbare koppelwagen ontworpen door de werkplaatschef van Roosendaal.
Daar zijn vast veel foto's van.
Station Baarn HIJSM

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #29 Gepost op: 01 May 2024, 21:38:41 »
Zal best. Maar dat is niet wat ik wilde weten. Laat ik de vraag anders stellen: Jeroen Water en jij beweren met vrij grote stelligheid dat er een Europese norm is. Maar dan is mijn vraag: hoe weten jullie dat, waar gehoord of gelezen?
In de EN 16019, onder https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung#Scharfenbergkupplungsvarianten 1025 mm boven de railstaaf is de precieze maat.

nog een extra opmerking: de creme brede band bij mat64 is aangebracht om het onderscheid aan te geven tussen mat64 (plan TT 501) en de oudere stroomlijnstellen dat ze niet electrisch gecombineerd konde worden.

En om gedeeltelijk terug te keren naar het onderwerp: dus ook niet met Plan U
Voor dat doel was de kap van de elektrische verbindingen toch al anders gekleurd?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.