Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
23 August 2025, 17:19:52

Auteur Topic: USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan)  (gelezen 8900 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan)
« Reactie #30 Gepost op: 03 June 2024, 12:03:52 »
En met ME heb ik zelf geen enkel probleem voor wat betreft fragiliteit, prachtig spul en vooralsnog zeer functioneel en betrouwbaar.  (y)  Helaas is de productie stil gelegd voor zover ik weet.

Je correctie kwam tegelijk met mijn reactie. Walthers heeft nog wel wat op voorraad: https://www.walthers.com/micro_engineering?productListFilters=scale%3AHO%20Scale%3Bmanufacturer_name%3AMicro%20Engineering&productListPage=6  Maar alleen code 83 rechtse wissels.

Ik moet nog ergens 3 wissels hebben liggen..... zal eens kijken maar beloof niks  ;)  Volgens mij zijn dat code 70 wissels.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #32 Gepost op: 03 June 2024, 12:38:00 »
Plastic wordt echt mooier dan hout in 1/87. Nerf van modelhout is ook niet op schaal en plastic is veel makkelijker te bewerken tot echt lijkend hout. Heb je op youtube Boomer zijn rails wel eens gezien? “Handlaid with plastic ties, can’t get any better than that imo!” En dat ben ik met hem eens, ook al hou ik meer van hout dan van plastic.

https://m.youtube.com/watch?v=TiBhKEc9M-s&pp=ygUUQm9vbWVyIGRpb3JhbWEgdHJhY2s%3D

https://m.youtube.com/watch?v=sNfh_wY4AsM&pp=ygUUQm9vbWVyIGRpb3JhbWEgdHJhY2s%3D
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #34 Gepost op: 03 June 2024, 13:14:15 »
Andy Dorsch zijn ME code 70 track, geverfd en verweerd. Vind deze bielzen echt velen malen mooier ogen dan die van Peco. Niet zo ‘hard’ tenminste.

« Laatst bewerkt op: 03 June 2024, 13:16:10 door Mudhen »
-1- Sebas

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #35 Gepost op: 03 June 2024, 13:21:33 »
Ziet er zeker goed uit ;)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #36 Gepost op: 03 June 2024, 14:10:27 »
Misschien is het Peco spoor te bewerken zoals de plastic bielzen van Boomer (zaagje, vijltje, schuurpapiertje)…?  ??? ;D
-1- Sebas

Whis

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 03 June 2024, 22:28:18 »
Welk een getob!

Optie ME
Eindeloos Ebay afstruinen zoals Ronald al aangaf. Wil je nieuw? De spullenboel van ME is een paar jaar geleden overgenomen door enige goedwillenden. Die zijn nu ook aan het tobben. Namelijk om die decennia oude spullenboel weer aan de praat te krijgen. Zou je op kunnen wachten. Wie weet krijgen ze het inderdaad voor elkaar. Houd vooral je adem niet in.

Optie Alternatief
Bestel nou gewoon een stukje flex van Peco (code 70 en 83 hebben dezelfde dwarsliggermatten by the way), Walthers (verkrijgbaar bij RD Hobby in DE en zou zomaar kunnen dat elke zaak die Waltherskitjes verkoopt ook rails kan bestellen, al heb je waarschijnlijk geduld nodig), Atlas of welk merk je ook nog meer wil proberen. Vergelijken vanaf foto's is hoe dan ook suboptimaal. Is dat toch allemaal net niks (omdat je eigenlijk gewoon ME wil)? Dan kun je terug naar Optie ME en/of de railstaven van je zojuist gekochte stukje proefflexen gebruiken om zelf railspijkeren te gaan oefenen.

Iets om alvast aan te wennen
Amerikaans spul (of überhaupt wat anders dan iets van De Grote Drie) dat je gewoon overal in NL van de plank kan halen... Euh ja, ik help het je hopen... "Ga nie gebeure, meneer." 
Je gaat sowieso op een punt komen dat je bepaald spul wil hebben dat alleen in de US of A te krijgen en/of op voorraad is. Ja, dat is hinderlijk. Ja, het kost een shitload aan verzendkosten. Ja, het is allemaal niet leuk. En dan bestel je een paar keer daar en dan maakt het eigenlijk niet meer uit.

Goed. Sterkte met het getob!
« Laatst bewerkt op: 03 June 2024, 22:59:24 door Whis »
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #38 Gepost op: 04 June 2024, 00:31:16 »
Welk een getob!

Optie ME
Eindeloos Ebay afstruinen zoals Ronald al aangaf. Wil je nieuw? De spullenboel van ME is een paar jaar geleden overgenomen door enige goedwillenden. Die zijn nu ook aan het tobben. Namelijk om die decennia oude spullenboel weer aan de praat te krijgen. Zou je op kunnen wachten. Wie weet krijgen ze het inderdaad voor elkaar. Houd vooral je adem niet in.

Optie Alternatief
Bestel nou gewoon een stukje flex van Peco (code 70 en 83 hebben dezelfde dwarsliggermatten by the way), Walthers (verkrijgbaar bij RD Hobby in DE en zou zomaar kunnen dat elke zaak die Waltherskitjes verkoopt ook rails kan bestellen, al heb je waarschijnlijk geduld nodig), Atlas of welk merk je ook nog meer wil proberen. Vergelijken vanaf foto's is hoe dan ook suboptimaal. Is dat toch allemaal net niks (omdat je eigenlijk gewoon ME wil)? Dan kun je terug naar Optie ME en/of de railstaven van je zojuist gekochte stukje proefflexen gebruiken om zelf railspijkeren te gaan oefenen.

Iets om alvast aan te wennen
Amerikaans spul (of überhaupt wat anders dan iets van De Grote Drie) dat je gewoon overal in NL van de plank kan halen... Euh ja, ik help het je hopen... "Ga nie gebeure, meneer." 
Je gaat sowieso op een punt komen dat je bepaald spul wil hebben dat alleen in de US of A te krijgen en/of op voorraad is. Ja, dat is hinderlijk. Ja, het kost een shitload aan verzendkosten. Ja, het is allemaal niet leuk. En dan bestel je een paar keer daar en dan maakt het eigenlijk niet meer uit.

Goed. Sterkte met het getob!

Nou zeg, bedankt voor de info, mais c’est le ton qui fait la musique. Het heet niet voor niets mijn droombaan. Ik wil het perfect hebben en niet tien halve banen bouwen zoals de meesten. Ook heb ik maar een zeer beperkt budget, dus is het geen tobben maar een weloverwogen beslissing nemen waar geen spijt van komt. Maar nogmaals bedankt voor al je input, ik zal het meenemen. Ook al vind ik de manier van reageren niet bepaald elegant te noemen zo cynisch. Ik heb alle tijd en jij lijkt je meer te stressen dan ik, dat kan ook anders. Ondertussen blijf ik rustig al mijn opties bekijken als je dat goed vindt? :angel:
« Laatst bewerkt op: 04 June 2024, 00:43:33 door Mudhen »
-1- Sebas

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #39 Gepost op: 04 June 2024, 09:53:33 »
De toon is helaas ook vaak iets persoonlijks en via een (digitaal) forum lastig te proeven. Mijn ervaring zelf is dat het toch anders is om het 1:1 te zien (nou ja, 1:87) dan dat je er met een grote lens foto's van maakt. De tip om het in het echt te zien is dus wel een goede. Ik heb modelfoto's gezien waarvan ik dacht, daar kan ik niet mee leven. En eenmaal het model in handen was het eigenlijk niet echt te zien. Maar dat is persoonlijk.

Zeker als je het in 1x goed wil doen (en wie wil dat niet  ;D) is het handig om vooraf te bekijken. Misschien zijn er winkels in de buurt of bv een beurs waar diverse materieel te vinden is?

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #40 Gepost op: 04 June 2024, 09:54:00 »
Denk dat je Wieger (whis) een keertje IRL moet hebben ontmoet :) Dan snap je zijn manier van reageren die overigens gewoon lekker apart is  (y). Wieger maakt mooie baantjes en ik kan mijzelf helemaal vinden in zijn tips. Je hebt gekozen voor US en dan is de verkrijgbaarheid soms best een uitdaging. Het heeft mijzelf veel aan verzendkosten gekost maar dat weet je als je eraan begint. We hebben altijd nog een AAT in Kaarst DE en een RD Hobby in DE. Beide hebben een goed assortiment en kunnen ook voor je bestellen. Ja, ook dat kost verzending en de prijzen zijn hoger dan in de States. Maar dat moeten ze wel, zij nemen risico en moeten ook de shippingkosten betalen (die ook explosief gestegen zijn sinds Covid).

Koop idd wat teststukjes rail als je die perfectie zoekt (die overigens niet bestaat). Leg de lat nou niet zo hoog dat je zelf in een half afgebouwd project terecht komt ;)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #41 Gepost op: 04 June 2024, 13:12:46 »
Lief dat jullie het voor hem opnemen, maar ik ken hem idd niet persoonlijk en hij mij ook niet en dan vind ik deze manier niet zo vriendelijk overkomen ook al zijn de tips zeker waardevol. Maar merk dat helaas wel vaker op NL fora dat de toon en de sfeer soms echt wel beter kunnen imo. Het is bv. vaak een verademing om op US platformen te communiceren over hetgeen we allen zo leuk vinden, zij hebben meestal een compleet andere benadering van elkaar. Iets om over na te denken.

Maar misschien moeten we eens samen gaan werken? (y)

Ik denk al veel langer na over de nadelen van importeren en begrijp jullie ook. Daarin doen anders georiënteerde groepen het vaak veel handiger door bv. gezamenlijk in te kopen en het eea te vershippen via een handler in desbetreffende land.

Zakelijk gezien zie ik daar een hoop mogelijkheden en ik denk dat ik niet de enige ben…
-1- Sebas

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #42 Gepost op: 04 June 2024, 13:16:35 »
Juist door te snelle beslissingen eindigen de meeste banen in puin. Ik heb alle tijd. Ik hoef nog maar één ‘perfecte’ baan te bouwen. Dat kost op de lange termijn echt minder tijd dan er later achter komen dat ik het anders had willen doen. Dat is mij ook al verschillende malen overkomen.

Ik ga al jullie tips zeker meenemen, dus niet getreurd  :angel: ;D
« Laatst bewerkt op: 04 June 2024, 13:35:34 door Mudhen »
-1- Sebas

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #43 Gepost op: 04 June 2024, 14:19:41 »
Lief dat jullie het voor hem opnemen, maar ik ken hem idd niet persoonlijk en hij mij ook niet en dan vind ik deze manier niet zo vriendelijk overkomen ook al zijn de tips zeker waardevol. Maar merk dat helaas wel vaker op NL fora dat de toon en de sfeer soms echt wel beter kunnen imo. Het is bv. vaak een verademing om op US platformen te communiceren over hetgeen we allen zo leuk vinden, zij hebben meestal een compleet andere benadering van elkaar. Iets om over na te denken.

Sorry maar beide is onzin. Whis; lees nog eens goed wat hij schrijft, geen letter verkeerd of onvriendelijk en alleen maar nuttige tips. Kun je iets mee doen of niet, dat is geheel aan jou. Fora; US fora zijn echt niet beter of slechter dan dat bv BNLS is. Ook daar heb ik discussies in bloedbaden zien veranderen en mensen elkaar zien afslachten  :)

Maar misschien moeten we eens samen gaan werken? (y)

Niet nodig.

Ik denk al veel langer na over de nadelen van importeren en begrijp jullie ook. Daarin doen anders georiënteerde groepen het vaak veel handiger door bv. gezamenlijk in te kopen en het eea te vershippen via een handler in desbetreffende land.

Zakelijk gezien zie ik daar een hoop mogelijkheden en ik denk dat ik niet de enige ben…

Importeren? Gewoon bestellen. Geloof me dat het samen niet veel meer uit maakt, zo lang loop ik al wel mee.. Wat denk je dat een US winkel doet bij grote bestellingen? Juist, dan gaat de shipping evenredig mee. Er zijn momenteel genoeg kanalen waar je in Europa kopen kunt kopen zonder je in allerlei bochten te moeten wringen. Zo niet, Ebay en rechtstreeks. Bij dat laatste kun je uiteraard bv samen met vriendjes  bestellen. Komt nog bij dat je nooit een shitload ineens besteld met spullen die je nog niet nodig hebt, je wilt pas kopen als je aan dat deel van bouwen toe bent.

Ik loop al een behoorlijke tijd mee in de US zooi en je probeert nu het wiel opnieuw uit te vinden. En dat hoeft echt niet  ;) Opportunities enough!
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #44 Gepost op: 04 June 2024, 15:14:22 »
Ik heb het goed gelezen Ronald en die cynische toon vind ik niet positief. Ik voel me bezwaard over wat vragen over spoormateriaal door zijn manier van communiceren. Het is kleinerend en niet grappig.

Ik hoef ook het wiel niet opnieuw uit te vinden en weet dat jij al heel lang meegaat in het US gebeuren. Daar kan ik zeker nog een hoop van leren. Maar ikzelf ben ook al genoeg ervaringen rijker sinds ik met US modelbouw bezig ben sinds 1995 en die blijf ik ook gebruiken.

Ook snap ik wel dat IRL het een en ander beter te bekijken valt dan online of op foto’s, maar ik heb vooral geleerd om het te doen met wat ik wel heb en niet constant kijken naar wat ik niet heb. Ik heb gewoon het budget niet om overal maar heen te gaan en/of wat te bestellen. Blij voor jullie als dat anders is, maar ik heb die luxe niet!

Bedankt voor het begrip en alle moeite. Ik zal kijken waar het op uitdraait…
-1- Sebas