Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 20:08:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:58:09
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan)  (gelezen 8221 keer)

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
Re: USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan)
« Reactie #15 Gepost op: 28 April 2024, 23:09:20 »
Zekers! Gewoon met wat flexjes en wissels en/of uitgeprinte exemplaren  ;)

Ik ga volgen! Als je advies nodig hebt staan we voor je klaar ;)

Zijn er online printables beschikbaar van de Peco US wissels? Of heeft iemand ze ingescand? Ik heb niks in huis om te traceren en als ik iets ga bestellen doe ik dat het liefst ook gelijk de eerste keer correct.

Thanks Ronald H en alle anderen voor jullie support!
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #16 Gepost op: 28 April 2024, 23:28:30 »
Peco heeft de downloads. Kijk eens:

https://peco-uk.com/collections/track-plan-sheets

Even goed kijken met afdrukken dat je ze op het juiste formaat afdrukt. Zit niet heel veel verschil in maar toch. Anders gewoon bij Fast tracks downloaden, pak je bv een 5'je of 6'je. Kom je al ver mee:

- https://handlaidtrack.com/document-library/#611b/classic/m=and&q=templates

Ook hier kijken of je goed gaat met afdrukken. uitknippen en evt aan elkaar tapen. Dan heb je wissels en kun je met stukjes rail of flex zo verder plannen. Werkt voor mij prima, zie de bouwdraadjes  ;D ;)

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 April 2024, 08:49:32 »
en aan het eind van het liedje kom je nooit uit en nemen de wissels ongeveer twee keer zoveel ruimte in als je gepland hebt.
En dat heb ik met  bochten ook.

Tape en printjes van wissels helpt wel.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #18 Gepost op: 29 April 2024, 16:08:03 »
Nice Ronald H, dank je! Ga spoedig wat printen om alvast wat te kunnen schuiven  (y)
-1- Sebas

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #19 Gepost op: 02 May 2024, 23:07:05 »

Boxcars binnen! Blij mee. Nu mijn display nog af, voordat ik ze ga weatheren. Het begin is er, spoor en materieel. Ondertussen verder met de planning en over aantal weken beginnen aan de ruwbouw. Goesting in  (y)
-1- Sebas

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #20 Gepost op: 02 May 2024, 23:08:12 »
Zoek nog een Amerikaanse motorrijder, iemand eentje in de verkoop?  ???
-1- Sebas

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #21 Gepost op: 02 May 2024, 23:09:14 »
Mooie boxcars Sebas!
En straks het grote werk  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #22 Gepost op: 02 May 2024, 23:25:38 »
Dank je Wim! Waren maar 5,- de stuk. En de kosten van 3 Kadee #5 die ik heb verwisseld met die rare standaard koppelingen. Gekocht om op te kunnen kliederen voordat ik duur materiaal ga verbeteren haha.

Dit soort kleine builds houdt me gemotiveerd en zorgt dat ik me niet haast met de bouw. Ik wil het nu echt een keer goed doen en over ongeveer vijf jaar een baan hebben waar ik mee kan spelen en die eruit ziet als een levend schilderij. Maar belangrijker nog; kwaliteit die mij overleeft!
« Laatst bewerkt op: 02 May 2024, 23:57:12 door Mudhen »
-1- Sebas

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #23 Gepost op: 03 June 2024, 00:11:30 »
Een kleine update!

Helaas gaat dit weer precies als ik dacht; maak te weinig tijd om digitaal te bouwen. Ben dit topic gestart, maar ben niet zo druk met posten als velen van jullie.

Heb mijn Right-Of-Way diorama nog ietwat aangepast, maar nog niet afgerond. Mis nog wat materiaal wat ik nodig heb voor de finishing touch.

Ondertussen dus even een nieuw project gestart; ‘de enige passagiers wagon van de layout’. Niet echt rollend materieel meer te noemen, maar hopelijk wordt het wel een leuke vignette en herkenbaar punt op de uiteindelijke layout…

Ook alvast een oude Ivar opgebouwd zodat ik ook 1:1 kan werken aan een logisch en goed werkend baanplan. Dit is natuurlijk altijd erg belangrijk, maar voor een ‘operations’ shelf-layout wel erg essentieel.

Ben er nog steeds niet helemaal uit welk railmateriaal ik wil gebruiken. PECO lijkt aantrekkelijk vanwege verkrijgbaarheid hier in NL, maar op de beelden die ik kan vinden en kan bekijken op mijn iPhone vind ik de details op de bielzen erg minimaal lijken. Daarbij zou ik dan graag voor de code 70 willen kiezen, maar dat is ook slecht leverbaar volgens mij. Een goed alternatief zou dan Walthers of Micro Engineering zijn, maar deze laatste is al bijna niet meer leverbaar en de eerstgenoemde alleen in code 87 en miet ook nog eens worden geïmporteerd uit de VS. Gelukkig heb ik nog tijd genoeg om te beslissen zolang ik geen vastgelegd baanplan heb.

Er is dus wel degelijk progressie, maar dit delen met jullie laat af en toe even op zich wachten. Excuus! Ondertussen lees ik hier en daar nog wel af en toe mee, maar ik wil ook niet heel veel meer tijd besteden asn online zijn gezien ik nog meer leuke bezigheden heb.

-1- Sebas

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #24 Gepost op: 03 June 2024, 00:14:41 »
De boxcars zijn eindelijk ook afgeleverd op de ROW en een 1:10 mock-up verpest het uitzicht!

-1- Sebas

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 June 2024, 09:16:04 »
Ben er nog steeds niet helemaal uit welk railmateriaal ik wil gebruiken. PECO lijkt aantrekkelijk vanwege verkrijgbaarheid hier in NL, maar op de beelden die ik kan vinden en kan bekijken op mijn iPhone vind ik de details op de bielzen erg minimaal lijken. Daarbij zou ik dan graag voor de code 70 willen kiezen, maar dat is ook slecht leverbaar volgens mij. Een goed alternatief zou dan Walthers of Micro Engineering zijn, maar deze laatste is al bijna niet meer leverbaar en de eerstgenoemde alleen in code 87 en miet ook nog eens worden geïmporteerd uit de VS. Gelukkig heb ik nog tijd genoeg om te beslissen zolang ik geen vastgelegd baanplan heb.

Code 87 bestaat niet ;) Walthers? Zou het niet doen, gebaseerd op Shinohara en is het in mijn optiek net niet. Ga gewoon voor de code 83 van Peco, die is echt US georiënteerd en ziet er gewoon goed uit. 70 hebben ze ook en dat zou inmiddels leverbaar moeten zijn.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #26 Gepost op: 03 June 2024, 11:14:57 »
Code 87 bestaat niet ;) Walthers? Zou het niet doen, gebaseerd op Shinohara en is het in mijn optiek net niet. Ga gewoon voor de code 83 van Peco, die is echt US georiënteerd en ziet er gewoon goed uit. 70 hebben ze ook en dat zou inmiddels leverbaar moeten zijn.

Typfout, moet 83 zijn natuurlijk  ;D

Ik zou wel eens een PECO code 83 (of liever 70 nog) in real life willen zien of desnoods op een goed heldere close-up foto voor ik een beslissing neem. Wat ik vooralsnog heb kunnen vinden is niet echt overtuigend. Bielzen erg vierkant en hoekig met minimale details. Rail lijkt vrij hoog voor een code 83 (70 ook btw).

Waarom is Walthers het net niet voor jou? Uiterlijk, kwaliteit of functionaliteit? Alles klopt juist aan die rails (verhoudingen, details) voor mijn gevoel en in VS veel gebruikt en zonder bijzondere problemen zover ik weet.

Heb online nog wel wat flexrail kunnen vinden van ME, maar wissels zijn lastig in de juiste configuratie. Anders had het toch echt ME geworden vanwege mijn ervaring met 0n30 en h0n3.

Thanks voor je suggesties in ieder geval. Met genoeg info kom ik vanzelf bij de juiste keuze!
-1- Sebas

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 03 June 2024, 11:41:04 »
Walthers; de ophanging van de tongen vind ik te grof. bedrijfszekerheid weet ik niet.

Peco 83:

20200514_164333 by Ronald Halma, on Flickr

Op de fishplates na 100% Peco. Ik zie niet wat er mis mee is ;)

ME is mooi hoor maar ook fragiel. Als je voor bedrijfszekerheid wilt gaan; Peco. Bedraden volgens Gartner, komt het helemaal goed!

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #28 Gepost op: 03 June 2024, 11:55:00 »
Dank voor deze foto! 🙏

Ik vind die bielzen dus echt niet mooi. Veels te scherpe hoeken en na drie vier washes zijn die minimale houtnerven ook zo goed als verdwenen. De rest van de details zijn dan weer wel on point, maar daar let je als kijker veel minder op dan op de bielzen. Zelfde overigens als bij alle PECO rails als je het mij vraagt muv de 0e. Dit soort minimale verschillen is voor mij erg belangrijk voor het eindresultaat wat ik voor ogen heb. Ik overweeg zelfs om rails (misschien gedeeltelijk) hand te leggen met handgemaakte plastic bielzen, maar gezien ik daar nog geen enkele ervaring mee heb zou dat echt een enorme uitdaging worden, helemaal als ik de wissels ook zou bouwen.

En met ME heb ik zelf geen enkel probleem voor wat betreft fragiliteit, prachtig spul en vooralsnog zeer functioneel en betrouwbaar.  (y)  Helaas is de productie stil gelegd voor zover ik weet.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2024, 11:58:13 door Mudhen »
-1- Sebas

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 03 June 2024, 11:58:27 »
Tja, dat is aan jou ;) Als je zo gesteld bent op de nerf kan ik je maar 1 ding aanraden; zelf leggen met houten bielzen. En ja, dan moet je ook je wisseltjes zelf gaan bouwen.
Goed adres: https://handlaidtrack.com/?v=796834e7a283