Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kleinspoor NS450 kitje
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:51:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:49:45
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging
door
Michiel2
Vandaag
om 21:48:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:41:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:07:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 21:03:01
Albert's fantasie in schaal 0e
door
defender
Vandaag
om 20:38:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:34:19
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:38:25
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frank 123
Vandaag
om 18:49:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Jeronimos
Vandaag
om 18:45:24
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:37
Multimaus Error 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Joz
Vandaag
om 16:43:15
Raadplaatje
door
Whis
Vandaag
om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 15:31:37
Baan in Los Angeles
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:38
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 13:52:12
C12c rijtuig
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Jelmer
Vandaag
om 11:42:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen (gelezen 32740 keer)
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #75 Gepost op:
05 March 2025, 21:24:18 »
Er zat een verschil tussen de postrijtuigen van de SS en de postwagens van de HSM.
De naam zegt het al, bij de SS waren deze als rijtuigen benoemd, en daardoor groen. Bij de HSM waren deze weer bruin geschilderd.
Dit heb ik ergens in de bestekken bij het HUA gevonden, maar waar precies....
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
MathynK
Offline
Berichten: 3898
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #76 Gepost op:
06 March 2025, 21:05:52 »
Zoals ik al dacht is bruin dus de meest aannemelijke kleur. Was mijn gedachte zo gek nog niet. Bedankt voor het meedenken Gert en Arjen
Gelijk maar de daad bij het woord gevoegd:
--------------------------------------
Dan nog iets anders. Ik werd per mail benaderd door Willem. Hij heeft een aantal foto's bij elkaar verzameld van oude HSM wagens uit diverse beeldbanken. Voor Jan o.a. het bewijs dat lage seinijzers al in 1877 voorkwamen. Ik deel niet alles, maar onderstaande deel ik dolgraag met jullie (met zijn toestemming en bronvermelding):
HSM 147 in 1877. Let ook op de dames bordjes op het dak
[NSM-13467A, Het Geheugen, collectie Spoorwegen in Beeld]
HSM 210 in ca. 1890. [NSM-13813, Het Geheugen, collectie Spoorwegen in Beeld]
HSM 260 in 1892. [NSM-13468A, Het Geheugen, collectie Spoorwegen in Beeld]
Fantastische foto's toch?!
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
MathynK
Offline
Berichten: 3898
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #77 Gepost op:
10 March 2025, 19:12:39 »
Ondertussen bouw ik lekker verder. Voor de HSM02 set moesten er nog interieurs gemaakt worden. Dit kan met styreen en wat resin afgietsels.
Voor de eerste en tweede klasse coupe's levert Maykel apart resin bankjes. Voor deze rijtuigen hoeven er alleen bodemplaten op maat gemaakt te worden en een paar tussenwanden. De eerste en tweede klasse rijtuigen hadden hoge tussenwanden met in het midden van elke coupé een lamp. De derde klasse rijtuigen hadden minder lampen. Om het licht in elke coupé te krijgen werden de meeste wanden laag gehouden tot vlak boven de rugleuning. Alleen een eindcoupé werd nog wel eens van een hoge wand voorzien. In dat geval zat de lamp in een uitsparing in de wand. Naar mijn weten zie je vanaf +/-1900 dat bij de tweeassers ook de derde klasse coupe's steeds vaker per coupé werden verlicht. Er komen dan meer lampen op/door het dak.
De derde klasse interieurs beginnen met dezelfde basis van een bodemplaat en zijwanden. Tegen de zijwanden plaats ik nokjes van gelijke hoogte waarop de zittingen van de stoelen komen te rusten.
De zittingen van de stoelen zijn gemaakt uit styreenplaat met plankenmotief volgens de maatschets in de handleiding van Maykel. Deze zijn op maat gesneden en op de nokjes gelijmd. Aan de voorzijde zit ook een nokje die 0,5mm hoger is dan de achterste. Zo komt de zitting schuin te staan. De rugleuningen worden gemaakt door ook daar een strookje planken te lijmen. Omdat de styreenplaat slechts 0,5mm dik is durfde ik dit niet aan met een oplosmiddel houdende lijm. Daarom heb ik de achterkant eerst ruw opgeschuurd, ontvet en daarna met secondelijm geplakt. Zo ontstaan er geen kraters. Het opschuren en ontvetten is wel nodig om de secondelijm goed te laten hechten op het gladde styreen.
Tot slot gaat er een primer en een kleurlaagje op. In dit geval een paar mengsels van Vallejo verf. Houtkleur voor de bodem, wanden en derde klasse banken. Groen voor de tweede klasse banken en een donkerrood voor de velours eerste klasse banken. Op de foto lijkt het erg paars, maar in het echt valt dat mee.
De volgende stap is de bankjes op de bodemplaatjes lijmen. Daarna gaan ze op het chassis. Dat is natuurlijk al te zien bij de HSM01 set eerder in het topic.
Wordt vervolgd
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
MaraNCS
niks gebouwd, niet geleefd
Offline
Berichten: 721
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #78 Gepost op:
11 March 2025, 08:52:14 »
Mathyn leuk bedacht met een fraai resultaat!
Gelogd
Station Baarn HIJSM
hans nahon
Offline
Berichten: 29
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #79 Gepost op:
21 March 2025, 13:50:02 »
Marthyn,
Je hebt een PB.
Groeten,
- hans -
Gelogd
orientexpress
Online
Berichten: 848
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #80 Gepost op:
21 March 2025, 15:35:45 »
Ziet er allemaal goed uit Matthyn!
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
Huup
Offline
Berichten: 8833
May your coffee kick in before reality does.
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #81 Gepost op:
21 March 2025, 15:43:56 »
Je bouwt prachtig, Mathijn!
Het bagagerijtuig in de veronderstelde Berlijntrein, is dat toevallig de drieasser die MK ook in het programma heeft?
Gelogd
Duin aanZee II
TonM
Offline
Berichten: 2610
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #82 Gepost op:
21 March 2025, 16:50:28 »
De D in de "Berlijntrein" lijkt een wagen uit de serie 3056 - 3208 te zijn. De 3-assige ex-Staatsspoor D van MK is uit de serie 4001 - 4098; deze serie werd ongeveer 20 jaar na het maken van die foto gebouwd.
Grtz, Ton
Gelogd
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
janw
Offline
Berichten: 2224
Bruggen-IG:
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #83 Gepost op:
21 March 2025, 18:10:33 »
Nog maar een keer over de lage sluitseinijzers. Kijkend naar de vroege foto's die ik op p. 5 van dit draadje heb neergezet, kan ik ze toch echt niet goed ontdekken. Nu zijn niet alle foto's scherp genoeg voor harde conclusies, maar die van Breda 1875 is dat wel, en daar is echt geen laag sluitseinijzer te ontdekken. De D heeft wel aan één kant hoge sluitseinijzers (aan de kant die naar ons is gekeerd zie ik niks). Ook op de fotos van de Rhijnspoortrein op A'dam-CS-in-aanbouw, en die van Rotterdam Maas ca. 1890 krijg ik de indruk dat de rijtuigen maar aan één kant sluitseinijzers hebben. Dat kennen we van goederenwagens, waar het zelfs nog heel lang zo gebleven is: sluitseinen konden ook 'voor' op de laatste wagen staan, moest niet per se achter. Ik ga vermoeden dat het bij reizigersmaterieel eerst ook zo was. Sowieso gaat het alleen om de nachtseinen, want overdag voerde het eind van de trein een rood-witte schijf ergens op de achterwand (er zat vaak een houder midden op de achterwand), of aan buffer of trekhaak. In het donker maakt het inderdaad weinig uit of de rode lichtjes voor of achter op de wagen staan.
De conclusie zou dan zijn dat de lage seinijzers vanaf midden jaren 1870 zijn ingevoerd, en bij bestaande rijtuigen eerst slechts aan één kant werden aangebracht. Uit de foto's van Mathyn op deze pagina blijkt dan dat bij nieuwe rijtuigen wel 'gewoon' beide kanten werd uitgerust. Aangezien deze regels door de raad van toezicht van regeringswege werden bewaakt, neem ik maar aan dat de regels voor alle maatschappijen hetzelfde waren, dus dat we hierin geen onderscheid tussen HSM, SS, enz. hoeven te maken. Tenzij er gegevens zijn waar iets anders uit blijkt?
«
Laatst bewerkt op: 21 March 2025, 18:12:04 door janw
»
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2224
Bruggen-IG:
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #84 Gepost op:
21 March 2025, 19:28:29 »
En nog een andere vraag: wie weet wat de rood omcirkelde onderdelen op de daken van deze rijtuigen zijn?
Gelogd
hervé
Online
Berichten: 1546
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #85 Gepost op:
21 March 2025, 23:23:02 »
hadden die afdelingsrijtuigen een toilethokje ? (heb
àl
het voorgaande niet gelezen, sorry)
dan zit het pijpje misschien goed voor de WC-verluchting,
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4341
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #86 Gepost op:
22 March 2025, 00:19:09 »
Vlg mij zijn het typische NRS rijtuigen dus even in het Utrechts Archief gekeken bij de NRS rijtuigen, bij C 307 ev. Zie je wel iets in combinatie met die malle geperforeerde lampekap maar ik kan nog steeds niet zeggen wat het is.
Bijvoorbeeld:
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7CC0804642E0534701000A17FD
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
janw
Offline
Berichten: 2224
Bruggen-IG:
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #87 Gepost op:
22 March 2025, 02:25:23 »
Ja 'toevallig' kwam ik daar gisteravond ook terecht
, naar aanleiding van de C7 kit van Seinarm. naast de lampeschoorsteentjes is een soort deksel met een handvat getekend, geen idee wat dan dan is. Je zou misschien denken aan een oliereservoir voor de lamp, maar eronder lijkt niks te zitten, op de doorsnedetekening. Wel staat het voorwerp op de bovenlijn van het dak, dus kennelijk geplaatst in het midden naast de lamp. Dat betekent dat het niet het ding is dat ik omcirkelde, want dat staat meer naar de dakrand dus en lager op de tekening.
Van de C7 vind ik daar vier tekeningen; 2 van de NRS en twee van de HSM, die duidelijk zijn nagetekend van de NRS-tekeningen en kennelijk de geplande toestand van de wagens bij indiensttreding bij de HSM weergeven (1890): geen remmen maar wel nog met de olielampen (hoewel de HSM dus al vanaf 1879 bezig was gaslicht in te voeren). En inderdaad met lage sluitseinijzers aan één zijde (op alle tekeningen, ook het niet-doorgesneden zijaanzicht).
Op een later moment zijn op deze tekeningen de HSM-gegevens doorgestreept, evenals de olielampen. Dat zal wellicht in de NS-tijd zijn. Op één van de tekeningen staat een stempel 'vervallen' met een datum uit 1931 erin geschreven. De exemplaren waarover de tekening gaat (no. 1477) zullen dus toen wel helemaal afgevoerd zijn.
«
Laatst bewerkt op: 22 March 2025, 02:40:43 door janw
»
Gelogd
hervé
Online
Berichten: 1546
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #88 Gepost op:
22 March 2025, 14:53:33 »
op het dak van deze antieke pruis zie je 3 korte, verticale kokers (andere dan die 5 gans bovenop het dak ...)
lijken deze 3 pijpjes op de 'dakdingen' van jullie Nederlandse rijtuigje ?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Preuss_Abteilwagen_C3_P9030010.JPG/1280px-Preuss_Abteilwagen_C3_P9030010.JPG
(fotowiki)
«
Laatst bewerkt op: 22 March 2025, 14:59:22 door hervé
»
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4341
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
«
Reactie #89 Gepost op:
22 March 2025, 16:10:44 »
Nee dat zijn ventilatoren aan de lichtkap. En op het dak de gaslichtluchters.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen