Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 13:57:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:52:35
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Silvolde
Vandaag om 13:22:47
Led verlichting knippert door Hasenwald
Vandaag om 13:16:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 13:06:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:24:21
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
  

Auteur Topic: Efteling spoorweg gaat elektrisch  (gelezen 14891 keer)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #30 Gepost op: 22 April 2024, 22:36:10 »
oh, ja. Een Anton Pieck meets steampunk stijl opwindtrein met veel tandwielen en zuigers en ....

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #31 Gepost op: 22 April 2024, 22:47:47 »
Of een draisine.
Grt, Wim

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #32 Gepost op: 22 April 2024, 23:53:10 »
ik vind het persoonlijk wel jammer, simpelweg een heel rondje in de stoomtrein is bijna de leukste attractie in het park. Tegelijk snap ik het ook wel, de energie-positief-ambitie is klip en klaar. Tegelijk hoopte ik eigenlijk dat ze de originele lokjes origineel zouden houden.

In elk geval komt er belevingsstoom voor terug. We zullen zien.

Groet, Sicco Jan
Als dat je doel is in de Efteling, dan kun je beter één van de smalspoormusea bezoeken ;)

Ze zouden ze toch kunnen stoken met stroom ? Beetje overmaatse dompelaar in de ketel, puntcontacten in het spoor ofzo, en ziedaar, nog steeds een echte stoomtrein.
Stroom op de spoorstaven gaat hem natuurlijk niet worden met bezoekers rondlopend in zo'n park.

Dus ongetwijfeld zal het iets moeten worden met batterijen aan boord van de treintjes, maar dan is het veel efficiënter om daar direct de trein mee aan te drijven dan ook nogeens een verliesgevende ketel mee te gaan stoken.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #33 Gepost op: 23 April 2024, 00:02:51 »
"Stroom op de spoorstaven gaat hem natuurlijk niet worden met bezoekers rondlopend in zo'n park."

Hoeft natuurlijk niet overal, denk ook eens aan het concept van een vuurloze lok.

"Dus ongetwijfeld zal het iets moeten worden met batterijen aan boord van de treintjes, maar dan is het veel efficiënter om daar direct de trein mee aan te drijven dan ook nogeens een verliesgevende ketel mee te gaan stoken."

Lijkt me niet dat hier efficiency de drijfveer is...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6743
  • Spaar ze allemaal.
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #34 Gepost op: 23 April 2024, 00:16:29 »
Hallo,

Terreur van groen extremisten, bah!

Wel zelf een auto hebben en op vliegvakantie.

jandcargo

Doe effe normaal zeg.

Zal mijns inzien wel een bezuiniging zijn, onderhoud, keuringen (misschien zijn ze wel aan ketel vervanging toe) en speciaal opgeleid personeel is allemaal wat lastig.

Stephan.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5062
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #35 Gepost op: 23 April 2024, 00:37:13 »
Citaat
Klimaatopwarming is een probleem dat geen simpele oplossingen kent.
Volgens mijn biologie leraar was de oplossing simpel. Stoppen met massaal bomen kappen.  :police:

Hij beweerde dat een 'te hoge' CO2 uitstoot niet eens een groot probleem was. Geef een boom meer CO2 en hij maakt er meer O2 van. Alleen als je dus minder boom heb omdat er massaal regenwouden gekapt worden dan kan je te weinig CO2 - O2 omzetten. Of hij 100% gelijk had, dat weet ik niet. Niet mijn vakgebied

Wat ik wel weet, is dat er naast regenwouden nu ook stoomtreintjes verdwijnen. Tatasteel, Efteling  ::), who's next?

Kunnen ze niet gewoon op biokolen gaan rijden zoals Hoorn-Medemblik? Niet dat ik geloof dat dat veel beter is, maar volgens mij weerhoudt dat dat volk wat graag stoomtreinen ziet verdwijnen om moeilijk te doen ;D

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #36 Gepost op: 23 April 2024, 04:58:37 »
Ik heb wel wat meer informatie nu, hoewel zeer onzeker. Het zou inderdaad gaan om een "dompelaar" in de vlampijpen van de stoomketel. Ik zal het steenkolen luchtje missen. Dat is onderdeel van de beleving.  ???
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2007
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #37 Gepost op: 23 April 2024, 06:32:43 »
Het pretpark wil vergroenen naar de bezoekers toe. Greenwashing noemen we dat. Jezelf als organisatie een groen imago aanmeten.

Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #38 Gepost op: 23 April 2024, 06:57:21 »
Ik denk dat de verkrijgbaarheid en prijs van steenkolen ook nog wel eens een rol in dit verhaal kunnen spelen.
Maar ja, dat is een aanname.
No dress rehearsel, this is our life.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2890
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #39 Gepost op: 23 April 2024, 08:00:46 »
Er is momenteel al een smalspoorattractie op stroom, waarbij de stroom via een middengeleider wordt geleverd. Dit is bij de Waarbeek in Hengelo, zie:

https://spoorijzer.jimdofree.com/rt-overzicht/sij-00-waarbeek/

Of dat nu een verbetering is? Dit is een Spoorijzer dieselloc die verbouwd is tot elocje. Hier zijn geen overwegen oid, dus is een 3e rail wel praktisch te realiseren.

Ik hoop dat ze de locjes zoveel mogelijk origineel houden. Bij het Autotron destijds hebben ze een deel uit de ketel geslepen zodat er een dieselmotor in gezet kon worden. Dat was geen succes, daarna hebben ze de loc met een losse dieselloc als tender gereden. Uiteindelijk is de hele loc de vernieling in geholpen want een koude stoomloc smeert niet zo best.....

Dus, ik zie het wat somber in voor de locjes van de Efteling, waarvan enkele al 100 jaar oud zijn!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5062
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #40 Gepost op: 23 April 2024, 08:21:32 »
Dat is wel rete inefficiënt. Rendement van een stoommachine is 5%. Dan zie je zo 95% van je elektrische energie in warmte verdwijnen terwijl je die energie ook in een elektromotor kan pompen met een veel hoger rendement van misschien wel 90%

Dan heb je nog wat over om iets van een rook (ultrasoon water ding) en geluidsgeneraror aan te sturen. Hebben we toch nog rook en geluid  ;D en dat op een hoog rendement.

Dus biokolen dan maar?  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #41 Gepost op: 23 April 2024, 08:30:47 »
Heren,

Hier het verhaal op de website van de Efteling zelf:
https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/de-stoomtrein-wordt-elektrisch

Citaat:

Citaat
Huidige beleving behouden
Bij het vernieuwde ontwerp wordt de nostalgische sfeer en daarmee de huidige beleving zoveel mogelijk behouden.
Dat was een belangrijk uitgangspunt in de opdracht voor de leverancier en smalspoor-specialist Alan Keef Ltd uit Herefordshire, Verenigd Koninkrijk.

“We kijken er enorm naar uit om onze jarenlange ervaring en passie in te zetten voor dit prachtige project bij de Efteling”, vertelt Patrick Keef, Managing Director in dit familiebedrijf.

“Het is echt een bijzondere opdracht, waarbij we onze ruime ervaring in het elektrificeren van treinen goed kunnen inzetten. Uiteraard doen we dit met oog voor het unieke karakter van de stoomtreinen. We zorgen ervoor dat alle onderdelen blijven behouden ten behoeve van de historische waarde.”

Alan Keef Ltd is geen onbekende voor de Efteling. In 1991 bouwde deze Britse leverancier de vierde en laatste locomotief voor de Efteling Stoomtrein Maatschappij, Trijntje.
Het familiebedrijf is een autoriteit op gebied van smalspoor en vierde recent haar 50-jarig bestaan.

Bron: https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/de-stoomtrein-wordt-elektrisch

mvg,

Matthijs

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #42 Gepost op: 23 April 2024, 09:52:02 »
Fred Flintstone-aandrijving dan maar?
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7569
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #43 Gepost op: 23 April 2024, 10:01:33 »
Nou ja, het hele pretpark is gebouwd op illusies. Een authentieke stoomtrein was een welkome uitzondering, maar een trein met rook en geluidseffecten past an sich prima in het beeld wat het park voor de bezoekers wil neerzetten.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #44 Gepost op: 23 April 2024, 10:12:59 »
Disney werkt ook met stoomtreinen. Wat is toch steeds het probleem met die vervuiling. Het is nationaal erfgoed wat bewaard moet worden. En een stoomloc die in bedrijf is, is de beste methode om iets voor het nageslacht te bewaren.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden