Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tapatalk door AlbertW
Vandaag om 15:41:06
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 15:33:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:25:12
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 15:23:34
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 15:16:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:07:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door AB 7216
Vandaag om 15:03:30
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:51:33
Da's Daz 2 door Alewijn
Vandaag om 14:51:15
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Alewijn
Vandaag om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:37:31
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 14:32:24
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:07:10
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:44:35
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:38:44
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:22:04
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 13:18:21
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:15
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 12:29:54
Nieuw huis, nieuwe baan door Frits C
Vandaag om 12:24:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 12:19:44
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:45:27
  

Auteur Topic: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820  (gelezen 7041 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #60 Gepost op: Vandaag om 14:18:37 »
Ik vind het lastig, na de oorlog is er zoveel omgenummerd, en dit soms maar voor een korte tijd, dat ik er eigenlijk vanuit ga dat de banken niet altijd werden aangepast.
Maar de verandering in 1939 naar 3de klas betekend waarschijnlijk wel dat de banken met bruin leer werden overgetrokken.
De verandering na de oorlog naar 2e/3e klas zou dus alles bruin of toch groen met bruin beteken, omdat het rijtuig nog steeds al een C genummerd is neig ik nu dus naar nog alles bruin al zou jij dus toch voor groen en bruin kiezen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:21:00 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #61 Gepost op: Vandaag om 14:44:37 »
De oud HSM'er is ook lastig.
Oorspronkelijk in dienst gekomen als 1e/2e klas, in 1939? als 3e en later na de oorlog? als 2e maar nog genummerd als een C rijtuig.
Dus bruin voor 3e en later nog steeds voor de 2e maar mogelijk toch nieuwe stoelen in de 2e klas versie en dus groen ondanks dat het rijtuig nog steeds een C is.

Wat zou er op die bordjes achter de ramen staan bij een deel van de coupé's


(uitsnede foto J.A. Bonthuis boek De Erfenis)


(uitsnede foto N.J. van Wijck Jurriaanse 1951)

Stephan.



AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #62 Gepost op: Vandaag om 15:03:30 »
Wat zou er op die bordjes achter de ramen staan bij een deel van de coupé's


(uitsnede foto N.J. van Wijck Jurriaanse 1951)

Stephan.

Dit is wel een mooie foto, het rijtuig heeft derde klasse opschriften, maar oude stijl tweede klasse borden.
Zou dit een C zijn waar de banken nog goed genoeg waren om als B dienst te doen, gelijk de C12c rijtuigen na de oorlog? Zie de artikelen in de Railhobby op de jaren 80. Je zien in de eerste coupe's nog de oorkussens van de oude banken, dus hier zitten zeker geen houten banken in. 
De kaarten op de coupedeuren kunnen deze coupes weer als derde klasse aanwijzen.

Je vind leuke foto's

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)