Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 16756 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #105 Gepost op: 11 June 2025, 20:50:28 »
Trein 1664 is ook een spitstrein, maar niet desondanks bijzonder lang.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Deze trein reed op alle dagen van de week, dus ook op zondag. De standaardstam Plan W met RD+A Plan E werd versterkt met één Plan W aan de Enschedese kant, op alle dagen. In Amsterdam werd de samenstelling retour gestuurd als trein 1673 naar Enschede.


-- wordt vervolgd --

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2510
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #106 Gepost op: 12 June 2025, 11:03:42 »
Ik vind korte (spits)treinen helemaal niet erg. Juist treinen van 4 of 5 bakken zijn relatief eenvoudig na te maken voor ons modelspoorders (denk ik). Niet iedereen heeft ruimte om (realistisch) een stam van 7 bakken aan een perron te stallen bijvoorbeeld.

Soms kom ik ook pareltjes van 3 bakken tegen (dat zal geen standaard inzet zijn, maar noodgedwongen uitzondering in de exploitatie).  (y)

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #107 Gepost op: 12 June 2025, 12:14:59 »
Je hebt helemaal gelijk Rogier. Voor op de baan zijn die korte treinen veel interessanter, maar wanneer je eenmaal meegesleept wordt in samenstellingen dan zijn die lange treinen stiekem leuker. Niet dat ik ze wèl kwijt kan hoor, laat dat duidelijk zijn.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2510
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #108 Gepost op: 12 June 2025, 12:22:44 »
Het is wel leuk om te zien hoe een dienstregeling wordt bedacht. Je ziet meer van de inzet van het materieel etc. Ik vind de afwisseling van plan D en de Plan E/W stammen interessant. Ook dat planmatig plan W werd ingezet. Ik dacht dat plan W voornamelijk als spitsmaterieel was bedoeld. Of had dat te maken met de beperkte batterijcapaciteit? Dat ze dus te snel leegliepen voor spitsinzet? Ik meen dat ergens gelezen te hebben.

Kortom, ik heb duidelijk te weinig plan W rijtuigen  ;D

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #109 Gepost op: 12 June 2025, 12:49:46 »
Plan W had automatische deuren. Bij inzet van Plan E moest de conducteur de hele trein langs om de deuren dicht te doen. Dat kost natuurlijk tijd bij iedere stop. Voor een snelle verbinding wil je zo kort mogelijk stoppen en dan is opeens de inzet van Plan W verklaard. Daartoe waren de RD en A Plan E uitgerust met luchtleidingen, om de verbinding tussen Plan W en de loc mogelijk te maken. Voor zover ik weet moesten die rijtuigen (A+RD Plan E dus) zelf nog wèl met de hand gesloten worden.

Een tekort aan Plan W heb ik ook. Kom maar op Artitec, of LS Models! (y)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #110 Gepost op: 12 June 2025, 13:31:50 »
Ik ben met mijn Tienertoer reizen 1982 en 1983 nog veel met Plan E gereden, er staat me niets van bij dat deuren handmatig gesloten moesten worden.

Groet, Victor

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #111 Gepost op: 12 June 2025, 14:07:35 »
Plan W is begin jaren '80 even weg geweest van de Twenteroute. In januari 1983 zag ik voor het laatst Plan W's (blauwe W2) in de 1600. Pas in de strenge winter van 1985 (februari) zag ik weer een W(1 Benelux) in Enschede, maar dat was een dwaalgast. Duidelijk verdwaald tussen de plan E's en op het traject Asd-Es. M.i.v. de zomerdienst 1985 keerde Plan W2 terug naar Es en Bh, af en toe was dit een W1 Benelux.
Ik had er nooit bij stil gestaan, maar het uitzoekwerk van de 1200 attenteerde mij er op dat in de jaren '70 weinig of geen Plan E B's in de 1600 reden. Ik vermoed dat met het instromen van de ICR's op de Zeeuwse lijn (treinserie 2100) Plan W(2) vooral de ICR's opzochten en dus te zien waren op Asd-Vs en Zvt-Mt/Hrl, omdat de automatische en centrale deursluiting van Plan W pas echt tot zijn recht kwam i.c.m. ICR. In de serie 1600 vanaf toen vrijwel uitsluitend Plan E, wat overeenkomt met de waarnemingen van Victor en mij èn mijn foto's uit 1984 en 1985.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2510
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #112 Gepost op: 12 June 2025, 16:12:13 »
Leuke toevoegingen!

Ik herinner mij 1x een rit van Zandvoort naar Haarlem, waarbij ik met mijn moeder vlakbij de deuren zat. Ik vermoed een plan E Restauratie. 1 van de deuren bleef open staan en mijn moeder was de held om op te staan (van de klapbankjes) en de deur handmatig te sluiten. Dat was tussen 1982 en 1989.

groeten,
Rogier

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #113 Gepost op: 12 June 2025, 18:01:44 »
In de serie 1600 vanaf toen vrijwel uitsluitend Plan E, wat overeenkomt met de waarnemingen van Victor en mij èn mijn foto's uit 1984 en 1985.
In mijn geval was begin- en eindpunt elke dag station Gilze-Rijen, de lijn Zwolle-Vlissingen v.v. dus. Serie 3600.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #114 Gepost op: 12 June 2025, 18:30:52 »
Ik ben met mijn Tienertoer reizen 1982 en 1983 nog veel met Plan E gereden, er staat me niets van bij dat deuren handmatig gesloten moesten worden.

Ik moet in mijn jeugd, òòk Tienertour, ook wel Plan E hebben gereden. Dat handmatig sluiten van de deuren kan ik me ook niet meer herinneren. Er liep destijds wel meer NS-personeel op de perrons. Op een gegeven moment werden de Plan W's op de Twentelijn vervangen door B's Plan E. Volgens Mispoes is dat begin jaren '80 geweest. Seinarm heeft het erover dat er in 1980 Plan E's reden van en naar Enschede. Vanaf dat moment moeten die deuren dus handmatig zijn geweest. Mijn Tienertoertijd was een paar jaar later, rond 1984-'85.



Trein 1665 is duidelijk een spitstrein.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op maandag bestond de versterking slechts uit één Plan W, maar dat werden er op dinsdag tot en met donderdag al twee. De standaardstam bestond uit Plan W met A+RD Plan E. Op vrijdag kende deze trein zijn hoogtepunt met maar liefst negen rijtuigen, opgebouwd rond de RD Plan E met standaardstam Plan D. De versterking bestond op die dag uit twee Plan W's en een A Plan E. In de zaterdagdienst reed de RD Plan E met standaardstam Plan D verder onversterkt. De gehele trein was als trein 1656 Amsterdam binnengereden en werd ongewijzigd retour Enschede gestuurd, met de loc aan de andere kant uiteraard. Op zondag reed deze trein niet met getrokken materieel.


-- wordt vervolgd --
« Laatst bewerkt op: 12 June 2025, 18:34:48 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #115 Gepost op: 12 June 2025, 20:19:41 »
Trein 1668 reed enkel op zondag met getrokken materieel.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

De samenstelling hebben we al vaker gezien: standaardstam Plan W met A+RD Plan E, versterkt met een Plan W aan de Enschedese zijde.


-- wordt vervolgd --