... Theo v.d. Boogaard ...
Van Wikipedia: De zaak Zonnebloem is geïnspireerd op de wapenwedloop tijdens de Koude Oorlog. Het is het eerste Kuifjeverhaal waarbij Hergé zich ter plekke oriënteert hoe de omgeving waar het verhaal zich afspeelt er in werkelijkheid uitziet.[1] Het verhaal speelt zich voor een groot deel af in de Zwitserse plaatsen Genève en Nyon, en in de omgeving daarvan. Het vliegveld van Genève werd nagetekend en de indruk wordt gewekt dat het treinstation van Genève is afgebeeld, maar het interieur vertoont alleen overeenkomsten met dat van Lausanne.
De getoonde stationskappen hebben weinig overeenkomsten met de veel bredere stationskap met een puntdak van Lausanne, dus waar Wikipedia die wijsheid vandaan haalt...
Een bijdrage in de vorm van een vraag: ik kan me uit mijn jeugd een stripverhaal herinneren met daarin een belangrijke rol voor een gestroomlijnde trein, waarvan de kop veel weg had van een Duitse V200. In mijn herinnering was het wel de motorwagen van een treinstel, de kleur was wit met paars, de V-vormige lijn op de neus was aanwezig. Ik kan me niet herinneren uit welke strip het komt; wij hadden alleen Suske en Wiske en Donald Duck. Maar het kan goed zijn dat het een toevallig exemplaar van een andere strip was.