Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door prutser
Vandaag om 20:17:31
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:52:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 19:51:41
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 19:50:21
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46

Auteur Topic: Station Roodeschool  (gelezen 44150 keer)

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Roodeschool
« Reactie #165 Gepost op: 28 October 2025, 18:13:53 »
Enige wat ik kan verzinnen is dat dat tooltje een deel van de railbevestiging weg snijdt..? Lijkt mij geen ideale oplossing... Ben benieuwd.

Wel mooie rails trouwens  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Torikoos

• Offline Offline
    • Station Roodeschool
« Reactie #166 Gepost op: 28 October 2025, 19:46:40 »
Enige wat ik kan verzinnen is dat dat tooltje een deel van de railbevestiging weg snijdt..? Lijkt mij geen ideale oplossing... Ben benieuwd.

Wel mooie rails trouwens  :)
  Ik vermoed dat het mogelijk alleen een van de bout detailtjes weg haalt of verlaagd, maar het grootste deel van de bevestiging laat zitten, ik zal het delen als ik meer weet. Inderdaad mooie rails. 
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Noord Nederlandse Nevenlijn in HO. (station Roodeschool)

Torikoos

• Offline Offline
    • Station Roodeschool
« Reactie #167 Gepost op: 28 October 2025, 21:39:18 »
Voor wie de lokatie enigszins kent (van vroeger dan wel, niet de huidige locatie van het verplaatste station), kent de boog waar de treinen over binnen kwamen op Roodeschool, deze ligt nu inmiddels deels, alsmede het inrij wissel.  De rest ligt (nog) los maar is even voor het idee en de sfeer geplaatst..... Soms is een beetje verbeeldingskracht wel leuk om inspiratie op te doen :-)

Modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Noord Nederlandse Nevenlijn in HO. (station Roodeschool)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #168 Gepost op: 29 October 2025, 10:41:54 »
Ik ken de situatie niet, maar ik vind het er fraai uit zien  (y)

Torikoos

• Offline Offline
    • Station Roodeschool
« Reactie #169 Gepost op: 30 October 2025, 21:58:49 »
Ik wacht nog op het tooltje voor het modificeren van de rails, maar heb zelf ook een experimentje gedaan, en op een lengte flex het detail van boutje weggehaald, dit lost het probleem op.

Ik had er een filmpje van gemaakt, maar die kun je dus niet uploaden, dus je moet m'n verhaal maar aannemen, ik zal als ik het tooltje binnen heb, er een kort youtube filmpje van maken en m'n bevindingen delen.

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #170 Gepost op: 30 October 2025, 22:43:46 »
Maar gaat dus we ten koste van de detaillering van de rails? Is het dan niet leuker om andere rails te gebruiken...? Heb je zo'n mooi stationsgebouw, ligt er rails zonder bevestiging naast... ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: Vandaag om 08:46:09 »
Ik denk dat er wel bevestiging op zit, maar de extra bout bovenop weggesneden wordt. Of je dat ziet (na bv roestbruin schilderen), dat weet ik niet. Bovendien is deze handeling alleen aan de binnenkant nodig zo te lezen.

Wel raar, je zou verwachten dat er ook een standaard is voor de vrije hoogte van de flensen?

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #172 Gepost op: Vandaag om 10:00:55 »
Maar zonder bout heb je 1:1 weinig bevestiging... Ook in model verwacht je dergelijke details; of het nou echt functioneel is of niet. Zeg maar, een model-stoomloc is wellicht plastic, maar hij moet er wel uit zien als een stoomloc.

Zo bedoelde ik 'm. En die standaard is er volgens mij zeker; alleen weten we niet aan welke standaard Legacy Models zich houdt.

De krappe bocht is overigens in het echie minder storend dan verwacht, maar wellicht kan je 'm nog iets ruimer maken? Of eerst een overgangsboog? Dat het echt krappe deel achter een bosje of boerderij zit..? Of toch het eerste wissel schuin plaatsen?

PS in je sporenplan lijkt dat wel het geval, voor de vorm ook het bosje getekend:

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:06:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Torikoos

• Offline Offline
    • Station Roodeschool
« Reactie #173 Gepost op: Vandaag om 10:14:59 »
Maar gaat dus we ten koste van de detaillering van de rails? Is het dan niet leuker om andere rails te gebruiken...? Heb je zo'n mooi stationsgebouw, ligt er rails zonder bevestiging naast... ;D
Dat valt erg mee, en zelfs met dat detail verwijderd heeft dit rail nog steeds meer detailering dan Peco rail…

Torikoos

• Offline Offline
    • Station Roodeschool
« Reactie #174 Gepost op: Vandaag om 10:22:10 »
[quote author=Benelux795 link=topic=111169.msg3222569285#msg3222569285 date=1761901255

De krappe bocht is overigens in het echie minder storend dan verwacht, maar wellicht kan je 'm nog iets ruimer maken? Of eerst een overgangsboog? Dat het echt krappe deel achter een bosje of boerderij zit..? Of toch het eerste wissel schuin plaatsen?

PS in je sporenplan lijkt dat wel het geval, voor de vorm ook het bosje getekend:

[/quote] ja die boog is niet mooi getekend,  dat is mijn schuld door niet goed met het taken programma om te kunnen gaan.  In werkelijkheid was daar een bosje tussen beide sporen , en aan de andere kant weiland met wat struiken en een boerderij meen ik dus genoeg opties om de boog wat uit het zicht te maken, en ja een overgangs boog en lichte verkanting zit er in.

Torikoos

• Offline Offline
    • Station Roodeschool
« Reactie #175 Gepost op: Vandaag om 11:35:49 »
Hier 2 fotos, een van de rails zonder modificatie, en de andere met.

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: Vandaag om 12:09:28 »
Je snijdt nu wel een stuk van het bevestigingsplaat weg (in smalspoor heet dat kikkerplaat, maar bij de NS/Prorail 1:1 is dat volgens mij een veerklem). Hierdoor wordt de bevestiging van de spoorstaaf aan de dwarsligger wel iets zwakker. Maar zolang het blijft zitten is het prima uiteraard.

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #177 Gepost op: Vandaag om 12:12:48 »
Niet hele duidelijke foto's.. Maar eigenlijk lijkt de bovenste aangepast en fors afgeschaaft? Het hele detail van de montageplaat lijkt dunner..? Rechts op de foto kijk je er bijna doorheen..? Of is dat optisch en zie ik het verkeerd..? Als ik het wel goed zie, zou ik investering voor lief nemen en mooie rails gebruiken... Maar jouw baan  :angel:

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #178 Gepost op: Vandaag om 13:45:29 »
Even een ander onderwerp, hoewel het wel met de bouw te maken heeft.

Ik heb inmiddels schaduwstation Warffum af, en ben nu aan Roodeschool begonnen. Ik had daarvoor meer rails nodig en kwam een leuke aanbieding tegen van 25 flex voor 80 pond.  Bij ontvangst bleek dit rails te zijn van ‘Legacy Models’, een merknaam van DCC Concepts, misschien beter bekend onder die naam.  Het rail is code75, net als het Peco rail wat ik al gebruik, en erg mooi gedetaileerd, en daar zit het probleem.  Deze details van bouten en moeren zijn zeer exact uitgevoerd dat veel van mijn wagons en ook locs met de flenzen over deze details stuiteren.  Ik had zoiets wel verwacht als het modellen zijn zoals klassiek Lima etc met die pizza snijder flenzen, maar modernere NEM profielen had ik dat niet verwacht… 

Links Legacy Models, rechts Peco , beide code 75

Code 75 is dus niet allemaal het zelfde , ik ben in contact met de winkel om het terug te sturen ....

Die snap ik niet. Ik bouw mijn baan in Peco en dit is een detailopname. Geen idee hoe jij aan die Peco rail komt maar is niet de modernste versie in elk geval.

MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Torikoos

• Offline Offline
    • Station Roodeschool
« Reactie #179 Gepost op: Vandaag om 18:46:46 »
Die snap ik niet. Ik bouw mijn baan in Peco en dit is een detailopname. Geen idee hoe jij aan die Peco rail komt maar is niet de modernste versie in elk geval.

Is de versie op de foto toevallig de nieuwste 'Bullhead' uitvoering toevallig?  Of zijn dit Peco 100F flex'en (code 75) want dat is wat ik altijd heb gebruikt... Ben me niet bewust van een andere versie. (de noordamerikaanse versies ken ik verder ook wel en zien er ook aardig uit)... ben wel benieuwd welke product code dat is op jou foto dat ziet er inderdaad anders uit.......