Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
BrightonBelle
Vandaag
om 16:33:55
Piko 2025
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 16:32:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:31:33
Roco wagon openen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:37:45
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:37:04
Acme nieuwe ICNG
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:22:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 14:52:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Theo Mol
Vandaag
om 14:52:13
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:50:15
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:25:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 13:34:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 11:11:32
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500
door
Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Punt- en hartstukken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Punt- en hartstukken (gelezen 1375 keer)
odaoda
Offline
Berichten: 195
Punt- en hartstukken
«
Gepost op:
28 March 2024, 16:59:59 »
Benamingen volgens RailPro (en Prorail):
Puntstukken blijven puntstukken en hartstukken worden kruisstukken.
«
Laatst bewerkt op: 29 March 2024, 10:11:26 door odaoda
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11449
Re: Punt- en hartstukken
«
Reactie #1 Gepost op:
28 March 2024, 17:11:38 »
En dan er mee aan de slag.
Werk voor de spierballen.. Vooral dat puntstuk was zwaar. Het buigen van de rails met de "beer" viel echt mee.
«
Laatst bewerkt op: 28 March 2024, 17:13:26 door FritsT
»
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10748
Re: Punt- en hartstukken
«
Reactie #2 Gepost op:
28 March 2024, 19:25:26 »
Citaat van: odaoda op 28 March 2024, 16:59:59
Benamingen volgens ProRail:
ProRail of Railpro?
ProRail is onze nationale spoorbeheerder.
Railpro is een spoorwegleverancier.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26808
Re: Punt- en hartstukken
«
Reactie #3 Gepost op:
28 March 2024, 19:41:21 »
Het zijn twee verschillende bedrijven, maar als het goed is gebruiken ze dezelfde benamingen voor deze onderdelen van wissels en kruisingen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
odaoda
Offline
Berichten: 195
Re: Punt- en hartstukken
«
Reactie #4 Gepost op:
29 March 2024, 10:12:00 »
Dank voor je opmerking, verschrijving.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26808
Re: Punt- en hartstukken
«
Reactie #5 Gepost op:
29 March 2024, 11:41:44 »
Ik heb wel vragtekend bij dit stukje tekst:
Citaat van: odaoda op 28 March 2024, 16:59:59
....hartstukken worden kruisstukken.
Bij mijn weten hebben deze dingen nooit hartstukken geheten, maar altijd kruisstukken.
Het woord hartstuk wordt vaak gebruikt om een puntstuk aan te duiden. Maar dat is niet correct, hartstuk is een te letterlijke vertaling van het Duitse Herzstück. De correcte naam in het officiële spoorjargon is puntstuk en niet anders.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
1200blauw
Offline
Berichten: 2924
Twentelijn 1968-1980
Re: Punt- en hartstukken
«
Reactie #6 Gepost op:
29 March 2024, 13:12:58 »
Nou ja, dan is in iedere geval duidelijk hoe die dingen vanaf nu heten, ongeacht wat we er in het verleden van vonden
Gelogd
spoorijzer
Offline
Berichten: 2888
Re: Punt- en hartstukken
«
Reactie #7 Gepost op:
02 April 2024, 10:02:44 »
Ik heb lang geleden (2005) stage gelopen bij Railpro en ben toen ook bij Prorail geweest voor mijn onderzoek. Dat ging over wisselonderdelen. De naam hartstuk komt mij niet bekend voor, volgens mij werd er toen (ook) al gesproken over puntstukken en kruisstukken.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Punt- en hartstukken