Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:18:02
De modeltreinen van Spoorijzer door 741230
Vandaag om 13:10:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:55:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door AB 7216
Vandaag om 12:31:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door tijgernootje
Vandaag om 12:27:14
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:15:05
Piko 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 12:12:21
Modules van Kees Gorter (vervolg) door tijgernootje
Vandaag om 12:08:11
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 12:02:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ben
Vandaag om 10:39:54
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
  

Auteur Topic: NS6000 voor Kranenberg  (gelezen 16868 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #15 Gepost op: 10 March 2024, 20:56:25 »
We zijn begonnen. Al lang geleden geleerd dat het eerste dat je moet bouwen is het frame. Dus eerst maar de tandwielkast in elkaar gezet.



De tandwielkast zit alleen met schroefjes in elkaar, dat geeft je de gelegenheid om alles te zetten door de kast een klein beetje te verwringen. Net zolang totdat de tandwielen soepel en zonder weerstand draaien, een klein druppeltje olie helpt dan ook. De tandwielkast laat ik ongeschilderd, dus dat is geen probleem.

Daarna verder met het frame. De openingen waar de lagers inkomen zijn bijna altijd te krap, dus de lagers passen dan niet. Die moeten dus ietsje ruimer gemaakt worden. Dat doe ik door de frameplaten op elkaar te schroeven.



Hierdoor blijven de afwijkingen links en rechts minimaal. Verder een paar halen aan de voorkant gevolgd door een paar halen aan de achterkant ook om afwijkingen minimaal te houden. Regelmatig de frameplaten loshalen om de passing van de lagers te checken.

Voordat ik de soldeerbout ga hanteren even controleren of alles redelijk haaks en recht is.



Dat doe ik door even de drijfstangen over de schroefeinden van de Romford asjes te zetten en dit visueel te controleren met een klein blokhaakje.

Groet Meino



meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #16 Gepost op: 11 March 2024, 17:43:40 »
Het frame is gesoldeerd.



Het volgende klusje is het reduceren van de flenshoogte van de drijfwielen, de kit is al wat ouder, dus die waren ongeveer 0,9-1mm. Dat is te hoog voor code 70, dus even met de boormachine en wat vijltjes aan de gang.



Het proces is simpel, het wiel laten draaien met een vijltje er tegen aan totdat de doorsnee op de flens gemeten tussen 22,2 en 22,4mm is. Ik probeer op 22,3mm uit te komen. De drijfwielen hebben op het loopvlak een doorsnee van 21mm. Wel vaak stoppen en meten, je hebt snel teveel er afgehaald.



Daarna de hoekje even afronden. en dan heb je 6 drijfwielen die zonder ratelen over code 70 gaan.

Groet Meino

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #17 Gepost op: 11 March 2024, 20:04:20 »
Meino,

Ik vind het leuk om jou nu eens een keer een locomotief te zien bouwen en ben benieuwd hoe je het een en ander aanpakt! Ik ga dit zeker volgen.
Ben je van plan het witmetaal ook te solderen?

MVG,

Adriaan

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #18 Gepost op: 11 March 2024, 20:18:52 »
Adriaan

Ik weet het nog niet of ik het witmetaal soldeer. In het verleden (20-40 jr geleden) het witmetaal altijd gelijmd met 2componenten lijm. Dat houd het tot nu toe uitstekend. Dus voor mij het makkelijkst is om daarmee door te gaan.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #19 Gepost op: 12 March 2024, 17:04:00 »
We hebben het frame gesoldeerd en de wielen gemonteerd, klaar om te proberen.



Dat viel niet mee. Behoorlijk veel binding op de drijfstangen. Een deel van de problemen ontstonden door de bodemplaat. Die fixeerden de aslagers teveel, ook door de fosforbrons U'tjes (een idee overgenomen van Karst). Dus even de schroefjes wat losser gedraaid. Dat hielp iets maar nog niet genoeg. een van de drijfstangen liep nog steeds vast als hij in zijn horizontale stand was. Besloten om de lagers van de buitenste assen iets meer ruimte te geven, dus de openingen iets wijder gemaakt. Dat moet voorzichtig gebeuren, zodat het aslager ietsje kan bewegen, maar niet te veel want dan gaat het wiel zwabberen. Voorlopig is dit nu het resultaat.

<a href="https://www.youtube.com/v/J5MGtkQhuW0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/J5MGtkQhuW0</a>

Voor dit ogenblik vind ik dit een prima resultaat. Ik heb nog niet getest met een gemonteerde motor, wel heb ik door de aangedreven as rond te draaien  op het gevoel geprobeerd of er nog zware plekken (binding) waren, die niet gevoeld, daarom laat ik het even hierbij. Naar de bodemplaat kijk ik nog wel als die compleet is bij de definitieve montage, na het spuiten.
Het is zeker niet zoals andere bouwers het zouden doen. Maar ik ben niet in het bezit van een chassis jig, nog wel gekeken om een goedkope van Poppys aan te schaffen, maar ja met alle import rechten, handling fees en btw wordt dat toch ook weer een investering en in het verleden 7 DJH en 1 Philotrain stoomlok gebouwd zonder dat soort hulpmiddelen, daarom besloten om het nu ook maar weer op die manier te doen. Dus ik geef de lagers wat speling om zich te zetten tijdens het rijden.

Groet Meino

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #20 Gepost op: 12 March 2024, 18:26:09 »
Op zich heb je geen dure chassis jig nodig om je loc goed rijdend te krijgen.
je kunt ook de tapse pennen van Markits aanschaffen, daarmee krijg je de meeste locs goed rijdend.
Een set lagers monteer je vast (de motor) en de andere lagers mogen speling hebben.
Je steekt de tapse pennen door de lagers, en de drijfstangen steek je op de tapse pennen. hierdoor worden de lagers goed uitgericht. Dan vastzetten.  Als de hoogte een probleem is, twee gelijke stalen linialen rechtop je werkbank zetten, en de pennen hierop laten rusten. Werkt als een zonnetje voor 4 Pond exclusief verzendkosten.

Markits : S/Steel Alignment & Hornblock Jig to suit 3mm Bearings

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #21 Gepost op: 12 March 2024, 20:49:28 »
Arjen

Ik wist dat ik die in het verleden al eens gezien had. Maar bij mijn vaste leverancier (scalelink) kon ik ze niet in de catalogus vinden. Dus heb ik het maar weer op mijn eigen manier gedaan. Overigens ik gebruik al jaren een zelf gefabriekt ding, twee aluminium hoekprofielen gelijmd op een stuk MDF. Tijdens het harden van de lijm op een stuk glas gedrukt om de bovenkant parallel en vlak te krijgen. De hoekprofielen zijn op een afstand van 16-16,5mm gezet. Daarmee controleer ik tijdens de bouw of een reparatie de wielen .

Groet Meino

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #22 Gepost op: 12 March 2024, 21:25:40 »
Dat scheelt al een hele hoop, als de bodem vlak is!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #23 Gepost op: 29 July 2024, 22:01:19 »
Het is al heel lang erg stil geweest. Hoe gaat dat, klussen aan het huis, 2 maanden met de caravan op stap, voorbereiden voor een fotografie activiteit, etc. Maar goed we zijn alweer een tijdje terug, dus tijd om de draad weer op te pakken.
Ik had het chassis al redelijk soepel rijdend, alleen als ik de bodemplaat vast zet, worden de aslagers ook vast gezet in het chassis, dus rijdt het niet meer soepel. Dat heb ik opgelost door van de aslagers een kant iets af te vijlen zodat ze los blijven en zich kunnen zetten.



Dat is gelukt, dus gaan we nu verder met het aankleden van het chassis.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #24 Gepost op: 02 August 2024, 17:51:17 »
Het vijlwerk van de lagerblokken heeft tot een goed resultaat geleid, ook als ik de bodemplaats stijf aandraai, blijft alles vrij lopen. Het chassis begint vorm te krijgen. Het een en ander gemonteerd (gelijmd).





Ik had wel een kleinigheid, een van de asjes en wielen van de bogies had klem gezeten of waren scheef op de assen geperst. Ik heb wel vervangende wielen, maar die zijn aan beide einden geisoleerd, dus dat geeft weer issues met de stroom opname. Helaas neemt Markits geen orders meer aan, dus ook geen vervangers te koop. Kortom toch maar even met bruut geweld (met een tangetje) geprobeerd de wielen recht te drukken. Dat is redelijk gelukt, niet voor 100% maar het wiebelen is nu een stuk minder en ik laat het nu even zo.
Iets anders is dat de onderkant van het frame erg dicht op de bogie kwam, dus even de vijl ter hand genomen om iets meer ruimte te maken.



Ook de bevestiging van de bogie was nog niet naar mijn zin. Dat bestaat uit een messing buisje om de schroef met een veer op de bogie, een stuk mooiere oplossing dan bij de oudere DJH kits. Maar met de oorspronkelijk lengte zat de schroef aan de onderkant weliswaar boven de railstaaf, maar dat was wel erg krap, hooguit 0,2mm. Dus het buisje een 0,5mm korter gevijld, en nu heeft het geheel voldoende ruimte.



Iets anders, ik heb besloten om geen NEM koppeling te gaan gebruiken. De witmetalen constructie vond ik nogal grof. Omdat ik toch met Kadee's werk besloten om gewoon zoals met de andere DJH kits in mijn verzameling een Kadee rechtstreeks op de bogie te gaan lijmen.



Dat was het weer, op naar de volgende update.

Groet Meino

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #25 Gepost op: 02 August 2024, 22:17:25 »
Hoi Meino,
Is de bogie op de vierde foto scheluw of staat er een wiel naast de rails? (hopelijk het laatste)
Verder begint het er al leuk uit te zien, benieuwd naar het lopen van de kar op Kranenberg
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #26 Gepost op: 02 August 2024, 22:29:09 »
Het wiel staat er naast. Gelukkig is de bogie niet scheluw.

Groet Meino

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #27 Gepost op: 03 August 2024, 14:17:42 »
Meino,

Ziet er weer fantastisch uit. Toch ook weer wat praktische zaken die ik eruit leer.
Is het messing deel op de bogie uit de kit? Of eigen fabrikaat?

Met vriendelijke groet,

Adriaan

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #28 Gepost op: 03 August 2024, 16:01:39 »
Adriaan dat komt uit de kit. In de ets zitten twee verschillende versies. Een versie is voor als je de NEM koppelhouders wilt gebruiken, de andere heb ik dus gebruikt.

Groet Meino


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #29 Gepost op: 03 August 2024, 21:31:50 »
Nu het chassis in orde lijkt te zijn, is het tijd om me met de bovenbouw bezig te houden. Dus eerst de voetplaat (van witmetaal) van de graten en vierkante blokjes van het gieten ontdoen. Daarna de voetplaat op het chassis vastzetten met de bijbehorende schroefjes. Ik doe dit om dat het chassis leidend is en ik hierdoor de bovenbouw goed passend en recht zonder wringen op het chassis krijg.
Ik liep gelijk al tegen een probleem aan, ik had de zandkasten etc. al aan het chassi gelijmd, helaas klopte de plaats van de voorste zandkist niet met de plek van de trapjes, iets te ver naar achteren.



Met grof geweld en een zaagje deze twee zandkasten weer van het chassis gehaald. Ik zal later waarschijnlijk van styreen nieuwe moeten maken, maar dat is van later zorg.





De voetplaat nu vast gezet op het chassis, ook geprobeerd de voetplaat zo recht mogelijk te maken. Dat doe ik op het oog en met een stalen lineaal.

Nu kan ik voorzichtig delen van de opbouw plaatsen. eerst ontgraten en na passen en stukjes van de nokjes op de voetplaat weg gevijld te hebben, de zijwanden en voor en achterwand provisorisch met wat secondelijm vast gezet.



Het begint al wat op een 6000 te lijken.

Groet Meino