Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
hervé
Vandaag
om 23:24:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 23:18:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 23:10:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:23:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 22:14:08
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
AP3737
Vandaag
om 22:08:22
Piko 2025
door
Simon Stenneberg
Vandaag
om 21:50:13
meer wissels invoeren in Z21
door
Frank 123
Vandaag
om 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE
door
Mug
Vandaag
om 21:02:21
Time-of-flight module
door
janvanbemmel
Vandaag
om 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
prutser
Vandaag
om 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
reinderlf
Vandaag
om 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 20:04:58
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:13:34
keerlusproblemen
door
astrantia
Vandaag
om 18:04:38
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:07:25
Bauarbeiten im gange
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:30:43
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Dave.......
Vandaag
om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:38:46
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Eric B
Vandaag
om 11:16:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
NS6000 voor Kranenberg
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
8
Omlaag
Auteur
Topic: NS6000 voor Kranenberg (gelezen 16884 keer)
meino
Re: NS6000 voor Kranenberg
«
Reactie #15 Gepost op:
10 March 2024, 20:56:25 »
We zijn begonnen. Al lang geleden geleerd dat het eerste dat je moet bouwen is het frame. Dus eerst maar de tandwielkast in elkaar gezet.
De tandwielkast zit alleen met schroefjes in elkaar, dat geeft je de gelegenheid om alles te zetten door de kast een klein beetje te verwringen. Net zolang totdat de tandwielen soepel en zonder weerstand draaien, een klein druppeltje olie helpt dan ook. De tandwielkast laat ik ongeschilderd, dus dat is geen probleem.
Daarna verder met het frame. De openingen waar de lagers inkomen zijn bijna altijd te krap, dus de lagers passen dan niet. Die moeten dus ietsje ruimer gemaakt worden. Dat doe ik door de frameplaten op elkaar te schroeven.
Hierdoor blijven de afwijkingen links en rechts minimaal. Verder een paar halen aan de voorkant gevolgd door een paar halen aan de achterkant ook om afwijkingen minimaal te houden. Regelmatig de frameplaten loshalen om de passing van de lagers te checken.
Voordat ik de soldeerbout ga hanteren even controleren of alles redelijk haaks en recht is.
Dat doe ik door even de drijfstangen over de schroefeinden van de Romford asjes te zetten en dit visueel te controleren met een klein blokhaakje.
Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
«
Reactie #16 Gepost op:
11 March 2024, 17:43:40 »
Het frame is gesoldeerd.
Het volgende klusje is het reduceren van de flenshoogte van de drijfwielen, de kit is al wat ouder, dus die waren ongeveer 0,9-1mm. Dat is te hoog voor code 70, dus even met de boormachine en wat vijltjes aan de gang.
Het proces is simpel, het wiel laten draaien met een vijltje er tegen aan totdat de doorsnee op de flens gemeten tussen 22,2 en 22,4mm is. Ik probeer op 22,3mm uit te komen. De drijfwielen hebben op het loopvlak een doorsnee van 21mm. Wel vaak stoppen en meten, je hebt snel teveel er afgehaald.
Daarna de hoekje even afronden. en dan heb je 6 drijfwielen die zonder ratelen over code 70 gaan.
Groet Meino
orientexpress
«
Reactie #17 Gepost op:
11 March 2024, 20:04:20 »
Meino,
Ik vind het leuk om jou nu eens een keer een locomotief te zien bouwen en ben benieuwd hoe je het een en ander aanpakt! Ik ga dit zeker volgen.
Ben je van plan het witmetaal ook te solderen?
MVG,
Adriaan
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
meino
«
Reactie #18 Gepost op:
11 March 2024, 20:18:52 »
Adriaan
Ik weet het nog niet of ik het witmetaal soldeer. In het verleden (20-40 jr geleden) het witmetaal altijd gelijmd met 2componenten lijm. Dat houd het tot nu toe uitstekend. Dus voor mij het makkelijkst is om daarmee door te gaan.
Groet Meino
meino
«
Reactie #19 Gepost op:
12 March 2024, 17:04:00 »
We hebben het frame gesoldeerd en de wielen gemonteerd, klaar om te proberen.
Dat viel niet mee. Behoorlijk veel binding op de drijfstangen. Een deel van de problemen ontstonden door de bodemplaat. Die fixeerden de aslagers teveel, ook door de fosforbrons U'tjes (een idee overgenomen van Karst). Dus even de schroefjes wat losser gedraaid. Dat hielp iets maar nog niet genoeg. een van de drijfstangen liep nog steeds vast als hij in zijn horizontale stand was. Besloten om de lagers van de buitenste assen iets meer ruimte te geven, dus de openingen iets wijder gemaakt. Dat moet voorzichtig gebeuren, zodat het aslager ietsje kan bewegen, maar niet te veel want dan gaat het wiel zwabberen. Voorlopig is dit nu het resultaat.
https://www.youtube.com/v/J5MGtkQhuW0
Voor dit ogenblik vind ik dit een prima resultaat. Ik heb nog niet getest met een gemonteerde motor, wel heb ik door de aangedreven as rond te draaien op het gevoel geprobeerd of er nog zware plekken (binding) waren, die niet gevoeld, daarom laat ik het even hierbij. Naar de bodemplaat kijk ik nog wel als die compleet is bij de definitieve montage, na het spuiten.
Het is zeker niet zoals andere bouwers het zouden doen. Maar ik ben niet in het bezit van een chassis jig, nog wel gekeken om een goedkope van Poppys aan te schaffen, maar ja met alle import rechten, handling fees en btw wordt dat toch ook weer een investering en in het verleden 7 DJH en 1 Philotrain stoomlok gebouwd zonder dat soort hulpmiddelen, daarom besloten om het nu ook maar weer op die manier te doen. Dus ik geef de lagers wat speling om zich te zetten tijdens het rijden.
Groet Meino
AB 7216
«
Reactie #20 Gepost op:
12 March 2024, 18:26:09 »
Op zich heb je geen dure chassis jig nodig om je loc goed rijdend te krijgen.
je kunt ook de tapse pennen van Markits aanschaffen, daarmee krijg je de meeste locs goed rijdend.
Een set lagers monteer je vast (de motor) en de andere lagers mogen speling hebben.
Je steekt de tapse pennen door de lagers, en de drijfstangen steek je op de tapse pennen. hierdoor worden de lagers goed uitgericht. Dan vastzetten. Als de hoogte een probleem is, twee gelijke stalen linialen rechtop je werkbank zetten, en de pennen hierop laten rusten. Werkt als een zonnetje voor 4 Pond exclusief verzendkosten.
Markits : S/Steel Alignment & Hornblock Jig to suit 3mm Bearings
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
meino
«
Reactie #21 Gepost op:
12 March 2024, 20:49:28 »
Arjen
Ik wist dat ik die in het verleden al eens gezien had. Maar bij mijn vaste leverancier (scalelink) kon ik ze niet in de catalogus vinden. Dus heb ik het maar weer op mijn eigen manier gedaan. Overigens ik gebruik al jaren een zelf gefabriekt ding, twee aluminium hoekprofielen gelijmd op een stuk MDF. Tijdens het harden van de lijm op een stuk glas gedrukt om de bovenkant parallel en vlak te krijgen. De hoekprofielen zijn op een afstand van 16-16,5mm gezet. Daarmee controleer ik tijdens de bouw of een reparatie de wielen .
Groet Meino
AB 7216
«
Reactie #22 Gepost op:
12 March 2024, 21:25:40 »
Dat scheelt al een hele hoop, als de bodem vlak is!
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
meino
«
Reactie #23 Gepost op:
29 July 2024, 22:01:19 »
Het is al heel lang erg stil geweest. Hoe gaat dat, klussen aan het huis, 2 maanden met de caravan op stap, voorbereiden voor een fotografie activiteit, etc. Maar goed we zijn alweer een tijdje terug, dus tijd om de draad weer op te pakken.
Ik had het chassis al redelijk soepel rijdend, alleen als ik de bodemplaat vast zet, worden de aslagers ook vast gezet in het chassis, dus rijdt het niet meer soepel. Dat heb ik opgelost door van de aslagers een kant iets af te vijlen zodat ze los blijven en zich kunnen zetten.
Dat is gelukt, dus gaan we nu verder met het aankleden van het chassis.
Groet Meino
meino
«
Reactie #24 Gepost op:
02 August 2024, 17:51:17 »
Het vijlwerk van de lagerblokken heeft tot een goed resultaat geleid, ook als ik de bodemplaats stijf aandraai, blijft alles vrij lopen. Het chassis begint vorm te krijgen. Het een en ander gemonteerd (gelijmd).
Ik had wel een kleinigheid, een van de asjes en wielen van de bogies had klem gezeten of waren scheef op de assen geperst. Ik heb wel vervangende wielen, maar die zijn aan beide einden geisoleerd, dus dat geeft weer issues met de stroom opname. Helaas neemt Markits geen orders meer aan, dus ook geen vervangers te koop. Kortom toch maar even met bruut geweld (met een tangetje) geprobeerd de wielen recht te drukken. Dat is redelijk gelukt, niet voor 100% maar het wiebelen is nu een stuk minder en ik laat het nu even zo.
Iets anders is dat de onderkant van het frame erg dicht op de bogie kwam, dus even de vijl ter hand genomen om iets meer ruimte te maken.
Ook de bevestiging van de bogie was nog niet naar mijn zin. Dat bestaat uit een messing buisje om de schroef met een veer op de bogie, een stuk mooiere oplossing dan bij de oudere DJH kits. Maar met de oorspronkelijk lengte zat de schroef aan de onderkant weliswaar boven de railstaaf, maar dat was wel erg krap, hooguit 0,2mm. Dus het buisje een 0,5mm korter gevijld, en nu heeft het geheel voldoende ruimte.
Iets anders, ik heb besloten om geen NEM koppeling te gaan gebruiken. De witmetalen constructie vond ik nogal grof. Omdat ik toch met Kadee's werk besloten om gewoon zoals met de andere DJH kits in mijn verzameling een Kadee rechtstreeks op de bogie te gaan lijmen.
Dat was het weer, op naar de volgende update.
Groet Meino
GerardvV
Enge buur bij de buren
«
Reactie #25 Gepost op:
02 August 2024, 22:17:25 »
Hoi Meino,
Is de bogie op de vierde foto scheluw of staat er een wiel naast de rails? (hopelijk het laatste)
Verder begint het er al leuk uit te zien, benieuwd naar het lopen van de kar op Kranenberg
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
meino
«
Reactie #26 Gepost op:
02 August 2024, 22:29:09 »
Het wiel staat er naast. Gelukkig is de bogie niet scheluw.
Groet Meino
orientexpress
«
Reactie #27 Gepost op:
03 August 2024, 14:17:42 »
Meino,
Ziet er weer fantastisch uit. Toch ook weer wat praktische zaken die ik eruit leer.
Is het messing deel op de bogie uit de kit? Of eigen fabrikaat?
Met vriendelijke groet,
Adriaan
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
meino
«
Reactie #28 Gepost op:
03 August 2024, 16:01:39 »
Adriaan dat komt uit de kit. In de ets zitten twee verschillende versies. Een versie is voor als je de NEM koppelhouders wilt gebruiken, de andere heb ik dus gebruikt.
Groet Meino
meino
«
Reactie #29 Gepost op:
03 August 2024, 21:31:50 »
Nu het chassis in orde lijkt te zijn, is het tijd om me met de bovenbouw bezig te houden. Dus eerst de voetplaat (van witmetaal) van de graten en vierkante blokjes van het gieten ontdoen. Daarna de voetplaat op het chassis vastzetten met de bijbehorende schroefjes. Ik doe dit om dat het chassis leidend is en ik hierdoor de bovenbouw goed passend en recht zonder wringen op het chassis krijg.
Ik liep gelijk al tegen een probleem aan, ik had de zandkasten etc. al aan het chassi gelijmd, helaas klopte de plaats van de voorste zandkist niet met de plek van de trapjes, iets te ver naar achteren.
Met grof geweld en een zaagje deze twee zandkasten weer van het chassis gehaald. Ik zal later waarschijnlijk van styreen nieuwe moeten maken, maar dat is van later zorg.
De voetplaat nu vast gezet op het chassis, ook geprobeerd de voetplaat zo recht mogelijk te maken. Dat doe ik op het oog en met een stalen lineaal.
Nu kan ik voorzichtig delen van de opbouw plaatsen. eerst ontgraten en na passen en stukjes van de nokjes op de voetplaat weg gevijld te hebben, de zijwanden en voor en achterwand provisorisch met wat secondelijm vast gezet.
Het begint al wat op een 6000 te lijken.
Groet Meino
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6