Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57

Auteur Topic: 18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund  (gelezen 10351 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
« Reactie #45 Gepost op: 23 April 2024, 16:16:14 »
Wat ik nooit begrijp is waarom een evenement zoveel wil verdienen aan de commerciële exposanten met prijzen die in de duizenden Euro's lopen. Want zoals Frits ook al aangeeft, hij komt graag voor commercieel aanbod. De verkopers zijn ook een onderdeel van de beurs, waarvoor ook klant komen. In Engeland komen ook meer verkopers niet meer naar evenementen. Als het voor het geld niet hoeft (Rails of Sheffield verkoopt ook wel genoeg om het licht te laten branden zonder op een beurs te zijn) en je wordt al benaderd alsof je een melkkoe bent en niet een aanwinst voor het evenement, dan word je ook niet echt verleid.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

metpetergaathetbeter

• Offline Offline
  • http://www.amsac.be/
« Reactie #46 Gepost op: 23 April 2024, 16:34:07 »

Intermodellbau staat als Duitser je nog steeds niet aanbied om met je pin /kaart te betalen en alleen met "baar geld"

gepind betalen is officieel betalen, staat wit/zwart te lezen. In het handje kan een zwart of een grijs karakter hebben .......

tja van mijn hart een steen gemaakt en zonder aankopen huiswaarts getrokken, 't was moeilijk maar het is schijnbaar toch gelukt als je 40 bananendozenvol staan hebt dan is het net iets gemakkelijker ...... Maar bij Acme toch een volgende aankoop zien staan dat Belg. restauratierijtuig die er ook in blauw te krijgen zal zijn  ......
« Laatst bewerkt op: 23 April 2024, 16:38:17 door metpetergaathetbeter »

metpetergaathetbeter

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 23 April 2024, 16:42:03 »
Verdienen is niet het eerste Ronald, maar ik wil wel graag met een beurs uit mijn kosten komen.
en je veel liever in Sint Niklaas stond  ;D

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #48 Gepost op: 23 April 2024, 17:02:54 »
Toen ik afgelopen December de Rattery Little Train Show organiseerde, heb ik alleen maar modelbanen uitgenodigd en helemaal geen commerciële verkoop. Dat maakt zo'n evenement ook speciaal, want iedereen komt daar dan echt alleen voor de modelspoorcreaties.

Goed, het is wat je als evenement wil. Als dat je insteek is dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. In een klein buurthuis of dorpshuis organiseren dan heb je bijna geen kosten. Dan ben je al voor 400 - 500 euro /pond per weekend klaar. Met een paar honderd bezoekers uit de kosten van het huren van de locatie. Zeker als de deelnemers hun eigen kosten betalen. Dan is dat een (financieel) risico die als organisatie wel kan nemen (dragen). Je hebt dan een leuk weekend met zijn allen gehad. Een grotere locatie met dito huurprijs betekent grotere financiële risico's. De vraag is of je die als organisatie zelf kan dragen of niet. Dan komen handelaren gauw om de hoek om een deel met verhuur van ruimte dat deel van het risico af te dekken waardoor je met minder bezoekers af kan.

Wat ik nooit begrijp is waarom een evenement zoveel wil verdienen aan de commerciële exposanten met prijzen die in de duizenden Euro's lopen. Want zoals Frits ook al aangeeft, hij komt graag voor commercieel aanbod. De verkopers zijn ook een onderdeel van de beurs, waarvoor ook klant komen. In Engeland komen ook meer verkopers niet meer naar evenementen. Als het voor het geld niet hoeft (Rails of Sheffield verkoopt ook wel genoeg om het licht te laten branden zonder op een beurs te zijn) en je wordt al benaderd alsof je een melkkoe bent en niet een aanwinst voor het evenement, dan word je ook niet echt verleid.

Ligt aan de locatie, organisatie e.d. Tegenwoordig zijn de grotere locaties niet zo heel goedkoop. Je schrikt van de prijzen. Zeker in Nederland niet. Wat ik al aangaf wij brengen een redelijk "normale" prijs in rekening. Dit is bij ons afgestemd op de huur van de hal en de overige kosten. Dit omdat we een volgende editie van het evenement willen houden. We hoeven er niet van te leven. Bij een beurs als Rail & Eurospoor was het ook een deel van het levensonderhoud van de organisatie. Dat zal je terugzien in de prijs. Zelfde geldt natuurlijk voor de commerciële halverhuurders als Expo, Broodfabriek, Libéma en Messe Dortmund die willen een bepaalde winst maken. Wat ik bijna nooit begrijp is dat je een behoorlijke toegangsprijs betaalt voor een "koopbeurs" allla Houten dus een beurs met alleen handelaren waarvan je weet dat die ook nog eens betaald hebben om er te staan. Goed, dat kan je ook zien als een dagje uit. En dan wel lopen zeiken over de kosten van een lokje, rijtuig, grasmat of een boom bij een handelaar  :) Dan ga ik liever naar een combibeurs waar je van allebeide iets hebt of een beursje van een modelspoorvereniging om die te steunen.

Of je als handelaar welkom bent ligt ook aan de organisatie. Wij zijn blij met iedere handelaar die bij ons wil staan. We proberen de wensen van de handelaren zoveel mogelijk in te willigen. Hopelijk lukt dat dan een beetje. Voor ons maakt het niet uit hoeveel ze verdienen of niet. Als ze maar tevreden zijn over de beurs. Dan hopen we dat ze terugkomen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RikM

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 23 April 2024, 17:13:36 »
@Arjan6511:  blijkbaar ben jij van  boven de patat /friet grens.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Patat-frietgrens
Hoe dan ook: lekker 😋
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #50 Gepost op: 23 April 2024, 17:37:25 »
Klopt  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

metpetergaathetbeter

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 23 April 2024, 17:55:56 »
ik denk de verzekeringen een aanzienlijke inpact hebben op prijzen, leg 2 euro bij op de prijs van Houten dan kan je treinen kopen en banen zien alsook alle andere richtingen van knutselen en modelbouw. Ik vind Houten te duur voor een koopbeurs te zijn ....

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #52 Gepost op: 23 April 2024, 19:00:51 »

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #53 Gepost op: 23 April 2024, 21:16:26 »
Het is hier al tweeënhalve pagina een gesprek onder standhouders en voorstanders van patat of friet.

Zijn er nog filmpjes, foto’s of andere indrukken van bezoekers?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

kar

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 23 April 2024, 21:53:36 »
Zijn er nog filmpjes, foto’s of andere indrukken van bezoekers?

Een paar foto's voor de indruk, niet per sé geweldige foto's aangezien ik op een beurs vaak wat ideeën voor eigen inspiratie vastleg...:

Flinke bak roest.

Simpel baan layout maar met leuk rangeerplezier.

Fraaie werkplaats met rolbrug.

Hal 4...

Van de afdeling Lego dit nogal omvangrijke exemplaar.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #55 Gepost op: 23 April 2024, 22:37:02 »
 (y)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hgr

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 24 April 2024, 08:59:20 »
Wij waren er op vrijdag met de trein, kwamen ook de mensen uit Gaanderen tegen in het lelijke Oberhausen hbf [wat een zooitje dat station]
Van af Bocholt naar Oberhausen op tijd maar naar Dortmund vertraging van ongeveer 30 min dat is er heel gewoon
Maar voor de rest een mooie dag van gemaakt

Cor

Ja dat was ik, leuk elkaar in de trein gesproken te hebben
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #57 Gepost op: 24 April 2024, 10:02:17 »
en je veel liever in Sint Niklaas stond  ;D

Die is inderdaad erg gezellig en relaxed. En natuurlijk 2 dagen korter  ;)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #58 Gepost op: 24 April 2024, 12:36:11 »
Hier nog wat foto's: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,10774195

Bekijk ook het filmpje van de fraaie baan gemaakt door Rik Martens!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 25 April 2024, 11:51:41 »
Wat ik nooit begrijp is waarom een evenement zoveel wil verdienen aan de commerciële exposanten met prijzen die in de duizenden Euro's lopen. Want zoals Frits ook al aangeeft, hij komt graag voor commercieel aanbod.

Nu, ik denk dat dat eenvoudig is:

- De baantjes die er staan zullen niet veel opleveren. Ik denk namelijk niet dat exposanten betalen om hun baantje te laten zien. In het beste geval doen ze het om niet, anders zal er nog een kostenvergoeding betaald moeten worden. Ergo, modelbanen zorgen voor een cash outflow, maar iig niet voor inflow
- Dat geld komt dus elders vandaan: de commerciele deelnemers of de verkopers. Het zal voor elke organisatie lastig zijn om te bepalen wat je door wie laat betalen. Lage toegangsprijs is meer bij de verkopers of andersom.
- 'Zoveel;  is natuurlijk relatief. Als er een hobbyist achterzit die het leuk vindt om erbij te doen zal er niet op winst gestuurd worden, maar wel op uit de kosten komen. maar als er een commerciële partij achterzit (of zelfs een partij die geen winstoogmerk heeft maar op deze wijze wel een clubkas kan spekken) gaat die er natuurlijk wat aan over willen houden. Want waarom zou ik 4 maanden organisatie erin steken als ik er niets aan overhou? Dan ga ik mijn tijd wel elders besteden. En wat iemand daar aan over wil houden......

Het is een utopie denk ik om te veronderstellen dat iedereen die hier mee bezig is het voor de fun doet
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor