Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 12:28:57
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?  (gelezen 3660 keer)

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #45 Gepost op: 07 maart 2024, 12:46:37 »
Heren, hou de treintjes svp op de rails, dit ontspoort.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21679
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #46 Gepost op: 07 maart 2024, 12:51:41 »
Het lijkt me ook helemaal niet nodig elkaar af te zeiken.
Los van de vraag of je er behoefte aan hebt, vind ik het wel een interessant concept. Draadloze dataoverdracht is ook niet helemaal nieuw in de modelspoorwereld. Vroeger waren er wel systemen die met infrarood werkten. Alleen biedt de huidige technologie meer mogelijkheden.

Voor mijn begrip. Het gaat nog steeds om DCC-signalen en die worden nu door de app geproduceerd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #47 Gepost op: 07 maart 2024, 14:07:58 »
To be clear. Er wordt kenbaar gemaakt dat iemand iets niet snapt, prima dat kan. Dan ben je zo aardig om iets uit te leggen. En je uitleg wordt beloond met dat je hele verhaal onderuit getrapt wordt, hij gaat aan jou van alles en nog wat uitleggen en komt met niks anders dan kul, onzin en drogredenen. Ik doe niet meer aan die puntloze discussies en dat heb ik kenbaar gemaakt. Dat deed ik liever, want netjes van me vind ik het zeker niet. Maar ik wil ook weer niet in elk draadje weer van die willekeurige onzin tegenover me hebben. Volgens mij wordt niemand daar gelukkig van. Dus tijd voor mod intervention

Citaat
Voor mijn begrip. Het gaat nog steeds om DCC-signalen en die worden nu door de app geproduceerd?
Dat moet je aan Hornby vragen hoe ze het doen. Je phone praat direct tegen de decoder maar hoe?, misschien dat ze het DCC instructie protocol hanteren misschien ook niet. Volgens mij snappen die decoders zelf ook nog DCC als je dat aanbiedt. Maakte ze multifunctioneel  ::).

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #48 Gepost op: 07 maart 2024, 14:37:13 »
Sorry hoor maar volgens mij snap jij het niet, of lees je het niet, of lees je alleen wat je lezen wilt.
Ik heb niet geschreven dat ik iets niet snap, maar dat ik het nut er niet van zie:

IoT is volgens mij dat zaken met internet verbonden zijn. Ik zie niet het nut van mijn decoders met Internet verbinden.

vervolgens kom jij met argumenten die niets zeggen over het verbinden van je decoders met internet:
Echt niet? Het is echt heel simpel. ......

wat ook in de reacties daaronder door anderen aangegeven wordt.
ik ga daar wat uitgebreider op in, niet met kul, maar met feiten:
Nee echt niet!!!
...
Maar belangrijkste misschien nog wel, wat heeft dit alles te maken met het koppelen van mijn lok decoders met internet? Als ik op vakantie ben in zuid europa hoef ik echt niet via mijn app en internet mijn treinen te kunnen besturen.

maar belangrijkste blijft de vraag, wat het te maken heeft met lok decoders aan internet?


Waarna wat anderen mijn punt misschien beter maken en aangeven dat ze hier wel spreken over IoT, maar dat ze dat eigenlijk helemaal niet bedoelen, maar gewoon iets voor een draadloze verbinding tussen centrale en decoder, of misschien nog wel meer door TS, tussen decoders onderling. Waarbij ook anderen aangeven daar het nut niet van in te zien. Wat niet wil zeggen dat niemand het gebruiken mag. Maar je mag toch ook aangeven als je van een nieuw idee het nut niet inziet?

Daarna reageer jij weer op mijn bericht met een zeer specifiek doel:

Laat ik het anders uitleggen. Stel je wilt dol graag je nu nog analoge trein laten bewegen op je smartphone, dit is je enige en ultieme doel. Je hebt nog geen DCC centrale in huis, wat moet je kopen?


Iets wat niet door de TS als ultiem doel was aangegeven, maar wat jij uit de lucht grijpt.

Dus wie komt er dan met:
....anders dan kul, onzin en drogredenen.

Daarnaast was mijn eerste reactie niet op jouw, maar op dit statement:
Bluetooth is natuurlijk nog geen wifi, dus niet echt IoT.
wat indirect aangeeft dat wifi wel echt IoT zou zijn, en daar denk ik anders over.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2024, 14:49:56 door rjr »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21679
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #49 Gepost op: 07 maart 2024, 14:51:16 »
Maar goed, TS heeft ondertussen zelf al aangegeven dat het niet om de verbinding met internet gaat, maar om draadloze informatieoverdracht via wifi, bluetooth of wat dan ook. Daar gaat de discussie sindsdien over.

Dan denk ik dat het systeem dat Hornby heeft bedacht voor een digitale beginner financieel zeker interessant kan zijn. Al wat je nodig hebt voor een eerste poging digitaal is zo'n decoder. Verder sluit je je treintrafo aan en draait hem helemaal open, download de app en rijden maar.
In GB geef ik het nog wel een kans. Digitaal is daar nog altijd minder verspreid en ze zijn dol op goedkoop.  ;)

Overigens was Hornby lang geleden de eerste grotere fabrikant die met een digitaal systeem in de moderne zin van het woord kwam onder de naam Hornby Zero. Maar dit geheel terzijde.  ;D





Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #50 Gepost op: 07 maart 2024, 16:18:38 »
Overigens was Hornby lang geleden de eerste grotere fabrikant die met een digitaal systeem in de moderne zin van het woord kwam onder de naam Hornby Zero. Maar dit geheel terzijde.  ;D
De naam was Zero1, vrij vertaald: nul-één. Daarmee gaven ze aan dat het een digitaal systeem is. Het systeem wordt nog steeds op de markt gebracht, nu door de firma ZTC.

Piet Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #51 Gepost op: 07 maart 2024, 16:22:24 »
Het is mij niet duidelijk of je dit bij Analoog of Digitaal bedrijf wilt gaan toepassen?
Hoe ga je in Analoog bedrijf zorgen dat de processor altijd spanning krijgt om je verlichting te gaan bedienen?
[...]
Het ESP32-C3 super mini bordje heeft alleen basis I/O (goed om een Ledje aan te sturen) maar als je de dubbeltractie wilt gaan besturen, de achterste loc moet gaan stoppen, zoals je beschrijft komt daar nog wat electronica bij zoals:
  • transistors/mosfets
  • weerstandjes
  • condensatortjes
Dat betekent nog een printje in een N-spoor Loc en daar is al nauwelijks plaats voor je ESP32-C3 super mini bordje.[...]

Ik ga vooralsnog uit van digitaal bedrijf juist vanwege die benodigde spanning. En inmiddels is het mij duidelijk geworden dat vele zaken via de centrale geregeld (kunnen) worden, maar je antwoord m.b.t. transistoren, weerstanden en condensatoren is niet helemaal correct: als je beide Esp's instelt als server op poort 80 en je laat ze naar elkaar 'luisteren' dan ben je met een eenvoudige html pagina klaar om opdrachten te geven via je smartphone. Vooropgesteld dat het juiste programma aanwezig is in beide microcontrollers uiteraard.

Of dit zinvol is? Wellicht niet helemaal, maar ik heb dit topic ook meer bedoeld als "denk eens wat meer buiten de bekende paden".

PeterV

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #52 Gepost op: 07 maart 2024, 20:26:05 »
Ik ga vooralsnog uit van digitaal bedrijf juist vanwege die benodigde spanning. En inmiddels is het mij duidelijk geworden dat vele zaken via de centrale geregeld (kunnen) worden, maar je antwoord m.b.t. transistoren, weerstanden en condensatoren is niet helemaal correct: als je beide Esp's instelt als server op poort 80 en je laat ze naar elkaar 'luisteren' dan ben je met een eenvoudige html pagina klaar om opdrachten te geven via je smartphone. Vooropgesteld dat het juiste programma aanwezig is in beide microcontrollers uiteraard.

Dat je via een eenvoudige html pagina opdrachten kunt geven snap ik en daar heb je zeker geen extra electronica voor nodig. Maar ik neem aan dat je met die opdrachten ook daadwerkelijk iets wilt gaan doen.

Je had het in je eerste post over, de achterste loc die moest gaan stoppen, dat betekent dat je op een of andere manier controle wilt hebben over de motor van die achterste loc.

Die controle kun je alleen krijgen als de motor van de loc verbonden is met het ESP32-C3 super mini bordje.
Je kunt niet direct de I/O van de ESP32  met draadjes aan de motor verbinden, daar is extra electronica voor nodig in de vorm van transistoren, weerstanden en condensatoren.

Om een ledje aan en uit te zetten heb je deze electronica niet nodig, dat zal de ESP32 wel kunnen omdat een ledje minimaal stroom verbruikt, een motor is iets anders die verbruikt veel meer dan de ESP32 direct kan leveren.

@Piet
Vraagje: Hoe had jij je "het laten stoppen van de achterste loc" voorgesteld?

Mvg,
Peter
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2024, 20:54:59 door PeterV »

Piet Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #53 Gepost op: 08 maart 2024, 17:21:56 »
Er kan heel veel met een mosfetje en 1 weerstandje....

PeterV

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #54 Gepost op: 08 maart 2024, 21:29:03 »
Ik ben heel benieuwd naar je schema om een DC-motortje links en rechts om te laten lopen en te laten stoppen met 1 mosfet en 1 weerstand.

Mvg,
Peter
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2024, 21:45:57 door Duikeend. Reden: bij reageren op de vorige post svp de reageer knop gebruiken en niet citaat »

DurkVell

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #55 Gepost op: 25 maart 2024, 15:01:47 »
Met een A4950 (H-brug PWM motor driver) van 4x6 mm lukt dat i.c.m. een ESP32 C3 super mini prima.
Ik heb er recent nog mee geëxperimenteerd.
... elec.rommelkist.nl ...

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #56 Gepost op: 25 maart 2024, 22:47:36 »
Een paar jaar geleden dit gemaakt.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98170.0

Alles staat eigenlijk wel in dat draadje. Behalve dat ik geen Wifi voor de besturing wil gebruiken.
Misschien voor thuis nog te doen, maar op een beurs is dat een recept voor ellende.
Er is altijd wel 1 "internet expert" die een wifi-jammer app kan starten onder de bezoekers.

mvg spock